Siis kuka vieä syö/antaa vanhempiensa syödä kolesterolilääkkeitä ??
taas yksi lääketehtaiden lobbaama lääke, jota heidän lahjomat lääkärit suosittelee
Kommentit (65)
No en minä nyt siitä päätä, mitä lääkkeitä vanhempani syövät. Toki taitavat itsekin olla kolesterolilääkkeitä vastaan.
Kiitos nauruista :D Jatka samaan malliin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:31"]
Juu, parempi antaa kuolla pois, niin pääsee perintöön aikaisemmin kiinni.
[/quote]
Mieheni syö kolesterolilääkkeitä, annan hänen ihan itse päättää.
kaikki lääkkeet on paholaisesta. Maailma oli paljon parempi ja ihmiskunta terveempi silloin kun oltiin kivikaudella ja elinikä oli 30v eikä ehditty sairastaa.
Vanhempani tuskin ottaisivat käskyjä terveyteensä liittyviä asioista minulta.
Minä! Hyvä että syövät, uskon että tulee tarpeeseen.
vanhemmat ihmiset eivät osaa lukea nettiä niin siksi meidän pitäisi kertoa totuus tästäkin asiasta. Eilisessä 45 min ohjelmassa todettiin täysin aukottomasti että kolesterolilääkettä syöneiden kuolleisuus oli suurempi kuin ei syöneiden. Ja kuolleisuus nimenomaan tautiin jota tämän lääkkeen pitäisi estää
Kaikki lääkkeitä suositelleet lääkärit ovat lääketehtaiden maksamia asiantuntijoita
olette te idiootteja jos syötte lääkettä !
No. Jos otetaan joukko diabeetikkoja ja syötetään heille insuliinia, heidän kuolleisuutensa diabetekseen on suurempi kuin terveillä. Eli kannattaa lopettaa se insuliinin anto.
Kolesterolit yli viisi ja aikamoinen tyrkytys lääkkeisiin. Sanoin napakasti jos syömällä tullut niin syömällä lähtee!
Kolmen kk:n kuluttua arvot pikkasen yli 3 ja taas tyrkytys lääkkeisiin. Vähän suutahdin, että jos näin tippuivat niin eikö ole uskottavaa, että tippuu alle 3?
Tämä tapahtui terveyskeskuksessa ja olin kyllä aika ihmeissäni koko asiasta. Huolissani olen taas vanhuksista ja muista aroista ihmisistä, jotka eivät uskalla kyseenalaistaa hoitojaan. Minulla tämä tyrkyttäjä oli muuten sairaanhoitaja!
Ihanaa, että meillä Suomessakin jo muutkin kuin vaihtoehtolääkärit uskaltaa horjuttaa lääkevirastoa ja tätä ``tieteellisesti tutkittua`` antia:)
Kolesterolilääkkeet olivat se toinen ryhmä niistä 500 lääkkeestä mitkä kiellettiin ja vedettiin pois markkinoilta muutama vuosi sitten! Pistääkö yhtään ajattelemaan??
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:59"]
Kolesterolit yli viisi ja aikamoinen tyrkytys lääkkeisiin. Sanoin napakasti jos syömällä tullut niin syömällä lähtee!
Kolmen kk:n kuluttua arvot pikkasen yli 3 ja taas tyrkytys lääkkeisiin. Vähän suutahdin, että jos näin tippuivat niin eikö ole uskottavaa, että tippuu alle 3?
Tämä tapahtui terveyskeskuksessa ja olin kyllä aika ihmeissäni koko asiasta. Huolissani olen taas vanhuksista ja muista aroista ihmisistä, jotka eivät uskalla kyseenalaistaa hoitojaan. Minulla tämä tyrkyttäjä oli muuten sairaanhoitaja!
Ihanaa, että meillä Suomessakin jo muutkin kuin vaihtoehtolääkärit uskaltaa horjuttaa lääkevirastoa ja tätä ``tieteellisesti tutkittua`` antia:)
Kolesterolilääkkeet olivat se toinen ryhmä niistä 500 lääkkeestä mitkä kiellettiin ja vedettiin pois markkinoilta muutama vuosi sitten! Pistääkö yhtään ajattelemaan??
[/quote] Kuvauta ensin verisuonesi ja saarnaa sitten.
[/quote] Kuvauta ensin verisuonesi ja saarnaa sitten.
[/quote]
No, jos nämä ´´tieteellisen koulutuksen´´ saaneet lääkäri ja hoitaja eivät ymmärtäneet antaa lähetettä kuvaukseen niin minunko olisi pitänyt? Jos sinä olet huolissasi niin miksi he eivät olleet?
Meidän ikäisten ihmisten vanhemmatkin ovat jo aikuisia, eikä ole meidän asiamme "antaa" heidän tehdä jotain.
Se on sitten eri juttu, että kuka mistäkin lääkkeestä hyötyy. Olen minäkin jättänyt syömättä niin verenpaine- kuin kolesterolilääkkeet, ja tässäpä kirjoittelen. On mullakin verisuonia ollut tukossa, mutta tuskin kolesterolin vuoksi.
Hei kymppi,
olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Minulle on käynyt juuri noin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:22"]
Meidän ikäisten ihmisten vanhemmatkin ovat jo aikuisia, eikä ole meidän asiamme "antaa" heidän tehdä jotain.
Se on sitten eri juttu, että kuka mistäkin lääkkeestä hyötyy. Olen minäkin jättänyt syömättä niin verenpaine- kuin kolesterolilääkkeet, ja tässäpä kirjoittelen. On mullakin verisuonia ollut tukossa, mutta tuskin kolesterolin vuoksi.
[/quote] Oletpa ylimielinen, mista laitoksesta olet valmistunut laakariksi? Sitten kun kasi roikkuu velttona sivulla on vahan vaikeampi kirjoitella. Tai voihan olla etta saat "vain" kasvohalvauksen ja sylki valuu suupielesta.
Jokin aika sitten julkaistiin se tutkimus jossa 40 vuotta kestäneen seurannan jälkeen todettiin että ne voi parhaiten vanhuksina joilla oli keski-iässä alhaisin kokonaiskolesteroli. Suomalainen seurantatutkimus siis tämä. Lisäksi perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavat eivät voineet pitkäaikaisesta statiinien käytöstä huolimatta yhtään huonommin kuin muutkaan (aikaisemmin kuolivat nuorina), ja lisäksi he pärjäsivät muistitutkimukissa keskimääräistä paremmin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:49"]
Jokin aika sitten julkaistiin se tutkimus jossa 40 vuotta kestäneen seurannan jälkeen todettiin että ne voi parhaiten vanhuksina joilla oli keski-iässä alhaisin kokonaiskolesteroli. Suomalainen seurantatutkimus siis tämä. Lisäksi perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavat eivät voineet pitkäaikaisesta statiinien käytöstä huolimatta yhtään huonommin kuin muutkaan (aikaisemmin kuolivat nuorina), ja lisäksi he pärjäsivät muistitutkimukissa keskimääräistä paremmin.
[/quote]
Totta. Muistan lukeneeni tuosta tutkimuksesta Magneettimediasta.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:49"]
[/quote]
Totta. Muistan lukeneeni tuosta tutkimuksesta Magneettimediasta.
[/quote]
Vai Magneettimediasta :DDDDD. No siis tuohan on ihan 100% Magneettimedian ideologian vastaista. Oikeasti julkaistiin ihan normaalisti lehdistössä, esim.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/kolesterolilla-on-sittenkin-valia/554433/
Sisätautilääkäri Laura Hyttisen tuore väitöstutkimus tuo lisätietoa vilkkaaseen keskusteluun kolesterolin ja kolesterolilääkkeiden merkityksestä.
"Tutkimus vahvistaa, että keski-iän kolesterolitaso vaikuttaa elinikään ja elämänlaatuun vanhana", Hyttinen kertoo.
Mitä matalampi kolesterolitaso tutkimuksessa mukana olevilla miehillä oli keski-iässä, sitä paremmin he voivat vanhana. Suurin kuolleisuus oli miehillä, joilla oli korkein kolesterolitaso keski-iässä.
Tutkimusjoukko kattoi yli 3000 keski-iässä tervettä johtajamiestä. Heidän kolesterolinsa tutkittiin lähtötilanteessa 1960-70-luvulla.
Miehille tehtiin elämänlaatukysely vuonna 2000, jolloin he olivat keskimäärin 73-vuotiaita. Miesten kuolleisuutta seurattiin vuoden 2010 tammikuuhun.
Toisen tutkimusjoukon muodosti 37 perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavaa, 65-84-vuotiasta potilasta. Yhtä lukuun ottamatta kaikki olivat käyttäneet statiinilääkitystä keskimäärin 15 vuotta.
"Perinnöllisestä riskistä huolimatta kolesterolilääkkeitä pitkään käyttäneiden terveydentila ja elämänlaatu olivat vähintään yhtä hyvät kuin muullakin väestöllä", Hyttinen jatkaa.
Perinnöllistä korkeaa kolesterolia eli familiaalista hyperkolesterolemiaa (FH) sairastavilla voi puhjeta sepelvaltimotauti nuorena.
"Varsinkin FH-miehet sairastuvat hoitamattomina sepelvaltimotautiin keski-ikään mennessä, jotkut jopa 30-vuotiaana."
Yllättävin tutkimustulos tuli Hyttisen mielestä perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavien muistitestistä: he saivat muistitestistä paremmat tulokset kuin samanikäinen väestö keskimäärin.
Pisimpään statiineja syöneet potilaat menestyivät muistitestissä parhaiten.
"Kiivaasti keskustellaan, onko statiineilla dementiaa ehkäisevää vaikutusta. Yleinen varovainen mielipide on, ettei sitä ole osoitettu", Hyttinen kertoo.
Hän korostaa, että asiaa pitää tutkia lisää ja hänen oma aineistonsa oli melko pieni.
"Väittäisin kuitenkin, että jos potilaalla on syy syödä statiineja, statiinilääkitys saattaisi ehkäistä dementiaa", Hyttinen arvioi.
Kahdelta FH-potilaalta löytyi magneettikuvauksissa merkkejä huomaamattomasta aivoinfarktista. Hyttinen pitää määrää yllättävän pienenä.
"Hiljaiset aivoinfarktit ovat yleisiä väestössä. Jopa joka viidennellä ikäihmisellä löytyy niitä. Statiinit vaikuttavat aivoverenkiertoa suojelevasti", Hyttinen lisää.
Kohonnut kolesteroli on tunnettu sydänsairauksien riskitekijä, mutta keski-iän kohonneen kolesterolin vaikutusta terveyteen vanhana on selvitetty harvoin.
Hyttinen pitää lohdullisena, että FH-potilaiden terveydentila pysyi lääkityksellä yhtä hyvänä kuin muillakin.
FH on geenivirheen aiheuttama sairaus, jossa kolesteroli on koholla jo yksivuotiaasta lähtien. Moni potilas aloittaa statiinit kouluiässä. Suomessa arvioidaan olevan 10 000 FH-potilasta, joista lääkkeitä käyttää vajaat 6000.
Hyttinen vastaa FH-potilaiden hoidosta Pohjois-Karjalan keskussairaalassa Joensuussa. Hän väittelee aiheesta 16. joulukuuta Oulun yliopistossa.
Vielä edellisen jutun kuvateksti
"On huolestuttavaa, että moni valtimotautipotilas on jättänyt kolesterolilääkkeet pois. Ilmiö näkyy meillä sairaalassakin", Laura Hyttinen kertoo. "Viime viikolla potilas tuli rintakipujen takia sairaalaan, ja hän kertoi lopettaneensa statiinit. Akuutit oireet palasivat, ja meidän piti aloittaa lääkitys uudelleen", Hyttinen jatkaa.
Minä lähden täältä sitten kun aikani on tullut, lääkkeissä tai lääkkeittä. En yritä hysteerisesti pysyä terveenä, en käy seulonnoissa juurikaan jne. Ei minusta täällä nyt niin ihmeellistä ole, että väenväkisin pitäisi elää hirveän vanhaksi. Minulla on ollut hyvä elämä jo nyt, kaikki saavutettu mitä nyt ajattelin ihan hyvään elämään kuuluvan. Jos suonet menee tukkoon, tulee syöpäkasvain tai sydänkohtaus tai aivoinfakti jne niin tulee. Aika arpapeliähän se näkyy olevan monien sairauksien osalta. Tupakkaa en polta, mutta muuten en jaksa hirveästi säätää. Kuolen kun kuolen, toivottavasti en joudu olemaan laitoshoidossa pitkään tai en ollenkaan. Viisikymppiseksi olen nyt tullut, ehkä on jonkin verran elämää jäljellä. Saas nähdä :)
Juu, parempi antaa kuolla pois, niin pääsee perintöön aikaisemmin kiinni.