Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa nyt mikä on paras tapa säästää lapselle pitkäaikaisesti?

Vierailija
04.08.2013 |

Osakkeista ja rahastoista en ymmärrä mitään valitettavasti.

Tuossa pankin perus rahastosäästämisessäkin taitaa olla aikamoiset kulut sitten.

Joku perus säästötili? Korot on mitättömät ja inflaatio vie ajan mittaan arvon :/

Mutta miten sitten kannattaisi säästää? Tavoitteena olisi säästää lapselle tulevaa asuntoa varten n. 20 vuoden ajan.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän ihan vain säästötilille. Inflaatio vie arvoa, mutta on lapsella sitten ainakin joku pesämuna opiskelemaan lähtiessä.

Vierailija
2/2 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalakuluinen sijoitusrahasto, esim. joku indeksirahasto. Kulut ovat helposti korkeat ja harva salkunhoitaja pärjää tietyn markkinan keskivertotuottoa seuraavaa indeksiä paremmin. Indeksirahastoja on esim. Seligsonilla.

Jos sijoitusaika on pitkä, kannattaa ainakin osa pääomasta olla osakerahastossa. Nyrkkisääntönä on, että mitä pidempi sijoituksen pitoaika, sitä korkeampiriskinen kohde voi olla, koska pitkällä ajalla sijoitus on kuitenkin todennäköisesti plussalla ja riskin vastineeksi saa todennäköisesti paremman tuoton.

Säästötilillä inflaatio syö arvoa, joten ei oikeasti kannata.

Ja voisi harkita sitäkin, kannattaako säästää lapsen nimiin vai kuitenkin ihan omissa nimissä. Itse ainakin ajattelen, että säästän itselleni, jolloin rahat ovat minun käytettävissäni, jos tapahtuu jotain odottamatonta (vaikka vakava sairaus) ja voin kyllä sitten siirtää sen pesämunan lapselle vasta täysi-ikäistymisen lähetessä (lahjaverosäännöt huomioiden).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi