Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mun mielenterveys järkkymässä, vai mitä tämä on

Vierailija
03.09.2020 |

Olen parina yönä havahtunut kesken unien johonkin ääneen ja tunteeseen, että joku on asunnossani. Viimeksi kuulin jo harhoja kai havahtuessani, ihan kuin joku olisi ollut vieressä ja sanonut hyi hitto. Aamulla en muistanut muuta tilanteesta kuin tuon lauseen ja sen että taas oli kuulunut outoja ääniä yöllä ja oli jotenkin ahdistava tunne.

Kun lähdin kotoa, ihan kuin ovi ei olisi ollut kunnolla lukossa, koska yleensä sitä joutuu nykäisemään sisäänpäin samalla kun kääntää nupista, mutta nyt se aukeni kevyesti. Vaikka varmistan joka ilta että ovi on lukossa vetämällä kahvasta sisään. Kellään ei pitäisi olla avaimia tänne, kuin ehkä jollain huoltoyhtiöllä. Äänien kuulemisen voisin selittää sillä, että olen ollut unessa, mutta tuo ovi minua vähän pelottaa. Käykö täällä oikeasti joku vai seikkailenko itse rappukäytävässä unissani.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvaus? Itse sain sikainfluenssarokotteen jälkeen vastaavia.

Vierailija
2/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monella voi olla avaimet kotiisi. Yleisavaimet kiertää huoltomieheltä toiselle ja joku on voinut teettä kopion. Oletko vaihtanut lukon kun olet muuttanut asuntoosi? Kannattaa vaihtaa lukot ja ainakin tilata varmuuslukko oveen jonka avainta ei saa antaa kenellekään, ei edes huoltoyhtiölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kettinki oveen.

laita joku tikku tai teippi tai jotain illalla oveen...

Vierailija
4/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella voi olla avaimet kotiisi. Yleisavaimet kiertää huoltomieheltä toiselle ja joku on voinut teettä kopion. Oletko vaihtanut lukon kun olet muuttanut asuntoosi? Kannattaa vaihtaa lukot ja ainakin tilata varmuuslukko oveen jonka avainta ei saa antaa kenellekään, ei edes huoltoyhtiölle.

Tuota varmuuslukkoa mietin tänään ja jos sen vaan saa vuokranantajan puolesta asentaa niin varmasti sen teen. Tämä kerrostalo missä asun on uudistuotantoa ja olen itse asunnon ensimmäinen asukas, joten ei ole mahdollista että avaimia olisi jäänyt jollekin vanhalle asukkaalle ja sitä kautta kiertoon. Huoltomiehien kautta sitten ainut mahdollisuus jos jollain oikeasti on kopio avaimesta...

Eikö unihalvaus ole sellainen, että ei pysty liikkumaan? Mielestäni olen siinä unenpöpperössä kuitenkin pystynyt liikuttamaan päätä ja raajoja. Jotain sen tyyppistä kyllä ajattelin että tämä voisi olla. Henkilökohtaisessa elämässäni on myös ollut tosi paljon stressiä ja suruja ja en tiedä voiko se olla laukaissut jotain tällaista ahdistavaa unihäiriötä.

ap

Vierailija
5/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen vuokralaiseni hukkasi yhdet avaimet. Lähes takuuvarmasti ainakin yhdet avaimet aina "jotenkin" hukkuivat. En sarjoittanut lukkoja joka kerta uudelleen.

Vierailija
6/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneisuus- ja dissosiaatiohäiriöt voivat aiheuttaa tuollaisia harha-aistimuksia. Olet ehkä painanut menemään elämässäsi liian kovaa jo pidemmän aikaa, ja raja alkaa tulla vastaan. Sen seurauksena alitajunnastasi kumpuaa tuollaista.

Vierailija
7/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaisesta unihäiriöstä tai unihalvauksesta kuulostaa. Onko sulla muuten paljon stressiä? Entä traumataustaa?

Vierailija
8/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin joku tuossa aiemmin sanoi, niin alitajunta yrittää nostaa jotain esiin. Terapeutin kanssa juttelu voisi auttaa selvittämään mistä on kyse.

Vierailija
9/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin sain hermoromahduksen stressistä josta olen jo toipunut. Silloin näin välillä että jo kuollut koirani tuli yöllä nukkumaan lattialle sänkyni viereen kuten sillä oli eläessään tapana.  Ihan oli kuin eläessään ja kun heräsin niin yritin silittää sitä. Stressi voi laukaista aivoissa kaiken näköistä.

Vierailija
10/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota varmuuslukkoa mietin tänään ja jos sen vaan saa vuokranantajan puolesta asentaa niin varmasti sen teen. Tämä kerrostalo missä asun on uudistuotantoa ja olen itse asunnon ensimmäinen asukas, joten ei ole mahdollista että avaimia olisi jäänyt jollekin vanhalle asukkaalle ja sitä kautta kiertoon. Huoltomiehien kautta sitten ainut mahdollisuus jos jollain oikeasti on kopio avaimesta...

Eikö unihalvaus ole sellainen, että ei pysty liikkumaan? Mielestäni olen siinä unenpöpperössä kuitenkin pystynyt liikuttamaan päätä ja raajoja. Jotain sen tyyppistä kyllä ajattelin että tämä voisi olla. Henkilökohtaisessa elämässäni on myös ollut tosi paljon stressiä ja suruja ja en tiedä voiko se olla laukaissut jotain tällaista ahdistavaa unihäiriötä.

ap

Tuollaiset yölliset pelkotilat ovat hyvin yleisiä, eikä niihin kannata keskittyä liikaa.

Monesti itsekin herään yöllä ja ainakin kuvittelen kuulleeni jotakin asiaan kuulumatonta ja olen mennyt jopa niin pitkälle, että olen ottanut voimakkaan taskulampun ja veitsen ja tarkistanut omakotitalon yläkerran huoneet tarkistaakseni ettei siellä ole kutsumattomia vieraita.

Unihalvauksen kaltaiset oireet voivat aiheuttaa myös hyvin voimakkaita pelkotiloja, joiden kanssa on vain opittava elämään jos omaa herkkyyttä sellaisiin.

Hommaa oveesi turvaketju tai turvalukko jonka voit lukita yöksi ja lukon myös päivän ajaksi.

Et ole millään tavalla uniikki pelkotilojesi kanssa, sillä ne ovat yleisiä, vaikka ihmiset harvoin niistä toisilleen kertovat.

Tältä palstalta tuskin löydät empatiaa tai rehellisyyttä, sillä jokailtaiset mielenterveyspotilaiden kokoontumisajot ovat jo käynnissä :-)

Vierailija
11/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain väsyneenä tai nukkuessasi kuulet noita ääniä niin varmuudella voin sanoa että ei ole vakavasta kyse jos ei suvussasi ole mitään vakavampai mielenterveysongelmia. Voit olla juurikin stressaantunut ja väsynyt mikä aiheuttaa ääniä. itsellänikin kuulen ääniä juuri ennenkuin nukahdan ja se on inhottavaa. Harvoin tapahtuu mutta jos olen tarpeeksi väsynyt niin ahdistun helpommin ja mieli voi tehdä tepposet. Jos asia vaivaa pidemmän aikaa viikkoja esim niin käänny terveydenhuollon puoleen.

Vierailija
12/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika edullisia ovihälyttimiä on myymälöissä ja verkkokaupoissa myynnissä esim. Clas Ohlsonilla. Maksaa vain kympin verran. Ymmärrän pelkosi mutta todennäköisesti kysymys on jostain unen ja valveen rajamailla häilymisestä, mulla on kanssa joskus raskaina aikoina ollut vastaavia. Ovikin jäänyt just samalla lailla lukitsematta joskus ja jopa noihin samoihin aikoihin kun oli tuota epäilyä että joku hiippailee. Mun kohdalla kysymys oli jonkinlaisesta traumatisoitumisesta kun olin poikaystäväni ammatin (vartija) vuoksi vähän hankalassa tilanteessa kun kiusantekijöitä ja jopa pahoinpitelijöitä pyöri joka nurkalla. 

Vierailija
13/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuollaiset yölliset pelkotilat ovat hyvin yleisiä, eikä niihin kannata keskittyä liikaa.

Monesti itsekin herään yöllä ja ainakin kuvittelen kuulleeni jotakin asiaan kuulumatonta ja olen mennyt jopa niin pitkälle, että olen ottanut voimakkaan taskulampun ja veitsen ja tarkistanut omakotitalon yläkerran huoneet tarkistaakseni ettei siellä ole kutsumattomia vieraita.

Unihalvauksen kaltaiset oireet voivat aiheuttaa myös hyvin voimakkaita pelkotiloja, joiden kanssa on vain opittava elämään jos omaa herkkyyttä sellaisiin.

Hommaa oveesi turvaketju tai turvalukko jonka voit lukita yöksi ja lukon myös päivän ajaksi.

Et ole millään tavalla uniikki pelkotilojesi kanssa, sillä ne ovat yleisiä, vaikka ihmiset harvoin niistä toisilleen kertovat.

Tältä palstalta tuskin löydät empatiaa tai rehellisyyttä, sillä jokailtaiset mielenterveyspotilaiden kokoontumisajot ovat jo käynnissä :-)

Ps. luin uudelleen aloituksesi ja päätin kertoa vielä yhden episodin elämästäni.

Putosin vakavaan masennukseen kymmenisen vuotta sitten ja elämäni oli yhtä kaaosta tilanteesta toiseen.

Työni puolesta minulla oli avaimet useisiin kiinteistöihin ja yrittäessäni yhteen niistä sisään, en saanut yhtäkään avaimistani sopimaan kiinteistön ulko-oven lukkoon.

Poistuin paikalta ja ajattelin että lukko on sarjoitettu uudelleen tietämättäni.

Menin uudelleen paikalle muutaman päivän päästä ja sain oven auki ilman mitään ongelmia.

Mielemme tekee meille outoja juttuja stressin vaikutuksesta :-)

Vierailija
14/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa heti sitä ketjua, niin laita muutama lamppu- hehkulamppu esim. Ompelulangasta roikkumaan kahvaan. Jos joku tulee sisään ne kolisevat toisiaan vasten ja heräät.

Ehkä jotakin muitakin barrikadeja laittaisin esteeksi.

Muutama vuosi sitten oli se case, kun jostakin oli tietyn asuinalueen asuntojen avaimet vuotaneet väärriin käsiin ja oli näitä öiseen aikaan asuntoon hiippailemaa tulleita. Saatiinhan ne lopulta kiinni.

Näin poissuljettu sen vaihtoehdon, että joku käy asunnossa.

Jäljelle jää sitten muut vaihtoehdot.

Vierailija
15/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamera yöksi kuvaamaan, sillähän se selviää.

Vierailija
16/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole, vaan olet matrixissa

Zinc

Uskokaa jo, ei se ole mikään vitsi

Vierailija
17/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamera yöksi kuvaamaan, sillähän se selviää.

Pacman selvittelee asioita ..

Zinc

;)

Vierailija
18/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule matrix voi muuttaa KAIKEN mitä siinä videolla näkyy ..

Turhaa puuhaa ..

Zinc

Kerronpahan vaan itseäni tietämättömille. Tänään näin mm. tapahtumia, joista kerrottiin jo palstalla vuosia sitten. 

Kaik on käsikirjoitettua vaan ..

Vierailija
19/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olisit Pacman videopelissä, niin voitko selvittää 

A) Kuka pelaa sinua

B) Mitä kentällä tapahtuu 

C) Vai näkisitkö vaan tapahtumia edessäsi mitä sun annetaan nähdä ?

Zinc

Kun oppii ensin tämän ymmärtämään, niin jatketaan siittä ..

Vierailija
20/29 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaisesta unihäiriöstä tai unihalvauksesta kuulostaa. Onko sulla muuten paljon stressiä? Entä traumataustaa?

Ei tietääkseni traumoja, vaikka joskus olen miettinyt että onko normaalia ettei muista kuin yksittäisiä tapauksia menneisyydestä.  Olen vaan tosi herkkä ja mulla on parantumattomasti sairas lähiomainen jonka hoito on aiheuttanut stressiä, huolta ja surua viime kuukaudet. 

Kiitos kaikille kommenteistanne, ne oli jotenkin lohduttavia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä