Pariskunnat - mitä touhuatte töiden jälkeen?
Siinä kysymys, olen tuskastunut ja huolissani kun mieheni ei jaksa mitään töiden jälkeen. Meillä molemmilla samankaltainen työ (päätetyö), suht sama aikakin, mies menee vähän aikaisemmin töihin, usein nukkuu päiväunet. Silti. Hän ei jaksa tehdä mitään.
Ei myöskään viikonloppuna - kun pitää levätä että jaksaa töissä .. Itse jaksaisin mitä vain ja haluisin että elämässä on muutakin kuin työ. Meillä ei ole lapsia, olemme ~39v
Ennen kuin sanotte että keksi itse jotain, niin kyllä minä teen, kaiket illat hyppään yksinäni harrastuksissa sekä näen ystäviäni. Mutta haluaisin tehdä rakkaan miehen kanssa jotain myös. Saati että olen huolissani hänen terveydestään (hän itse ei ole..).
Mitä te lapsettomat pariskunnat touhuilette työn jälkeen ? ja onko teistä jompi kumpi niin ettei jaksa kuin töitä? kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (25)
Mies käy lenkillä 3-4 kertaa viikossa, minä joogaan. Muuten ollaan illat yleensä kotona, tuttuja nähdään lähinnä viikonloppuisin. Ei todellakaan haluta ravata joka ilta jossain, ei edes joka viikonloppu. Välillä kyllä, mutta etupäässä ollaan kotona, viikonloppuisin hoidetaan mahdollisesti asioita tai retkeillä.
Tuo "en jaksa" voi olla myös tapa sanoa "en halua" jos on kovin kotona itsekseen viihtyvää sorttia. Onko miehesi ehkä introvertti?
Minä käyn miehen kanssa kävelylenkeillä. Laitetaan ruokaa yhdessä. Minä luen omassa nurkassani, mies omassaan.
ei ole introvertti, toki molemmat haluaa joskus omaa aikaa. Sehän on selvä.
ap
Miksi pitäisi koko ajan olla tekemässä jotain?
Ex-tyttöystäväni oli tällainen. Sitten sunnuntaina valitti, että ei ole yhtään levännyt olo.
Mies tulee kotiin 20-23 joten hetki katsotaan telkkaria ja mennään nukkumaan.
En sanonut ETTÄ kokoajan pitäisi tehdä jotain, lue tuo alku teksti. Vaan fakta on se että mies ei jaksa IKINÄ tehdä mitään, oli arki tai viikonloppu! Olen huolissani ja suruissani siitä.
ap
Kannattas käydä varmaan verikokeissa ens alkuun. Sillä voi jo sulkea monta asiaa pois. Toinen on testosteroni arvojen mittaus, vaikka mies ei tuon vanhempi olekaan. Sulkisin fyysiset syyt ensin pois.
..sitten kun hänet vielä saisi lääkäriin! :/
Sinä olet varmaan äärettömän reipasotteinen itse vai?
Tehdään yhdessä ruokaa, käydään lenkillä, katsotaan telkkaria ja halitaan. Joskus pelataan omilla koneilla tai mies tekee jotain omia projektejaan.
Joskus harvoin mies nukkuu päiväunet. Yleensä silloin syynä on päänsärky tai edellinen yö on mennyt valvoessa oman projektin parissa.
Meillä minä olen se väsyneempi. Jos joudun työtehtävien takia matkustamaan toimistolle, kotiudun puoli kuuden maissa. Joskus myöhemmin, esimerkiksi alkuviikolla olin kotona vasta iltakahdeksan aikoihin. Etänä työskennellessäni teen kahdeksantuntista päivää noin 8.30-16.30.
Työn ohella opiskelen, siihen menee aikaa parina arki-iltana ja yleensä sunnuntai-iltana yhteensä ehkä kymmenisen tuntia. Kotitöistä minun vastuullani on ruoanlaitto, jonka yleensä aloittelen 19.30 aikoihin. Monena päivänä olen niin poikki, että ellei ole opiskelutehtäviä, tuolla välillä otan päiväunet. Päivällisen aikana mies katsoo yleensä uutiset ja minä luen päivän Hesarin. Joskus etsimme hyvän elokuvan tai dokumentin ja katsomme sen ruoan jälkeen, mutta usein minä siirryn edeltä sänkyyn lukemaan ja mies tulee aikanaan perässä.
Lauantaisin meillä on yhteinen liikuntaharrastus ja viikonloppuisin ulkoilemme, mutta siinäpä se yhteinen tekeminen yleensä onkin,
Touhutaan lapsia töiden jälkeen tähän lapsivihan luvattuun maahan, ihan vaan velojen kiusaksi. Hähhähhää!!
Arkisin laitetaan miehen kanssa ruokaa ja katsotaan elokuvia, kävellään ja pyöräillään yhdessä. Mies tapaa kavereita joskus arki-iltaisin, itse en jaksa olla sosiaalinen työpäivän jälkeen.
Kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, olin koko ajan väsynyt ja nukuin, onneksi sairaus on lääkityksellä kunnossa ja jaksan taas normaalia elämää. Mitenkään superaktiivinen en kyllä ole arkisin nytkään, viikonloppuisin jaksaa käydä kaupungilla ja nähdä kavereita. Ehkä miehen d-vitamiinitasot ja kilpirauhasarvot kannattaa tarkistaa. Juoko hän paljon alkoholia, se väsyttää?
Nykypäivän työelämä on liian rankkaa, moni ei jaksa muuta. Päätetyö kuormittaa aivoja ja siksi ei jaksa työn jälkeen muita ärsykkeitä.
Tehdään ruokaa yhdessä, käydään koirien kanssa kävelyllä, moottoripyöräillään (molemmilla omat pyörät), tehdään pihahommia (nurmikonleikkuu, polttopuiden tekeminen, lumityöt). Kahdeksan jälkeen ei tehdä enää muuta kuin löhötään sohvalla. Tämä riittää minulle, en jaksaisi lähteä mihinkään jumppaan tai muuhun harrastukseen tai treffailla kavereita arki-iltaisin.
No..
Aika usein harrastetaan seksiä pitkän kaavan kautta.
Saatetaan käydä lenkillä.
Käydään ajelulla jossain mukavassa paikassa ja esim juodaan termarikahvit määränpäässä.
Käydään etsimässä hyviä aletuotteita.
Hemmotellaan toisiamme vaikkapa hieronnalla.
Tehdään ruokaa.
Suunnitellaan tulevaa viikkoa.
Pelataan jotain peliä.
Usein myös molemmat haluaa olla itsekseen, minä luen, mies pelaa /kuuntelee äänikirjaa.
Minä olen meistä se, joka saattaa sanoa tuon "en jaksa". Takana pitkä sairaus, vaikeat yöunet ja ajoittainen masennus.
Puuhastellaan omakotitalon puuhia. Nukutaan päikkäreitä. Kokkaillaan. Katsotaan filmejä. Kuunnellaan musiikkia. Käydään marjassa.
Monesti vain ollaan ja jutellaan.
Ekaksi pitää tutkia että mies on terve. Veriarvot, unen laatu, ruokavalio, mielenterveys. Jotain on selvästi vialla, jos nuori, terve mies ei jaksa koskaan mitään. Ei normaali päivätyö pitäisi viedä energioita noin nollille.
Me ollaan suunnilleen saman ikäisiä ja lapsettomia. Molemmilla on oma liikuntaharrastus pari kertaa viikossa. Yhdessä käydään ulkona syömässä, leffassa, erilaisissa kulttuuritapahtumissa. Tavataan ystäviä. Käydään patikoimassa ja kaupunkimatkoilla, shoppailemassa, kirjastossa, pyöräilemässä. Kotona soitellaan musiikkia, kokkaillaan, kutsutaan vieraita syömään, luetaan.
Vierailija kirjoitti:
En sanonut ETTÄ kokoajan pitäisi tehdä jotain, lue tuo alku teksti. Vaan fakta on se että mies ei jaksa IKINÄ tehdä mitään, oli arki tai viikonloppu! Olen huolissani ja suruissani siitä.
ap
Mulla oli just ap:n kaltainen puoliso. IKINÄ KOSKAAN MILLOINKAAN AINA JATKUVASTI kilahtelija. On syystäkin ex.
Selkeästi hänellä on ongelmia jaksamisen kanssa. Se taas voi johtua monestakin asiasta. Saattaa olla masentunutkin, kun mikään ei kiinnosta.