Tyhjän lompakon palautus - löytöpalkkio?
Eli osaako joku sanoa miten tulee toimia löytöpalkkion suhteen kun pankkiin on palautettu heti varkauden jälkeen kuoletettu maksukortti?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 20:00"]
Itse löysin kerran visa electornin metroasemalta lipunmyyntiautomaatista. Kortissa oleva nimi oli erikoinen, joten ajattelin soittaa numeropalveluun jos kortin omistaja olisi vielä lähettyvillä niin saisi korttisa takaisin. Numeroa ei löytynyt ja vein kortin pankkiin. Jonotin pankissa yli 30min ennen kuin sain kortin palautettua. Sitten täytin vielä kaiken maailman paperit ja minulle luvattiin 5e löytöpalkkio. Löytöpalkkio tuli tilinneni noin 3kk päästä.
Kamala show yhdestä kortista! Ensi kerralla otan talteen ja leikkaan palasiksi, jotta kukaan muu ei pääse korttia käyttämään. Mutta en todellakaan vie pankkiin!
[/quote]
Niin, mun mielestä jokaisella meillä on sen verran velvollisuutta huolehtia omaisuudestaan, että kuolettaa kortit heti kun huomaa katoamisen tai varkauden. Tämän oman kokemukseni myötä en itsekään ihan välttämättä lähtisi jonottelemaan pankkeihin jos jonkun kortin löydän, mulle tästä omasta keissistäni ei kyllä aiheutunut kuin vaivaa ja vitutusta vielä itse varkauden jälkeenkin!
ap
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 19:40"]
Kiitos!! En todellakaan, siis missään tapauksessa ikinäkoskaan, ollut mitään 10% tilini saldosta yhtään kenellekään antamassa. Aivan absurdi ajatuskin! Mutta näin vaan mulle eräs ravintola-alalla työskentelevä tuttu väitti... He kuulemma vaativat tuollaista löytöpalkkiota kun ihmiset pudottelee baariin lompakoitaan. Yhtään en kyllä ymmärrä miksi nämäkään moista maksaisivat. Tuttu ei osannut sanoa mistä he tämän 10%:n suuruuden sitten tietävät, kuka perkele nyt menee jotain tiliotettaan noiden eteen heiluttelemaan... Mulle tuli tästä tarinasta mieleen se että jos kortilla maksaessaan ei kykene todistamaan henkilöllisyyttään, saa kassa ottaa kortin pois ja sittenhän se takaisinlunastuspalkkio taitaa mennä juuri sille ihmiselle. Käyttääkö ne sitten noin törkeän häikäilemättömästi tuota pykälää kun kyseessä on unohtunut lompakko?
Mun kohdalla kyseessä oli varkaus. Siksikin tämä että mun pitäisi hyvää hyvyyttäni joku löytöpalkkio jollekin nimettömälle tilille maksaa tuntuu todella epämiellyttävältä, varasta ei koskaan saatu kiinni...
ap
[/quote]
En tiedä sinun ystävistäsi, mutta minun työpaikallani löytölompakot vietiin viikon odotuksen jälkeen poliisilaitokselle. Ei tullut mieleenkään valehdella, että tämä kortti on otettu väärinkäytön yhteydessä pois asiakkaalta, varsinkin kun koko lompakko on mukana. Itse lompakon hävittäneenä tiedän, että lompakon uusiminen sisältöineen kirpaisee muutenkin ihan ajokorttia myöten, niin enpä viitsi vielä valehdella lisätienestin maku suussa moisesta.
[/quote]
Siksi tämä niin älyttömältä kuulostaakin. Kuulemma kuukausia tapahtumien jälkeen on työntekijän tilille tullut sitten se 10% summa, aina eri määrä rahaa. Mistä lie sitten ovatkaan laskeneet tuon osuuden, vaikea mun on ainakin kuvitella että lompakossa jäljellä olleista rahoista jos "löytäjä" (=ihminen tekee työtään, haloo) on saanut muutamankin sadan euron suuruisia summia. Kai se sitten tämän perusteella intti että tilin saldosta.
En ole ihan fiksuna pitänyt tähänkään asti mutta nyt kyllä aukeni silmät kokonaan :D
Pankki maksaa löytäjälle palkkion, ei mene sulta ainakaan suoraan.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 21:00"]
Pankki maksaa löytäjälle palkkion, ei mene sulta ainakaan suoraan.
[/quote]
Eivät maksa, sanoivat ettei kuoletetusta kortista makseta. Yksi virkailija kuitenkin oli antamassa löytäjän pankkiyhteystietoja mutta toinen kielsi. Aivan älytöntä että ensin joutuu julkisessa liikennevälineessä varkauden uhriksi, sitten tekee rikosilmoituksen ja kuolettaa kaikki kortit ja nyt kuukausia myöhemmin joku löytää yhden korteista (kahdesta luottokortista ei jälkeäkään) ja vielä pitäisi maksaa paitsi nuo uudet kortit itselle, myös arvottomasta läpyskästä jotain kun joku on vihdoin viimein sen vaivautunut pankkiin viemään.
Itse löysin kerran visa electornin metroasemalta lipunmyyntiautomaatista. Kortissa oleva nimi oli erikoinen, joten ajattelin soittaa numeropalveluun jos kortin omistaja olisi vielä lähettyvillä niin saisi korttisa takaisin. Numeroa ei löytynyt ja vein kortin pankkiin. Jonotin pankissa yli 30min ennen kuin sain kortin palautettua. Sitten täytin vielä kaiken maailman paperit ja minulle luvattiin 5e löytöpalkkio. Löytöpalkkio tuli tilinneni noin 3kk päästä.
Kamala show yhdestä kortista! Ensi kerralla otan talteen ja leikkaan palasiksi, jotta kukaan muu ei pääse korttia käyttämään. Mutta en todellakaan vie pankkiin!