8 henkinen tt-tukiperhe saa koronalisää 2400e.
Perustoimeentulotuesta poiketen lisätuki ei ole kotitalouskohtainen, vaan sitä maksetaan jokaista henkilöä kohden. Esimerkiksi nelihenkinen toimeentulotukea saava kotitalous voi siis saada koronlisää loppuvuoden aikana yhteensä 1 200 euroa. Kymmenen lapsen ja kahden vanhemman perhe saa koronalisää 3600 euroa. Tuki on verotonta eikä vaikuta muihin tukiin.
Kommentit (137)
Jännä, että me työmarkkinatuella elävät emme saa mitään.
Välillä tuntuu että jos käy huono tuuri, mutta yrittää kuitenkin huolehtia itse asioistaan, tässä maassa vaan rangaistaan. Sitten jos heittää kaiken läskiksi ja jättäytyy tt-tuelle, hyysätään.
Parasta olisi kohdistaa kaikki koronatuet pk-yrityksille. Ne ovat Suomen suurin työllistäjä, ja suurin koronasta kärsijä.
Vierailija kirjoitti:
On kuulkaas hyvä että joku tekee niitä lapsiakin. Syntyvyys laskee ku lehmän häntä. Tarttis olla nuoria myös maksamassa meittin eläkkeitä sit ku minäkin oon 30 vuoden päästä eläkeiässä. Ihan sama onko sillä perheellä varaa niihin. Verotetaan varat lapsettomilta sinkuilta.
Luuletko, että tt-asiakkaiden lapsista tulee veronmaksajia ikinä? Tai muutenkaan yhteiskunnan tuottavia jäseniä? Ehkä jostain harvasta, mutta enimmäkseen heikko elämänhallinta periytyy.
Kaikki erityisesti lapsiperheille suunnatut tuet pitäisi lakkauttaa. Ne kannustavat vääränlaista ainesta lisääntymään. Sen sijaan työssäkäyvien lapsellisten verotusta pitäisi keventää. Se kannustaisi sitä oikeanlaista ainesta lisääntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulkaas hyvä että joku tekee niitä lapsiakin. Syntyvyys laskee ku lehmän häntä. Tarttis olla nuoria myös maksamassa meittin eläkkeitä sit ku minäkin oon 30 vuoden päästä eläkeiässä. Ihan sama onko sillä perheellä varaa niihin. Verotetaan varat lapsettomilta sinkuilta.
Luuletko, että tt-asiakkaiden lapsista tulee veronmaksajia ikinä? Tai muutenkaan yhteiskunnan tuottavia jäseniä? Ehkä jostain harvasta, mutta enimmäkseen heikko elämänhallinta periytyy.
Kaikki erityisesti lapsiperheille suunnatut tuet pitäisi lakkauttaa. Ne kannustavat vääränlaista ainesta lisääntymään. Sen sijaan työssäkäyvien lapsellisten verotusta pitäisi keventää. Se kannustaisi sitä oikeanlaista ainesta lisääntymiseen.
Juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että 75 euroa riittää kuukaudessa edes käsidesiin. Eli ap on myös eduksi sinun terveydellesi tämä tuki. Ainakin vielä viimeksi kun katsoin niin K marketissa 25e pieni käsidesipurkki. Tuolla hintaa saa aikapaljon perunoita ja keittokasviksia sekä makaroonia.
Köyhä ostaa ensin ruokaa ja sitten käsidesiä jos jää rahaa.
Minä olen ihan hyvissä varoissa enkä ole ostanut kertaakaan eläissäni käsidesiä. Saippuapesu on se, mitä suositellaan, käsidesiä käytetään vain jos pesuun ei ole mahdollista. Julkisissa tiloissa on käsidesipulloja joka paikassa, että saa kätensä puhdistaa mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ttt-asiakkaan kulut lisääntyivät koronan takia? Peruskoululaisille kunta tarjosi ruuan ja päiväkodit olivat auki. Käsien pesuun riittää tavallinen saippua ja vesi, käsidesiä ei tarvita. Keväällä ei käytetty edes maskeja ja nyt niitäkin jaetaan ttt-asiakkaille ilmaiseksi.
Suurin vahinko koronasta on aiheutunut pienipalkkaisille työssäkäyville, joita on lomautettu tai irtisanottu ja yrittäjille.
Ttt-asiakkaille jaettava lisätuki on tietysti saajalleen kiva juttu, mutta joku senkin maksaa. Rahat otetaan joko veronkorotuksina (työssäkäyvät eli ne eniten koronasta kärsineet maksaa), lisälainana (tulevat sukupolvet maksaa) tai muista julkisista palveluista (näiden palveluiden käyttäjät "maksaa" eli saa vähemmän/huonompaa palvelua). Mielestäni tämä koronarahan holtiton jakelu oikealle ja vasemmalle pitää lopettaa. Hallituksen pitäisi äänten ostamisen sijaan keskittyä laittamaan Suomen taloutta kuntoon.
Sulla on ihan tosi moni asia nyt pielessä tuossa. Toki jo se, että monet tt-tukiasiakkaat käy töissä.
Voin myös vakuuttaa, että tosi monella meistä ei oo ollut mahdollisuutta tuohon koululounaan noutamiseen, ei se mitenkään niin yksinkertaisesti kaikkialla ollut järjestetty.
Eli kyllä meni enemmän rahaa ruokaan.
Ruoka piti tilata kotiinkuljetuksella, eli joka kerta tuli yli 10 e lisäkulu ruokaostoksiin, eikä ollut aina mahdollista valita edullisinta tuotetta.Lapset oli kotona, ei voineet nähdä kavereita eikä tehdä monia muita normaaleja asioita, niin kyllä siinä vähävarainenkin vanhempi yritti välillä jotain pientä kivaa extraa pystyä kustantamaan.
Tosi oudolta tuntuu, että ihan oikeasti ette ymmärrä, että nää poikkeusolot vaikutti kaikkien elämään.
Joo, olen vakavasti masentunut ja vakavaa ahdistuneisuushäiriötä sairastava luuseri, ja ihan ok, jos nyt ootte sitä mieltä, että toi 75 e kuukaudessa kolmen kuukauden ajan on jotain, mitä en tarvitse tai ansaitse. Mun lasten elämänlaatuun sillä kuitenkin olis vaikutusta, ja tuntuu aika pahalta, että hyväosaiset ihmiset ei voi edes sitä pientä tukea meille hyväksyä.Ja ihan absurdia vetää noita 8 hengen perheen esimerkkejä - varsinkin jos samaan aikaan valitetaan, että suurin osa tän tuen saajista on yksin asuvia miehiä.
Tyypillistä sossupummin kitinää. Ei ole ihme, että pitää elää ttt:lla kun on niin avuton, että ei osaa mennä itse kauppaan eikä hakemaan ruoka-avustusta.
Tää koronatuki on täysin perusteeton ja typerä tuki ja kohdistuu täydellisen väärin. Jos elää sossun tuilla ei elämä koronan takia ole tullut tippaakaan kalliimmaksi.
Nykyinen hallitus on pahin katastrofi, mitä Suomelle ikinä on tapahtunut :(
Nimenomaan siksihän minä elän tt-tuella, kun oon niin onneton luuseri, etten osaa pitää itsestäni huolta tai pärjätä elämässä. Siitä avuttomuudestahan se johtuu, että on tällaisessa tilanteessa.
Tähän vois muuten mun mielestä ehdottaa sitä ratkaisua, että yhteiskunta vois jättää mun kaltaiset ihmiset jonnekin kadulle kuolemaan, mut kun monet meistä on ehtinyt saada lapsia, niin se vähän monimutkaistaa tota.
Ei toimentuloasiakkaita välttämättä tarttis kuolemaan jättämään, mutta vieä 1800-luvulla tälläiset joutoihmiset pistettiin työleirille esim. Kakolaan. Tämä olisi erittäin kannatettava ajatus. Tehtäisiin monikertaisesti työtä ruuan eteen ja ilmainen vankilamajoitus samalla, niin ei tarvitse mitään asumistukiakaan maksaa.
Puolet tt-tukiasiakkaista on tullut tänne muualta paremman elämän toivossa. Ei tuollainen kyllä kuulosta paremmalta elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ttt-asiakkaan kulut lisääntyivät koronan takia? Peruskoululaisille kunta tarjosi ruuan ja päiväkodit olivat auki. Käsien pesuun riittää tavallinen saippua ja vesi, käsidesiä ei tarvita. Keväällä ei käytetty edes maskeja ja nyt niitäkin jaetaan ttt-asiakkaille ilmaiseksi.
Suurin vahinko koronasta on aiheutunut pienipalkkaisille työssäkäyville, joita on lomautettu tai irtisanottu ja yrittäjille.
Ttt-asiakkaille jaettava lisätuki on tietysti saajalleen kiva juttu, mutta joku senkin maksaa. Rahat otetaan joko veronkorotuksina (työssäkäyvät eli ne eniten koronasta kärsineet maksaa), lisälainana (tulevat sukupolvet maksaa) tai muista julkisista palveluista (näiden palveluiden käyttäjät "maksaa" eli saa vähemmän/huonompaa palvelua). Mielestäni tämä koronarahan holtiton jakelu oikealle ja vasemmalle pitää lopettaa. Hallituksen pitäisi äänten ostamisen sijaan keskittyä laittamaan Suomen taloutta kuntoon.
Sulla on ihan tosi moni asia nyt pielessä tuossa. Toki jo se, että monet tt-tukiasiakkaat käy töissä.
Voin myös vakuuttaa, että tosi monella meistä ei oo ollut mahdollisuutta tuohon koululounaan noutamiseen, ei se mitenkään niin yksinkertaisesti kaikkialla ollut järjestetty.
Ruoka piti tilata kotiinkuljetuksella, eli joka kerta tuli yli 10 e lisäkulu ruokaostoksiin, eikä ollut aina mahdollista valita edullisinta tuotetta.Lapset oli kotona, ei voineet nähdä kavereita eikä tehdä monia muita normaaleja asioita, niin kyllä siinä vähävarainenkin vanhempi yritti välillä jotain pientä kivaa extraa pystyä kustantamaan.
Tosi oudolta tuntuu, että ihan oikeasti ette ymmärrä, että nää poikkeusolot vaikutti kaikkien elämään.
Joo, olen vakavasti masentunut ja vakavaa ahdistuneisuushäiriötä sairastava luuseri, ja ihan ok, jos nyt ootte sitä mieltä, että toi 75 e kuukaudessa kolmen kuukauden ajan on jotain, mitä en tarvitse tai ansaitse. Mun lasten elämänlaatuun sillä kuitenkin olis vaikutusta, ja tuntuu aika pahalta, että hyväosaiset ihmiset ei voi edes sitä pientä tukea meille hyväksyä.Ja ihan absurdia vetää noita 8 hengen perheen esimerkkejä - varsinkin jos samaan aikaan valitetaan, että suurin osa tän tuen saajista on yksin asuvia miehiä.
Tyypillistä sossupummin kitinää. Ei ole ihme, että pitää elää ttt:lla kun on niin avuton, että ei osaa mennä itse kauppaan eikä hakemaan ruoka-avustusta.
Tää koronatuki on täysin perusteeton ja typerä tuki ja kohdistuu täydellisen väärin. Jos elää sossun tuilla ei elämä koronan takia ole tullut tippaakaan kalliimmaksi.
Nimenomaan siksihän minä elän tt-tuella, kun oon niin onneton luuseri, etten osaa pitää itsestäni huolta tai pärjätä elämässä. Siitä avuttomuudestahan se johtuu, että on tällaisessa tilanteessa.
Tähän vois muuten mun mielestä ehdottaa sitä ratkaisua, että yhteiskunta vois jättää mun kaltaiset ihmiset jonnekin kadulle kuolemaan, mut kun monet meistä on ehtinyt saada lapsia, niin se vähän monimutkaistaa tota.
Ei toimentuloasiakkaita välttämättä tarttis kuolemaan jättämään, mutta vieä 1800-luvulla tälläiset joutoihmiset pistettiin työleirille esim. Kakolaan. Tämä olisi erittäin kannatettava ajatus. Tehtäisiin monikertaisesti työtä ruuan eteen ja ilmainen vankilamajoitus samalla, niin ei tarvitse mitään asumistukiakaan maksaa.
Puolet tt-tukiasiakkaista on tullut tänne muualta paremman elämän toivossa. Ei tuollainen kyllä kuulosta paremmalta elämältä.
Se olisikin hyvä, niin yhteiskunnan yhtenäisyyttä ja taloutta nakertavia loisia olisi vähemmän.
Onneksi ei tullut kesällä lähdettyä töihin. Arvelinkin että jotain tukea syksyllä tulossa. Koronalisällä ostaa parin kuukauden ruuat tai viikon kaljat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ette ansaitse. Ansaittu raha on jotain sellaista, minkä eteen on tehty jotain. Vastikkeellista.
Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, jos jokainen Suomen yrittäjä saisi tuon summan. Mutta kun se maksetaan muiden tukien päälle...
Oli muuten täysin oma valintasi haaskata rahaa kotiinkuljetuspalveluun. Koko korona-ajan oli aivan mahdollista käydä kaupassa ihan itse. Kuten myös riskiryhmäläiset vanhempani. Kukaan ei sairastunut. Katsos on ihan mahdollista mennä kauppaan sellaiseen aikaan ettei siellä ole juuri ketään. Kaupassa ei myöskään tarvitse käydä kuin maks. kerran viikossa vaikka jalkaisin kävisi, joten tartuntariski on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enymmärtärtä kirjoitti:
Mua työntekijänä ärsyttää, teen fyysisesti raskasta työtä ja saan vaan 1000-1100 e/kk + asumiatuki
Miksi vain yrittäjiä ja lapsi perheitä tuetaan? Ha
Ja sossun elättäjiä jotka häiriköi kerrostalossa yökaudet ja on uusimmat laitteet ja huonekalutReilukerho taas vauhdissa....
Ne uusimmat laitteet ja huonekalut on tullut jotain muuta reittiä. Olin itse sossun asiakas vailla asuntoa, ja kun viimein asunto löytyi, sain 400e kalusterahaa. Minulla ei ollut yhtään mitään, ei edes astioita. Voit mennä tutkimusretkelle vaikka Kierrätyskeskukseen ja katsoa minkälaista tavaraa sillä hintaa saa. Kauhtuneet 80-luvun nahkasohvatkon maksaa parisataa euroa siellä. Mitä ostin tuolla 400 eurolla? Halvimman patjan mitä etsintöjen jälkeen löysin, peiton+tyynyn, Ikean halpisastioita ja taloustavaroita, kahvinkeittimen 19e, Halvimman ruokapöydän ja kaksi tuolia, kaksi lamppua(halvimpia Ikeasta) ja raha mennyt.
En olisi ostanut noista mitään, kun kaiken saa nykyään ilmaiseksi. Tori.fi ja facebookin annetaan ryhmät kannattaa katsoa. Kaiken tuon olisi kyllä saanut ilmaiseksi.
En ole facessa, ja vaikka olisinkin, niin ajokortittomana(ei ole varaa hankkia ja vaikka olisikin, en saisi sitä terveydellisistä syistä) on aivan turha kuvitella että joku toisi ilmaista tavaraa sinulle vielä kotiovelle ilmaiseksi.
Hassu juttu. Kyllä minulle on tuotu.
Miksei teillä elämäm koululaisilla ole ikinä ystäviä tai sukulaisia? Minä en olisi eläissäni joutunut ostamaan huonekaluja ellen olisi sattunut haluamaan. Tai astioita. Ensimmäiset lakanat ostin itse kun olin yli 40-vuotias.
Katsos kun tapana on, että isovanhemmat kerää nuorelle "kapiot" kun tämä muuttaa pois kotoa. Niillä astioilla, pyyhkeillä ja lakanoilla pärjää pitkään. Omatkin isovanhempani olivat köyhiä pienviljelijöitä, mutta kun jokainen lahja teini-iässä oli jotain tuollaista, minulla oli käytännössä täysin varusteltu koti kun muutin pois kotoa. Huonekalut oli sukulaisten vanhoja, olleet jossain varastossa odottamassa seuraavaa käyttäjää. Sänky oli mummun vanha, kun se kuoli eikä tarvinnut sitä enää.
Näiden tt-asiakkaiden jutuissa huomaa aina sen, miten kurjuus periytyy. Kyse ei ole niinkään siitä käteen jäävästä rahamäärästä vaan siitä, että kun kukaan koko suvussa ei ole koskaan osannut käyttää rahaa, ei kenelläkään ole minkäänlaista pääomaa, ei edes vanhojen käyttökelpoisten huonekalujen vertaa.
Mikä pakkomielle tällä yhdellä on 8-henkisistä perheistä? Noin isoja perheitähän on todella vähän.
Mahdollisia lisäkuluja koronan vuoksi:
- ruoka (ei kouluruokaa, köyhien ruokajakelu suljettu)
- wc-paperi (normaalisti iso osa päivän wc-käynneistä tapahtuu koulussa tai työpaikalla)
- ruokakaupan kotiinkuljetuspalvelu
- maskit
- saippua, käsidesi
- lisääntynyt veden ja sähkönkulutus
- nopeampi internetyhteys, jotta lasten etäopiskelu onnistuu
- kuulokkeet, joissa mikrofoni ynnä muut tarpeet etäopiskeluun
Heitetään vaan lisää rahaa sinne pohjattomaan kaivoon... 60 miljoonaa ei tunnu missään. Voidaan sitten taas kiristää niiden verotusta, jotka käyvät töissä ja pärjäävät omillaan. Koska #oikeudenmukaisuus... Vasemmiston unelma näyttää olevan se, että kaikki ovat yhtä köyhiä. Vasemmisto saisi sitten tietysti enemmän ääniä, kun kaikki ovat etuuksien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa 84 prosenttia on ihan kotimaisia tuensaajia.
Lapsi tuo leivän tullessaan tiesi jo vanha kansa.
Perustoimeentulotuen saajat jakautuvat siis neljään ryhmään. Kolme niistä on melko selkeitä: yksin asuvat työttömät, eläkeläiset ja nuoret. Nuorten ryhmään kuuluu pääsääntöisesti alle 25-vuotiaita tuensaajia. Elämäntilanteissa on eroja myös ikäryhmän sisällä, koska myös työttömien ja perheellisten ryhmiin kuuluu alle 25-vuotiaita ja 25–34-vuotiaita. Neljäs ja isoin ryhmä, joka muodostaa lähes puolet tuensaajista, on melko hajanainen ja vaikuttaa sulkevan sisäänsä monenlaisia elämäntilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakkomielle tällä yhdellä on 8-henkisistä perheistä? Noin isoja perheitähän on todella vähän.
Mahdollisia lisäkuluja koronan vuoksi:
- ruoka (ei kouluruokaa, köyhien ruokajakelu suljettu)
- wc-paperi (normaalisti iso osa päivän wc-käynneistä tapahtuu koulussa tai työpaikalla)
- ruokakaupan kotiinkuljetuspalvelu
- maskit
- saippua, käsidesi
- lisääntynyt veden ja sähkönkulutus
- nopeampi internetyhteys, jotta lasten etäopiskelu onnistuu
- kuulokkeet, joissa mikrofoni ynnä muut tarpeet etäopiskeluun
Muutama huomio:
- ruokajakelu oli monessa kunnassa järjestetty suoraan ovelle... Ja kouluilta sai käydä hakemassa ruokaa.
- miten monta kertaa ihminen oikein käy vessassa ja paljonko käyttää paperia...?
- meistä muistakin kyllä kaikki kävivät ruokakaupassa, ei ole mikään syy tilata kotiinkuljetusta...
- saippuaa käytetään normaalistikin, sähkölaskussa en itse huomannut mitään eroa, mistä tulee ylimääräinen vedenkulutus, vessakäynneistäkö?? Monella on henkilöluvun mukainen vesimaksu.
- etäopiskeluun sai laitteet tarvittaessa koululta, normaali internet yhteys kyllä riittää tällaiseen
Säästöjä korona-aikana: ei harrastusmenoja, ei vapaa-ajan muita menoja, ja riippuen elämäntilanteesta, ihmiset säästäneet bensakuluissa ja lippujen hinnoissa kotona ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu että jos käy huono tuuri, mutta yrittää kuitenkin huolehtia itse asioistaan, tässä maassa vaan rangaistaan. Sitten jos heittää kaiken läskiksi ja jättäytyy tt-tuelle, hyysätään.
Parasta olisi kohdistaa kaikki koronatuet pk-yrityksille. Ne ovat Suomen suurin työllistäjä, ja suurin koronasta kärsijä.
Minä olen sairaspäivärahalla. Kyllä tulisi tuet tarpeen mutta mitään ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi kohdistaa kaikki koronatuet pk-yrityksille. Ne ovat Suomen suurin työllistäjä, ja suurin koronasta kärsijä.[/quote)]
Läheskään kaikki toimeentulotuella olevat eivät ole pelkästään toimeentulotuella vaan voivat olla pienituloisia tai työmarkkinatuella eläviä kuten sinäkin. Voivat myös olla työkokeiluissa, työvoimakoulutukissa tai palkattomissa harjoitteluissa tai tehdä omaehtoisia opintoja, joista ei saa edes kulukorvausta enää nykyisin. Yksinasuvalle yhdistelmätukien saajalle asumiskulujen jälkeen jäävä summa toimeentulotuen kanssa on 502,21 euroa. Koska asumiskuluista asumistuki kattaa enimmilläänkin vain 80 prosenttia, työmarkkinatuesta asumiskuluja on maksettava lisää. Toimeentulotukea tarvitaan, jotta käteen jää 502,21 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sairaspäivärahalla. Kyllä tulisi tuet tarpeen mutta mitään ei saa.
Jos sinulla ei ole säästöjä ja kotitaloutesi on tarpeeksi köyhä, voit hakea toimeentulotukia. Jos niitä et saa, et ole tarpeeksi köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että 75 euroa riittää kuukaudessa edes käsidesiin. Eli ap on myös eduksi sinun terveydellesi tämä tuki. Ainakin vielä viimeksi kun katsoin niin K marketissa 25e pieni käsidesipurkki. Tuolla hintaa saa aikapaljon perunoita ja keittokasviksia sekä makaroonia.
Köyhä ostaa ensin ruokaa ja sitten käsidesiä jos jää rahaa.Minä olen ihan hyvissä varoissa enkä ole ostanut kertaakaan eläissäni käsidesiä. Saippuapesu on se, mitä suositellaan, käsidesiä käytetään vain jos pesuun ei ole mahdollista. Julkisissa tiloissa on käsidesipulloja joka paikassa, että saa kätensä puhdistaa mennen tullen.
Et taida matkustaa esim julkisilla?
Hyvä idea!