30 vuotias on aivan liian nuori äidiksi nykypäivänä
Nykypäivän kolmekymppisestä ei ole enää äidiksi. Ollaan vasta saatu vuosikausien opiskelut päätökseen, hirveästi opintolainaa, ei ole yhtään rahaa kun on menty ja matkusteltu, hyvällä tuurilla ne opinnot ei edes työllistä, eikä sen puoleen ole välttämättä löytynyt edes kunnollista miestä. 30 vuotias muutenkin vielä etsii itseään, eikä ihan tiedä kuka on ja mitä haluaa. Mielestäni lasten hankkimisikää pitäisi nostaa reippaasti tuonne 40 v yläpuolelle. Jos silloinkin vielä haluaa lapsia, niin niitä luultavasti oikeasti haluaa ja pystyy huolehtimaan
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
-5/5
Juuri näin. Hyvää sarkasmia!
Vierailija kirjoitti:
Tein lapseni kun olin 40 ja 42. Minulle se sopi. Mutta jos ei ole hyvät geenit tai haluaa varman päälle pelata, niin kannattaa ehdottomasti toimia aikaisemmin.
Miten tuossa iässä jaksaa yövalvomiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein lapseni kun olin 40 ja 42. Minulle se sopi. Mutta jos ei ole hyvät geenit tai haluaa varman päälle pelata, niin kannattaa ehdottomasti toimia aikaisemmin.
Miten missään iässä jaksaa yövalvomiset? Eikö vanhemmiten ihmisen unentarve juurikin vähene? Minä en olisi ikimaailmassa jaksanut mitään yövalvomisia parikymppisenä kun nukuin helposti iltapäivä kolmeen jopa 16 tuntia yössä joskus.
Miksi pitäisi lisääntyä minkään ikäisenä jos ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten missään iässä jaksaa yövalvomiset? Eikö vanhemmiten ihmisen unentarve juurikin vähene? Minä en olisi ikimaailmassa jaksanut mitään yövalvomisia parikymppisenä kun nukuin helposti iltapäivä kolmeen jopa 16 tuntia yössä joskus.
Yleensä se on kyllä juurikin niin että nuorena jaksaa riekkua ja pienilläkin yöunilla pärjää. Mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän unen tarve korostuu.
Miksi mummona sit heräilee yöllä monta kertaa ja silti herää aamu 5 touhuamaan? Ehkä kannattaisi hankkia lapsia vasta mummona!
Minä olen saanut kaikki lapseni alle 30v, ensimmäisen kun olin 23v. Oli varsin hyvä ikä "aloittaa lasten tekeminen", lasten isä tosin hieman minua vanhempi. Lapset suht pienillä ikäeroilla ja nyt alkavat olla jo täysi-ikäisiä ja minä vielä nuori =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on ajat muuttuneet kymmenessä vuodessa. Itse sain esikoiseni 25-vuotiaana, opiskelut paketissa, vakiduunin sain odotusaikana, opintolainaa en missään vaiheessa ottanutkaan mutta omakotitalon asuntolaina oli, kuukausierältään maltillisempi kuin kunnon vuokra-asunto. Puolison kanssa oltiin oltu yhdessä jo vuosikymmen ja naimisissa useampi vuosi. Aika vähän toki tiesin itsestäni ja elämästäni nykyiseen verrattuna, mutta sen tiesin että lapsia haluan ja aika näppärästi siinä sivussa oppi ja kasvoi itsekin :)
Hahaa nykypäivänä ei varmasti KUKAAN palkkaa odottavaa äitiä vakiduuniin kun tarjolla on myös veloja ja mikä parasta, miehiä. Ja moni vasta pääsee haluamaansa kouluun 25 vuotiaana, siihen sit 5+ vuoden opinnot ja kaikki ne vuoden mitä kestää löytää oman alan vakiduuni.
Kun puhutaan terveydenhoitajista niin miehiä ja veloja on vielä melko marginaalisesti tarjolla, joten on vain hyväksyttävä se että aina joku pukkaa mukulaa. Jos et palkkaa raskaana olevaa niin saat järjestellä äitiysloman sijaista vuoden päästä vakinaistamisesta.
Serkku (sairaanhoitaja leikkaussalissa) tuli juuri tänä vuonna vakinaistetuksi viimeisillään raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kuopukseni vasta 28-vuotiaana ja olin aivan liian vanha äidiksi enää siinä iässä. Nyt kun on nelikymppinen harmittaa, että kotona on vielä pieniä lapsia :/
Sinänsä tilanne on onnellinen, että kun nuorinkin lapsi muuttaa pois kotoa on itsellä velaton talo ja sitä myöten varaa ja aikaa harrastaa.
Koulut olen käynyt ja toisin kuin useimmat ikäiseni naiset, mulla lapset jo niin vanhoja, että enää ei tarvitse jäädä kotiin heidän flunssiaan hoitamaan, joten olen työnantajille erinomainen työntekijä :)
Kuopus syntynyt kun olit 28 ja 40 vuotiaana on vielä pieniä lapsia...? Kenen lapset siellä asuu kun sun nuorimmainen on 12v...
Eiköhän kaikkina aikoina ole naiset saaneet lapsia ihan kaiken ikäisinä. Jokainen tehköön omat päätöksensä, eihän se muille kuulu, niin kauan kun lapsensa itse elättää, tietysti. Yhteiskunnan vastuulle ja elätettäviksi ei kenenkään pitäisi lapsia hankkia, ei minkään ikäisinä.
Fakta on kuitenkin se, että ikä lisää erilaisten kehitysvammojen riskiä ja hedelmällisyys laskee. En ainakaan julkisen terveydenhuollon puolella myöntäisi hedelmällisyyshoitoja yli 35 vuotiaille, kyllä jokainen tietää, että hedelmällisyys laskee 30 vuoden jälkeen ja 35 jälkeen radikaalisti. Jos 35+ tulee luomusti raskaaksi, niin mikäs siinä, mutta en lähtisi yhteiskunnallisesti tukemaan sitä, että lapset tehdään nelikymppisinä. Päinvastoin. Yksityisesti jokainen voi ostaa hoitonsa ihan oman halunsa mukaisesti.
Lasten kannalta tietysti voi miettiä myös sitä, että jos lapset saa 40 v, niin he menettävä todennäköisesti vanhempansa noin 30-40 vuotiaina. Lapsenlapset jäävät myös käytännössä ilman isovanhempia, koska ovat kerenneet jo kuolla. Nämä on näitä seurauksi/vaikutuksia, joita myöhäisellä lasten hankkimisella on.
Lapsen alaluokkalaisella koulukaverilla on vanha äiti. Olen aina luullut häntä hänen mummokseen.
Trolli mikä trolli. Mutta vastaan sulle sen mitä haluatkin kuulla eli älähdän. Mikä sinä olet kellekkään sanomaan milloin on hyvä lapsenteko ikä? Mikä tekee sinusta niin kaikkivoipaisen ja ylitse muiden? Jos lapsia hankittaisiin vasta yli 40v niin moni ei edes silloin enää raskaudu ja riski vammaiseen lapseen huomattava verrattuna 30-vuotiaaseen synnyttäjään ja on monta muutakin tekijää miksi ei kannata venyttää lasten hankintaa niin pitkälle... Itse sain lapseni ollessani 18v ja 21v, mies oli 20v ja 23v ja olemme erittäin tyytyväisiä näin.
Ja ei meitä ole kiinnostanut ainakaan kolmekymppiseksi asti opiskella. Miksi edes pitäisi? Työskentelen tarjoilijana ja mieheni sähköasentajana. Olemme tavallinen duunariperhe.
Vierailija kirjoitti:
Trolli mikä trolli. Mutta vastaan sulle sen mitä haluatkin kuulla eli älähdän. Mikä sinä olet kellekkään sanomaan milloin on hyvä lapsenteko ikä? Mikä tekee sinusta niin kaikkivoipaisen ja ylitse muiden? Jos lapsia hankittaisiin vasta yli 40v niin moni ei edes silloin enää raskaudu ja riski vammaiseen lapseen huomattava verrattuna 30-vuotiaaseen synnyttäjään ja on monta muutakin tekijää miksi ei kannata venyttää lasten hankintaa niin pitkälle... Itse sain lapseni ollessani 18v ja 21v, mies oli 20v ja 23v ja olemme erittäin tyytyväisiä näin.
Ja ei meitä ole kiinnostanut ainakaan kolmekymppiseksi asti opiskella. Miksi edes pitäisi? Työskentelen tarjoilijana ja mieheni sähköasentajana. Olemme tavallinen duunariperhe.
,
Eikä opiskelu on iästä tai perhetilanteesta kiinni, todella vanhanaikainen ajattelutapa. Itse opiskelin ensin, sain lapset noin 30 v ja nyt 40 v opiskelen toista tutkintoa. Olisin toivonut lapsia jo hiukan aikaisemmin, mutta itsestäni johtumattomista syistä se ei ollut mahdollista. Ideaaliaika lasten hankkimiseen on omasta mielestä 25-30 vuotta. Jokainen toki tehköön omat päätöksensä.
Totta. Nykyajan lasukulttuurin vuoksi vanhemmaksi ei voi enää kasvaa, vaan pitää olla heti valmis ja täydellinen. 50 on siis sopiva lastentekoikä.
Mitä väliä jos ottaa rikkaan ukon. Ukko maksaa kersan kulut ja itse voi jatkaa hurvittelua omilla rahoillaan. Kaikilla ei ole opintolainoja koska pappa betalar tai voi käydä opintojen ohella töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikkina aikoina ole naiset saaneet lapsia ihan kaiken ikäisinä. Jokainen tehköön omat päätöksensä, eihän se muille kuulu, niin kauan kun lapsensa itse elättää, tietysti. Yhteiskunnan vastuulle ja elätettäviksi ei kenenkään pitäisi lapsia hankkia, ei minkään ikäisinä.
Fakta on kuitenkin se, että ikä lisää erilaisten kehitysvammojen riskiä ja hedelmällisyys laskee. En ainakaan julkisen terveydenhuollon puolella myöntäisi hedelmällisyyshoitoja yli 35 vuotiaille, kyllä jokainen tietää, että hedelmällisyys laskee 30 vuoden jälkeen ja 35 jälkeen radikaalisti. Jos 35+ tulee luomusti raskaaksi, niin mikäs siinä, mutta en lähtisi yhteiskunnallisesti tukemaan sitä, että lapset tehdään nelikymppisinä. Päinvastoin. Yksityisesti jokainen voi ostaa hoitonsa ihan oman halunsa mukaisesti.
Lasten kannalta tietysti voi miettiä myös sitä, että jos lapset saa 40 v, niin he menettävä todennäköisesti vanhempansa noin 30-40 vuotiaina. Lapsenlapset jäävät myös käytännössä ilman isovanhempia, koska ovat kerenneet jo kuolla. Nämä on näitä seurauksi/vaikutuksia, joita myöhäisellä lasten hankkimisella on.
Voi ei, ei siis kannata lapsia hankkia jos omat vanhemmat on kuolleet onnettomuuksiin tai sairauksiin, vaikka olisit itse 25. Jos olet ainoa lapsi niin älä silloinkaan hanki kun lapset eivät saa serkkuja. Jos et ole miljonääri ei kannata, koska lapset eivät saa kaikkea mahdollista materiaa lapsina eivätkä kunnon perintöä. Lapset pitää aina tehdä vain 25-30 v iässä, ja silloin pitää olla se täydellinen kumppani jonka kanssa on ehditty olla jo monta vuotta. Pitää olla naimisissa ja talo rakennettuna ja vakityö, sitten on hyväksyttävä lapsen hankkija. Kyllä pitää miettiä lasten kannalta, niin.
Sosiaaliset kriteerit vanhemmuudelle on kieltämättä aika kovat, ei mikään ihme ettei kukaan kehtaa lisääntyä kun odotellaan sitä täydellistä aikaa ja täydellistä tilannetta. Tosi harvalle sellaista kuitenkaan koskaan siunaantuu vai pitäisi vaan ryhtyä hommiin epätäydellisessä tilanteessa ja toivoa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, ei siis kannata lapsia hankkia jos omat vanhemmat on kuolleet onnettomuuksiin tai sairauksiin, vaikka olisit itse 25. Jos olet ainoa lapsi niin älä silloinkaan hanki kun lapset eivät saa serkkuja. Jos et ole miljonääri ei kannata, koska lapset eivät saa kaikkea mahdollista materiaa lapsina eivätkä kunnon perintöä. Lapset pitää aina tehdä vain 25-30 v iässä, ja silloin pitää olla se täydellinen kumppani jonka kanssa on ehditty olla jo monta vuotta. Pitää olla naimisissa ja talo rakennettuna ja vakityö, sitten on hyväksyttävä lapsen hankkija. Kyllä pitää miettiä lasten kannalta, niin.
Ai hitsi, en ollut ajatellut kertaakaan tätä ennen, että lapsenlapseni eivät saa lainkaan serkkuja minun puoleltani. Mitä väliä? Toiselta puolelta ovat saaneet paljon serkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kuopukseni vasta 28-vuotiaana ja olin aivan liian vanha äidiksi enää siinä iässä. Nyt kun on nelikymppinen harmittaa, että kotona on vielä pieniä lapsia :/
Sinänsä tilanne on onnellinen, että kun nuorinkin lapsi muuttaa pois kotoa on itsellä velaton talo ja sitä myöten varaa ja aikaa harrastaa.
Koulut olen käynyt ja toisin kuin useimmat ikäiseni naiset, mulla lapset jo niin vanhoja, että enää ei tarvitse jäädä kotiin heidän flunssiaan hoitamaan, joten olen työnantajille erinomainen työntekijä :)
Kuopus syntynyt kun olit 28 ja 40 vuotiaana on vielä pieniä lapsia...? Kenen lapset siellä asuu kun sun nuorimmainen on 12v...
12v on pieni lapsi.