Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulisiko vielä 5-vuotiaalle lapselle lukea?

Vierailija
02.09.2020 |

Tietysti tuon ikäinen osaa lukea itsekin, mutta olisiko silti järkevää lukea lapselle aina välillä? Nämä ovat kuitenkin eri asioita. Mitä mieltä olette? Minkä ikäisille vielä luette?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen 9-vuotiaalle iltasadun enkä ole aikeissa lopettaa vielä lähivuosinakaan, ellei lapsi itse niin toivo.

Vierailija
2/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään tietysti että 5 v lukisi itse. Ja vaikka lukisi, niin kuinka hyvin?

Oli miten oli, niin kyllä, 5 vuotiaalle pitää lukea. Ja vielä pikkukoululaisellekin on hyvä lukea. Käytännössä niin kauan kuin lapsi tahtoo, että hänelle luetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa.

Vierailija
4/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tuonikäiselle kannattaa lukea. Aikuinen jaksaa lukea pidempiä kirjoja kuin 5-vuotias. Näin lapsi innostuu lukemisesta lisää, kun hän kuulee aikuisen lukemana mielenkiintoisia tarinoita.

Vierailija
5/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin.

Vierailija
6/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin neljä vuotiaana, samoin lapseni, mutta yhteiset lukuhetket olivat silti ihania

Mutta jos joku viisivuotias sanoo, että haluaa mieluummin lukea itsekseen niin mielestäni tärkeämpi, on että lukee kuitenkin, kuin että inhoaisi asiaa. Kuitenin on ehkä silti kouluhommissa myöhemmin tärkeeä tarkkailla kuinka esim. lukemisen ymmärtämisen kanssa on.

Vierailija
7/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan kaikki 5-vuotiaat osaa lukea itse, mitähän ap sekoilet? Mutta kysymykseesi vastaus, tottakai pitää lukea. Luen 7-vuotiaalle joks ilta sadun.

Vierailija
8/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on. Mutta kyllä, meilläkin luetaan 9- ja 6-vuotiaille joka ilta vaikka ovat lukeneet itse 4-vuotiaista alkaen ja lukevat yleensä vielä hetken joka ilta aikuisen lukeman iltasadun jälkeen.

Vierailija
9/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun lapsista ei halunnut, että hänelle luetaan enää 5-vuotiaana. Hän luki itse mm. Viisikkoja.

Vierailija
10/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue itse, mutta 17-vuotiaanikin tykkää että on helppoa nukahtaa äänikirjoja kuunnellessa, kiitos jukka parkkinen. Ja Juho Milonoff.

Vierailija
11/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jo reilusti kouluikäinen ja lukutaitoinen, kun äiti yhä luki minulle. Samoin mummo luki kun oltiin isovanhempien luona käymässä. En ymmärrä miksi olisi jotenkin ihmeellistä, että jo lukutaitoiselle lapselle yhä luetaan. Kuuntelevathan aikuisetkin äänikirjoja.

Vierailija
12/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitää lukea ja olla sen lapseen kanssa. Lapselle pitää myös kertoa juttuja ja jutella. Anna myös iltahali ja pusu. Niin ja hampaat on syytä harjata

Vierailija
13/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
14/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat laiskalta vanhemmalta, jota ei kiinnosta lapsen kielellinen kehitys.

Vierailija
15/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin neljä vuotiaana, samoin lapseni, mutta yhteiset lukuhetket olivat silti ihania

Mutta jos joku viisivuotias sanoo, että haluaa mieluummin lukea itsekseen niin mielestäni tärkeämpi, on että lukee kuitenkin, kuin että inhoaisi asiaa. Kuitenin on ehkä silti kouluhommissa myöhemmin tärkeeä tarkkailla kuinka esim. lukemisen ymmärtämisen kanssa on.

No lapsi voi lukea sen sadun vanhemmalleen. On yhteinen mukava hetki ennen yötä. Ei 5 vuotias välttämättä vielä ymmärrä lukemaansa, vaikka osaakin lukea pajattaa. Tämän olen huomannut oman ekaluokkalaiseni kohdalla.

Vierailija
16/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen muinoin oli tavallista, että koko perhe kokoontui kuuntelemaan, kun yksi perheenjäsenistä luki kirjaa ääneen. Silloin ei ollut niin paljon muuta ajanvietettä.

Vierailija
17/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me luetaan mieheni kanssa toisillemme ääneen. Olemme yli viisikymppisiä.

Vierailija
18/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat laiskalta vanhemmalta, jota ei kiinnosta lapsen kielellinen kehitys.

Kiinnostaa kyllä, siksi kysynkin. 

Ap

Vierailija
19/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapsi voi lukea sen sadun vanhemmalleen. On yhteinen mukava hetki ennen yötä. Ei 5 vuotias välttämättä vielä ymmärrä lukemaansa, vaikka osaakin lukea pajattaa. Tämän olen huomannut oman ekaluokkalaiseni kohdalla.

tätä oma opettajanikin halusi varmistella , Sain lukutuntien aikana lukea opettajanhuoneessa kirjoja, mutta kävi toisinaan luettamassa minua ja kyselmässä miten ymmärrän kirjan tapahtumat.

6

Vierailija
20/27 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me luetaan mieheni kanssa toisillemme ääneen. Olemme yli viisikymppisiä.

Tämä olisi minustakin ihana. Näin tätä isäni ja vaimonsa tekevän teininä ollessani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän