30 vuotias on aivan liian nuori äidiksi nykypäivänä
Nykypäivän kolmekymppisestä ei ole enää äidiksi. Ollaan vasta saatu vuosikausien opiskelut päätökseen, hirveästi opintolainaa, ei ole yhtään rahaa kun on menty ja matkusteltu, hyvällä tuurilla ne opinnot ei edes työllistä, eikä sen puoleen ole välttämättä löytynyt edes kunnollista miestä. 30 vuotias muutenkin vielä etsii itseään, eikä ihan tiedä kuka on ja mitä haluaa. Mielestäni lasten hankkimisikää pitäisi nostaa reippaasti tuonne 40 v yläpuolelle. Jos silloinkin vielä haluaa lapsia, niin niitä luultavasti oikeasti haluaa ja pystyy huolehtimaan
Kommentit (49)
Olisko miehelle 60 sopiva ikä? Eläkepäivät lähestyy ja juoksut on jo juostu? Kovin ovat vastuuttomia kyllä vielä siinä iässä.
Eikö olisi vielä parempi, jos ne lapset hankittaisi vasta eläkkeelle jäämisen jälkeen? Silloin tietää kuka on, olisi oikeasti aikaa lapselle, on jopa kymmenien vuosien suhde taustalla ja rahaa säästössä. Terveyskin priimaa.
30 on uusi 15. Nuoria ollaan vielä nelikymppisinä.
Okei, oma äitini oli 22vee kun synnyin. Siihen aikaan elettiin aviomiehen tuloilla eikä siinä ollut miehellä mitään vinkumista.
Kaikenikäinen naisoletettu on aivan liian nuori äidiksi.
Tein lapseni kun olin 40 ja 42. Minulle se sopi. Mutta jos ei ole hyvät geenit tai haluaa varman päälle pelata, niin kannattaa ehdottomasti toimia aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää te vaan lapsia yli 30-vuotiaana hoidoilla kun ei enää luomusti onnistu. Mä reissaan ja nautin elämästä kun lapset on täysi-ikäisiä ennen kuin täytetään miehen kanssa 40. Plus silloin on asuntolainakin maksettu pois.
Oikeassa olet.
Paitsi siinä, että yli 30v olisi hankalaa raskautua. Terve nainen tarvitsee hoitoja vasta 45+ ikäisenä, edelleen suurin osa saa luomusti lapsen nelikymppisenä vaikka joillain onkin vaikeuksia jo aiemmin.
Ei tänne tarvita yhtään enempää kehitysvammaisia tuilla elämään.
Tehkää te vaan lapsia , mä nautin nuoruudesta ja vapaudesta, ja ehkä nelikymppisenä jos olen varakas niin adoptoin.
Totta.
Vasta nyt alan olla riittävän kypsä.
T. Tiina 62v
Vierailija kirjoitti:
Tein lapseni kun olin 40 ja 42. Minulle se sopi. Mutta jos ei ole hyvät geenit tai haluaa varman päälle pelata, niin kannattaa ehdottomasti toimia aikaisemmin.
Mitä tarkoitat hyvillä geeneillä?
Oletko teettänyt geenitutkimuksen?
Nuorempana ajattelin että haluaisin lapsia heti kun vaan olen täysikäinen. Onneksi en saanut, nyt olen miettinyt että vasta yli 40 vuotiaana on ajankohtaista ja jos ei onnistu, niin sit ei onnistu.
N27
Monilla nelikymppisillä voi olla paremmat elämäntavat ja enemmän energiaa kuin parikymppisillä, joten olen samaa mieltä 40 on täydellinen ikä ryhtyä äidiksi. Nykyään 40 vuotias on oikeasti vielä nuori. Ja mikä tärkeintä, juoksut on juostu, koulut on käyty ja rahaakin todennäköisemmin on ja elämänkokemusta.
Jo on ajat muuttuneet kymmenessä vuodessa. Itse sain esikoiseni 25-vuotiaana, opiskelut paketissa, vakiduunin sain odotusaikana, opintolainaa en missään vaiheessa ottanutkaan mutta omakotitalon asuntolaina oli, kuukausierältään maltillisempi kuin kunnon vuokra-asunto. Puolison kanssa oltiin oltu yhdessä jo vuosikymmen ja naimisissa useampi vuosi. Aika vähän toki tiesin itsestäni ja elämästäni nykyiseen verrattuna, mutta sen tiesin että lapsia haluan ja aika näppärästi siinä sivussa oppi ja kasvoi itsekin :)
Niin, ajat on muuttunut eikä mikään ole enää niin helppoa että 25 vuotiaalla olisi jo elämä hallussa ja valmis äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Monilla nelikymppisillä voi olla paremmat elämäntavat ja enemmän energiaa kuin parikymppisillä, joten olen samaa mieltä 40 on täydellinen ikä ryhtyä äidiksi. Nykyään 40 vuotias on oikeasti vielä nuori. Ja mikä tärkeintä, juoksut on juostu, koulut on käyty ja rahaakin todennäköisemmin on ja elämänkokemusta.
Ei kaikilla ole pakottavaa tarvetta ”juosta” (ryypätä ja rällätä?) nelikymppiseksi asti.
Nelikymppiset saavat enemmän vammaisia ja sairaita lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tänne tarvita yhtään enempää kehitysvammaisia tuilla elämään.
Millainen ihminen kirjoittaa tällaista tekstiä? Kehitysvammainen lapsi voi syntyä nuorille ja terveille pariskunnillekin.
Oletkohan kaupungin vammaispalvelussa töissä päättämässä tuista? Sieltä suunnalta kuulee jos jonkilaisia aivopieruja, ei ehkä ihan noin suoraan sanottuna kuin sinä nyt sanoit. Mutta täällähän on hyvä anonyymina sanos suorat sanat.
Vierailija kirjoitti:
Jo on ajat muuttuneet kymmenessä vuodessa. Itse sain esikoiseni 25-vuotiaana, opiskelut paketissa, vakiduunin sain odotusaikana, opintolainaa en missään vaiheessa ottanutkaan mutta omakotitalon asuntolaina oli, kuukausierältään maltillisempi kuin kunnon vuokra-asunto. Puolison kanssa oltiin oltu yhdessä jo vuosikymmen ja naimisissa useampi vuosi. Aika vähän toki tiesin itsestäni ja elämästäni nykyiseen verrattuna, mutta sen tiesin että lapsia haluan ja aika näppärästi siinä sivussa oppi ja kasvoi itsekin :)
Hahaa nykypäivänä ei varmasti KUKAAN palkkaa odottavaa äitiä vakiduuniin kun tarjolla on myös veloja ja mikä parasta, miehiä. Ja moni vasta pääsee haluamaansa kouluun 25 vuotiaana, siihen sit 5+ vuoden opinnot ja kaikki ne vuoden mitä kestää löytää oman alan vakiduuni.
Joo, tosi hyvä idea! :D