Vanhemmat päättää: taaperot kasvissyöjiä. Onko sinusta OK?
Eli mitä ajatuksia herättää, että vanhemmat (ovat siis kasvissyöjiä) päättävät lastensa puolesta, että hekin ovat kasvissyöjiä? Paheksutko? Nostatko hattua?
Kommentit (54)
Olen kokki ja minusta lapsien pitää olla kaikkiruokaisia. Ei siis sylkeä kasvisruokia mutta pitää myös saada lihaa.
Ruokavalio on asia josta jokainen sitten päättää itse, se on oma valinta nuorena aikuisena mutta minusta vanhemmat ei saa päättää tälläistä lapsensa puolesta kun lapsi on pieni.
On paljon ihmisiä jotka joutuvat tekemään allergisille perheenjäsenille eri ruokia, samoin ajattelen lihansyönnistä kun vanhemmat ei itse tahdo syödä lihaa.
Minusta myös lihavuuskin on useammin siitä että mitä syö (ja toki vähäinen liikunta) mutta se menee lapselleki tavaksi jos ei olla tarkkoja. Omia tapoja ja tyylejään siirtää jälkikasvulleen ja vanhemmat OVAT vastuussa siitä että lapsen syöminen on järkevää.
Eli kaikkiruokaisuutta ihmiset -ja jokainen tekee omat valintansa onko vegaani vai laktovegaani vai mikä lienee fruitarismeja.
No muuten kasvissyönti on ihan ok, mutta ehkä silti toivoisin, että vanhemmat totuttaisivat pieniin määriin lihaa ja kalaa, jotta lapsen elimistö oppisi sitäkin käsittelemään. Sitten lapsi voisi vanhempana tehdä omat, lopulliset valintansa.
Mutta jos ruokavalio on monipuolinen, niin eihän tuo maailman suurin vääryys ole.
Kun ei tiedä kasvissyönnistä mitään, onko edes aiheellista kommentoida? Kiva että pihvit maistuu jne. Jokainen (ei kananugetti/mäkkäri/hese) vanhempi todennäköisesti haluaa lapsensa parasta. Ihan ohiksena.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 23:20"]
Ruokavalio on asia josta jokainen sitten päättää itse, se on oma valinta nuorena aikuisena mutta minusta vanhemmat ei saa päättää tälläistä lapsensa puolesta kun lapsi on pieni.
[/quote]
En ymmarra. Juuri totesit, etta vanhempien pitaa valita lapsen puolesta, etta tama syo lihaa, ja sitten seuraavassa lauseessa toteat, etta vanhemmat ei saa paattaa tallaisia asioita lapsen puolesta? Ja pateeko taa sun ajatus siita, etta lapsille pitaa syottaa lihaa, vain sellaisissa kulttuureissa joissa lihansyonti on normi, vai pitaisiko myos kasvissyontikulttuureissa opettaa lapset syomaan lihaa?
Voin tietysti kertoa, etta ajatus siita, etta vaikkapa yli kolmekymmenta vuotta kasvissyojana ollut ihminen alkaisi valmistaa lapselleen erikseen liharuokia on aika absurdi. Mut ymmarran, jos normiruokavalioiset ei oikein osaa ajatella asiaa silta kannalta.
"Aiti, miks sa teet mulle tata eri ruokaa, etka itse syo sita?"
"No kun ma en syo lihaa."
"Miksi et?"
"No, mun mielesta ei ole oikein tappaa elaimia ruoaksi, kun se ei ole valttamatonta, ja elaimet tuntee myos kipua ja kokee karsimysta niinkuin ihmisetkin."
"Miksi sa sitten syotat mulle sellaista?"
Keskustelu aina kuolee, kun joku kysyy liian hankalia.
On huvittavaa kun jotkut tuomitsevat lasten kasvissyönnin. Kun heille itselleen "liha" tarkoittaa eineslihapullia ja valmiiksi marinoituja "liha"suikaleita :).
Tietenkin vanhemmat päättävät lastensa ruokavalion, jokainen vanhempi tekee sen. Ja kuvittelisin, että jokainen vanhempi tekee sellaisen päätöksen, joka hänen mielestään on lapsille parhaaksi.
Minä olen kasvissyöjä, mies syö lihaa. Meidän lapsemme ovat syöneet lihaa. Minä olin sen päätöksen kannalla kahdesta syystä: Ensinnäkin minulla on sellainen käsitys, että on helpompi ryhtyä sekasyöjästä kasvissyöjäksi kuin päinvastoin. Toiseksi, silloin, kun lapset olivat pieniä (he ovat nyt teinejä) kasvissyönti oli paljon nykyistä harvinaisempaa, ja kun omalla kohdallani siitä tuli niin helposti hössötyksen kohde. En halunnut, että lasten syömisestä tehdään monessa paikassa sellainen numero, syöminen ei kuitenkaan ole pelkästään ravinnon mättämistä, vaan myös sosiaalinen tapahtuma. Pidin siis parempana, että lapset syövät lihaa, ja päättävät sitten itse aikanaan, jos haluavat jättää sen pois.
Minä en syö lihaa eettisistä syistä, ja olen aina lapsille kertonut sen. Meillä käytiin aikoinaan moneen kertaan 25:n kuvaama keskustelu paitsi, että lapset eivät koskaan kysyneet, miksi syötän heille lihaa.
Minusta on ihan yhtä ymmärrettävää, jos kasvissyöjät tarjoavat lapsilleenkin vain kasvisruokaa, tai jos lapset ovat sekasyöjiä. Kuten sanoin, uskon, että jokainen vanhempi valitsee sen vaihtoehdon, jota pitää omalle lapselleen parhaana.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 22:27"]
Eli mitä ajatuksia herättää, että vanhemmat (ovat siis kasvissyöjiä) päättävät lastensa puolesta, että hekin ovat kasvissyöjiä? Paheksutko? Nostatko hattua?
[/quote]
Niin kauan kuin pitävät huolen siitä, että ruokavalio sisältää tarpeeksi proteiinia kasvavan lapsen tarpeisiin, niin antaa mennä vain! :)
Kasvissyönti on eettinen ruokavalio ja näin ollen en suosittele lasten pakkokäännytyksiä kasvisruokailijaksi. Monesti unohtuu, että sekasyöjät syövät kasviksia mutta kasvissyöjät eivät syö eläinkunnan tuotteita. Kasvissyönti siis on turhan rajoittava ja väkisinkin yksipuolinen ruokavalio. Ravinteikas ja riittävästi vitamiinejä ja hivenaineita sisältävä kasvisruokavalio on mahdoton toteuttaa ilman ravinnelisiä. Viralliset ravitsemussuositukset eivät suosittele pelkkä kasvissyöntiä.
ainahan vanhemmat päättää lapsen ruokavalion?
lähipiirissä vaikuttaisi kasvissyöjien lapset syövän monipuolisimmin, ja tykkäävän vihanneksista ja pavuista ja pähkinöistä eri lailla kuin omat sekasyöjälapset.
meillä nyt suunnitellaan punaisesta lihasta luopumista kokonaan (uudet ravitsemussuosituksetkin tähän kannustavat)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:32"]
meillä nyt suunnitellaan punaisesta lihasta luopumista kokonaan (uudet ravitsemussuosituksetkin tähän kannustavat)
[/quote]
Olet ymmärtänyt väärin, suositukset eivät kehota luopumaan vaan vähentämään punaisen lihan käyttöä.
Kai se on yhtä ok, kuin että vanhemmat päättävät lastensa puolesta, että nämä ovat lihansyöjiä! Samalla lailla sekin on vanhempien lastensa puolesta tekemä tietoinen päätös, vaikka lihansyönti olisikin normi.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:15"]
Minä olen kasvissyöjä, mies syö lihaa. Meidän lapsemme ovat syöneet lihaa. Minä olin sen päätöksen kannalla kahdesta syystä: Ensinnäkin minulla on sellainen käsitys, että on helpompi ryhtyä sekasyöjästä kasvissyöjäksi kuin päinvastoin.
[/quote]
Haluaisin vahan pohtia tata kasitysta, koska en nae suurta syyta olettaa, etta olisit oikeassa siina. Toki paljon enemman ihmisia ryhtyy sekasyojasta kasvissyojaksi, kuin toisinpain, mutta tama varmaan johtuu vaan siita, etta suurin osa takalaisista on alunperin sekasyojia, eli muutos toiseen suuntaan ei olisi mahdollistakaan. Kuitenkin ympariston paine muokkaa helpommin kasvissyojasta sekasyojaksi, kuin toisinpain, onhan toinen kuitenkin yleinen normi. Syy siihen, miksi kasvissyojaperheista tulevat eivat niin usein kuitenkaan tunnu ryhtyvan sekasyojiksi on kuitenkin mun mielesta se, etta kyseessa olisi aika epalooginen ja epaeettinen paatos, ja harvalla varmaan on syyta tehda sellaista.
Uskon aika vakaasti, etta on paljon haitallisempaa ja ihmisen persoonaa syvemmalta muokkaavaa opettaa hanelle, etta toiset elaimet ovat meita varten, ja saamme kayttaa ja kohdella niita miten haluamme. Tata opetusta on tosi vaikea poistaa tai muuttaa. Pidan lasten opettamista spesisteiksi ihan samana kuin lasten opettamista rasisteiksi. Etta opetan tassa lapselle, etta mustaihoiset on huonompia ja alempia, kun helpompihan sen on siita sitten muuttua suvaitsevaiseksi, kuin suvaitsevaisesta rasistiksi. Ja lapsella taytyy olla vapaus ja hyvat evaat kyeta valitsemaan rasismi, jos han haluaa.
Joo anteeksi, yritan siis vaan sanoa, etta on epaloogista opettaa lapset hyvaksymaan tappaminen silla verukkeella, etta jos ei opettaisi, niin he eivat ehka isoina haluaisikaan hyvaksya tappamista. Koska onhan tarkeaa, etta ihmisilla on valinnanvapaus paattaa sortaa, kiduttaa ja tappaa toisia. Muutenahn vois kayda niin, etta kun lapsille opetettais, etta ei saa vahingoittaa toisia, niin niiden oliskin vaikea sitten myohemmin vahingoittaa toisia. Sehan ois aivopesua!
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:30"]
Kasvissyönti on eettinen ruokavalio ja näin ollen en suosittele lasten pakkokäännytyksiä kasvisruokailijaksi. Monesti unohtuu, että sekasyöjät syövät kasviksia mutta kasvissyöjät eivät syö eläinkunnan tuotteita. Kasvissyönti siis on turhan rajoittava ja väkisinkin yksipuolinen ruokavalio. Ravinteikas ja riittävästi vitamiinejä ja hivenaineita sisältävä kasvisruokavalio on mahdoton toteuttaa ilman ravinnelisiä. Viralliset ravitsemussuositukset eivät suosittele pelkkä kasvissyöntiä.
[/quote]
Jep, olis ihan hirveaa opettaa lapsille jotain etiikkaa. Taytyyhan niiden itse saada vapaasti paattaa, keita satuttaa ja tappaa. Ei siina pida vanhemman menna aivopesemaan, etta toisetkin tuntee kipua.
Niin lihan syominen on muuten huomattavasti voimakkaammin vakaumuspohjainen ruokavalio kuin kasvisruokavalio. Lihansyojahan on taysin fanaattisesti vakuuttunut, etta elainten tappaminen ruoaksi on ehdottoman oikein. Jos asiasta olisi pienikin epailys, ryhtyisi tietenkin varmuuden vuoksi kasvissyojaksi.
On ok, päättäähän sekasyöjätkin lastensa ruokavaliosta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:15"]
Minä olen kasvissyöjä, mies syö lihaa. Meidän lapsemme ovat syöneet lihaa. Minä olin sen päätöksen kannalla kahdesta syystä: Ensinnäkin minulla on sellainen käsitys, että on helpompi ryhtyä sekasyöjästä kasvissyöjäksi kuin päinvastoin.
[/quote]
Haluaisin vahan pohtia tata kasitysta, koska en nae suurta syyta olettaa, etta olisit oikeassa siina. [/quote]
Kyllä siinä on eroa esimerkiksi niin, että jos lapsi on ollut kasvissyöjä, ja hän teininä päättää ryhtyä sekasyöjäksi, niin lihaan totuttelu pitää aloittaa vähitellen, koska hänen elimistönsä ei pysty käsittelemään lihaa. Jos hän vetää saman tien kokolihapihvin, se tietää sairaalareissua.
Sekasyöjästä kasvissyöjäksi siirtyminen ei sisällä tällaisia riskejä. Meillä esimerkiksi lapset syövät kaikkea sitä, mitä minäkin. Jos he päättävät jättää lihan pois, vähän yksinkertaistettuna heidän tarvitsee vain huolehtia siitä, että lisäävät proteiinipitoisten kasvisruokien määrää ruokavaliossaan.
Nostan hattua! Miksi tenaville pitäisi tehdä liharuokaa, kun itse syö kasvisruokia.?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:48"]
[/quote]
Jep, olis ihan hirveaa opettaa lapsille jotain etiikkaa. Taytyyhan niiden itse saada vapaasti paattaa, keita satuttaa ja tappaa. Ei siina pida vanhemman menna aivopesemaan, etta toisetkin tuntee kipua.
Niin lihan syominen on muuten huomattavasti voimakkaammin vakaumuspohjainen ruokavalio kuin kasvisruokavalio. Lihansyojahan on taysin fanaattisesti vakuuttunut, etta elainten tappaminen ruoaksi on ehdottoman oikein. Jos asiasta olisi pienikin epailys, ryhtyisi tietenkin varmuuden vuoksi kasvissyojaksi.
[/quote]
Kasvissyönti on mileipiteeseen perustuva elämänkatsomus, kuten perussuomalaisuuskin. Lapsen maailmankatsomuksen muokkaaminen noin voimakkaasti pakkosyöttämällä jotain aatetta ei ole oikein. Vastuulllinen kasvattaja voi valita myös luomulihaa, vapaan kanan munia ja gmo vapaita viljelykasveja.
Miksi puhut lihansyöjistä? Ei sellaista ryhmää edes ole olemassa. On kasvissyöjiä, jotak rajaavat eläinkunnan tuotteet pois ruokavaliostaan ja ottavat tarvitsemansa vitaminit purkista. Toisaalla ovat sekasyöjät, jotka käyttävät monipuolisesti kaikkea laadukasta ravintoa. Mikään tieteellinen näyttö ei puolla noin radikaalisti rajoittavan ruokavalion paremmuutta. Normi sekasyöjä ei todellakaan ole fanaatinen valinnoissaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:48"]
[/quote]
[/quote]
Kasvissyönti on mileipiteeseen perustuva elämänkatsomus, kuten perussuomalaisuuskin. Lapsen maailmankatsomuksen muokkaaminen noin voimakkaasti pakkosyöttämällä jotain aatetta ei ole oikein. Vastuulllinen kasvattaja voi valita myös luomulihaa, vapaan kanan munia ja gmo vapaita viljelykasveja.
Miksi puhut lihansyöjistä? Ei sellaista ryhmää edes ole olemassa. On kasvissyöjiä, jotak rajaavat eläinkunnan tuotteet pois ruokavaliostaan ja ottavat tarvitsemansa vitaminit purkista. Toisaalla ovat sekasyöjät, jotka käyttävät monipuolisesti kaikkea laadukasta ravintoa. Mikään tieteellinen näyttö ei puolla noin radikaalisti rajoittavan ruokavalion paremmuutta. Normi sekasyöjä ei todellakaan ole fanaatinen valinnoissaan.
[/quote]
Myos lihan syominen on mielipiteeseen perustuva elamankatsomus. Samoin ihmisoikeuksien kunnioitus. Ja melkein kaikki muukin, jos sille linjalle lahdetaan. Eiko vanhemmat saa yrittaa opettaa omia arvojaan lapsilleen? Sua vaan hamaa tassa se, etta spesismi on niin normi meidan yhteiskunnassa, ettet osaa nahda sita ideologisena valintana, vaan pidat sita neutraalina perustilana. Ma en halua kasvattaa mun lapsista rasisteja tai spesisteja, enka kasita, miksi toinen naista on ihan ok, ja toinen oman maailmankatsomuksen pakkosyottamista lapselle.
Ja yhakin, ihan kaytannon kannalta, ma en ole ikina syonyt lihaa enka laittanut siita ruokaa, et kai sa nyt oikeasti kuvittele, etta rupeaisin yhtakkia laittamaan mun lapsille liharuokaa?
Sekasyojat, jotka kayttavat monipuolisesti kaikkea laadukasta ravintoa? Ihanko olet tosissasi? Teoriassahan vois olla noin, mutta kaytannossa ma kylla syon varmasti huomattavasti terveellisemmin ja monipuolisemmin laadukasta ravintoa, kuin keskiverto suomalainen sekasyoja. Puhuin lihansyojista eettisen vakaumuksen takia - siis etta on vakaumus, etta on nimenomaan oikein eika lainkaan miltaan kannalta vaarin kasvattaa ja tappaa muita elaimia ravinnoksi ilman valttamatonta tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 23:05"]
Meillä menee näin: minä olen kokonaan kasvissyöjä, tytär syö pari kertaa viikossa lihaa (kahdestaan siis elellään, tyttö 3v). Tyttö siis saa syödä lihaa ja tottuu sen makuun. Miksi minulla olisi mitään asiaa vastaan kun ei ole minulle mikään vakaamus asia. Muuten siis syödään molemmat kasvisruokaa, ja tytär pitää siitä :) Haluaisi kuulemma hänkin alkaa kokonaan kasvissyöjäksi mutta saa kyllä nyt luvan ainakin 10 vuotiaaksi asti syödä lihaa, sitten saa päättää mitä tekee :)
[/quote]
Miksi ihmeessa syotat tyttarellesi vakisin lihaa, jos kerran itsekin olet kasvissyoja, ja hankin haluaisi olla?