Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50+ työtön voi saada vielä töitä?

Vierailija
04.10.2013 |

Kaverin mies sai yt:itten päätteeksi potkut. Ikää 52v ja oman erityisalansa osaaja, tienasi 4-5000e/kk. Nyt työttömyyttä reilut puoli vuotta takana ja ei ole päässyt yhteenkään työhaastatteluun. Paikkoja haetaan nettilomakkeilla ja rekrytoijat rajaa sadoista hakijoista jo pelkästää iän perusteella liian vanhat pois.

Kaveri on jo aika epätoivoinen, pelkää että mies masentuu, viitteitä alkaa jo olla. TIedätkö ketään noin vanhaa joka olis vielä töitä saanut?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti ellei ole kielellisesti lahjakas.

Vierailija
2/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä IT-ala. Nuorempia on jonossa niin paljon jokaiseen avoimeen hommaan, että melko epätoivoista. Eräs tuttu kertoi, että heidän firmassa uusien työntekjöiden yläikäraja on 42v, sen vanhempia eivät ota. Tylyä =(

Ja hoitoalaan vaihtaminen ei todellakaan ole kaikille vaihtoehto.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään työhön pääse nykyään jos ei ole alan koulutusta ja mielellään myös työkokemusta.

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:42"]

Kyllä tiedän, mutta pitää varmaan hyväksyä muutkin kuin oman alansa hommat.

[/quote]

Vierailija
4/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä neuvot siitä, että pitäisi aktiivisesti soitella ja tyrkyttää itseään työpaikolle ovat kyllä aika huttua eikä niiden esittäjät ole tainneet olla juurikaan työttömänä tai sitten ovat jollakin matalapalkka-alalla. Ei yrityksiin enää vain kävellä sisälle toimitusjohtajan juttusille saatikka soitella vaihteeseen ja kysellä töitä. Ihmisillä on kiire eikä aikaa tai halua vastailla yli-innokaiden työntekijöiden kyselyihin.  Sitäpaitsi useimmat taitavat palkata työntekijänsä rekryfirmojen tai suhteiden kautta.  Eli ei auta kuin tätytellä hakemuksia tai koittaa tutun tutun kautta saada tietoa avoimista paikoista.

Vierailija
5/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toistaa alkuperäisen kysymyksen: Tiedätkö ketään noin vanhaa joka olis vielä töitä saanut?

Vierailija
6/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkannut 52 v työllisyyskursseilta ja seuraavakin voi erittäin hyvin olla yli 50 v. Alle 40 v palkkauksessa on riskinsä.

Vierailija
7/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, 52 v. Takana pitkä työkokemus, piti työkkärin kurssin takia saada palkaton työharjoittelujakso. Sai harjoittelupaikan ja sai jatkaa ihan oikeana työntekijänä.

Vierailija
8/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 21:30"]

Äitini, 52 v. Takana pitkä työkokemus, piti työkkärin kurssin takia saada palkaton työharjoittelujakso. Sai harjoittelupaikan ja sai jatkaa ihan oikeana työntekijänä.

[/quote]

Ja mikä ala?

Vierailija
9/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:18"]

Kaverin mies sai yt:itten päätteeksi potkut. Ikää 52v ja oman erityisalansa osaaja, tienasi 4-5000e/kk. Nyt työttömyyttä reilut puoli vuotta takana ja ei ole päässyt yhteenkään työhaastatteluun. Paikkoja haetaan nettilomakkeilla ja rekrytoijat rajaa sadoista hakijoista jo pelkästää iän perusteella liian vanhat pois.

Kaveri on jo aika epätoivoinen, pelkää että mies masentuu, viitteitä alkaa jo olla. TIedätkö ketään noin vanhaa joka olis vielä töitä saanut?

[/quote]

Olisko hänen mahdollista esim. toiminimen kautta saada töitä, jos kerran on jonkin alan ammattilainen? Taksinkuljettajia tarvitaan aina, mutta siinä on turha haaveilla tuollaisista palkoista.

Vierailija
10/23 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto 1

Itse olen aika paljon nuorempi kuin 50, mutta firmaan jossa olen itse töissä, monet uusista työntekijöistä ovat tulleet työharjoittelun kautta eli rohkeasti vain työkkäriin kysymään työharjoittelupaikkalupaa ja sitten vain kyselemään kiinnostavista paikoista. 

Vaihtoehto 2

Vinkiksi myös, että asenne ratkaisee. On turha inistä, että "minä teen töitä vain viidellä tonnilla kuussa." jos mitään töitä ei puoleen vuoteen ole löytänyt. Kaverisi miehen olisi ehkä laskettava standarjejaan työn suhteen tai ainakin kysyttävä itseltään: Onko työn saaminen ylipäätänsä vai juuri sellaisen työn johon olen tottunut saaminen ja siten hyvin todennäköinen työllisyyden jatkuminen tärkeämpää? Esimerkiksi siivoamaan pääsee yleensä tai kaverisi miehen koulutuksella ruokakauppaankin, jossa voi sitten hyvällä asenteella, onnella ja työmoraalilla edetä vaikka myymäläpäälliköksi. (K- kaupan omat kauppias koulutukset yms..)

Kolmas vaihtoehto

Yrittäjäksi ryhtyminen. Miehellä selvästi on kattava ammattitaito, joten olisi varmaankin mahdollista saada ainakin keikkaluontoisia asiantuntijatöitä tai esimerkiksi tietokoneen korjausta ja tätä kautta kenties vaki työpaikka jostain firmasta, vaikka nykyään työmarkkoilla on muutenkin vaikea saada kokoaikaista vakityötä....

Muuta: 

Kenenkään ei ole helppo nykyään helppo saada asiantuntijatöitä. Monelle nuorelle luvataan asiantuntijatöitä, mutta totuus on mitä on. Asiantuntijatöitä vähennetään koko ajan  esimerkiksi kunnissa, joten niitten perässä täytyy olla valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle tai niitä pitää hakea ulkomailta.

Ja AP tiedän 55 vuotiaan naisen, joka työllistyi pitkän työttömyysjakson jälkeen siivoojaksi=) 

Tsemppiä AP:n kaverin miehelle, jos on tottunut siihen, että elintaso on korkea ja asema arvostettu on työttömäksi joutuminen kova pala, mutta ei elämä ole reilua...meidän pitää vaan jaksaa tapella eteenpäin. 

Ps: Lukihäiriö...että sen takia saataa olla virheitä 

Vierailija
11/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalta löytyy. Olen itse 48v. ammatinvaihtaja ja töitä löytyy, palkka ei kyllä ole hyvä. Osaan viittä kieltä :-) En tiedä liittyykö asiaan...

Vierailija
12/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ammatti ala.

Vierailija
13/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä töitä saa jos ei laske vaatimustasoa. Ei työnantajien kannata ottaa sun kaverin miestä töihin kun voi saada paljon halvemmalla pätevämmän ja aikaansaavamman nuoremman työntekijän.

Vierailija
14/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden 50+ työttömän joka on nyt työllistynyt noin vuoden työttömyyden jälkeen. Sai töitä samasta firmasta mistä aiemmin oli yt- neuvotteluissa irtisanottu, mutta eri toimipisteestä eikä ihan samaa hommaa eikä samoilla ehdoilla/eduilla. Olen kuitenkin huomannut, ettei vika ole pelkästään iässä. Ainakin tällä henkilöllä on ihan vääristynyt kuva nykyajan työmarkkinoista. Työttömäksi jäätyään päätyi pitää ensin hiukan "lomaa" ja miettiä mitä haluaisi seuraavaksi tehdä ja menee sitten vasta töihin. Kuvitteli että kun kerran on 70- luvulla tehnyt opettajan hommia niin voisi nytkin ehkä tehdä opettajan töitä tai kun on erikoismyyntialalta 20 vuoden kokemus, niin sopisi mainiosti mihin tahansa liikkeeseen vähintäänkin myymäläpäälliköksi tai mieluiten markkinointihommiin. Ei siis ymmärrä että tänä päivänä opetustoiminta on oltava opettajan pätevyys, eikä 20 vuotta lelumyyjänä tee kenestäkään markkinoinnin asiantuntijaa yleisesti. Ei myöskään tajunnut ettei niitä töitä tänä päivänä kukaan tule kotiin tarjoamaan ( tai edes työkkäriin) eikä riitä että täyttelee nettihakemuksia, vaan kyllä niitä on ihan oikeasti itse haettava, vähintäänkin soitettava tai mentävä paikan päälle oli sitten minkä ikäinen hyvänsä.

Vierailija
15/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mahdollisuus on ryhtyä yrittäjäksi. Yli viiskymppiset on työmarkkinoiden roskasakkia. Ei auta vaikka olisi minkälainen työhistoria, ei enää lastenhoito-ongelmia ja työmotivaatio hyvä. Onneksi tämä ikääntyminen on kaikilla edessä, vähän lohduttaa. En ole katkera mutta kuitenkin :)) 

Itse olen aloittanut opiskelun (ihanaa puuhaa) ja toivon, että erikoistumisen myötä minunkin taidoilleni olisi jonkinlaista kysyntää. Iästä huolimatta.

Vierailija
16/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika naurettava äijä. Jos on tienannut tuon summan ja ei löydä uutta työtä on luultavasti vain ryöstänyt rahaa firmalta tai valtiolta ja haukkunut työttömiä kunnes tuli yksi heistä. toivottavasti ansiosidonnainen loppuu pian

Vierailija
17/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se 50 + hakisi töitä ihan oma-aloitteisesti ihan kuten kaikki muutkin. En tunne sympatiaa. Jos tuonikäinen tyyppi on saanut tuollaista palkkaa niin luulis jo keränneen säästöön rahaa niin että voi olla ilman työtäkin.

Vierailija
18/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti, paitsi jos on vaikka tosi kokenut CNC- sorvaaja tai muu tuon alan ammattilainen. Metallialalle palkataan edelleenkin tällaisiin töihin mieluummin kokeneita ja osaavia, kuin sellaisia jotka pitäisi opettaa alusta lähtien.

Vierailija
19/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä juttuja teillä... =(.

-nainen 47 vuotta, työssään arvostettu

Vierailija
20/23 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla.