Olenko jotenkin viallinen kun en ollenkaan pelkää koronaa?
Pyrin noudattamaan ohjeita eli pesen käsiäni ja pidän turvavälit. Junassa ja ratikassa käytin maskia. Silti korona ei minua kuusikymppistä pelota yhtään, ja olen saanut jopa kuulla olevani liian huoleton. Onko pelkoon syytä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opit pelkäämään sitten kun saat sen taudin jos se tulee vakavaoireisena. Voin luvata että näin käy, kokemusta on. Siinä vaiheessa kun on sairaalassa letkuissa niin sitten se pelko on myöhäistä mutta melko varmasti pelottaa. Noudatin itsekin kaikkia ohjeita mutta sain taudin silti. Tämähän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että suuri osa ihmisistä näitä ei noudata. Haluavat jostain syystä korostaa, että ovat tyhmiä ja / tai persaukisia. Ei niiden ohjeiden noudattamisesta ainakaan haittaa ole joten vaikea on ymmärtää miksei niitä kaikki noudata. Onhan tässä se hyvä puoli, että nuo tyhmät ja / tai köyhät erottuvat nyt selvästi yleisillä paikoilla liikkuessa. Sellaisista ihmisistä kannattaa pysyä muutenkin kaukana maassa jossa koulutus on ilmaista.
Pelkäätkö samalla tavalla myös liikenneonnettomuuksia, rattijuoppoja, syöpää yms yms? Mä en ole sairastanut covid-19:ää, mutta olen maannut pari viikkoa teho-osastolla ja monta viikkoa sen jälkeen vielä sairaalassa. En halua kokea sitä enää uudelleen, mutta en silti pelkää auton kyytiin menemistä.
Tottakai. Aivan samalla tavalla käytän tervettä järkeä noiden mainitsemiesi asioiden kohdalla ja noudatan ohjeita, lakeja ja sääntöjä. Edelleen, ei siitä mitään haittaakaan ole.
Miksi pelkäät, jos kerran noudatat kaikkia ohjeita, lakeja ja sääntöjä? Ap:kin noudattaa kaikkia suosituksia eikä pelkää. Eikö ole kamalaa elää jatkuvan pelon kanssa? Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla eli tekee sen, mihin itse pystyy vaikuttamaan ja loput on "Herran hallussa".
Ei, ap, olet ihan normaali. Kaikki merkit viittaavat siihen, että korona ei ole kovinkaan vaarallinen tauti, varsinkaan jos olet normaalipainoinen ja terve. Ihan mitä tahansa voi tapahtua milloin tahansa; onnettomuus, aivoverenvuoto, sydäninfarkti, nopeasti etenevä syöpä. Kuolema tai vakava sairaus liitännäisineen voi kohdata kenet tahansa. Ihmettelen usein, että miten nämä koronaa pelkäävät jaksavat päivästä toiseen pelätä? Pelkäävätkö he kaikkea muutakin?
Minä olen 50+ ikäinen, enkä pelkää koronaa. Pesen käsiä kuten tavallisestikin, en käytä julkisia liikennevälineitä kuten tavallisestikaan. Muuten elelen aikalailla normaalisti, en oikeastaan edes ajattele koronaa. Jos se tulee, niin sitten se tulee. Jos kuolen, niin kuolen. Jos tulee jälkioireita, niin tulee. Sellaista elämä on, riskejä päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koronajuttu on tosi namuinen tilaisuus lyödä muita! Moni ottaa siitä kaiken irti. Kuuluu niin maan perusteellisesti suomalaiseen luonteeseen
Aivan, miksi siis pitäisi antaa tähän aihetta kun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin noudattaa yksinkertaisia ohjeita. Pitää olla melko laiska tai muuten vaan daiju jos ei tähän pysty ja jos niin laiska on niin kannattaisi pysyä kotona vällyjen alla niin pääsisi vielä helpommalla.
Tuli tästä mieleen että kuntosaleilla näyttää olevan melkein suurin osa kävijöistä jotka eivät ohjeita noudata. Salilla on valmiina desinfiointiainepulloja ja pyyhkeitä kosketuspintojen desinfiointia varten ennen ja jälkeen käytön. Salille jaksaa kyllä mennä treenaamaan mutta sitä pientä pulloa ei jaksa kuljettaa mukanaan ja siivota edes omia paskojaan käytön jälkeen. Kuntosalisopimuksessa lukee että sopimuksen tekemällä sitoutuu noudattamaan annettuja ohjeita. Nämä tyypit ovat siis laiskoja, tuskin ovat edes lukeneet ohjeita ja sitovaa sopimusta tai jos ovat niin eivät ymmärrä niiden merkitystä. Tästä näkee hyvin ketkä ovat persauksia kouluttamattomia duunareita tai työttömiä.
Hienoa tässä tosiaan on se, että näin sinkkunaisena miehistä näkee jo kaukaa kenen lähestymisyritykset kannattaa torjua kun tämän älynlahjat eivät kertakaikkiaan riitä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opit pelkäämään sitten kun saat sen taudin jos se tulee vakavaoireisena. Voin luvata että näin käy, kokemusta on. Siinä vaiheessa kun on sairaalassa letkuissa niin sitten se pelko on myöhäistä mutta melko varmasti pelottaa. Noudatin itsekin kaikkia ohjeita mutta sain taudin silti. Tämähän johtuu vain ja ainoastaan siitä, että suuri osa ihmisistä näitä ei noudata. Haluavat jostain syystä korostaa, että ovat tyhmiä ja / tai persaukisia. Ei niiden ohjeiden noudattamisesta ainakaan haittaa ole joten vaikea on ymmärtää miksei niitä kaikki noudata. Onhan tässä se hyvä puoli, että nuo tyhmät ja / tai köyhät erottuvat nyt selvästi yleisillä paikoilla liikkuessa. Sellaisista ihmisistä kannattaa pysyä muutenkin kaukana maassa jossa koulutus on ilmaista.
Pelkäätkö samalla tavalla myös liikenneonnettomuuksia, rattijuoppoja, syöpää yms yms? Mä en ole sairastanut covid-19:ää, mutta olen maannut pari viikkoa teho-osastolla ja monta viikkoa sen jälkeen vielä sairaalassa. En halua kokea sitä enää uudelleen, mutta en silti pelkää auton kyytiin menemistä.
Tottakai. Aivan samalla tavalla käytän tervettä järkeä noiden mainitsemiesi asioiden kohdalla ja noudatan ohjeita, lakeja ja sääntöjä. Edelleen, ei siitä mitään haittaakaan ole.
Miksi pelkäät, jos kerran noudatat kaikkia ohjeita, lakeja ja sääntöjä? Ap:kin noudattaa kaikkia suosituksia eikä pelkää. Eikö ole kamalaa elää jatkuvan pelon kanssa? Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla eli tekee sen, mihin itse pystyy vaikuttamaan ja loput on "Herran hallussa".
Siksi - ja aion elää pitkään.
Et ole viallinen. Tuo on mielenterveydeltään normaalin ihmisen suhtautuminen.
Minusta on kyse pääasiassa tietämättömyydestä, jollei ymmärrä pelätä koronaa. Siitä tulee todella monelle vakavia jälkiseurauksia, joten ainakin itse haluaisin välttää ne, enkä haluaisi lapseni saavan loppuelämäkseen terveysongelmia, jotka olisivat vältettävissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koronajuttu on tosi namuinen tilaisuus lyödä muita! Moni ottaa siitä kaiken irti. Kuuluu niin maan perusteellisesti suomalaiseen luonteeseen
Aivan, miksi siis pitäisi antaa tähän aihetta kun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin noudattaa yksinkertaisia ohjeita. Pitää olla melko laiska tai muuten vaan daiju jos ei tähän pysty ja jos niin laiska on niin kannattaisi pysyä kotona vällyjen alla niin pääsisi vielä helpommalla.
Tuli tästä mieleen että kuntosaleilla näyttää olevan melkein suurin osa kävijöistä jotka eivät ohjeita noudata. Salilla on valmiina desinfiointiainepulloja ja pyyhkeitä kosketuspintojen desinfiointia varten ennen ja jälkeen käytön. Salille jaksaa kyllä mennä treenaamaan mutta sitä pientä pulloa ei jaksa kuljettaa mukanaan ja siivota edes omia paskojaan käytön jälkeen. Kuntosalisopimuksessa lukee että sopimuksen tekemällä sitoutuu noudattamaan annettuja ohjeita. Nämä tyypit ovat siis laiskoja, tuskin ovat edes lukeneet ohjeita ja sitovaa sopimusta tai jos ovat niin eivät ymmärrä niiden merkitystä. Tästä näkee hyvin ketkä ovat persauksia kouluttamattomia duunareita tai työttömiä.
Hienoa tässä tosiaan on se, että näin sinkkunaisena miehistä näkee jo kaukaa kenen lähestymisyritykset kannattaa torjua kun tämän älynlahjat eivät kertakaikkiaan riitä minulle.
Niillä pojilla pitäisi olla äiti perässä kulkemassa siivoamassa sotkut kun ei itse osaa. No, on siinä joukossa kyllä naisiakin mutta enemmistö noista apinoista on miehiä.
Sulla ei varmaan ole mitään menetettävää, esim. pieniä lapsia huollettavanasi tms. Itseäni ainakin huolestuttaa koronan suhteen että lapset orpoutuvat. Ja toisena asiana se, että joutuisi korona sairastuttuaan elämään loppuikänsä pilaantuneilla keuhkoilla. Jos ei ole ikinä kärsinyt hengitysvaikeuksista ei varmaan osaakaan kuvitella miten kamalaa se on ja varmasti tuskallinen tapa kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyse pääasiassa tietämättömyydestä, jollei ymmärrä pelätä koronaa. Siitä tulee todella monelle vakavia jälkiseurauksia, joten ainakin itse haluaisin välttää ne, enkä haluaisi lapseni saavan loppuelämäkseen terveysongelmia, jotka olisivat vältettävissäkin.
Lähisukulaiseni, n kolmikymppinen perusterve, sai koronan keväällä ja on yhä sairas. Kyllä sitä alkaa terveesti pelätä, kun virus tuolla lailla konkretisoituu. Monelle se on varmaan edelleen niin abstrakti ja näkymätön uhka, jonka ei koe koskettavan juuri itseä, etteivät osaa pelätäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäiseekö se pelko noita jälkiseuraamuksia, vai miksi siis on mielestäsi syytä nimenomaan aktiivisesti pelätä?
Vierailija kirjoitti:
Tähän koronaan meillä kaikilla on oma tapamme suhtautua. Annetaan muiden tehdä niin kuin he haluavat ja tehdään itse oikein.
Kyllähän se väärin on, että nuo "jotka tekevät niin kuin he haluavat" tappavat tai vammauttavat niitäkin jotka tekevät oikein. Se olisikin aivan reilua että tappaisivat itsensä kun sillä ei näytä olevan heille merkitystä. Näin luonnonvalinta karsisi epäkelvot yksilöt pois populaatiosta. Tässä tapauksessa vaan myös sivulliset joutuvat kärsimään ja se ei ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuorena rajun influeanssan takia sairaalassa. Toisen syyn takia aikoinaan myös teholla 2 kertaa. Koronaako pelkäisin? Miksi? Senkö takia etten saisi happea? Sori vaan mutta kaikki on koettu jo :)
Olen aivan kuin sinä ap. En pelkää koronaa lainkaan ,mutta Ffp3 tai ffp2 maskia olen käyttänyt junissa pari kertaa kulkiessa, bussissa muutaman kerran ja lentokoneessa kerran kulkiessa nyt helmikuun jälkeen. Sit kaupassa muutaman
kerran. Mutta ruokakassit tilaanPrismasta 2-3 vk välein. Tämä rukakassitiaus on tullut jäädekseen, koska olen mukavuudenhaluinen ja iäkäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nuorena rajun influeanssan takia sairaalassa. Toisen syyn takia aikoinaan myös teholla 2 kertaa. Koronaako pelkäisin? Miksi? Senkö takia etten saisi happea? Sori vaan mutta kaikki on koettu jo :)
Et siis opi aivan vähällä? No, sellaisiakin ihmisiä on. Jotkut ymmärtävät ihan puheestakin ja kertasanomisella mutta sinä et siis kuulu heihin. Kannattaako tuota mainostaa...
Minäkin pelkään normaalisti kaikkia vakavia sairauksia, ja se jos mikä on raskasta päivästä toiseen pelätä.. Koronaa en ole pelännyt, vaikka tälläkin hetkellä odotan tulosta testistä (lievä flunssa jonka takia piti mennä testiin). noudatan annettuja suosituksia ja ohjeita (turvavälit, maski tarvittaessa, käsien pesu jne) ja katson että se on se mitä voin itse osaltani asialle tehdä.
Näissä koronakeskusteluissa helposti yleistetään niin että ne jotka eivät pelkää koronaa, eivät noudattaisi suosituksia. Kuten tästäkin keskustelusta huomaa niin tunnereaktio ja toiminta ovat kaksi eri asiaa. Jokainen meistä reagoi omalla tavallaan, joten olen samaa mieltä siitä että toisen reaktiota ei pidä mennä tuomitsemaan. Mutta pelkää tai ei, jokainen voi olla osa ratkaisua toimimalla suositusten mukaisesti. Ei se ole pelkäämistä, vaan vastuunkantoa.
T. Eräs joka ei pelkää mutta ajattelee isoa kuvaa
En pelkää koronaa. En ole koskaan pelännyt myöskään flunssaa, influenssaa, keuhkokuumetta, mahatautia tai muutakaan tarttuvaa sairautta. Syynä on se, että en eivät tunnu tarttuvan minuun. Mahatauti on minulla noin kerran kymmenessä vuodessa ja flunssa kerran kahdessa. Aina on ollut niin lievää, että sairastaminen on ollut vain tervetullutta vaihtelua arkeen. Korkeintaan yksi päivä on pitänyt olla poissa töistä. Niin, ja nyt olen nelikymppinen.
En osaa pelätä sellaista, josta en tiedä, mitä se on. Jos sairastuisin ja joutuisin vuodelepoon, olisin sen jälkeen yhtä kokemusta rikkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Näissä koronakeskusteluissa helposti yleistetään niin että ne jotka eivät pelkää koronaa, eivät noudattaisi suosituksia. Kuten tästäkin keskustelusta huomaa niin tunnereaktio ja toiminta ovat kaksi eri asiaa. Jokainen meistä reagoi omalla tavallaan, joten olen samaa mieltä siitä että toisen reaktiota ei pidä mennä tuomitsemaan. Mutta pelkää tai ei, jokainen voi olla osa ratkaisua toimimalla suositusten mukaisesti. Ei se ole pelkäämistä, vaan vastuunkantoa.
T. Eräs joka ei pelkää mutta ajattelee isoa kuvaa
Tämän kirjoittaja osuu naulan kantaan. Pelko ei välttämättä kuulu mitenkään vastuulliseen toimintaan, eikä sitä siihen kaivatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten pelko voi olla myöhäistä. Ennakkopelkohan on turha tunne, sekun voi mennä ihan hukkaan. Pelko tositilanteessa taas auttaa usein selviytymään, voi toki lamauttaakin. Mutta miten pelko voi olla myöhäistä. Etukäteenhän ei kannata mitään pelätä. Huolellinen ja varovainen voi olla ilmankin.
Tähän koronaan meillä kaikilla on oma tapamme suhtautua. Annetaan muiden tehdä niin kuin he haluavat ja tehdään itse oikein.