Millainen ruuanlaittaja mielestäsi olen?
Silloin kun laitan ruokaa yleensä keitän joko riisin riisinkeittimellä tai pastan kattilassa. Suosin pennepastaa sen maun takia. Näiden kanssa pakasteista yleensä valmiit broilerin fileet, seitifileet jotka suolaan ja pippuroin itse. Sitten tonnikalafilettä vedessä, naudan jauhelihaa josta teen pastakastiketta. Nämä kaikki maustan itse ja ruokakermaa käytän tarvittaessa kastikkeena sekä ketsuppia pastakastikkeessa. Näiden lisäksi tietysti myös vihanneksia ja erilaisia salaatteja. Kun lapset olivat pienempiä niin usein tuli käytettyä myös einesruokia joista nyttemmin olen luopunut kokonaan.
Kommentit (11)
Yksinkertainen ruuanlaittaja, jota ei kiinnosta opetella tekemään erilaisia ruokia. Haluat päästä helpolla eikä sinua huvita kehittyä ruuanlaittajana. Et ole kokeilunhaluinen etkä välitä erikoisista ruuista. Sinun mielestäsi monipuolinen ja kekseliäs ruoka ei ole tärkeätä myöskään lapsille.
En osannut tehdä ruokaa kun ensimmäinen lapsi syntyi ja sitten kun lapsia tuli lisää ei minulla ollut aikaakaan käyttää ruuanlaittoon. Tykkään syödä erilaisia ruokia ja lapsenikin ovat joutuneet ainakin maistamaan niitä. En vain osaa itse valmistaa niitä eli meillä on syöty aina myös paljon noutoruokaa yms. Nykyisin minulla alkaisi olla enemmän aikaa myös oikeaan ruuanlaittoon muttei taida olla kärsivällisyyttä siihen. en ole koskaan kehdannut pyytää ketään syömään minun tekemiäni ruokia.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 17:39"]
Yksinkertainen ruuanlaittaja, jota ei kiinnosta opetella tekemään erilaisia ruokia. Haluat päästä helpolla eikä sinua huvita kehittyä ruuanlaittajana. Et ole kokeilunhaluinen etkä välitä erikoisista ruuista. Sinun mielestäsi monipuolinen ja kekseliäs ruoka ei ole tärkeätä myöskään lapsille.
[/quote]
Olet oikeassa. Haluan päästä aina mahdollisimman helpolla kaikessa ja olen ostamassa kaikenlaisia keittiökoneita helpottaakseni elämääni. Huomaan jopa että niiden esille ottaminen kaapista tuntuu välillä liian vaativalta. Esim. alussa tein raasteita koneella mutten jaksa eikä huvita enää kuoria ensin.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 17:56"]
En vain osaa itse valmistaa niitä eli meillä on syöty aina myös paljon noutoruokaa yms.
[/quote]
Ihan vaan tiedoksi, ettei kukaan niitä ruokia osaa opettelematta valmistaa. Ei ruuanlaittotaito ole mikään synnynnäinen ominaisuus, joka toisilla on ja toisilla ei. Jokainen joutuu ihan itse opettelemaan kuinka eri kalat perataan, mitkä sienet on syötäviä, kauanko poronkäristystä haudutetaan. Ei sen tiedon löytäminen ole vaikeaa eikä aikaavievää. Nykytekniikalla pistät googleen haluamasi ruokalajin nimen, ja simsalabim, resepti on sekunnissa käytössäsi. Siitä vaan ostoksille ja seuraat ohjetta. Osaat varmaan lukea, siitä se oppiminen lähtee.
Gourmet-kokki. Kadehdin innovatiivisuuttasi.
Maistuuko pennepasta todella erilaiselta kuin muut (vaaleat, durumvehnä-)pastat? En oikein usko.
Aika yksitoikkoista ja yksioikoista ruokaa tunnut tekevän. Missä kotimaiset juurekset pastakastikkeen mausteena (porkkana, selleri ...) tai ruuan lisukkeena. Terveellinen, kotimainen kala ryöstökalastetun ja uhanalaisen tonnikalan tilalle. Kts. esim tp Hesarista silakka-juttu, ohessa myös helppo silakkasopan ohje.
Anteeksi, mutta minua hieman hymyilytti kun sanoit että suolaat ja pippuroit ruokasi itse. Kuka sen sitten tekisi? Kokeile broilerin kanssa välillä curryä, välillä vaikka rakuunaa, tai mausta ruokakerma vaikka Dijonsinapilla ja lorauta kanan kastikkeeksi. Muista tuoreet yrtit, ainakin tilli ja persilja. Sitruuna tekee hyvän säväyksen moneen ruokaan. pese sitruuna ja raasta kuorta ruuan sekaan tai purista mehua.
Tomaattipyree on mielestäni parempi aines jauhelihakastikkeessa kuin ketsuppi.
Ei maistuvan, vaihtelevan arkiruuan tekeminen ole välttämättä aikaavievää. Jonkun verran se vaatii harjoittelua ja seikkailumieltä + hyvän peruskeittokirjan, sen jälkeen se kyllä sujuu helposti.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 18:06"]
En vain osaa itse valmistaa niitä eli meillä on syöty aina myös paljon noutoruokaa yms.
[/quote]
Ihan vaan tiedoksi, ettei kukaan niitä ruokia osaa opettelematta valmistaa. Ei ruuanlaittotaito ole mikään synnynnäinen ominaisuus, joka toisilla on ja toisilla ei. Jokainen joutuu ihan itse opettelemaan kuinka eri kalat perataan, mitkä sienet on syötäviä, kauanko poronkäristystä haudutetaan. Ei sen tiedon löytäminen ole vaikeaa eikä aikaavievää. Nykytekniikalla pistät googleen haluamasi ruokalajin nimen, ja simsalabim, resepti on sekunnissa käytössäsi. Siitä vaan ostoksille ja seuraat ohjetta. Osaat varmaan lukea, siitä se oppiminen lähtee.
[/quote]
Olen kokeillut joskus mutta ne meni pilalle ja luovutin. Ei minusta ole laittamaan monimutkaisia ruokia. Kuulostat aivan äidiltäni noiden vaatimusten kanssa ja tyyli sanoa on yhtä suora eikä kovinkaan hienovarainen.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
Olen kokeillut joskus mutta ne meni pilalle ja luovutin. Ei minusta ole laittamaan monimutkaisia ruokia. Kuulostat aivan äidiltäni noiden vaatimusten kanssa ja tyyli sanoa on yhtä suora eikä kovinkaan hienovarainen.
[/quote]
Ei maistuvan perusruuan tarvitse olla monimutkaista. Se voi silti olle monipuolista ja vaihtelevaa.
Eikä tämä palsta ole tarkoitettu hienovaraiseen vihjailuun, täällä kysytään ja vastataan suoraan. Äitisi on oikeassa. Eikö mielestäsi lapsesi ansaitse parempaa ruokaa?
Pidän itseäni suht monipuolisena kokkina, mutta en osaa perata kalaa enkä tiedä sienistä mitään, en ole kaivannut niitä taitoja. Kalat saa tiskiltä ja sienet tarvittaessa anopilta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei maistuvan perusruuan tarvitse olla monimutkaista. Se voi silti olle monipuolista ja vaihtelevaa.
Eikä tämä palsta ole tarkoitettu hienovaraiseen vihjailuun, täällä kysytään ja vastataan suoraan. Äitisi on oikeassa. Eikö mielestäsi lapsesi ansaitse parempaa ruokaa?
[/quote]
Kyllä sinun vastaus oli täysin asiallinen ja harmittaa vaan kuulla suoraa palautetta henkilökohtaisista asioista. Lapseni ovat saaneet syödä hyvin paljon mitä haluavat ja olen kannustanutkin käymään syömässä erilaisten ruokakulttuurien ruokia.
No.... aika kehnolta kuulostaa. Varmaan ihan hyvä että annoit sentään lapsille eineksiä LOL. Et taida olla kovin kiinnostunut kokkauksesta?