Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokeritautilääkkeitä lapsettomuuteen?

18.07.2006 |

Lääkäri määräsi mulle sokeritautilääkkeitä, vaikkei ole sokeritautia... Kuuleman jotkut lapsettomuudesta kärsivät, joilla on ollut sokeritauti, ovat saaneet tätä lääkettä ja selittämättömästä syystä nämä ovat kohta olleet raskaana....

Syökö kukaan muu tällaisia? Miten ne vaikuttaa verensokeriin? Täytyiskö mun alkaa syömään sokeria enemmän?

Help!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

minulla todettiin pco (monirakkulaiset munasarjat) pari kk sitten ja siihen gyne määräsi diabeteslääkettä, nimeltään metforem (muistaakseni..). Pco:lle ominaista on se että verensokeri on korkea ja siksi siihen määrätään metformiinia sisältävää lääkettä jotta verensokeriarvo laskisi ja ovulaatio olisi taas mahdollista.

Minulle ainakin lääkäri sanoi että kaikki missä on sokeria pitää välttää eli pulla on pannassa ;)

Puhuiko lääkäri sinulle mitään miksi hän määräsi kyseistä lääkettä?

Vierailija
2/8 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metformiini (vaikuttava aine) on 2.tyypin diabeteksen hoitoon käytetty tablettimuotoinen lääke. Sitä käytetään myös pcolaisilla tasoittamaan verensokerin vaihteluita ja hormonitoimintaa. Kaikilla pcolaisilla ei välttämättä ole korkeata verensokeria tai muuta häikkää verensokerissa ja metformiinia käytetään silti. Lisää tietoa asiasta saa esim www.novodiabetespalvelu.fi ja sieltä lääkäri vastaa palsta (raskaus) Lue vanhoja kysymyksiä ja vastauksia. Metformiinista saat lisätietoa googlaamalla hakusanalla metformiini.

Lääkärin neuvo välttää sokeria jos haluaa raskautua on oivallinen. Itse raskauduin ivf.llä mutta olin sitä ennen pitänyt 6kk:n vähähiilihydraattisen kuurin (ei sokeria,viljaa,riisiä) eli ei mitään ruoka-aineita jotka nostavat verensokeria äkkiä ylös. Eli pidin verensokerin tasaisena kokoajan.

Tsemppiä!

T:Pco-plikkojen Piippuli naapuripalstalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden yrityksen jälkeen sain vihdoin lääkäriltä hieman apuja. Eli minullakin todettiin PCO, johon suositus oli vähintään 5 % painon pudotus ja Diformin-merkkistä metformiini-lääkettä. PCO-laisilla on kuulemma noin 3 x vaikempaa painon pudotus ja tuo lääke auttaa myös siinä. Sain pudotettua painoa sen tarvittavan määrän ja sitten sain Clomifeniä avuksi (eivät suostuneet sitä antamaan ennen kuin painoindeksi oli 30). Ekan kuurin jälkeen tärppäsi ja nyt tuolla sängyssä tuhiseen 9 kk:n ikäinen tytteli.

Terv. Meeri

Vierailija
4/8 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen ehtinyt popsia noita joitakin viikkoja. Mulla on vähän eri tyyppinen ongelma tuon painon kanssa. Olen vähän alipainoinen. Lääkärin määräyksestä pitäisi saada 2-3 kg (vähintään) rasvaa luitten ympärille... Olen syönyt enemmän ruokaa ja PALJON suklaata! Ja nyt sanotte, että pitäisi vähentää sokerin syöntiä!

Itku olen tehnyt ihan väärin!

Tämä (Metformin alpharma) on nyt saanut aikaan sen, että mulla tulee päivän aikana huono olo ja tekee vähän pahaa. Ruokahalut on mennyt ja yritän väkisin jotain syödä. Raskaana en ole, kun vuoto alko muutama päivä sitten.

T. voikukka

Vierailija
5/8 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä pcolaiselle suosittelisi sokeria painon nostamiseen. Kyllä sitä kalorimäärää voi lisätä ihan terveellisestikkin. Lisäät vain hyviä rasvoja (esim.oliiviöljy) ruokavalioosi ja syöt isompia annoksia ja useammin. Verensokeri kannattaa siis pitää tasaisena. Metformiinista tulee usein vatsavaivoja ja siksi annosta yleensä nostetaan vähitellen (esim. ekalla vkolla 1tbl. tokalla 2tbl ja kolmannella 3tbl.) Eli ihan normaalia kärsiä ruokahaluttomuudesta ja ripulistakin. Minulle Metforem-niminen lääke aiheutti iformin retardiin (ei ripulia)

Vierailija
6/8 |
22.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli näköjään vikasta lauseesta loppu karannut bittiavaruuten: Eli metforem aiheutti ripulia ja taasen diformin retard ei aiheuttanut ripulia eli eri lääkkeissä on kyllä eroa! Diforminin ero on siinä että se on depotabletti ja vaikuttava aine imeytyy myöhemmin ja ei näin aiheuta mahaärsytystä.

Täältä löydät apteekissa myytävät metformiinivalmisteet. http://www.coronaria.fi/www/mtv3/laakkeet.php?atc=A10BA

Pyydä rohkeasti lääkäriä vaihtamaan lääkettä jos ensiksi määrätty ei sovi!

Vierailija
7/8 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa yritin jo kysellä muutaman kilon ylipainosta (5 -7kg), että vaikuttaako raskautumiseen? Siis jos nyt tuon verran paino poikkeaa jostain edellisestä painostani. Tässä on nyt kovasti ollut puhetta tuosta veren sokerista. Vaikuttaako se myös sellaisten ihmisten raskautumiseen jolla ei ole pco :ta? Jotenkin mulle jäi tällainen kuva yhteenvetona lukemistani.

Vierailija
8/8 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin pco:n, verensokerin etc. yhteyttä.

Minä olen saanut diagnoosin anovulatorinen pco. Ei siis edes kuukautisia lääkkeittä, Terolutilla vuoto tulee, joskin jo kesken kuurin.

Olen kiikkunut alipainon rajoilla koko ikäni ja nytkin olen yrittänyt painoa saada lisää. Painon nostaminen on sikäli hankalaa, etten juurikaan viitsi syödä sokeria tai muita nopeita hiilareita, sillä ainokaistamme odottaessa sain raskausdiabeteksen eli mulla on häikkää sokeriaineenvaihdunnassa, vaikka ylipaino-ongelmaa ei tosiaan ole. (raskausaikanakin kiloja tuli vain 4, painoin synnytyksen jälkeen vähemmän kuin ennen raskautta...)

Meillä on siis yksi hoitoalkuinen lapsi, kolmannen ivf:n tulos. Nyt alkaisi olla ajankohtaista ruveta yrittämään pikkuherralle sisarusta. Mulle ei lääkäri ole koskaan puhunut Metformiinista ja tähän saakka olenkin kuvitellut sitä käytettävän vain, jos on ylipainoakin. Mutta olin siis väärässä. Millä indikaatioilla ja missä hoitojen/lääkityksten vaiheessa olette ko. lääkkeen saaneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän