Onko normaalia? Lapsella mustelmia, kun opettaja oli pitänyt kiinni
Meidän poika oli eilen koulussa ajautunut kahakkaan toisen pojan kanssa. Välituntivalvonnassa ollut miesopettaja oli tullut väliin ja pidellyt pojasta kiinni. Hän oli sanonut pojalle, että päästää irti, kun poika rauhoittuu. Poika olikin rauhoittunut ja opettaja oli päästänyt irti.
Koululta ei tullut mitään Wilma -viestiä, vaan huomasin mustelmat käsivarsissa vasta äsken, kun poika meni suihkuun. Poika kertoi tapahtuman, mutta ei ollut oikein moksiskaan tapahtumasta.
Mielestäni tämä on silti hieman erikoista. Pojilla oli siis ollut jotain tuuppimista/tönimistä välitunnin futispelissä, ei siis varsinaista tappelua. Tuleeko noista yleensä viestiä kotiin tai pitäisikö itse olla kouluun yhteydessä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi mun lapsi, niin ottaisin yhteyttä kouluun ja selvittäisin asian juurta jaksaen. Ei ole normaalia todellakaan, että opettajan käsistä jää lapseen mustelmia.
Olisiko siis parempi vaihtoehto, ettei opettaja puutu tappeluun? Tulisiko lapselle vähemmän mustelmia silloin ja olisiko toisen lapsen kanssa tappeleminen vähemmän vaarallista, kuin se että opettaja pitää tiukasti käsivarresta kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Turpaan saa ope kunnolla jos lastani kurmuuttaa.
Ok. Seuraavan kerran Jonne saa pieksää Piltti-Petterin muusiksi.
T: Ope
Olen päiväkodissa töissä, ja ensi kerralla, kun lapsi heittäytyy portaissa jalattomaksi, päästän irti lapsen käsivarresta, ettei lapselle vain tulisi mustelmia.
Vierailija kirjoitti:
Opeista osa pahoinpitelee ja hyväksikäyttää oppilaita. Näistä on tullut tuomoita. Vauva palsta voi alapeukuttaa kuinka paljon vain haluaa, mutta todellisuus on ikävän karua.
Totta ,mutta sitten voi olla myös että pojat on tapelleet kunnolla ja raivon vallassa ollut ap:n poika on riehunut niin että kiinniotto on ollut tarpeellista eikä tarvitse edes lujaa pitää kiinni kun rimpuileva lapsi saa itselleen aikaan mustelmat.
Mitä isompi lapsi, niin sen herkemmin mustelmia tulee sillä koululainen kyllä laittaa jo voimalla vastaan. Kiinni joudutaan silti pitelemään, mikäli turvallisuus sen vaatii. Opettaja ei tehnyt väärin. Sinuna en tekisi asiasta numeroa. Olisi hyvä myös huomata, että pojallasi tuntuu olevan enemmän kunnioitusta opettajaa kohtaan kuin sinulla, sillä hän ei ole asiasta moksiskaan eikä ole ilmaissut että opettaja olisi toiminut väärin. Kyllä hänestä vielä kunnon poika tulee, kun sinä alat yhdessä rintamassa opettajien kanssa häntä kasvattamaan, etkä etsi virheitä opettajista ellei siihen aivan selvä syy löydy. Kiinnipito tuollaisessa tilanteessa ei sellainen syy ole.
Oma 5-vuotiaanikin pystyy laittamaan minulle sellaisella voimalla vastaan, että ihan kunnolla olen joutunut häntä pitämään kiinni ettei vahingoita veljeään. Onneksi näitä tilanteita on äärimmäisen harvoin. En yhtään ihmettele, jos vaikkapa 20kg painavamman lapsen kanssa syntyy mustelmiakin, kun joutuu pitämään kiinni.
Huomenna vedän turpaan opea joka puolustaa omaa sikailuaan.
Paljon parempia ne opettajat, jotka samassa tilanteessa vain piipittää heiveröisellä äänellään että "lopettakaa, lopettakaa nyt kiltit, lopettakaa!" ja tappelu senkun jatkuu eikä ope muuta tee kuin piipittää. Mutta ainakaan piipittävä opettaja ei voi joutua syytteeseen lapsen pahoinpitelystä, riippumatta siitä millaisia vammoja lapsille tappelemisesta tulee, kun opettaja on kuitenkin "tehnyt jotakin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeista osa pahoinpitelee ja hyväksikäyttää oppilaita. Näistä on tullut tuomoita. Vauva palsta voi alapeukuttaa kuinka paljon vain haluaa, mutta todellisuus on ikävän karua.
Totta ,mutta sitten voi olla myös että pojat on tapelleet kunnolla ja raivon vallassa ollut ap:n poika on riehunut niin että kiinniotto on ollut tarpeellista eikä tarvitse edes lujaa pitää kiinni kun rimpuileva lapsi saa itselleen aikaan mustelmat.
Eli mielestäsi Yksikään ope ei ole ikinä tehnyt väärin? Mielenkiintoista
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä, ja ensi kerralla, kun lapsi heittäytyy portaissa jalattomaksi, päästän irti lapsen käsivarresta, ettei lapselle vain tulisi mustelmia.
Näitä mustelmia saa aina pelätä,mutta kun ei viitsisi sitä lastakaan jättää keskelle tietä huutamaan tai hakkaamaan kaveria. 5 vuotiaallakin on uskomattomat voimat kun oikein heittäytyy ja rimpuilee.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tuollaisesta pitäisi kyllä tulla jotain viestiä jos on jouduttu moiseen tilanteeseen. ihan jo senkin vuoksi, että vaikka ei olisi edes mitään syytä epäillä lapsen kaltoin kohtelua on kuitenkin vanhemman hyvä tietää jos lasta painaa koulussa tapahtunut välikohtaus ( ainakin tällä perusteella itsen haluan kertoa vanhemmalle jos lapsella on päiväkodissa ollut " haasteita" .)
Vissiin kiinnipitoa ei tällä hetkellä suositella?
Mutta jos kiinni pitämätön mukiloi vaikka viisi luokkakamua niin eikö kuitenkin olisi järkevämpää pitää häntä sylissä ja vaikka silitellä/ hyräillä kunnes rauhoittuu ?
Itse myös saan mustelmia todella herkästi, jos siitä, että joku ottaa meillä tanssiryhmässä käsivarresta kiinniTämä ei silti tarkoita vähätellä mitään väkivaltaa ja asia pitää toki selvittää.
Oliko sittenkään ollut edes opettaja vai joku muu jossain muussa tilanteessa. Vaikka olisikin niin lapsesihan siinä on epänormaalisti riehunut että piti pidätellä.
Ihan sivusta seuranneena, ap ei vaikuta mitenkään puolustavan lastaan, vaan haluaisi saada tiedon, miten asiat on menneet.
Sen sijaan osa täällä purkaa pahaa oloaan.
Tsemppiä ap, kysy ihmeessä koulusta, jos mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan ne mustelmat kuitenkin poikien välisestä nahistelusta? Ei kiinnipitämisestä mitään mustelmia jää lapselle.
Ohis, mutta joillekin lapsille todellakin jää.
Minulla on 3v poika, autistinen. Joskus täytyy pidellä kiinni ihan tosissaan, kun yrittää hakata päätään lattiaan tai muuten satuttaa itseään ja laittaa ihan kunnolla vastaan. Miehellänikin on joskus vaikeuksia pidellä hänestä kiinni, niin paljon voimaa löytyy. Ja todellakin pojalla on pahojakin mustelmia näistä tilanteista.
Toinen lapsemme taas on samanlainen kuin minä, eli saa mustelmia ihan kaikesta ja todella herkästi. Välillä tuntuu, että tulee mustelmia itselle, jos vain miettiikin kaatumista.
Mikset itse tottele käskyjä vaan petät? Häh? Kerro.