Eskari aikasta iso pettymys!
Siis mitä kouluvalmiuksia siellä opitaan...ei mitään, jos lapsi osaa jo laskea, lukea jne.
Taudit jyllää kun tuodaan päiväkotilaisia puolikuntoisina, aina jollain räkä valuu ja uus tautikierre päällä.
Opet ei katso että lapsilla pipot korvilla ja hanskat hyvin kädessä.
Käsihygieniasta vaahdotaan lapuissa ja lämpimästä pukeutumisesta - muttei sitä valvota mitenkään.
Eivät näe läheskään kaikkea mitä tapahtuu vaan vasta sitten kun jo tapahtunut - missä se tarkka valvonta?
AINOA hyvä puoli että lapsi saa ikäistään seuraa ja ehkä (siis ehkä kavereita jotka tulee samalle ekaluokalle...).
Vuorovaikutustaidot ja "käskyjen" jne. totteleminen onnistuu kyllä harrastuksissakin joita vetää ammattilainen.
Muita joille eskari on ollut petttymys?
Ja sitten tää vielä laitetaan pakolliseksi...miksi?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 16:46"]
Asian vierestä, mutta miksi, oi miksi jotkut kirjoittavat "aikasta", kun pitäisi kirjoittaa "aika"? Puheessa tämän vielä ymmärtää, mutta että kirjoitettaessa... Viittaan nyt siis ketjun otsikkoon.
[/quot
No ihan murre, joka tuppaa välillä kirjoituksiinkin. Oliko vaikea tehdä villi veikkaus :)
Sun murhe on hanskojen pukeminen ja kuinka lahje on kumisaappaassa? Oikeasti?
Missäpäin on nyt jo niin kylmä, että lapaset täytyy olla puettuna noin ja pipon pitää ehdottomasti olla korvilla? Kyllä nyt taidat olla AP ihan poikkeava noissa vaatimuksissa... Eskarit pukevat kyllä pitkälle itse, eikä sillä nyt varmaan niin väliä ole, miten se pipo siellä päässä on. Omalle ekaluokkalaiselle olen nyt Helsingissä vasta antanut pipon mukaan ja saa kyllä ihan oman harkinnan mukaan sitä käyttää. Aamulla on usein kylmä, mutta tänään esim. iltapäivällä auringossa ja tuulen suojassa pitkälle yli 10 C. Lapsi osaa tuossa iässä jo sanoa, jos on kylmä. Ja paukkupakkasilla varmaan valvovatkin hieman tarkemmin. Relaa vähän.
sosiaalistumistahan siellä opitaan ja vetämään ITSE Se pipo kunnolla. Ei koulussa enää hyysätä, vaan on osattava ITSE!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:29"]
Sun murhe on hanskojen pukeminen ja kuinka lahje on kumisaappaassa? Oikeasti?
[/quote]
Kyllä muakin jurppi kun lapsi tuli muutamana päivänä ilman hanskoja kädet punaisena vastaan. Hanskat taskussa ja ope kyselemään vasta siinä vaiheessa kun huomas mun tulevan... Kyllä heidän tehtävä on valvoa että ne vaatteet on oikein päällä vielä tuon ikäisillä. Mä olen penskana palellutanut käteni ja kärsin siitä vieläkin.
Ja kyllä heidän kuuluu katsoa myös että pipot on korvilla asti jne. Tästä voidaan rueta vääntämmän kättä taas että "aiheuttaako paleltuminen flunssaa jne" minä (sh) kuulun siihen koulukuntaan joka tämän allekirjottaa. Aiheuttaa ja itse esim vti.n AINA jos istun kylmällä alustalla tai pidän kesällä uinnin jälkeen märkää uimapukua päällä. Enää en pidä...enkä istu kivillä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:32"]
Missäpäin on nyt jo niin kylmä, että lapaset täytyy olla puettuna noin ja pipon pitää ehdottomasti olla korvilla? Kyllä nyt taidat olla AP ihan poikkeava noissa vaatimuksissa... Eskarit pukevat kyllä pitkälle itse, eikä sillä nyt varmaan niin väliä ole, miten se pipo siellä päässä on. Omalle ekaluokkalaiselle olen nyt
Helsingissä vasta antanut pipon mukaan ja saa kyllä ihan oman harkinnan mukaan sitä käyttää. Aamulla on usein kylmä, mutta tänään esim. iltapäivällä auringossa ja tuulen suojassa pitkälle yli 10 C. Lapsi osaa tuossa iässä jo sanoa, jos on kylmä. Ja paukkupakkasilla varmaan valvovatkin hieman tarkemmin. Relaa vähän.
[/quote]
Lapissa tai ihan vaikka pohjois-suomessa? oletko kuullut niistä?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:39"]
sosiaalistumistahan siellä opitaan ja vetämään ITSE Se pipo kunnolla. Ei koulussa enää hyysätä, vaan on osattava ITSE!
[/quote]
ja ollaan jo vuoden vanhempia, joka tossa vaiheessa jo paljon...
Esikouluikäisen kanssa voidaan varmaan eskarissa harjoitella hanskojen laittamista, mutta viidesluokkalaisen äitinä voin kertoa, että kun saavat päättää itse, ne hanskat eivät plusasteilla viihdy käsissä. Eskari voi harjoitella hanskapisniksiä itse. Ope ei hanskojen perään katso.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:32"]
Missäpäin on nyt jo niin kylmä, että lapaset täytyy olla puettuna noin ja pipon pitää ehdottomasti olla korvilla? Kyllä nyt taidat olla AP ihan poikkeava noissa vaatimuksissa... Eskarit pukevat kyllä pitkälle itse, eikä sillä nyt varmaan niin väliä ole, miten se pipo siellä päässä on. Omalle ekaluokkalaiselle olen
Helsingissä vasta antanut pipon mukaan ja saa kyllä ihan oman harkinnan mukaan sitä käyttää. Aamulla on usein kylmä, mutta tänään esim. iltapäivällä auringossa ja tuulen suojassa pitkälle yli 10 C. Lapsi osaa tuossa iässä jo sanoa, jos on kylmä. Ja paukkupakkasilla varmaan valvovatkin hieman tarkemmin. Relaa vähän.
[/quote]
Jo Pohjois-Suomessa on ollut yöpakkasia ja aamulla 2astetta kun pitää jo olla pihalla. Kyllä siinä rukkaset saa olla.
No kouluvalmiuksiahan siellä opetellaan, hanskojen ja hattujen huolehtimista päähän ja askarteluja reppuun. Koulutapoja ja koulukäyttäytymistä luokasta ruokalaan ja sieltä pukemisen kautta välkälle.
Omakin eskarilaiseni osaa lukea ja laskea, nyt on tuolla harjoittelemassa leikin avulla koulumaailmaan siirtymistä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:49"]
[/quote]
onko
[/quote]
lapsesta kasvaa juuri niin pärjäävä ja itsenäinen kun äiti antaa. Jos ei luota edes siihen, että lapsi osaa vetää pipoa, ei Se lapsi varmaan pärjääkään sitten eskarissa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 22:49"]
[/quote]
onko
[/quote]
lapsesta kasvaa juuri niin pärjäävä ja itsenäinen kun äiti antaa. Jos ei luota edes siihen, että lapsi osaa vetää pipoa, ei Se lapsi varmaan pärjääkään sitten eskarissa.
oliskohan teillä ollut vähän liian suuret luulot eskarista? päiväkotihan se on. kotihoidetut lapset opettelevat olemaan ihmisten ilmoilla ja tottelemaan. meidän päiväkotilapsemme tiesi etukäteen, että eskarissa opetellaan taitoja, jotka hän jo osaa. ei ole ollut pettynyt. odottelee rauhassa, että muut saavat tehtävät tehtyä. ja osaa itse laittaa pipon, jos on kylmä. :-)
Ja vaikka Lapissa onkin nollakelejä, ei sielläkään vielä ole lunta! Tottakai rukkaset tarvii olla, mutta tuskin nyt ranteet paleltuu siitä, että ne on puettu vasta takin päälle! Tämä oli pointti, AP: n lapsellahan oli rukkaset päällä, mutta äidin mielestä väärin kädessä... Ja aika nipottamista se pipokin, luuletko oikeasti, että ole huomaa heti, jos jollakin lapsella pipo hieman nousee pois korvilta? Eiköhän se lapsi osaa sitä pipoakin vetää itse korville kun on kunnolla kylmä.
No, päivähoitipaikkahan tuo enemmän on, ei siinä ole mitään tekemistä minkään kouluun valmistautumisen kanssa. Ne opitaan sitten koulussa äkkiä.
Näin opettajan näkökulmasta eskarilla on kyllä paljonkin tekemistä kouluun valmistautumisen kanssa! Eskarissa voisi parhaimmillaan oppia niiden ap:n mainitsemien tiedollisten valmiuksien lisäksi esim. ryhmässä toimimista, ohjeiden kuuntelua ja ymmärtämistä, oman vuoron odottamista ja itsenäisen työskentelyn taitoja. Toteutuvatko nämä jokaisessa eskarissa? En tiedä. Ja varmasti näitä taitoja on mahdollista oppia myös joissakin harrastuksissa. Lähes kaikki lapset käyvät nykyään eskarin. Niistä, jotka eivät käy, aika moni on niitä, joiden todella olisi kannattanut...
Se ei ole vielä pakollinen joten miksi lapsesi on siellä? Mitä kuvittelit siellä tapahtuvan? Luuletko että kaikki muut samanikäiset osaavat jo laskea ja lukea? Tai että kaikilla tuon ikäisillä on harrastuksia joissa opitaan ryhmässä olemista? Hohhoijaa...
Huono eskari, jos ei opeta lapselle mitään. Tuon ap:n kuvaileman eskarin toiminta ei ole mitenkään esimerkillistä, jos siellä ollaan vain hoidossa, mutta ei ole ap sen paremmin kartalla asioista: kyllä eskarilaisen pitäisi jo osata pukea pipo päähän ja hanskat käteen, on noin yksinkertaisen asiat opeteltu jo päiväkodissa 3-4 -vuotiaana. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä vielä puetaan hanskoja ja pipoja lapsille, mutta sen jälkeen oletetaan että osaavat ja jos ei onnistu niin autetaan.
Eskarin käyneet lapset osaavat heti syksyn alussa toimia koulussa eikä mene ensimmäiset kuukaudet sen opetteluun, että välillä ollaan hiljaa ja istutaan paikallaan, jopa kuunnellen muita eikä juosta päättömästi ympyrää.
Tuo että lapset laitetaan kipeinä päiväkotiin/eskariin on pöyristyttävää. Ja kyllä ne kilteimmät yleensä on kotihoidettuja, huomaa ketkä on päiväkotimukuloita...hirveitä riiviöitä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 16:58"]
Harmi, että sinulla oli liian suuret odotukset.
Eskarissa tosiaan opitaan noiden akateemisten taitojen alkeet, ei ole tarkoitus opettaa esimerkiksi lukemaan. Osa osa jo valmiiksi ja aika moni toki oppii eskarin aikana.
Sosiaaliset taidot ovat ne tärkeimmät. Lapsi oppii toimimaan vertaisryhmässä. Koulussa on sitten helpompaa niin oppilailla kuin opettajalla, jos kaikki luokasta ovat ryhmässä toimimisen taitoja jo ennen koulua harjoitelleet.
Noista vaatteista kannattaa mainita eskarissa. Oletko kertonut, että lapsesi tarvitsee apua ja tukea pukemisessa? Ehkä ryhmässä muut osaavat ja siksi on jäänyt huomaamatta, ettei sinun lapsesi muista pukea kaikkea päälleen ilman valvontaa?
Eskarissa on hyvä opetella noitakin taitoja.
Kannattaa kyllä laskea odotuksia koulun suhteen.
[/quote]
Hyviä vastauksia useimmilta ja tähän pukemiseen se että...lapsi osaa kyllä laittaa pipon ja hanskat, mutta leikeissä saattaa pipo olla pois korvilta ja ei itse huomaa leikkien tohinassa. Hanskat taas, hmmm...kun saavat laittaa hanskat viimeisenä kenkien jälkeen. JOTEN ne pitää vetää hihan päälle, no nyt vielä menee, mutta entäs talvella?
Olemme tarkkoja että rukkaset hihan alla ja vielä peukalopotissa ettei lumi pääse kastelemaan ranteita. No, eihän lapsi mitenkään saa rukkasta toppatakin hihan alle jos vimppana täytyy laittaa hanskat. Ja monesti kumpparitkin on vedetty vain (lapsi vetänyt) lahkeen päälle ja lahje repsottaa miten sattuu eli nousee koko kumikengän päälle ja kylmä pääsee sisään.
Kai mä oon sit vain nipo kun tykkään että lapsi on puettu lämpimästi (miehen kanssa kotona aina valvotaan että vaatteet lämpimästi ja kunnolla päällä).
Ja olen sanonut, mutta joskus on katsottu ja joskus ei.