mistä löytyy käpyjä askarteluun?
Meidän lähimetsä on täynnä sellaisia suippoja käpyjä, mutta mistä löytyy kuivia pallonmuotoisia käpyjä? Vai onko nyt väärä aika etsiä niitä?
Kommentit (14)
Mäntymetsään käy. Suipot kävyt ovat kuusien käpyjä.
Sinun pitää liittyä ensin käpykaartiin ja sitten sinulla on mhdollisuus saada itsellesi niitä pallomaisia käpyjä..
Tämä vuosi oli käpyrikkain vuosi aikoihin, pitäisi löytyä mistä tahansa männiköstä pilvin pimein. Heinä-elokuussa joka päivä keräsin omalta nurtsilta sangollisen kun ne jää ikävästi paljaan jalan alle.
Kysyjä on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka ostavat Ikeasta maalattuja oksia.
Myönnetään että kaupunkilainen olen, mutta enkö jo sanonut että kiersin meidän lähi metsän ja onnistuin löytämään vain suippoja käpyjä, eli minähän keräilin askartelu-matskuu enkä mennyt Tiimariin... Mutta ehkä meillä täällä on vaan niin hienot kerma-perseiden metsät joihin ei kannata mennä askartelutarvikkeita etsimään. T:AP
[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:59"]
Myönnetään että kaupunkilainen olen, mutta enkö jo sanonut että kiersin meidän lähi metsän ja onnistuin löytämään vain suippoja käpyjä, eli minähän keräilin askartelu-matskuu enkä mennyt Tiimariin... Mutta ehkä meillä täällä on vaan niin hienot kerma-perseiden metsät joihin ei kannata mennä askartelutarvikkeita etsimään. T:AP
[/quote]
Metsä on sitten ilmeisesti kuusimetsä. Onko teidän lähellä mäntymetsää? Mene sinne. Meillä on mäntyjä ja kyllä niistä on paljon käpyjä pudonnut. Jos tuulee, niin sitten putoilee vielä varmemmin.
No olet kierrellyt kuusimetsässä. Jospa hakisit metsän jossa on mäntyjä.
[/quote]
[/quote]
No on tuo nyt kaupunkilaiseltakin aika uusavutonta, ettei erota kuusta ja mäntyä tai niiden käpyjä. "Suippoja käpyjä", voi hyvänen aika...
Ne "kuivat pallonmuotoiset" kävyt näyttävät kosteassa metsässä tältä:
http://static.toinenlinja.fi/web/00/00999_Mannyn_kapy.jpg
Kun tuot ne sisään, ne aukeavat muutamassa päivässä.
Tämä siis siltä varalta, jos ap ei yleensäkään erota männyn- ja kuusenkäpyä toisistaan.
Koivujen juuresta.
(siis - oikeesti...)
Minä en kyllä tähän aikaan vuodesta kerää niitä koko kesän maassa mädäntyneitä käpyjä. Kesällä keräsin valmiiksi tuoreita vastapudonneita käpyjä. Talletin ne varastoon jouluaskarteluja varten.
12, ihana tuo sinun kommenttisi! Ei tullut mieleenikään, että joku ei oikeasti tunnistaisi kuusen ja männyn käpyjä toisistaan. Saati "raakaa" männynkäpyä ja auennutta :) -3-
Tosiaan ap, mene semmoiseen paikkaan, missä on mäntyjä.
Linkissä kuvat kuusesta, männystä ja koivusta
http://www.seppo.net/piirrokset/displayimage.php?pid=741
Mäntyjen alta?