Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat päättää: taaperot kasvissyöjiä. Onko sinusta OK?

Vierailija
06.10.2013 |

Eli mitä ajatuksia herättää, että vanhemmat (ovat siis kasvissyöjiä) päättävät lastensa puolesta, että hekin ovat kasvissyöjiä? Paheksutko? Nostatko hattua?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:32"]

meillä nyt suunnitellaan punaisesta lihasta luopumista kokonaan (uudet ravitsemussuosituksetkin tähän kannustavat)

[/quote]

Olet ymmärtänyt väärin, suositukset eivät kehota luopumaan vaan vähentämään punaisen lihan käyttöä.

[/quote]

Luopumaan tai ainakin vahentamaan. Pidetaan haitallisena.

Vierailija
42/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 22:27"]

Eli mitä ajatuksia herättää, että vanhemmat (ovat siis kasvissyöjiä) päättävät lastensa puolesta, että hekin ovat kasvissyöjiä? Paheksutko? Nostatko hattua?

[/quote]

tekisin lastensuojeluilmoituksen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä että vanhemmat saavat päättää lapsensa puolesta tämän ruokavalion - kunhan valitsevat että se on sekaruokavalio.

Vanhemmat saavat päättää lapsensa puolesta tämän uskonnollisen vakaumuksen - kunhan uskonnollinen vakaumus on ja kyseessä on evankelisluterilainen kristinusko.

Vanhemmat saavat päättää lapsensa puolesta mitä tämä pukee päälleen - kunhan eivät päätä että pojilla on vaaleanpunaista ja glitteriä tai tytöillä tummansinistä ja harmaanvihreää.

Vanhemmat saavat välittää lapselleen arvoja - kunhan ne arvot ovat muutenkin yleisesti vallitsevia.

Vierailija
44/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vaan sattumaa että mun lähipiirissä on kolme kasvissyöjälasta (kahdessa eri perheessä) ja ovat myös älyttömän allergisia kaikelle. Tosi vähään jää heidän ruokavalioon soveltuvat tuotteet ja jotenkin säälittää. Mitä sitten kun pk tai muu kodin ulkopuolinen hoito alkaa?

Vierailija
45/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti ok. Ehkä antaisin sitten koulussa valita, jos lapset itse haluavat syödä liharuokia.

Vierailija
46/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:15"]

Minä olen kasvissyöjä, mies syö lihaa. Meidän lapsemme ovat syöneet lihaa. Minä olin sen päätöksen kannalla kahdesta syystä: Ensinnäkin minulla on sellainen käsitys, että on helpompi ryhtyä sekasyöjästä kasvissyöjäksi kuin päinvastoin. 

[/quote]

Haluaisin vahan pohtia tata kasitysta, koska en nae suurta syyta olettaa, etta olisit oikeassa siina. [/quote]

Kyllä siinä on eroa esimerkiksi niin, että jos lapsi on ollut kasvissyöjä, ja hän teininä päättää ryhtyä sekasyöjäksi, niin lihaan totuttelu pitää aloittaa vähitellen, koska hänen elimistönsä ei pysty käsittelemään lihaa. Jos hän vetää saman tien kokolihapihvin, se tietää sairaalareissua.

Sekasyöjästä kasvissyöjäksi siirtyminen ei sisällä tällaisia riskejä. Meillä esimerkiksi lapset syövät kaikkea sitä, mitä minäkin. Jos he päättävät jättää lihan pois, vähän yksinkertaistettuna heidän tarvitsee vain huolehtia siitä, että lisäävät proteiinipitoisten kasvisruokien määrää ruokavaliossaan.

[/quote]

Usein kyllä kehoitetaan lihansyöjiäkin siirtymään kasvisruokavalioon vähitellen, koska ainakin (yleensä) lisääntyvä kuidun määrä voi aiheuttaa vatsavaivoja. Tiedä sitten tulisiko sairaalareissua kuitenkaan.

Vierailija
47/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 15:22"]

Minä olen kasvissyöjä, mies syö lihaa. Meidän lapsemme ovat syöneet lihaa. Minä olin sen päätöksen kannalla kahdesta syystä: Ensinnäkin minulla on sellainen käsitys, että on helpompi ryhtyä sekasyöjästä kasvissyöjäksi kuin päinvastoin. 

[/quote]

Haluaisin vahan pohtia tata kasitysta, koska en nae suurta syyta olettaa, etta olisit oikeassa siina. [/quote]

Kyllä siinä on eroa esimerkiksi niin, että jos lapsi on ollut kasvissyöjä, ja hän teininä päättää ryhtyä sekasyöjäksi, niin lihaan totuttelu pitää aloittaa vähitellen, koska hänen elimistönsä ei pysty käsittelemään lihaa. Jos hän vetää saman tien kokolihapihvin, se tietää sairaalareissua.

Sekasyöjästä kasvissyöjäksi siirtyminen ei sisällä tällaisia riskejä. Meillä esimerkiksi lapset syövät kaikkea sitä, mitä minäkin. Jos he päättävät jättää lihan pois, vähän yksinkertaistettuna heidän tarvitsee vain huolehtia siitä, että lisäävät proteiinipitoisten kasvisruokien määrää ruokavaliossaan.

[/quote]

Usein kyllä kehoitetaan lihansyöjiäkin siirtymään kasvisruokavalioon vähitellen, koska ainakin (yleensä) lisääntyvä kuidun määrä voi aiheuttaa vatsavaivoja. Tiedä sitten tulisiko sairaalareissua kuitenkaan.

[/quote]

Kuulostaa oudolta. Jos sekasyöjän ruokavalion koostumus on ollut terveellinen, ei siinä kuidun määrässä kovin radikaalia muutosta tapahdu. Ehkä sitten, jos ruokavalio on sisältänyt hyvin vähän kasviksia ja paljon lihaa.

Sekaravintoa syövä voi koska tahansa pitää lihattomia päiviä ilman mitään totuttelua, mutta kasvissyöjä ei voi yks kaks pitää "lihapäivää" kunnon pihvillä.

Vierailija
48/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 15:22"]

[/quote]

En ole missään törmännyt tällaiseen käsitykseen, kun olen etsinyt eri lähteistä tietoa kasvissyöjäksi ryhtymisestä. Vain sitä painotetaan joka paikassa, että se ei toimi niin, että vain jätetään liha pois lautaselta, vaan pitää kiinnittää huomiota ravinnon monipuolisuuteen ja riittävään proteiinin, raudan ja vitamiinien, erityisesti D- ja B12-vitamiinin saantiin.

Vierailija
49/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan kauan siinä sitten kestää, että kasvissyöjän elimistö lakkaa sietämästä lihaa? Vai onko ihan yksilöllistä? Ite olen syönyt nyt muutaman vuoden ajan lihaa vain muutaman kerran vuodessa. Ei minulla ole mitään ruoansulatusvaivoja tai muitakaan ongelmia silloin harvoin kun lihaa syön.

Vierailija
50/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Joo en puhunutkaan fyysisista aspekteista, vaan henkisista. Enka ymmarra miksi pidat hyvana sita, etta on helppo voida valita tappaa elaimia. Yhtakaikki, epailen myos tuota, etteiko lihaa voisi tuosta vaan ruveta syomaan. Toki voi tulla vatsanvaanteita, mutta mistaan sairaalareissuista en oo koskaan kuullut. Oon itsekin joskus syonyt vahingossa jotain lihapitoista, eika mulle oo tullut minkaanlaisia oireita.

Omituista kuitenkin, etta pidat lihan syomista ja kasvissyontia yhta hyvina ja tasaveroisina ideologioina, kun toinen kuitenkin aika kiistatta on parempi ymparistolle, elaimille ja omalle terveydelle. Miksi toivoisit lastesi valitsevan huonosti?

Vierailija
51/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen noita juttuja että muka elimistö ei osaisi käsitellä lihaa jos on ollut kasvissyöjä. Kyllä minulla ja kaikilla tuntemillani ainakin osaa. Olen ollut lapsesta asti lakto-ovovegetaristi, mutta aikuisena olen syönyt matkoilla myös lihaa. Ei mitään ongelmia tuota syödä totuttelematta kebab-annosta tai kokolihapihviä. Tiedän myös pari vegeä jotka saattavat juhlimisillan päätteeksi vetää liharuokaa vaikkeivat muuten sitä syö, eikä heillekään mitään haittaa siitä ole tullut.

Vierailija
52/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 17:00"]

Ihmettelen noita juttuja että muka elimistö ei osaisi käsitellä lihaa jos on ollut kasvissyöjä. Kyllä minulla ja kaikilla tuntemillani ainakin osaa. Olen ollut lapsesta asti lakto-ovovegetaristi, mutta aikuisena olen syönyt matkoilla myös lihaa. Ei mitään ongelmia tuota syödä totuttelematta kebab-annosta tai kokolihapihviä. Tiedän myös pari vegeä jotka saattavat juhlimisillan päätteeksi vetää liharuokaa vaikkeivat muuten sitä syö, eikä heillekään mitään haittaa siitä ole tullut.

[/quote]

Minä olen joutunut muutaman kerran tilanteeseen, jossa on ollut pakko syödä vähän lihaa. Tai ei tietenkään ole ollut pakko, mutta olen pitänyt niissä tilanteissa parempana syödä lihaa kuin loukata ruuan tarjoajaa, ja vaikka olen syönyt sitä vain vähän, olen joka kerta saanut kovat vatsanväänteet ja istunut seuraavan yön vessanpöntöllä. Tuotoksista myös näkyi, että liha ei ollut lainkaan sulanut.

Ehkä tämä liittyy  myös siihen, kuinka kauan on ollut kasvissyöjä ja kuinka usein noita lihansyöntipoikkeuksia tapahtuu. Minä olen ollut kasvissyöjä kohta 30 vuotta ja ehkä noin 3-4 kertaa joutunut tuollaisen "pakko"lihansyönnin eteen. Jos joku on lapsesta saakka kasvissyöjä, en kyllä suosittelisi, että kokeilee omaa reaktiotaan ensimmäiseksi kokolihapihvillä.

Vierailija
53/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 16:45"]

[/quote]

[/quote]

Joo en puhunutkaan fyysisista aspekteista, vaan henkisista. Enka ymmarra miksi pidat hyvana sita, etta on helppo voida valita tappaa elaimia. Yhtakaikki, epailen myos tuota, etteiko lihaa voisi tuosta vaan ruveta syomaan. Toki voi tulla vatsanvaanteita, mutta mistaan sairaalareissuista en oo koskaan kuullut. Oon itsekin joskus syonyt vahingossa jotain lihapitoista, eika mulle oo tullut minkaanlaisia oireita.

Omituista kuitenkin, etta pidat lihan syomista ja kasvissyontia yhta hyvina ja tasaveroisina ideologioina, kun toinen kuitenkin aika kiistatta on parempi ymparistolle, elaimille ja omalle terveydelle. Miksi toivoisit lastesi valitsevan huonosti?

[/quote]

Minulle elämä ei ole noin mustavalkoista. Ravinnoksi tappaminen kuuluu myös luonnon kiertokulkuun, vaikka se ei ihmiselle välttämätöntä olekaan.

Kuten sanoin, mies syö lihaa, ja pystyn hyvin elämään hänen kanssaan siitä huolimatta eikä minulla ole tarvetta painostaa häntä kasvissyöjäksi, kun hän ei sitä halua. Lapsemme saavat meiltä kummaltakin esimerkin ja tekevät aikanaan oman valintansa.

Vierailija
54/54 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nuoremmat lapset opetettu kotikasvissyöjiksi, vaikka muut syömmekin lihaa. Tämä lähti siitä, että esikoisesta kasvoi todella ronkeli syöjä ja kasvikunnan tuotteista ei monikaan uppoa vielä tänäkään päivänä.

Nuorimmat lapset eivät ole vieläkään syöneet kotona koskaan lihaa, mutta esim. toisen mummon luona syövät esim. lauantaimakkaraa leivän päällä ja tarhassa ovat myös joskus syöneet liharuokaa, vaikka sinnekin on ilmoitettu kasvisruokavaliosta ja sitä noin yleensä sielläkin noudattavat. Nuoremmat lapset syövätkin hyvin monipuolista ruokaa, toisin kuin tosiaan tuo esikoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi