Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa tällaista?

Vierailija
04.10.2013 |

Minulta arvot mitattu joskus 4 vuotta sitten ja olivat kuulemma normaalin rajoissa, mutta jos on tällaiset oireet:

-hiukset ja kynnet ohentuneet ja haurastuneet

-silmiä kirvelee, ulkona valuu vettä

-kainalosta mitattuna lämpö aina alilukemissa

-iho kuiva korppu, tullut lähes atooppiseksi

-saamaton olo, masennusta

-mikään ei kiinnosta

-palelen koko ajan

-verenpaine 116/89

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Aika paha jo...

Vierailija
2/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa. Suomen viitearvot on tuplasti löysemmät kuin esim saksassa. 

Minulla pitää olla tsh välillä 1-2 , vaikka viitearvo on aina 4,5 asti. Eli mene endolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussakin on tuota, äidillä ja siskollaan molemmilla.

Olen lukenut aiheesta aika paljon, mutta mitä jos arvot todetaan normaaleiksi?

Voisko jostakin saada lääkettä edes kokeeksi, että olo normalisoituisi?

En haluaisi olla tällainen, mutta olen silti, vaikka oikeasti olisi syytä iloon - jään vaan syrjään, koska en jaksa:(

ap.

Vierailija
4/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan mennä ihan endokrinologin juttusille. Tuo verenpaine jo aika huolestuttava, menisin itse heti... Voi olla jokin muukin kilpirauhassairaus, esim. lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Onko sulla nopea vai hidas syke?

Vierailija
5/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:58"]

2 jatkaa. Suomen viitearvot on tuplasti löysemmät kuin esim saksassa. 

Minulla pitää olla tsh välillä 1-2 , vaikka viitearvo on aina 4,5 asti. Eli mene endolle.

[/quote]

Onko Tampereella hyvää lääkäriä, joka ottaisi vakavasti? En oikein arvauskeskukseen välttämättä luottaisi, vai käynkö ensin sen kautta? ap.

Vierailija
6/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa kilpirauhas.info. Siellä suositellaan lääkäreitä. Forumilla siis.

Vierailija
7/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:01"]

Kannattaa tosiaan mennä ihan endokrinologin juttusille. Tuo verenpaine jo aika huolestuttava, menisin itse heti... Voi olla jokin muukin kilpirauhassairaus, esim. lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Onko sulla nopea vai hidas syke?

[/quote]

Syke on nopea, tosin olen mitannut sen vain työoloissa, mutta aika lailla lähelle 90 on.

ap.

Vierailija
8/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi verenpaine on huolestuttava? ap.

Vierailija
9/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:05"]

Googlaa kilpirauhas.info. Siellä suositellaan lääkäreitä. Forumilla siis.

[/quote]

Kiitos, näin teen. ap.

Vierailija
10/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin rekissteröityä kilpirauhasforumille, mutta tuli vastaus, että antamani sähköpostiosoite ei ole sallittu??

tavallinen outlook -osoite oli. ap.

Vierailija
11/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun mulla taas noi verenpaineet nousee ja syke kans sekä silmäongelmat nimenomaan liikatoiminnassa. Silloin kun on taas ollut vajaalla, syke mataa alhaalla, helposti ilman rasitusta 50-65 paikkeilla ja verenpaine tyyliin 55/90.

Kannattaisi nyt varmaan kuitenkin tarkistuttaa arvot uudelleen, jos suvussa on kilpirauhasongelmia. 

Vierailija
12/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskausaikana ihan tolkutonta väsymystä.... arvot oli alarajoilla, mutta endokrinologin mukaan ihan normaaliin raskauteen kuuluvaa. No joo, nyt vuosi raskauden jälkeen tukka lähtee päästä ( oli jo välillä parempi ), väsyttää, saamaton olo, kynnet hauraassa kunnossa ja silmät on arat ja vuotaa. Pitäisi mennä kokeisiin varmaan taas. Toisaalta tiedän mikä on vastaus - arvot on viiterajoissa, eli ei mitään ongelmaa. :( Olin muuten Treella yhdellä naisendokrinologilla ja en voi suositella, oli tosi nuiva asenne, otti vastaan koskiklinikalla, en muista nimeä.

Niin ja siskollani on todettu vajaatoiminta, äidilläni on arvot myös tosi alhaiset eli suvun perintöä löytyy.

Vierailija
13/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskiklinikalla ottaa vastaan endokrinologi Jorma Salmi. On joskus jossain foorumeilla parjattu, mutta minusta asiansa osaava lääkäri. Minä sain lääkityksen vaikka TSH ei ollut vielä viitteen yli, lähellä sitä toki. 

Vierailija
14/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulla samat oireet. Ja kilpparilääkitys. Tosin ko. oireita ei koskaan ole liitetty kilpirauhasen vajaatoimintaan...

Vierailija
15/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:09"]

Heh, mulla samat oireet. Ja kilpparilääkitys. Tosin ko. oireita ei koskaan ole liitetty kilpirauhasen vajaatoimintaan...

[/quote]

Molemmat kunnon endokrinologille, mars! Tampereella on Jorma Salmi Koskikeskuksessa. Helsingissä on mielestäni vielä parempi lääkäri Antti Virkamäki Mehiläinen Töölö. Soittamalla hänelle voi saada ajan, on aikas kysytty juuri nyt, eli ajat ei netissä juuri nyt. (Tilanne voi toki muuttua)

Thyroxinin annostus voi olla liian pieni tai sitten tarvitset sen rinnalle T3-hormonia.

Vierailija
16/19 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko kertoa, ovatko nämä kilpirauhasen vajaa(?)toiminnan oireita vai mikäköhän mua vaivaa?

Olen väsynyt, palelen, sormet ja varpaat kylmät, olo vetämätön, mieliala matalalla, olen ärtynyt, hiukset kuivat ja elottomat, kasvot ja kroppa pöhöttyneet. En syö suolaista ruokaa, liikkunut olen tällä viikolla 3 tuntia hikiliikuntaa ja pari tuntia hölkkää. Myös paino noussut tässä kuukauden sisällä useita kiloja, enkä ole lisännyt syömisiäni.

Vierailija
17/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vo olla jodin ja seleenin puute.

Vierailija
18/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kilpparisi ei toimi

Olen ton saman kokenut..

lääkäriin ja haet itsellesi lääkityksen 👍

Vierailija
19/19 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni vajaatoiminta ei aiheuta silmäoireita vaan nimenomaan liikatoiminta ja siihen liittyvä basedowin oireyhtymä.