Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuopiolaiset! Onko sillä suunnalla kiva asua?

Vierailija
03.10.2013 |

Mietin josko lähtisin reissuun Kuopioon. Jos ois halpa yömaja siellä.

Onko kuopiolaiset lupsakoita?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain turpaani Kuopiossa vaikken edes katsonut tätä naikkosta päin. On se vaan niin mukava paikka!

Vierailija
2/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11:lle

1. No sehän on

2. Miten tuo poikkeaa muusta Suomesta? Tulepa käymään täällä Vaasassa, pahempaa liikennekulttuuria ei voi olla missään. 

3. Just siellä on missä pitääkin. Muualta tulleet nirppanokat pilaa tunnelmaa, mutta kyllä suurin osa sopeutuu, jos haluaa. 

5. Pätee kaikkeen julkishallintoon kaikkialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 18:59"]

No voe tokkiissa, mualima oekkeemmat immeiset on kuopijossa. Sinne muuta takasj hetj ku töetä löötyy, mutta nyt jootuu koekkelehtimmaa tiällä muualla mualimassa. 

[/quote]

Minnoun samassa mualimassa koekkelehtimassa itekkii ja kyllä se minunnii syvän vettää sinne kottiin, oekeitten immeisten kyllään..

Kuopijo ja mikä jottei ympäristökkii on kyllä se ihan parrain paekka olla ja ellee.

Vierailija
4/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Kuopiossa 10 vuotta, välillä haistelen maisemia muuallakin. Voisin kyllä joskus muuttaa takaisinkin kun haluaisin rauhottua :) Tosi kiva paikka asua! Savolaiset on semmosia että "niinno onhan se silleen taikka tälleen", mutta niitä vaan pitää osata tulkita :)

Vierailija
5/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta asunut ja aikomus on jäädä tänne pysyvästi. On siis huikea kaupunki!:)

Vierailija
6/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:34"]

11:lle

3. Just siellä on missä pitääkin. Muualta tulleet nirppanokat pilaa tunnelmaa, mutta kyllä suurin osa sopeutuu, jos haluaa. 

[/quote]

Kokemusta arviolta 500 ihmisen sopeutumisesta: sopeutuneet mahtuvat kahden käden sormin laskettavaksi.

Vierailija
7/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva paikka, Lupsakoita ihmisiä, kauniita maisemia. Suosittelen ehdottomasti!

Mutta väärällä asenteella kaikki paikathan on typeriä ja joka paikasta löytyy v-mäisiä ihmisiä...

Itse en asu tällä hetkellä Kuopiossa/Savossa, mutta olen asunut Kuopiossa 8 vuotta ja muuttaisin sinne jos vaan voisin.

Vierailija
8/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:55"]

Kuusi vuotta Kuopiossa opintojen takia, eikä koskaan enää!

1. savolaiset on uskomattomia juntteja, kuvittelevat, että kaupunkinsa on kirjaimellisesti mualiman napa

2. on lähestulkoon mahdotonta elää koko elämänsä Kuopiossa jäämättä joskus auton alle, liikenne"kulttuuri" on täysin sairas

3. Kaupunki itsessään on kaunis. Olisi oiva paikka asua, jos kuopiolaiset korvattaisiin normaaleilla ihmisillä ja kaupungin sijainti olisi esim. 200km etelämpänä.

4. Ravintolatarjonta on yllättävän hyvää kaupungin kokoon nähden.

5. Sairaala on erinomainen, vaikkakin kaikilla ko. puljun naisilla ja miehillä on vaihdevuodet kestona päällä.

[/quote]

1. Mä en voi kommentoida tätä mitenkään, koska ikäni kuopiossa asuneena en tiedä ketään, joka olisi tätä mieltä. Paremminkin ollaan iloisia kun saatiin Matkus, kun ollaan niin syrjässä kaikesta ja tähän asti on kaikkiin ihaniin isoihin ostoskeskuksiin, saati Ikeoihin, ollu niin pitkä matka.

2. Liikennekulttuuri parani huomattavasti heti, kun on keskustan katukaivelut saatu lähes päätökseen. Kamalaa se oli varsinkin silloin, kun muuttelivat alvariinsa yksisuuntaisuuksia ja liikennevalot oli pois toiminnasta milloin missäkin. Nyt onneksi kävelykeskusta etenee hyvin. Myönnettäköön silti, että naiselle ei anneta tietä jalkakäytävällä yhtä hyvin kuin etelässä ja Kuopio on yksisuuntaisten luvattu kaupunki, jossa ajamisen oppimiseen menee kyllä hetki.

3. Jos ei nyt sijaintia lasketa, niin samaa sanon Turusta. Liekö tämä lainaamani kirjoittaja sieltäpäin? Vuosikurssillani on pari turkulaista, ja heitä yhdistää naama kesto-norsunvitulla, ehkä juuri turkulaisten on vaikea tulla toimeen savolaisten kanssa? Itse en taas siellä asuessani pahemmin saanut ystäviä.

5. pätee kyllä julkishallintoon aivan kaikkialla.

Vierailija
9/36 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva! Jotenkin mulla on aina ollut hinku Savoon.

Nuorena koikkelehdin Lappeenrannassa.

Mahtavia ja ystävällisiä ihmisiä!

Vierailija
10/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20: Suuri osa yksisuuntaisista on jo muutettu kaksisuuntaisiksi, ja ihan samalla tavalla siellä yksisuuntaisillakin toimii liikennesäännöt suojateiden ja jalankulkijoiden kanssa. Liikennekulttuuri on edelleen kammottava, jalankulkijat ovat vain ryhtyneet pitämään rohkeammin puoliaan - mikä voi tosin edelleen johtaa siihen, että autoilijat yksinkertaisesti ajavat päälle.

Matkus on kyllä kiva. Harmi, että astetta erikoisemmat liikkeet (Polarn o Pyret, Bianco..) siirtyivät täysin sinne. Odotan kyllä kävelykeskustan valmistumista. Ja toivottavasti mm. Matkuksen olemassa olo herättäisi keskustaa kehittämään entisestään vielä pari vuotta sitten täysin olematonta iltakahvilakulttuuriaan. Ravintolatarjonta on tosiaan yllättävän hyvä, kannattaa poiketa King's Crowniin! Lounaalle vaikka lapsen kanssa ja illalla kuuntelemaan jameja, viikonloppuna sitten kuohuviinibrunssille live-musiikin säestyksellä.

Vierailija
11/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuntomessualue on komea.

J'ärvien keskellä, on rantaviivaa.

Vierailija
12/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 00:22"]

20: Suuri osa yksisuuntaisista on jo muutettu kaksisuuntaisiksi, ja ihan samalla tavalla siellä yksisuuntaisillakin toimii liikennesäännöt suojateiden ja jalankulkijoiden kanssa. Liikennekulttuuri on edelleen kammottava, jalankulkijat ovat vain ryhtyneet pitämään rohkeammin puoliaan - mikä voi tosin edelleen johtaa siihen, että autoilijat yksinkertaisesti ajavat päälle.

Matkus on kyllä kiva. Harmi, että astetta erikoisemmat liikkeet (Polarn o Pyret, Bianco..) siirtyivät täysin sinne. Odotan kyllä kävelykeskustan valmistumista. Ja toivottavasti mm. Matkuksen olemassa olo herättäisi keskustaa kehittämään entisestään vielä pari vuotta sitten täysin olematonta iltakahvilakulttuuriaan. Ravintolatarjonta on tosiaan yllättävän hyvä, kannattaa poiketa King's Crowniin! Lounaalle vaikka lapsen kanssa ja illalla kuuntelemaan jameja, viikonloppuna sitten kuohuviinibrunssille live-musiikin säestyksellä.

[/quote]

Juu, minäkin nykyään vaan menen suojatiellä tien yli. Taksit varsinkin on yrittäneet ajaa päälle.

Matkus on niin kaukana, ei sinne jaksa lähteä...

Kouluja uhataan taas lakkauttaa ihan kunnolla.

Mitään aukiolevaa kahvilaa ei iltaisin kertakaikkiaan löydä.

Kaikki puut kaadetaan Kuopiosta. Täällä on siihen ihan hirvittävä vimma.

Vierailija
13/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:53"]

1. savolaiset on uskomattomia juntteja, kuvittelevat, että kaupunkinsa on kirjaimellisesti mualiman napa

2. on lähestulkoon mahdotonta elää koko elämänsä Kuopiossa jäämättä joskus auton alle, liikenne"kulttuuri" on täysin sairas

3. Kaupunki itsessään on kaunis. Olisi oiva paikka asua, jos kuopiolaiset korvattaisiin normaaleilla ihmisillä ja kaupungin sijainti olisi esim. 200km etelämpänä.

5. Sairaala on erinomainen, vaikkakin kaikilla ko. puljun naisilla ja miehillä on vaihdevuodet kestona päällä.

[/quote]

1. Mä en voi kommentoida tätä mitenkään, koska ikäni kuopiossa asuneena en tiedä ketään, joka olisi tätä mieltä. Paremminkin ollaan iloisia kun saatiin Matkus, kun ollaan niin syrjässä kaikesta ja tähän asti on kaikkiin ihaniin isoihin ostoskeskuksiin, saati Ikeoihin, ollu niin pitkä matka.

2. Liikennekulttuuri parani huomattavasti heti, kun on keskustan katukaivelut saatu lähes päätökseen. Kamalaa se oli varsinkin silloin, kun muuttelivat alvariinsa yksisuuntaisuuksia ja liikennevalot oli pois toiminnasta milloin missäkin. Nyt onneksi kävelykeskusta etenee hyvin. Myönnettäköön silti, että naiselle ei anneta tietä jalkakäytävällä yhtä hyvin kuin etelässä ja Kuopio on yksisuuntaisten luvattu kaupunki, jossa ajamisen oppimiseen menee kyllä hetki.

3. Jos ei nyt sijaintia lasketa, niin samaa sanon Turusta. Liekö tämä lainaamani kirjoittaja sieltäpäin? Vuosikurssillani on pari turkulaista, ja heitä yhdistää naama kesto-norsunvitulla, ehkä juuri turkulaisten on vaikea tulla toimeen savolaisten kanssa? Itse en taas siellä asuessani pahemmin saanut ystäviä.

5. pätee kyllä julkishallintoon aivan kaikkialla.

[/quote]

Toi liikenne on kyllä sellaista mitä ei muualla näe, suojatielle tulevaa ei väistetä ja pari kertaa meinannut keskustassa auto lähes ajaa suojatiellä päälle kun kääntynyt yhtäkkiä. Kuopiolaiset on todellakin juntteja, miten tolloja pitää olla että suuri osa ei osaa edes liikennesääntöjä? Mielestäni keskusta toimi paremmin kun oli enemmän yksisuuntaisia, mutta kuopiolaiset eivät tainneet osata ajaa niin piti muutella kaksisuuntaisiksi... Myös kuopiolaiset on aika aggressiivisia ratin takana, heti tööttäillään raivona jos joku ei miellytä (kuten että edellä ajava väistää kevyttä liikennettä kolmion vuoksi), ne kuvittelee että se on jotain mielenilmaisua varten ilmeisesti.

Kuopiolaiset ovat ahdasmielisiä, ennakkoluuloisia, homofobisia ja rasistisia. Ihan heteronaisena ikävä katsella tuollaista junttimeininkiä, muutan pois heti kun koulut käyty loppuun. Muualta muuttaneita syrjitään työnhaussa ja mitä itse olen jutellut monien kanssa niin aika moni samaa mieltä. Plussana se että muualta tulleet palkkaa helpommin muualta tulleita, siihen on syynsä;) Se kierous ja kateus sekä huono työnlaatu kyllä kukoistaa.

Ehkä jos on Kuopiossa syntynyt ja ikänsä asunut niin varmaan kasvanut siihen kulttuuriin jossa kuopiolainen saa sanoa mitä tahansa loukkaavaa "lupsakkaaksi meiningiksi" verhottuna, mutta vastapuoli jos letkauttaa jotain takaisin, suunnilleen järkytytään. Jos on vähänkin muuta Suomea nähnyt saati maailmaa, niin on kyllä vertailukohtia ja kyllä se Kuopio näyttäytyy vaan junttimaisena paikkana. Hyvä esimerkki muuten kuopiolaiset poliisit telkkarissa, toki ihan jämptejä mutta juntteja silti, ei paljon aina älli päätä pakota.

Kaupunki on kaunis, mahtava paikka olisi jos kuopiolaiset laitettaisiin jonnekin pohjoiseen ja tilalle otettaisiin etelämmästä tai vaikka edes Keski-Suomesta porukkaa, nekin sentään normaaleja ihmisiä. Savolaiset on kyllä niin oma rotunsa ja oma kulttuuri, että huhhuh. Kuulin paljon juttua ennen muuttoani mutta en uskonut ja ajattelin että olen ennakkoluuloton, mutta kyllä se ihmisten yksinkertaisuus vaan täällä kukoistaa, ei siitä pääse mihinkään. On täällä joitain ihan mukavia ja perusfiksuja, mutta Suomessa on hyvin monta parempaakin paikkaa että en voi kyllä suositella. Ei noita urpoja vaan jaksa, on yrittänyt suhtautua asioihin vaan huonona tuurina ja että tavannut vääriä ihmisiä, mutta kun jatkuvasti on sama meininki niin en todellakaan pystyisi kuvittelemaan jääväni tänne.

Vierailija
14/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopio on hieno kaupunki, puhdasta luontoa ja Kallavesi.

Ihmiset ovat ystävällisiä ja puheliaita.

lomailemme aina Kuopiossa kesäisin.

Siellä on mukavaa ja lapset viihtyvät hyvin.

Vierailija
15/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Miten tuo poikkeaa muusta Suomesta? Tulepa käymään täällä Vaasassa, pahempaa liikennekulttuuria ei voi olla missään. 

[/quote]

Vaasassa kyllä mun mielestä ajetaan huomattavasti fiksummin kuin Kuopiossa, tulepa itse tänne... Kuopiolaiset on ilmeisesti niin tyhmiä ettei ne ymmärrä liikennesääntöjä tai sitten niillä on auton ratissa joku asennevamma kevyttä liikennettä kohtaan. Säälittävimmät kuskit ikinä löytyy Kuopiosta, ei muualta Suomesta tuollaista löydy ellei sitten muualta Itä-Suomesta.

Ja mitä tulee tuohon sopeutumiseen, mulle ei ole ollut ongelmaa sopeutua minnekään ennen Kuopiota. Ei mulla ongelmia varsinaisesti sopeutumisessa ole, en vaan pidä kuopiolaisista koska ne ovat toistuvasti näyttäneet luonteensa negatiivisessa valossa. En sano tietenkään että kaikki kuopiolaiset olisivat tietynlaisia, mutta tarpeeksi moni on kyllä aika typerä. Typerä taitaa kuvata hyvin sillä se kattaa monta negatiivista piirrettä ja sen tympeän käytöksenkin. Varmaan samanhenkiset viihtyvät ja sopeutuvat ongelmitta, itse kun tietää että muualta löytyy parempaa niin ei kiinnosta täysillä edes sopeutua, näkee niitä epäkohtia niin paljon, mitkä muualla paremmin. Kuopiolaiset vaan ei ole ihan normaaleja, niissä on jotain vähän vinksahtanutta mutta ihmekös tuo jos lapsesta asti joutunut ahdasmielisessä Kuopiossa asumaan. Paikasta tulee mieleen joku USA:n Texas, punaniskojen ja "mielet lukossa" porukan luvattu paikka. Paitsi että sielläkin varmaan olisi suvaitsevampaa sakkia;)

Se on vaan niin käsittämätön ilmiö, että miten yhteen kaupunkiin voi pakkautua niin paljon simppeleitä ihmisiä? Ei luulisi olevan edes mahdollista, sen näkee vasta kun Kuopiossa on asunut. Jos miettii vaikkapa vaan niinkin läheistä kuin Keski-Suomea ja Jyväskylää niin vaikka sielläkin on monenmoista hiihtäjää, niin kyllä silti enemmistö on ihan normaaleja ja osaa jopa jotkut käytöstavat ja liikennesäännötkin... Ero Kuopioon on kuin yöllä ja päivällä.

Vierailija
16/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:04"]

Mutta väärällä asenteella kaikki paikathan on typeriä ja joka paikasta löytyy v-mäisiä ihmisiä...

[/quote]

Niin jos joku ei pidä Kuopiosta niin kyseessä on pakko olla väärä asenne? :D Entäpä jos ne samat ihmiset pitävät hyvin hyvin monesta paikasta muualla, jännästi se sitten ihan vaan "asenteesta" johtuu... Kyllä paikkakunnissa ja niiden ihmisissä on paljon eroja, omanlaisensa kulttuurit. Esimerkiksi jos vertaa vaikkapa noita Vaasa/Jyväskylä/Kuopio/ niin kyllä niitä eroja huomaa. Tuskin kellään on ennakkoon mitään oikeaa inhoa kuopiolaisia kohtaan, eiköhän se asenne tule ihan siitä ärsytyksestä kun niitä ihmisiä joutuu kohtaamaan jatkuvasti jos sinne erehtyy muuttamaan, eikä hetkeen voi muuttaa pois esim. koulun/työn vuoksi...

Vierailija
17/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 19:02"]

Ei oo kivaa? Aika outoa.

Mun tuttava asui kolme kuukautta Kuopiossa ja oli niin ihastunut paikkaan.

Kaikki oli niin kivaa, oli kauniita maisemia jne.

On kirjoilla pääkaupungissa.

[/quote]

Joo kun sun tutulla ollut kivaa niin on tosi outoa jos muilla ei ole? Jos jonkun mielestä Kuopiossa kaikki on kivaa niin pitää olla kyllä aika sokea ja käydä superhyvä tuuri kaikissa asioissa.

Vierailija
18/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:53"]

[/quote]

Kuopio on yksisuuntaisten luvattu kaupunki, jossa ajamisen oppimiseen menee kyllä hetki.

[/quote]

Komppaan ensimmäistä ja kyllä se on niin että kuopiolaisten kanssa ei tule muut toimeen kuin kuopiolaiset tai samanhenkiset. Kuopiostahan on siirretty töitä hoidettavaksi esim. Jyväskylään kun kuopiolaiset eivät saaneet hommia toimimaan ja oli niin kauheaa tehdä jyväskyläläisten kanssa töitä. Kummasti jyväskyläläiset pisti hommat hoitumaan eikä niillä ole vastaavia ongelmia muualla. Usein juurikin jostain syystä kuopiolaiset syyttävät niitä jotka eivät sopeudu Kuopioon väärästä asenteesta... On sitten turkulainen tai mistä päin tahansa Suomea. Mulla on vähän sellainen kokemus ympäri Suomen että muut sopeutuu ja pärjää keskenään, mutta savolaiset on niitä jotka tuottaa ongelmia muualta muuttaneille. Itse taas olen saanut kaikkialla muualla helpommin ystäviä kuin Kuopiosta, kesti aikaa että löytää edes henkilöitä joihin haluaa tutustua...

Kuopio ei kyllä mielestäni ole mikään yksisuuntaisten luvattu kaupunki eikä niitä tarvitse mitenkään opetella jos osaa ylipäänsä ajaa, täällähän on todella vähän yksisuuntaisia ollut ja nyt vielä vähemmän. Suojatielle päästämättömyys ja kevyen liikenteen kohtelu on järkyttävää suorastaan, tuskin samanlaista yhtä tökeröä piittaamattomuutta on missään Suomessa.

Vierailija
19/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 01:03"]

[/quote]

Vaasassa kyllä mun mielestä ajetaan huomattavasti fiksummin kuin Kuopiossa, tulepa itse tänne... Kuopiolaiset on ilmeisesti niin tyhmiä ettei ne ymmärrä liikennesääntöjä tai sitten niillä on auton ratissa joku asennevamma kevyttä liikennettä kohtaan. Säälittävimmät kuskit ikinä löytyy Kuopiosta, ei muualta Suomesta tuollaista löydy ellei sitten muualta Itä-Suomesta.

Ja mitä tulee tuohon sopeutumiseen, mulle ei ole ollut ongelmaa sopeutua minnekään ennen Kuopiota. Ei mulla ongelmia varsinaisesti sopeutumisessa ole, en vaan pidä kuopiolaisista koska ne ovat toistuvasti näyttäneet luonteensa negatiivisessa valossa. En sano tietenkään että kaikki kuopiolaiset olisivat tietynlaisia, mutta tarpeeksi moni on kyllä aika typerä. Typerä taitaa kuvata hyvin sillä se kattaa monta negatiivista piirrettä ja sen tympeän käytöksenkin. Varmaan samanhenkiset viihtyvät ja sopeutuvat ongelmitta, itse kun tietää että muualta löytyy parempaa niin ei kiinnosta täysillä edes sopeutua, näkee niitä epäkohtia niin paljon, mitkä muualla paremmin. Kuopiolaiset vaan ei ole ihan normaaleja, niissä on jotain vähän vinksahtanutta mutta ihmekös tuo jos lapsesta asti joutunut ahdasmielisessä Kuopiossa asumaan. Paikasta tulee mieleen joku USA:n Texas, punaniskojen ja "mielet lukossa" porukan luvattu paikka. Paitsi että sielläkin varmaan olisi suvaitsevampaa sakkia;)

Se on vaan niin käsittämätön ilmiö, että miten yhteen kaupunkiin voi pakkautua niin paljon simppeleitä ihmisiä? Ei luulisi olevan edes mahdollista, sen näkee vasta kun Kuopiossa on asunut. Jos miettii vaikkapa vaan niinkin läheistä kuin Keski-Suomea ja Jyväskylää niin vaikka sielläkin on monenmoista hiihtäjää, niin kyllä silti enemmistö on ihan normaaleja ja osaa jopa jotkut käytöstavat ja liikennesäännötkin... Ero Kuopioon on kuin yöllä ja päivällä.

[/quote] Saako samaa sanoa myös esim.allah aashouleista ja muista papanoista? =)

Vierailija
20/36 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 01:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 01:03"]

[/quote]

[/quote] Saako samaa sanoa myös esim.allah aashouleista ja muista papanoista? =)

[/quote]

En tiedä mitä tarkoitat allah aashouleilla tai muilla papanoilla? Mutta minun puolestani voi kyllä kertoa omia mielipiteitään ja kokemuksiaan esim. eri paikkakuntien ihmisistä. Kirjoitin myös että en tarkoita kaikkia kuopiolaisia;) Kyllä silti pidän mielipiteeni että Kuopiossa ihmiset ovat mielestäni keskimääräistä tyhmempiä, johtuneeko sitten siitä veteen lisätystä fluorista aikanaan...;) Ovathan esim. USA:ssa ja monissa kehitysmaissakin ihmiset tyhmempiä, monin paikoin se vain johtuu alhaisesta koulutustasosta, mikä on kuopiolaisten syy? Myös Lapista ja Pohjois-Pohjanmaalta löytyy simppeliä sakkia samoin kuin vaikkapa New Yorkista tietyillä aluein missä ollaan rasisteja. Typeriä ihmisiä löytyy ympäri maailman eikä voi sanoa että kaikki olisivat jossain tietynlaisia, mutta kait sitä saa yleistää kuitenkin;) Kyllä mielestäni siellä missä ihmiset ovat ahdasmielisempiä ja ennakkoluuloisempia, on ihmiset myös tyhmempiä.