Vanhoja asioita, joille on keksitty uusi hieno nimi
Frisbeegolfkiekko - ennen oli frisbee
Legginsit - ennen oli trikoot
Meal prepping - ennen tehtiin eväät töihin - joo tiedän, että siihen voi kuulua muutakin, mutta jotkut sanovat pelkkää eväsrasioiden valmistelua meal preppingiksi. Ja muutenkin miten olisi ateriasuunnittelu?
Smoothie bowl - jos sörssää hedelmiä ja syö lusikalla, eikö se ole hedelmäsose
Kommentit (1630)
VANHATPIIAT kirjoitti:
Sinkku. Ennen vanhapiika.
Itse käytän edelleen vanhapiika nimitystä naisista, jotka ovat isojaossa jääneet yli.
Itse käytän tätä sanaa meistä, joilla kävi niin suunnaton tuuri siinä 'isojaossa', että päätyivät oman elämänsä kuningattariksi 👑
-vastuussa (ja murheessa) vain itsestään.
Hiusdonitsi on scrunchie.
Onko hainhampaalle joku "uusi" nimitys.
Sugar Babe = yksinkertaisesti vain prostituoitu (useimmin käytettyä h-alkuista nimeä ei kai tähän saa laittaa)
Kehitysmaa. En ole viiteenkymneneen vuoteen huomannut niissä mitään kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään "kehittyvä maa" tai "globaali etelä", ei saa sanoa kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten toistan varmaan jo sanottua. Mutta termi esihenkilö. Ihan naurettavaa. Meilläkin työpaikalla useimmat jo käyttää tuota termiä, itse en. Mikä on ongelmana termissä esimies, hän voi ihan yhtälailla sukupuoleltaan olla mies tai nainen? Tämä nykypäivän sukupuolen häivyttäminen on ärsyttävää. Missään ei saa olla sukupuoleen viittaavaa sanaa. Kuulin myös, että termiä palomies ei saisi myöskään enää käyttää, vaan sen tulee olla palopelastaja sukupuolineutraaliuden takia.
NAURETTAVAA!
Vitsi:
Miksi kutsutaan nykypäivänä poikamiestyttöä?
- Henkilöhenkilöhenkilö
Ehheh. Ennen esimies oli yleensä mies mutta nykyään yhtä todennäköisesti joku zirpakka zirbula. Minun setämiehenä on vaikea kutsua sitä pikku blondia "esimieheksi" mutta sinänsä hän on ihan pätevä esihenkilö. Onhan tässä vähän sekin että tuollainen zirbula aina vähän jännittää tilannetta jossa pitää komentaa miestä joka on ollut töissä 40 vuotta. Siinä tilanteessa voi joko lisätä tai vähentää hänen epävarmuuttaan. Jos olet se kivi kengässä, ei se tee hyvää omallekaan työviihtyvyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Sugar Babe = yksinkertaisesti vain prostituoitu (useimmin käytettyä h-alkuista nimeä ei kai tähän saa laittaa)
Sugar babe = _teinihoratsu_
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sitä on tullut ihan paljon sitä kehitystä. Lukutaitoprosentti on noussut, koulutusta on tarjolla ja suoranainen nälänhätä on yhä harvinaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhapiika - nyk velanainen
Ontuu sikäli, että parisuhteessakin oleva voi olla vapaaehtoisesti lapseton.
Ja toisaalta se vanhapiika voi olla vastoin tahtoaan ilman parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhapiika - nyk velanainen
Ei ole ollenkaan sama asia. Vela ei halua lapsia, mutta hänellä kuitenkin voi olla puoliso, kuten minulla. Vanhapiika on ja oli usein loukkaavassa mielessä lausuttu sana naisesta, joka on omasta tahdostaan tai ei jäänyt ilman miestä. Lapset eivät kai vanhapiikuutta määritä vaikka ennen avioliitto olikin melkein sama kuin päätös ryhtyä vanhemmaksi. Vela -sana sen sijaan ei ole loukkaava, se on vain kuvaava: vapaaehtoisesti lapseton.
Hyvinvointikeskus. Ennen oli meillä Varkauden sairaala, nyt Hyvinvointikeskus Aalto. Seinässä ei edes lue sanaa sairaala.
Huonosti kasvatettu, ilman itsesäätelytaitoa = adhd
Vierailija kirjoitti:
VANHATPIIAT kirjoitti:
Sinkku. Ennen vanhapiika.
Itse käytän edelleen vanhapiika nimitystä naisista, jotka ovat isojaossa jääneet yli.
Kai sanavarastoosi kuuluu vastaavasti myös vanhapoika tai peräkammarin poika, joka viittaa naimattomaan tai kenellekään kelpaamattomaan mieheen?
Mites luuseri tai surkimus?
Vierailija kirjoitti:
Small talk, ennen se oli paskanjauhantaa.
Tai tyhjänpuhumista. Puhutaan niitä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LÄHIHOITAJA ennen apuhoitaja, perushoitaja,
Nimike riippui siitä, missä olivat töissä. Esim. päiväkodissa työskenteli päivähoitajia, sairaaloissa ja laitoksissa perushoitajia.
Itse määrittelisin päivähoitajan henkilöksi, joka 70-90 -luvulla hoiti toisen ihmisen lasta omassa kodissaan. Systeemi oli käytössä, koska kaikki eivät saaneet lapselleen hoitopaikkaa päiväkodista. Päivähoitaja oli siihen aikaan tavallisesti nainen, mutta ehkä joku mieskin piti hoitolapsia, jos oli kotona omienlastensa kanssa.
Nimike riippui siitä, missä olivat töissä. Esim. päiväkodissa työskenteli päivähoitajia, sairaaloissa ja laitoksissa perushoitajia.