Olen tänään syönyt:
Aamulla: veteen keitettyä kaurapuuroa, omenasosetta.
Päivällä: paistettuja perunoita, paistettua sipulia, herneitä, keitettyä täysjyväriisiä ja maissia.
Illalla: ruisleipää, margariinia, hiukan soijamaitoa, sokeria.
T: Kasvissyöjä.
Kommentit (15)
Mä söin kaalipataa, lihapullat ja muusi-annoksen... Ja puoli litraa ben&jerrysiä.
Mihin sä sitä sokeria laitoit, maitoon? :o
Syötkö aina noin yksipuolisesti? Osaathan pitää huolta siitä, että saat ravinnosta kaikki tarvittavat aminohapot? Syötkö ikinä tuoreita kasviksia? Mitenkäs eri vitamiinien saanti?
Olen tänään syönyt:
Aamulla: pari lusikallista kaurapuuroa, puolikas appelsiini, neljä kuppia kahvia rasvattomalla maidolla.
Päivällä: puolikas appelsiini, kaksi ruispuikulan puolikasta, kaksi kalkkunafileetä, keitetty kananmuna, kaksi grillimakkaraa paistettuna ja neljä kuppia kahvia rasvattomalla maidolla.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 23:01"]
Syötkö aina noin yksipuolisesti? Osaathan pitää huolta siitä, että saat ravinnosta kaikki tarvittavat aminohapot? Syötkö ikinä tuoreita kasviksia? Mitenkäs eri vitamiinien saanti?
[/quote]
Kyllähän tuossa on paljonkin aminohappoja eli munanvalkuaista esimerkiksi kaurapuurosta, soijamaidosta, herneistä, maissista, perunasta ja ruisleivästä. Eikä valkuainen edes ole todellakaan tärkeä ravintoaine. Sitähän se kasvissyönti juuri on, että syö vain kasviksia (kuten viljoja ja perunaa) ja syö mahdollisimman vähän valkuaista, mieluiten vain 30-50g kasvisvalkuaista päivässä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 23:06"]
Missä on ap:n proteiinit?
[/quote]
Esimerkiksi leivässä, puurossa, riisissä, herneissä, maississa, soijamaidossa ja sipulissa.
ap taitaa olla vähän tärähtänyt
Mulla teettää suuria ongelmia saada proteiinia oikeasti riittävästi, varsinkin kun en pidä soijasuikaleista, -rouheista ja muista lihajäljitelmistä. Proteiiniinnälkään tulee sitten helposti syöneeksi juustoa, ja sehän ei hyvää tee painolle.
Kasvisruuasta on aika vaikeata saada esim. 80g protskua kasaan päivässä.
T: kanttarellinsyöjä
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 23:16"]
ap taitaa olla vähän tärähtänyt
Mulla teettää suuria ongelmia saada proteiinia oikeasti riittävästi, varsinkin kun en pidä soijasuikaleista, -rouheista ja muista lihajäljitelmistä. Proteiiniinnälkään tulee sitten helposti syöneeksi juustoa, ja sehän ei hyvää tee painolle.
Kasvisruuasta on aika vaikeata saada esim. 80g protskua kasaan päivässä.
[/quote]
Ihminen ei tarvitse todellakaan 80g proteiinia eli valkuaista päivässä, vaan 30-40g riittää ja se on helppo saada esimerkiksi viljasta, perunasta, herneistä ja hedelmistä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 23:01"]
[/quote]
Kyllähän tuossa on paljonkin aminohappoja eli munanvalkuaista esimerkiksi kaurapuurosta, soijamaidosta, herneistä, maissista, perunasta ja ruisleivästä. Eikä valkuainen edes ole todellakaan tärkeä ravintoaine. Sitähän se kasvissyönti juuri on, että syö vain kasviksia (kuten viljoja ja perunaa) ja syö mahdollisimman vähän valkuaista, mieluiten vain 30-50g kasvisvalkuaista päivässä.
[/quote]
Ai miksi aminohappoja pitää saada mahdollisimman vähän? Mistä munanvalkuaisesta puhut? Kaikkia tärkeitä välttämättömiä aminohappoja ei saa kasvisruoasta, eikä ihmisen elimistö pysty niitä itse valmistamaan. Proteiinia pitäisi saada päivässä 0,8 g painokiloa kohti.
Mun tämän päiväinen:
11:30 kaks palaa real-leipää voilla ja juustolla, yksi kokonainen avokado ja kuppi kahvia.
15:00 yksi porkkana
18:40 iso annos täysjyväpastaa tomaattikastikkeella jossa paistettua kesäkurpitsaa, herkkusieniä ja tummaa soijarouhetta. Yksi pala real-leipää juustolla.
T:lihattomalla lokakuulla oleva
Seuraan keskusteluanne mielenkiinnolla, koskapa ap:n väitteet ovat niin jyrkkäviivaisia. Olen siinä käsityksessä, että proteiinia tarvitaan 0,7-0,8g per painokilo ja kyllä se tarkoittaa 80g, jos on painoa kovasti tai urheilee reippaasti. Ahkerasti kuntoileva saattaa tarvita jopa 1,2g per painokilo.
Minun on vaikeata yhdistää kasvissyönti ja proteiinintarve -etenkin kun samalla olisi suotavaa saada painoa alas. Helposti mukana tulee liikaa rasvaa ja hiilihydraattien osuus kasvaa suureksi.
Voin olla tyytyväinen lähinnä siihen, että syömäni rasva on yleensä pehmeää, eli kolesteroliarvot ovat nätit. Lisäksi kuitujen saanti on yleensä hyvällä tolalla. Ainoa mitä tulee todella ongelmia, ovat tietyt B-ryhmän vitamiinit. Siksi syön niitä purkista. Hemoglobiini pyrkii myös laksemaan vähäisen tai huonosti imeytyvän raudan saannin takia, mutta toisaalta elimistö on tottunut mataliin lukemiin. Tällaisia ongelmia ei muodostu yhden lihattoman kuukauden takia, mutta elämäntapana kyllä vuosien mittaan.
Mä haluaisin jotain lähdeviitteitä noille ap:n väitteille. Ja miksi hän alkoi puhua jostain munanvalkuaisesta?
Aamu: ruisleipä juustolla, kolme kaktusviikunaa, rooibosta
Päivä: kalaa, tummaa riisiä ja vihanneksia, salaatti, jossa rehujen lisäksi kreikkalaista mizithrajuustoa
Välipala: omena
Iltapala: persikka, kourallinen manteleita, rooibosta
Olen tänään syönyt
- voissa paitettuja kanttarelleja, ohrarieskaa, juustoa
- kiinalaisessa ravintolassa paistettuja vihanneksia chop suey
- tuorepastaa ja kermapohjaista "ratatouillea". Ja taas paistettuja kanttarelleja siinä ohessa
Kasvissyöjä, jolle käy kananmuna ja juusto