Uusperheen rahat, kun toinen tienaa paremmin.
Hei!
Tilanne on sellainen, että minulla on kaksi lasta, jotka asuvat luonamme. Miehen lapsi asuu toisessa maassa, joten häntä tapaamme harvoin.
Mies puhuu ystävilleni meistä perheenä, mutta...
Onko se perhe-elämää, jos toinen kitkuttaa kuukaudesta toiseen ja rahat riittävät juuri ja juuri ja toisen pankkitili pullistelee tuhansista euroista?
Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka maksamme puoliksi. Mies on maksanut viime aikoina sähkölaskut, koska rahani ovat tiukoilla. Meillä kotityöt teen pääasiassa minä, pesen pyykit (mies laittaa ne joskus kuivumaan), teen ruuan. Mies hoitaa pihahommia, joita ei ole paljon.
Ruuat ostamme noin puoliksi. MUTTA mies syö enemmän kuin me kolme yhteensä.
Tuntuu, että omat rahani menevät tosiaan lainaan ja ruokaan. Toki lasten harrastuksiinkin, jotka maksan itse.
Silloin kuin olimme muutamassa yhteen toivoin, että olisimme tehneet pelisäännöt raha-asoista selviksi. Miehen mukaan raha ei tule olemaan ongelma...harmittaa, että en ollut tiukka tässä kohdssa ja tilanne on nyt tämmöinen.
Onko teillä mitään ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi? Olemme puhuneet asiasta, mutta lopulta mikään ei muutu ja hermostun tasaisin väliajoin, koska pidän tilannetta epäoikeudenmukaisena. Eikö ole muuta keinoa kuin erota?
Ja ettei kukaan nyt ala huutelemaan typeryyksiä, niin ilman muuta maksan lasteni kulut itse. Perhe me emme kuitenkaan tällä systeemillä missään nimessä ole.
Ehkä kuvaava esimerkki on sellainen, että minun syyskenkäni on loppuun kulutetut, pohjassa on reikä, josta tulee vesi läpi sadepäivinä. Luulisi, että tämmöisessä tilanteessa tarjoaisi edes rahaa lainaksi, että voisin hankkia uudet ja maksaa myöhemmin takaisin vaikka osissa, jos ei kerran voi niitä ostaa.
Te ette usko, miten rikki minä olen. Koen, että tulin paremmin toimeen, kun asuimme yhdessä, minä ja lapset. Ruokaan ei mennyt näin tolkuttomasti ja siitä riitti useammaksi päiväksi.
Kommentit (76)
En lukenut muita viestejä, anteeksi siitä, mutta ekana tuli mieleen sellainen, että onko miehesi sanonut ettei sinulle rahaa anna esim. uusiin kenkiin? Jos olet vain vihjaillut ja voivotellut kun kengät on risat, ei mies kyllä ymmärrä aina että kaipaat hänen ostavan sulle kengät.
Pyydä. "mulla ei oo tilillä niin paljon että saisin kengät JA ruokaa ostettua, ostaisitko sä mulle kengät tai loppukuun ruoat?"
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:12"]
Sellaiselle naiselle, joka tosiaan haluaa mieheltään rahaa on yksi aika osuva termi. Alkaa h-kirjaimella ja loppuu a-kirjaimeen. Välissä on kolme kirjainta.
[/quote]
No mikäs on sellaisen miehen nimi joka asuu naisen luona, syö sen tekemät ruoat, antaa sen pyykätä vaatteensa ja sitten myöhemmin ottaa ne kaapista silitettyinä ja viikattuina, istuu siistissä kodissa työpäivänsä jälkeen sohvalle katsomaan telkkaria, eikä kuitenkaan osallistu noista aiheutuviin kuluihin?
Mulle tuli mieleen loinen.
Minä ymmärrän miestä siinä, jos ei halua kustantaa sinun tai lasten menoja. Itse en ainakaan alkaisi parisuhteessa maksamaan toisen kenkiä ja laskuja, ainakaan pidemmän aikaa :( se alkaisi jo tuntua rasitukselta. Työttömyyden yllättäessä tietenkin, mutta tilanteesi vaikuttaa siltä, että on pitkäaikainen.. Kyllä jokaiselle työssäkäyvälle pitää jäädä omat rahat käyttöön. Lisäksi mies taitaa maksaa jo lapsistasi, se on aika hyvin jo että suostuu siihen.
Ps. Olemme yhdinperhe ja teemme kaksi eri ruokaa monta kertaa viikossa. Mies ostaa itselleen ruuan ja laittaa sen, minä jotain muuta. Johtuen siitä, että itse olen linnunruokainen ja mies tykkää tehdä kalliita gourmetjuttuja (en halua niistä maksaa, kun en syö). Ihan hyvä vaihtoehto tämäkin. Lapset syövät yleensä miehen ruuista, mutta maksan sitten muuta enemmän. Meillä on omat juustotkin välillä:) ja hyvin pyyhkii.
Meillä on myös uusperhe. Minä halusin säilyttää itsenäisyyteni enkä muuttanut miehen kotiin, vaan mies muutti meille omakotitaloon. Minulla oli silloin vielä lainaa, enkä halunnut miehen sotkeentuvan siihen. Haluan elää omillani enkä olla kenellekään velkaa. Maksan kaikki laskut, vakuutukset ym., mies maksaa sähkölaskun, koska käyttää sitä reilusti enemmän kuin minä Ja on itse sitä vaatinut. Matkoilla maksan aina oman osuuteni lennoista ja hotellista, myös tietenkin omat ostokseni ja ruokani.
Mies on paljon minua varakkaampi, mutta en halua, että kukaan pääsee sanomaan, että olen hänen kanssaan rahan tai maineen takia. Vaadin myös avioehdon, ennen kuin avioiduimme.
65 jatkaa: piti tuohon lisätä, etten ymmärrä, mikä ap: n ongelma on.
Laskette talouden kustannukset yhteen ja jaatte kustannukset suhteessa palkkatuloihin. Ainoana poikkeuksena ovat lapsesi kustannukset (vaatteet, harrastukset, jne), jotka maksatte sinä ja lasten isä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 16:12"]
Sellaiselle naiselle, joka tosiaan haluaa mieheltään rahaa on yksi aika osuva termi. Alkaa h-kirjaimella ja loppuu a-kirjaimeen. Välissä on kolme kirjainta.
[/quote]
Mikäs ap:n mies on? Maksattaa omaa elämäänsä pienituloisemmalla, jotta saisi säästöjä itselleen.
Ylläpidetyltä mieheltä kuulostaa. Kaipa sitäkin voi huoraksi sanoa.
Meillä mies ihmettelee, että minä olen ensimmäinen nainen, joka maksaa omia kulujaan. Kaikki naiset ennen minua ovat kuulemma olettaneet, että hän maksaa. No, mutta olenkin hänelle ensimmäinen nainen, jolla on kunnon koulutus ja hyvin palkattu työ. Silti neuroottisuuteen pennosten laskuun ei ole syytä, mies voi hyvin tarjota joskus ravintola-aterian ja minä maksaa ostokset kaupassa. Jos kenkäni olisivat rikki ja minulla ei oikeasti olisi uusiin varaa, syystä tai toisesta, mies maksaisi VARMASTI. Millainen mies antaa naisensa kulkea risoissa kengissä? :o
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:52"]
Lastesi isä osallistuu lastesi kuluihin, joten sitä kautta saat aika lailla rahaa, jolla maksaa asuminen, vaatteet jne.
Miksi sinun perheessäsi pitäisi olla 2 miestä, jotka maksavat menosi?
[/quote]
Niin, tää on kyll jännä... eli pikemminkin tuntuu että ap ei vaan osaa hoitaa omia raha-asioitaan, 2 miestä maksamassa perheen kuluja ja itselle ei muka saa kenkiä ostettua... jossain mättää, johonkin ihan turhaan varmaan menee rahaa?
Meillä uusperhe jossa asuu miehen lapsi (19v nuorimies) ja 2 yhteistä lastamme. Mies tienaa huomattavasti paremmin kuin minä joten maksaa asuntolainan ja isot hankinnat. Muut laskut menee puoliksi ja ruokaa ostan enemmän kuin mies mutta mieskin kyllä kaupassa käy ja ostaa lapsille vaatteita ym. Minä taas sponsoroin välillä miehen poikaa. Hyvin pyyhkii, ei tartte rahasta tapella.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:33"]
No meinasitko sinä 16, että minun olisi pitänyt ottaa isompi osuus lainasta, koska minulla on lapset????
[/quote]Ei ihan hullu ajatus. Talossa asuu neljä henkeä. Mies on 1/4 eli 25%. Sinä ja kaksi lastasi olette 3/4 eli 75%.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 13:33"]
No meinasitko sinä 16, että minun olisi pitänyt ottaa isompi osuus lainasta, koska minulla on lapset????
[/quote]Ei ihan hullu ajatus. Talossa asuu neljä henkeä. Mies on 1/4 eli 25%. Sinä ja kaksi lastasi olette 3/4 eli 75%.
[/quote]
Toi on kyllä mun oikeustajun puolesta kanssa ihan järkeenkäyvä, reilu ajatus.
onneks olemme mieheni kanssa yhtä persaukisia, ei ole tämmöistä ongelmaa :)
oikeasti, ei tähän pysty neuvoa mikä auttaa tai miten toisten pitää elää ja jakaa rahat. jos minulla olisi "paljon" rahaa niin kyllä tietty harmittaisi käyttää sitä toisen lapsiin. jos minulla olisi vähän rahaa ja toisella paljon, tietysti harmittaisi mutta en kehtaisi kerjätä.
kohtuullista on että vähintäänkin yhtä paljon osallistutaan, rahallisesti ja työllisesti eli kotityötkin pitää jakaa. me naiset ollaan joskus niin hm..äitejä? että passataan ja marmatetaan selän takana
En oikein ymmärrä, kuinka pieni palkka ap:lla onkaan... Tuleehan siihen päälle lapsilisä ja elarit, niin luulisi sillä nyt jotenkin elävän. Eikä asuntokaan, isompi edes, ole puoliksi niin kallis kuin yksin kelvollinen asunto äidille ja lapsille.
Jokainen perhe taaplaa tyylillään. Mun vanhemmat on ollut naimisissa 41 vuotta ja äiti hallitsee 99% rahavaroja. Isä on onnellisesti tossun alla rahan käytössä ja ei välitä siitä pätkän vertaa. Äiti huolehtii, että jääkapissa on safkaa, isällä marketista ostettu uusi paita päällä ja autossa polttoainetta. Joskus isä "repäisee" ja kävi ostamassa äitin matkan aikana itselleen uuden perämoottorin kalastusveneeseen. Äiti sitä mulkoili, mutta minkäs tekee, kun toinen maksaa kortilla omalta käyttötililtään. Enimmäkseen isä laiskottelee ja antaa äitin hoitaa kaiken + tehdä päätökset liittyen rahaan. Joskus tulee sanomista, kun äiti kysymättä ostaa jotain todella kallista tyyliin ostaa 20 000 Eurolla osakkeita puhumatta isälle mitään.
Mä saattaisin tällaisessa tilanteessa tehdä näin:
Tarkka budjetti vuoden loppuun. Kirjataan tulot ja tarkka arvio sentilleen, mihin ne mene. Ruuaksi halpaa herkullista (kasvis)ruokaa, sopiva annos ja siitä itselle vielä eväät töihin. Tee ruokalista. Budjetoit jokaisen tarvittavan maksun, laskun, joulumenot ja tarvittavat kengät. Budjetoit myös karkkipäivän ja kahvilareissun. Aloitat vielä vaikka säästämään ensi kesän lomareissuun. Laitat jokaisen sentin hyötykäyttöön. Sitten alatte elää sen suunnitelman mukaan.
Luulis tyhmempikin mies jo tajuavan, jos elämänne on ankeata.
Mulla on hyvä mies!
Aiemmasta liitosta oleva lapseni on täysin samanarvoinen yhteistemme kanssa, saa kaiken yksityisestä terveydenhoidosta yksityiseen kouluun, harrastuksiin ja merkkivaatteisiin kuten muutkin lapset. Mies ansaitsee perheen rahat ja ne ovat yhteiset, itse saan kotihoidontukea yhdestä lapsesta + kolmesta lapsilisät + vanhimmasta lapsestani minimielatusmaksun. Huolehdin kaikesta perheen rahaliikenteestä, mulla on nettitunnukset miehen tilille eikä hän ikinä kysele mihin rahat käytän, kunhan asuntolaina ( asunto molempien nimissä ) tulee maksettua ja jääkaapissa on ruokaa. Toisaalta en oleta mieheni tekevän kotitöitä iltaisin tai silittävän omia paitojaan jne.
Helkkari, mulla on käynyt hyvä tuuri. Musta ei olisi ap:n tilanteeseen ja jakamaan laskuja ja ruokakuluja. Perhe syö samasta jääkaapista, eikä siinä mietitä, kuka on kenetkin siittänyt.