Miten kertoa mt-ongelmaisille vanhemmille että muutan pois?
Olen itsenäistymässä oleva nuori nainen, ja muutan ensimmäiseen omaan kämppään pian. Tein vuokrasopparin tänään ja odotan muuttoa innolla.
Tilanteen tekee vaikeaksi se, että vanhempani ovat mt-ongelmaisia ja heillä on joku pakkomielle siitä että minun pitäisi vielä asua kotona. He ikään kuin kuvittelevat, että saan muuttaa pois vasta kun saan siihen heiltä luvan.
Tiedän että vanhempani aloittavat hitonmoisen sontamyrskyn kun kerron muutosta, ja ensijärkytyksen jälkeen he varmasti alkavat vaatia vuokrasopimuksen purkamista ja minun kotiin jäämistäni. Kapuloita rattaisiin on luvassa lähes varmasti.
Onko teillä jotain vinkkejä, miten tämä tilanne kannattaisi hoitaa mahdollisimman helposti, ilman ylimääräistä draamaa?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Katoaminen ei ole rikos
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vuosittain-muutamia-kymmenia-katoaa…
"Aikuisella ihmisellä on oikeus kadota" – poliisi toivoo tervettä harkintaa katoamisilmoituksiin
En usko että vanhempani alkavat poliisille mitään ilmoitusta tekemään koska luultavasti ymmärtävät sen olevan turhaa, mutta he saattavat silti kokeilla "some-etsintää" ja toivoa että joku bongaa minut jostain ja kertoo siitä heille. Ja ainakin Facessa sen ilmoituksenhan voi laittaa sellaiseksi, että minä en itse pysty sitä näkemään missään.
Aion tietenkin kertoa muutosta vanhemmille vähintään tekstarilla, mutta se ei välttämättä estä heitä puhumasta ympäri kyliä että olisin muka kadonnut tai karannut.
-ap
Nostan tätä vielä, jos jollakulla olisi antaa lisää neuvoja.
-ap
Ap mulla samanlaista ollut, nykyisellään välit ollut poikki 15v, toinen vanhempi narsisti ja toisella mt-ongelma johtuen siitä että narsisti kiusannut häntä aina.
Narsisti ei halua päästää lastaan kontrollista ja mullakin eskaloitui tuo muuttotilanne. En saanut mitään kotoa mukaani, vain repullisen vaatteita, isä kävi käsiksi, teki mut perinnöttömäksi, kielsi lapsenaan ja viikkojen ajan soitteli ja uhkaili ja laittoi uhkauslappuja postiluukusta. On ollut aikuisiälläkin tilanne missä on kimppuuni käynyt.
Tiesin tämän (joskaan en arvannut että meni noin pahaksi, kaikki mun lapsuuden tavarat jäi kotiin ja isä poltti ne kostoksi) joten etukäteen hommasin asunnon jo kuulautta ennen ja vähän kerrallaan vein ja ostin sinne jotain. Kattilan, paistinpannnun, shampoota, viltti ja tyyny. Siten että kukaan ei huomaa. Näin en jäänyt ihan taivasalle. Enemmän olisi pitänyt siirtää mutta luulin siis tuolloin että ilman muuta saisin tavarani ja huonekaluni. No en saanut.
Rahahanat katkesi muuttoon ja sen jälkeen en ole saanut killinkiäkään rahaa, mitään apua, tukea tai edes joululahjaa. Uhkailua ja kiristystä ja ilkeilyä kylläkin.
Tätä se on nyt vielä nelikymppisenä. Hullu narsistivanhempi yhä kiusaa ja uhkailee, tilaamalla vaikka autokuorman paskaa pihalleni. Tekee sen välikäsien kautta mutta rauhaa ei ole vieläkään. Olen muuttanut useita kertoja ”pakoon” ja aina se saa osoitteen selville.
Tsemppiä ap. Meillä kaikilla ei ole hyviä vanhempia. Silloin on pärjättävä itse ja omillaan. Varaudu siihen että välit menee tuossa rytäkässä.
Katoaminen ei ole rikos
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vuosittain-muutamia-kymmenia-katoaa…
"Aikuisella ihmisellä on oikeus kadota" – poliisi toivoo tervettä harkintaa katoamisilmoituksiin
https://yle.fi/uutiset/3-8087764