Vanhoja asioita, joille on keksitty uusi hieno nimi
Frisbeegolfkiekko - ennen oli frisbee
Legginsit - ennen oli trikoot
Meal prepping - ennen tehtiin eväät töihin - joo tiedän, että siihen voi kuulua muutakin, mutta jotkut sanovat pelkkää eväsrasioiden valmistelua meal preppingiksi. Ja muutenkin miten olisi ateriasuunnittelu?
Smoothie bowl - jos sörssää hedelmiä ja syö lusikalla, eikö se ole hedelmäsose
Kommentit (1630)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Striimaus = suora lähetys
Ei ole periaatteessa sama asia, striimauksella tarkoitetaan nimenomaan netin ylitse tapahtuvaa lähetystä, jota otetaan tyypillisesti vastaan jonkun nettialustan kautta perinteisten TV-kanavien sijaan.
Ja vaikkei haluaisi ottaa se tuputetaan väkisin.
Sinkku. Ennen vanhapiika.
Itse käytän edelleen vanhapiika nimitystä naisista, jotka ovat isojaossa jääneet yli.
Vierailija kirjoitti:
Haaste = Vaikeus
Haaste= oppiläksy, mahdollisuus kehittyä
Luin jostain arvostelusta, että kirjoittaja "sanallisti kokemuksellista narratiivia". Mitä? Kyllä tuo varmasti jotain kotimaista kieltä on, mutta miksi noin vaikeasti? Ihminen kirjoitti kertomuksen jostain kokemastaan asiasta.
burnout on ihan perinteinen masennus ja/tai ahdistus
Kerrostalon kovin juoppo on nykyään tapahtumajärjestäjä.
Sellainen joku humalapäissään heittelee tavaroita ja sitten taas humalapäissään heittelee jälleen tavaroita - sarjapaiskaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varhaiskasvatusopettaja = tarhatäti
Koska ymmärrätte lopettaa puhumasta "tarhasta"? Lastentarhoja ei ole ollut vuosikymmeniin. Ymmärrän, että amispohjalta kaikki varhaiskasvatuksen työntekijät ympätään vain "tädeiksi".
Tässä yksi esimerkki lisää tosin tämä on jo vanhempi juttu. Lastentarha ja päiväkoti tarkoittavat täysin samaa asiaa ensin mainittu jopa kuvaa sitä tarkemmin koska kysymyksessä ei ole mikään koti.
Mä olen niin vanha, että kutsun sitä lastenseimeksi.
Lastentarha oli koko systeemi ja sen sisällä oli vauvojen osasto eli seimi
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja, siistijä - aiemmin nämäkin olivat vain siivoojia:)
Tähän liittyen: siivouspyyhe/-liina, ei luutu tai rätti tmv. (tätä ko.alan koulutuksessa -08 tienoilla). En lukenut kaikkia kommentteja jos jossain tuli sama jo esille.
Vierailija kirjoitti:
Dinneri - ennen mentiin illalliselle
Dinneri on päivällinen-dinner. Illallinen on supper, mutta sitä ei ilmeisesti käytetä dinnerin tapaan.
Dinneri on alunperin ravintolahenkilökunnan ammattislangia
Joo siivooja on siivooja. Ei mikään laitoshuoltaja.
Palkka sama. Nimike vaan muuttunut.
Eritysherkkä on veemäinen ihminen joka valittaa joka asiasta.
Ennen käyttöohjeissa luki käyttöohjeita, mutta nykyään niissä on pelkkiä varoituksia, lakitekstiä ja EU direktiivejä :/
Ennen naurettiin esim. jenkkiautojen peileissä oleville varoitusteksteille jotka sikäläiset lakimiehet olivat vaatineet, mutta nykyään täällä on meno jo vieläkin typerämpää ja naurettavampaa, mutta minua ei kyllä naurata yhtään :/
Vierailija kirjoitti:
burnout on ihan perinteinen masennus ja/tai ahdistus
Mun mielestä burnout on enemmänkin loppuun palaminen. Ei niinkään masennusta. Tekee liikaa duunia ja stressaa niin mieli ja/tai kroppa ei vaan jaksa enää.
Seuraus tuosta voi sitten olla masennus tai ahdistus.
En lukenut koko ketjua, joten toistan varmaan jo sanottua. Mutta termi esihenkilö. Ihan naurettavaa. Meilläkin työpaikalla useimmat jo käyttää tuota termiä, itse en. Mikä on ongelmana termissä esimies, hän voi ihan yhtälailla sukupuoleltaan olla mies tai nainen? Tämä nykypäivän sukupuolen häivyttäminen on ärsyttävää. Missään ei saa olla sukupuoleen viittaavaa sanaa. Kuulin myös, että termiä palomies ei saisi myöskään enää käyttää, vaan sen tulee olla palopelastaja sukupuolineutraaliuden takia.
NAURETTAVAA!
Vitsi:
Miksi kutsutaan nykypäivänä poikamiestyttöä?
- Henkilöhenkilöhenkilö
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten toistan varmaan jo sanottua. Mutta termi esihenkilö. Ihan naurettavaa. Meilläkin työpaikalla useimmat jo käyttää tuota termiä, itse en. Mikä on ongelmana termissä esimies, hän voi ihan yhtälailla sukupuoleltaan olla mies tai nainen? Tämä nykypäivän sukupuolen häivyttäminen on ärsyttävää. Missään ei saa olla sukupuoleen viittaavaa sanaa. Kuulin myös, että termiä palomies ei saisi myöskään enää käyttää, vaan sen tulee olla palopelastaja sukupuolineutraaliuden takia.
NAURETTAVAA!
Vitsi:
Miksi kutsutaan nykypäivänä poikamiestyttöä?
- Henkilöhenkilöhenkilö
Hoitaja kollega just kertoi ettei lastenneuvolassakaan enää saisi sanoa tyttö-tai poikalapsi. Pitää sanoa HÄN.
”Drone” tai ”drooni” on käsittämätöntä typeryyttä. ”Lennokki” tai ”kopteri” ovat ihan riittäviä sanoja. Niiden eteen voi tarvittaessa lisätä sanan ”kauko-ohjattava” tai ”itseohjautuva”, jos ei ole asiayhteydestä ilmeistä, mistä puhutaan — mutta yleensä on.
Jos edellämainitut sanat eivät kelpaa, käytettäköön sitten sitä suomenkielistä sanaa, mitä englanninkielinen sana ”drone” varsinaisesti sanakirjamerkitykseltään tarkoittaa, eli kuhnuria, tuota yhdyskunta-hyönteismaailman siittäjä-urosta, jolla ei ole lyhyessä elämässään muuta virkaa kuin kuningattaren hedelmöittäminen.
(En kyllä ymmärrä, miten sana ”drone” on ihmisten mielestä paras kauko-ohjattavaa tai itsestäänlentävää lennokkia/minikopteria koskeva vertauskuva, paitsi jos ajatukset ovat kovin hedelmöitys- ja siitoskeskeisiä.)
vauvan ohi spruittaus = niskakakka
syödään käsin = sormiruoka
olet omillasi = kevytyrittäjä
sinkkunainen = voimaantunut nainen
Vierailija kirjoitti:
Ennen käyttöohjeissa luki käyttöohjeita, mutta nykyään niissä on pelkkiä varoituksia, lakitekstiä ja EU direktiivejä :/
Ennen naurettiin esim. jenkkiautojen peileissä oleville varoitusteksteille jotka sikäläiset lakimiehet olivat vaatineet, mutta nykyään täällä on meno jo vieläkin typerämpää ja naurettavampaa, mutta minua ei kyllä naurata yhtään :/
Niiden varoitusten keksiminen on toisinaan vaikeaa kun pitää miettiä, että mitä kaikkea outoa ihmiset voivat tehdä.
Jos laatikon ohjeessa ei sanota, että "ota pää pois laatikosta ennen luukun sulkemista" niin eiköhän joku loukkaa päänsä sulkemalla luukun kun pää on siellä laatikossa sisällä.
Tämä tilanne on jopa tapahtunut oikeasti. Tyyppi joutui sairaalaan tikattavaksi.
T. Varoitustekstejä laativa henkilö
Oletan kirjoitit läpällä? Mutta jotkut voisivat tosissaankin noin sanoa.