Apua! Tapetin poisto ja asbestikartoitus
Olen muuttanut ensiasuntoon ja repinyt kahdelta seinältä pois tapetin. Tapetin jäljiltä seinä oli muhkurainen ja siitä oli ironnut palasia. Olen useaan otteeseen hionut ja kitannut seiniä. Ainakin 3 kertaa. Toisen seinän olen vielä pohjamaalannut 2 kertaa ja vielä laittanut värimaalia 2 kertaa. Urakka on toisen seinän osalta vielä kesken.
Nyt vasta tajusin, että olisiko minun pitänyt teettää joku asbestikartoitus. Ei tullut aiemmin mieleenkään, kun näin pienestä rempata kyse. Luulin, että on ihan tavallista maalailla seiniä. En ole yhtään kokenut missään remonteissa. Olin vain katsonut youtubessa ohjeita eikä missään ollut mainintaa tästä. Pelottaa terveysriskit. Olenko altistanut nyt itseni ja muut myrkylle. Mitä pitää tehdä? Pitääkö nyt tilata kartoitus ja ilmoittaa isännöitsijälle? Hengitänkö asbestia koko ajan ilmasta asunnolla? Kyse on 1960-luvun asunnosta.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia miksi kanssa kannattaa pitää nyt turpa kiinni taloyhtiön suuntaan.
Jos asbestia löytyisi, niin niuho isännöitsijä voisi sun kustannuksella periaatteessa siivotuttaa koko rappukäytävän, kun pölyä jo levinnyt teoriassa. Voi siis pahimmassa tapauksessa tulla isokin lasku
Eli uudet tapetit seinään, ja unohda koko juttu.
Tätä en tullutkaan ajatelleeksi. Riittääkö siis, että hion ja maalaan seinät loppuun ja imuroin pölyt. Miten voin varmistua, ettei varrallista pölyä jää hengitysilmaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä tapetissa ja liisterissä ole koskaan käytetty asbestia. Asbestin käyttö kiellettiin jo 80-luvun alussa ja sitä käytettiin lähinnä ulkomaalaisessa.
Asbestikartotus tuntuu jo liiottelulta, koska ethän edes altistu siihen monta päivää, toisin kuin alan ammattilaiset, jotka tekevät vuosia ja vuosikymmeniä, silloin asbestikartotuksesta on hyötyä.
Ja jo pölyn takia kannattaa käyttää heng.suojainta.
Aloitin remontin siis toissa viikonloppuna ja jatkoin tämän viikon tiistaihin asti. Hommaa on hidasta samanaikainen muutto ja siihen liittyvät pakkaamiset ja kokopäiväinen työ. Lisäksi tosiaan seinässä on löytynyt aina vaan lisää tasoitettavaa
Mä kyllä tilaisin asbestikartoituksen firmalta ihan oman mielenrauhan vuoksi, Eihän se paljon maksa kun on vain yksi kohde eli seinä. Vaikka sieltä löytyisikin jotain, mikä on äärettömän epätodennäköistä, ei kartoittaja ole mitenkään velvollinen ilmoittamaan mitään kenellekään muulle kuin tilaajalle. Jotain 150 sellainen muistaakseni maksaa. Ne ottaa ehkä pari näytettä ja kertoo sitten löytyikö mitään.
Kyllä pienestäkin altistuksesta voi tulla keuhkopussin laajentuma ja keuhkofibroosi sitten muutaman kymmenen vuoden kuluttua. Etenkin sinisestä asbestista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! En siis ole laittamassa tapettia vaan maalaamassa seinää. Talo on siis 1960-luvulla rakennettu, kun joku kysyi. Täytyy varmaan nyt isännöitsijään olla yhteydessä
Jos betoniseinä, joka maalattu ja tapetoitu, niin mitään ongelmaa ole ja tuskin mitään asbestia löytyisi.
Asbestikartotus tehdään silloin, kun on käytetty asbestilevyä tai muuta vastaavaa. Mutta tämän olisit huomannut hiossa, koska se murenee käsiin.
Ja tuskin seinissä on alkuperäinen tapetti ja asbestin käyttö kiellettiin rakennuslevyissä 80-luvulla, jos muu materiaali kuin betoni.
Huoneisto katsotaan asbestivapaaksi, jos sen huoneilmassa on alle 250 000 asbestihiukkasta per kuutiometri ilmaa. Tavallisessa kaupunki ulkoilmassa on noin 2000-10000 asbestihiukkasta per kuutiometri, joten joka henkäyksella vedät aina useita satoja ellei tuhansia asbestihiukkasia keuhkoihisi. Asbestia ei ole käytetty juuri koskaan seinä-tai lattiatasotteissa tai tapettiliistereissä. Asbestia saattaa joskus harvoin olla olla: vanha vinyylilaattalattiassa tai sen liimassa. Putkien eristeenä. Sähkömittarin/sulaketaulun takana levynä. Mineriittikattoatai seininä ulkona. Jos teet elämäsi aikan yhden tai kaksi asbestipurkutyötä, niin et juurikaan altistu normaalia enempää asbestille, muista että hengität joka henkäykselläsi asbestia. Aina. Sitä on koko ajan ilmassa (no mikropiiritehtaassa on puhdasilmasuodattimet, niissä ei ole asbestia hengitysilmassa, muualla on). Jos teet asbestipurkutyötä jatkuvasti esim. vuoden ajan riski kasvaa. Jos teet asbestipurkutyötä 10-20 ajan,niin hyvin todennäköiseti saat syövän tai vastaavan.
Materiaalinäytteen asbestitutkimusta varten voi itse lähettää Työterveyslaitokselle. Maksullista, mutta huomattavasti halvempaa kuin asbestikartoitusfirmojen hinnat. Löydät ohjeet TTL:n sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Materiaalinäytteen asbestitutkimusta varten voi itse lähettää Työterveyslaitokselle. Maksullista, mutta huomattavasti halvempaa kuin asbestikartoitusfirmojen hinnat. Löydät ohjeet TTL:n sivuilta.
Jos Asunto Oy, niin sen tekee taloyhtiö, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Huoneiston omistaja omistaa osakekirjat ja rakenteet omistaa taloyhtiö.
Ja periaatteessa, jos halutaan tehdä asbestikartotus, niin riittää jos se on tehty yhteen huoneistoon.
Osakehuoneistossa sisäseinien asbestikartotus tuntuu, kuin polttaisi rahaa nuotiolla, sillä asbestia ym.epäpuhtauksia hengitämme liikenteen päästöissä moninkertaisesti.
Tilanne olisi tietenkin toinen, jos ap. tekisi purkutöitä päivästä toiseen ja useamman vuoden yhtäjaksoisesti.
Ja jos asbesti olisi taloyhtiössä ongelma, siitä olisi kyllä ilmoitettu ap.lle, jos talo on rakennettu 60-luvulla, niin huoneistossa on varmasti tehty useampi pintaremontti.
Maalaat nyt vaan pohjamaalilla ja tapetoit. Yleensä asbestia löytyy vain laasteista ja muovimattojen liimoista.
Mutta kyllä siis, jos talo on ennen vuotta -80(?) rakennettu, asbestikartoitus tulisi tehdä ennen mitään remppoja.