Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään, joka käyttää etunimenä kahta nimeä ilman väliviivaa?

Vierailija
07.10.2013 |

Esimerkiksi Jari Pekka tai Anni Maija? Kaksi erillistä nimeä, ei kirjoitettuna yhteen, eikä väliviivoja?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 15:41"]

Tiedän varmaan saman "Tia Liinan", mikäli oikea etunimi on suht lähellä tuota. Mielestäni kyse on hänen kohdallaan vain ja ainoastaan erikoisuuden tavoittelusta. 

[/quote]

Ai, ei  ole sinnepäinkään, eli eri "Tia Liina" meillä. Ja tällä mun kaverilla pitäisi varmaan puhua vanhempien erikoisuuden tavoittelusta, sillä hehän tämän aloittivat.. 

Vierailija
2/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut taas ketjussa eivät ymmärrä, että kaikki etunimet ovat etunimiä. "Jätin etunimen pois käytöstä". Kuitenkin jotain etunimistä on varmaankin käytetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, äitini :)

Vierailija
4/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, eihän se mikään etunimi ole ilman väliviivaa. Sellaisetkin ihmiset, joilla on kaksi etunimeä väliviivalla, käyttävät yleensä vain sitä ensimmäistä.

Vierailija
5/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kaveria käyttää noin.

Toinen lapsuudestaan asti ja toinen otti aikuisiällä toisen nimensä mukaan kutsumanimeensä.

Ja onhan noita, aika paljonkin, näin kun töiden kautta paljon näkee ihmisten nimiä, niin yllättävän moni käyttää kahta ristimänimiään kutsumanimenään.

Vierailija
6/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, pomoni ja poikani.

Tosin poikani on yhä enemmän alkanut käyttää pelkkää ensimmäistä etunimeään, mutta kyllä sukulaiset ja ystävät kutsuvat edelleen kahdella etunimellä.

Tässä sattui pojan  nimessä niin, että käytimme jo työnimenä näitä kahta etunimeä, ja sitten se jäi meillä jotenkin tavaksi, "päälle", käyttää kumpaakin etunimeä, vaikka ne siis kirjoitetaan ihan erikseen, ilman väliviivaa.

Vierailija
7/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani vaimo haluaa että sitä kutsutaan kahdella nimellä. Minusta se on hiukan erikoisuuden tavoittelua, varsinkin kun eka etunimi on harvianainen. Lisäksi on eräs miespuolinen työkaveri, mutta meillä on toinen samanniminen töissä, joten on erittäin perusteltua, että toisesta käytetään molempia nimiä (siis tyyliin Matti Virtanen ja Matti Juhani Virtanen)

Vierailija
8/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriani kutsutaan kahdella nimellä. 

Tyyliin Tia Liina, ei tuota ongelmia kutsua häntä kahdella nimellä, sillä kun tutustuimme, hän esitteli itsensä "Tia Liinana" ja kesti pitkään ennen, kuin sain tietooni, ettei siinä nimessä olekaan väliviivaa. Kukaan koskaan ei kutsu häntä pelkästään Tiaksi.

Vierailija
9/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän varmaan saman "Tia Liinan", mikäli oikea etunimi on suht lähellä tuota. Mielestäni kyse on hänen kohdallaan vain ja ainoastaan erikoisuuden tavoittelusta. 

Vierailija
10/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, erään sukulaiseni. Häntä on lapsesta asti kutsuttu molemmilla nimillä. Vanhemmat jättivät kuitenkin viivan tahallaan pois, että hän saisi sitten itse myöhemmin päättää, käyttääkö yhtä vai kahta etunimeä. Sillä seurauksella, että esim. vanhemmat sukulaiset säännllisesti sen viivan siihen kirjoittavat, kuulemma ;)

Vierailija
11/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, on työkaverini. Töissä on toinen samanniminen, joten toinen heistä otti molemmat etunimensä käyttöön, kun ei halunnut joka kerta kutsuttavan itseään sukunimen kera.

Vierailija
12/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isääni kutsuvat jotkut molemmilla ja jotkut vain etunimellä. Nimi on "rimmaava", tyyliin Jani Juhani. Isä käyttää myös minusta molempia nimiä, minulla on hyvin samantapainen rimmaava nimi kuin isälläkin. Naisen nimi, tosin.

Vierailija
13/13 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni. Tai en enää käytä kuin toista nimeäni, jolla mua on kutsuttu kotona lapsesta lähtien. Jostain syystä kouluun mennessä vanhempani ottivat käyttöön myös etunimen eli yhdistelmä ilman viivaa. Aina oli jopa todistuksessa nimi kirjoitettu väärin, kun opettajat kirjoittivat välillä yhteen, välillä viivalla.

Itse en ole koskaan erityisemmin tykännyt etunimestäni, joten luontevasti aikuisuuden kynnyksellä jätin sen kokonaan käytöstä pois, mutta osa koulukavereista kutsuu mua edelleen tuplanimellä, sellaiset siis, joita harvoin tapaan. Kotona mua on aina kutsuttu vain toisella nimellä, enkä siis tajua miksi koulussa otettiin molemmat käyttöön. En enää edes tunnista nimeäni, jos joku käyttää tuplaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme