Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöjen lelut ja videot kauhistuttaa

Vierailija
02.10.2013 |

Onko kukaan muu kauhistunut nykyisistä tyttöjen leluista ja roolimalleista? Miten tytöt selviävät heille syötetystä hihitys-pinnallisuus -hetteiköstä. Meillä on 3,5-vuotias tyttö ja hänellä pari vuotta vanhempi veli. Veli on innokas legojen rakentelija ja niin siskoaankin innostaa legot. No tytöillehän löytyy noita Friendsejä, ne palikat jotenkin menettelevät, mutta erehdyimme katselemaan Friends-videoita, ja olimme miehemme kanssa aivan järkyttyneitä. Ei siis mitään sisältöä, ei mitään todellista aktiviteettia, hihitystä ja vaatteiden vaihtoa. Barbi-tuotteisiin en ole vielä edes vilkaissut, niitä yritän vältellä. Sanokaa miten tytöt selviävät tuosta hömpästä ja olisiko niissä jotain hyvääkin? 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin lapsi, oli vain legoja, ei erikseen tyttöjen ja poikien. Enkä muista omilla lapsillanikaan olleen sukupuolen mukaan lajiteltuja legoja, eikä paljon muitakaan leluja. Siellä olivat niin hepat kuin nuket, autot ja aseet.

Mikä pakko sitä hömppää on tytöille tuputtaa? Omat lapseni varttuivat sen verran arvostelukykyisiksi, että eivät menneet tuohon mukaan, ja pienestä pitäen leikkivät mieluummin vanhanaikaisilla vauvanukeilla kuin barbeilla silloin kun oli varaa valita.

Toinen puoli asiassa ilmaantuu siinä vaiheessa, kun luokka- ym. kaverit ovat niitä hihittäviä vaatteenvaihtajia, "vanhanaikaiset" tytöt eivät jaksa sitä ymmärtää. Mutta onneksi nykyään tytötkin pääsevät jääkiekkojoukkueeseen, metsästysseuraan ja muihin vähemmännaisellisiin harrastuksiin ihan omana itsenään.

Haluatteko tietää, mitä tyttäreni tekevät ammatikseen aikuisina? Riittääkö jos kerron, että yhdellä on kohta parempi palkka kuin isällään, luultavasti muutkin tulevat hyvin toimeen. Tästä voittekin päätellä, että eivät ihan täysin naisvaltaisissa paikoissa työtään tee.

Vierailija
22/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille nyt tyttö tulee, ei todellakaan saa kotiin mitään pissisleluja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskos lähipiirin naiset kuitenkin enemmän roolimalleja kuin lelut ja muut?

Katsokaamme peiliin, mammat! Yksi lapseni olisi pienenä halunnut olla oikeastaan poika siksi, että piti kaikista miestentöistä enemmän kuin naisten vaate-, koti-, keittiöjutuista ym. Se helpotti vähän, kun huomasi että äitikin osaa käyttää moottorisahaa ja asetta, sitten olisi voinut olla tyttökin.

Vierailija
24/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä sellainen karu fakta, että tytöstä voi vanhempana silti tulla "pissis", vaikka lapsena leikkisi vain poikamaisia leikkejä eikä omistaisi yhtään vaaleanpunaista rimpsumekkoja ja vaikka vanhemmat miten kannustaisi opiskelemaan lääkäriksi tai insinööriksi! :D

Vierailija
25/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tuntuu ikävältä lukea näitä viestejä joista niin monesta huokuu tyttöjen/naisellisuuden vheksyminen. Minulla on sekä tyttöjä että poikia, ja minusta osa lasten niin tyttöjen kuin poikienkin leluista on aika kamalia. Ne kaikki hirviöt, sotimis- ja tappeluleikit eivät kyllä mielestäni ole yhtään parempia kuin jotkut pahimmat tytöille suunnatut jutut.

Sitä paitsi, kai tiedätte että tyttölapsen kehityseen KUULUU prinsessavaihe? Se on ihan tärkeä juttu tyttölapsen elämässä. Minulla on tyttöjä ja poikia, ja joka tytöllä on ollut se pinkki/vaaleanpunainen-kimallekausi, joka on sitten mennyt ohi, ja joskus tokaluokkalaisena kääntynyt päälaelleen eli kaikki pinkki-kimalle-prinsessajutut on yök. Vanhin on jo peruskoulun pättänyt eikä kenestäkään ole mitään pissistä tullut.

Vierailija
26/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 09:04"]

Hmm, tuntuu ikävältä lukea näitä viestejä joista niin monesta huokuu tyttöjen/naisellisuuden vheksyminen. Minulla on sekä tyttöjä että poikia, ja minusta osa lasten niin tyttöjen kuin poikienkin leluista on aika kamalia. Ne kaikki hirviöt, sotimis- ja tappeluleikit eivät kyllä mielestäni ole yhtään parempia kuin jotkut pahimmat tytöille suunnatut jutut.

Sitä paitsi, kai tiedätte että tyttölapsen kehityseen KUULUU prinsessavaihe? Se on ihan tärkeä juttu tyttölapsen elämässä. Minulla on tyttöjä ja poikia, ja joka tytöllä on ollut se pinkki/vaaleanpunainen-kimallekausi, joka on sitten mennyt ohi, ja joskus tokaluokkalaisena kääntynyt päälaelleen eli kaikki pinkki-kimalle-prinsessajutut on yök. Vanhin on jo peruskoulun pättänyt eikä kenestäkään ole mitään pissistä tullut.

[/quote]

Ei muuten KUULU kehitykseen mitään prinsessavaihetta. Voi kuule ihan hyvin olla kuulumattakin.

Vierailija
27/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaapa niiden lasten leikkiä ihan omilla ehdoillaan, saatatte vaikka yllättyä. Ahdistavia tuollaiset vanhemmat jotka on jo valmiiksi jotain mieltä jostain ja mahdollisesti vielä ohjaavat leikkejä johonkin suuntaan. Aikuisten mielissä nuo "rajoitteet" on, ei lasten.

Vierailija
28/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille keltapäisille legoukoille saa myös pitkän tukan...sitten ne on tyttöjä. Ihan huippujuttu meidän eskaritytölle. Olen myös koittanut löytää friends-sarjan mieshahmoja... mutta mukana pitänee ostaa koko talo?

Vähän hömppää ja vastapainoksi autotalliin iskän kanssa, siinä meidän resepti. Olin ihan otettu, kun vaihdoin autorenkaita ja tyttö tuli näyttämään, että tietääkö äiti varmasti miten hallitunkki toimii.

Itse pidin poikien leikeistä ala-asteikäisenä... insinööri tuli.

Vierailija
29/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä ei niinkään ole kyse siitä etteikö saisi leikkiä niitä prinsessaleikkejä, vaan millaiseen leikkimiseen ohjataan ohjelmissa ja lelujen kautta. Esim. Noissa tyttöjen legoissa on vähemmän osia. Valmiiksi oletetaan että tyttöjä ei kiinnostaisi se rakentaminen, vaan pelkästään legoukkeleiden hiusten vaihto yms. Tytöille ei luoda tilanteita kehittää loogista ajattelua, vaan kannustetaan sellaiseen leikkimiseen missä ei tule oikein mitään oppimista. Yhtään parempia ei ole poikien pyssyleikit, mutta pojille tosiaan tarjotaan niiden lisäksi mm. noita todella kimurantteja rakennussarjoja legoista ja muusta. Jotenkin tuo oletus, että tyttöjen päät on vain sitä varten että ne näyttää nätiltä, tökkii. Prinsessaleikkejä saa olla, mutta kun oikein muuta ei tarjotakkaan, niin se on väärin. Kouluiässä tytöillä on sitten jo sisäistettynä ajatus, että he eivät ole hyviä matemaattisissa aineissa ja siitä voikin sitten vetää suoran viivan sinne matalapalkkanaisammatteihin. 

Vierailija
30/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barbi sinällään tai joku friend lego ei ole hömppää minusta. Olennaista on tarjota lapselle vapaa mielikuvitus leikin keksimiseen eikä vain tarjota valmista mallia jostain videosta. Barbilla voi leikkiä kotia, lääkäriä tai vaikka meritaistelua jos niin haluaa. Sinänsä en pidä poikien sotaleikkejä yhtään sen parempana kuin tyttöjen ulkonäkökeskeisiä hihitysleikkejäkään. Tarkoitan vaan, että pitää nähdä laajemmat raamit ja mahdollisuudet LEIKKIIN kuin se tuote sinänsä itse tarjoaa. Ei kannata ottaa valmiina sitä zhuzhupetsmaailmaa vaan kannustaa leikkien luovuuteen. Se, onko legopalikka vaaleanpunainen vai sininen, ei ole merkitystä. Itse ihmettelen vanhempia, jotka kieltävät jonkun tietyn lelumerkin ja olettavat vaikka juuri legojen olevan parempia kuin monsterhigh-crackhuorien. Kun se lapsi leikkii juuri niin kuin hänelle ohjataan ja vanhempi voi kannustaa laajentamaan leikkien ideaa. Itse vältän videoiden katselua, jos niissä ei  ole kasvatuksellista sisältöä, hyviäkin lastenohjelmia ja leffoja on. Suosittelen samaa ap:lle. Tärkeintä on tietää, missä maailmassa lapset liikkuvat ja ohjastaa heitä oikeaan suuntaan.

Vierailija
32/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 11:08"]

Esim. Noissa tyttöjen legoissa on vähemmän osia. Valmiiksi oletetaan että tyttöjä ei kiinnostaisi se rakentaminen, vaan pelkästään legoukkeleiden hiusten vaihto yms. 

[/quote]

No ei kuule pidä paikkaansa. Ihan on omaa stereotypiaasi tuo. Ja minun tytölläni on muitakin kuin Friends-legoja ja hän on niistä kiinnostunut. Jonkun lego friends ratsastustallin rakentaminen on ihan yhtä pienistä osista koottu ja yhtä vaikea kuin poikien vastaava rakennus (ninjago-talo tms.). Legoukkeleissa on ihan yhtä paljon osia, on ne sitten Friends-sarjaa tai minifiguureja. Technics-legot asia erikseen, mutta jos puhutaan jostain 6-8 vuotiaiden tyttöjen ja poikien legoista, niin ne koostuu suunnilleen yhtä vaikeista rakennelmista. Trust me, meillä on molempia paaaaaaljon. 

Vierailija
33/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 08:28"]

Kun minä olin lapsi, oli vain legoja, ei erikseen tyttöjen ja poikien. Enkä muista omilla lapsillanikaan olleen sukupuolen mukaan lajiteltuja legoja, eikä paljon muitakaan leluja. Siellä olivat niin hepat kuin nuket, autot ja aseet.

[/quote]

Tällaisia minä olen kaivannut vieläkin. Mutta ennen LegoFriends-sarjan ilmestymistä on legoja löytynyt vain joku peruspaketti, jossa peruspalikoita ja sitten selkeästi poikien, poikien ja vielä kerran poikien legopaketteja. LegoCity-sarjassa on ollut joitain kivoja paketteja tytöllekin, mutta se kamalan suuri "poikien Legojen" tarjonta antaa helposti tytölle sen kuvan, että Legot on poikien juttu (kun kerran ei löydy oikein mitään, mikä tyttöä kiinnostaisi). Duploissa vielä löytyy eläintarhaa ja maatilaa jne. mutta Legoissa ei.

Onneksi nykyään on Friends-sarja, vaikka sekin on melko stereotyyppinen osittain. Siis siitäkin huolimatta on stereotyyppinen, että sarjassa on karatekapakettia, rokkilaulajapakettia, jalkapalloilijapakettia, vesiskootteria jne. Kyllä niistäkin selkeästi näkee, että nämä legot on suunnattu tytöille.

Vierailija
34/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niistä Lego Friendseistä tekee pissisleluja? Meidän lapsilla on tuota sarjaa keksijänverstas, eläinlääkäriasema ja puumaja.

Vierailija
35/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 11:08"]

Esim. Noissa tyttöjen legoissa on vähemmän osia. Valmiiksi oletetaan että tyttöjä ei kiinnostaisi se rakentaminen, vaan pelkästään legoukkeleiden hiusten vaihto yms. 

[/quote]

No ei kuule pidä paikkaansa. Ihan on omaa stereotypiaasi tuo. Ja minun tytölläni on muitakin kuin Friends-legoja ja hän on niistä kiinnostunut. Jonkun lego friends ratsastustallin rakentaminen on ihan yhtä pienistä osista koottu ja yhtä vaikea kuin poikien vastaava rakennus (ninjago-talo tms.). Legoukkeleissa on ihan yhtä paljon osia, on ne sitten Friends-sarjaa tai minifiguureja. Technics-legot asia erikseen, mutta jos puhutaan jostain 6-8 vuotiaiden tyttöjen ja poikien legoista, niin ne koostuu suunnilleen yhtä vaikeista rakennelmista. Trust me, meillä on molempia paaaaaaljon. 

[/quote]

Meillä ei ole noita lego friendsejä vielä, mutta luin tuosta jostain että niissä tosiaan olisi vähemmän rakennettavaa. Saattoi olla jopa joku legon esite. Niissä oli kuulemma se idea, että tytöt haluavat päästä nopeasti leikkimään sitä jotain nukkeleikkiä, eivätkä niinkään rakentaa niillä. Minusta se kuulosti kammottavan stereotyyppiseltä, joten jäi mieleen. Hyvä jos niissä sitten kuitenkaan ei ole niin suurta eroa muihin legoihin. Legojen idea nyt kuitenkin on se rakentaminen aika oleellisesti.

Vierailija
36/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Friendsit kannattaa kipata samaan laatikkoon vaikka City-legojen kanssa ja katsoa mitä tapahtuu... Huonekaluja ja taloja on helppo rakentaa vaikka minkä paketin osasista.

Mutta meillä nyt asuu Friends-tytöt muumien kanssa nukkekodissa ja kaikki ne peitellään iltaisin omiin Lundby- ja "mikä se eläinnukkekotisarja ny olikaan"-sänkyihin nukkumaan. Pikku-Myy laitetaan pinnasänkyyn, kun se on pienin.

-hallitunkkimestarin äiti ylempää-

Vierailija
37/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapset (tyttö ja poika) ovat leikkineet iloisesi sekaisin ns. tyttö- ja poikaleluilla. Nukkekodissa on välillä dinojen hyökkäys käynnissä, ja välillä barbit ottaneet yhteen action-figuurien kanssa :) Legojakin on iloisesti miksattu, vaikka toki tytölle on sukulaisilta tullut enemmän noita tytöille suunnattuja lahjaksi.

Pienen ikäeron tyttö-poika-sisarussuhteen etuja tämä.

Vierailija
38/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin leikkien veljeni kanssa "poikien" leikkejä - ikäeroa meillä oli reipas vuosi - ja pidin niistä suunnattomasti. Kaipasin kuitenkin myös niitä vahvoja naishahmoja, niitä kun ei piirretyissä tai lelusarjoissa muuten paljoa näkynyt, aina oli naiset niitä pelastettavia heikkoluksia. Mietin jo silloin, että tuollainen minä en halua olla! Ja päätin kasvaa sitten ronskiksi mieheksi... no sitä ei tapahtunut, mutta nykyään olen positiivisesti yllättynyt että viimein alkaa niitä vahvoja naisia näkyä lapsillekin esitettynä. Asenteetkin ovat kummasti muuttuneet vanhempien osalta, sillä muistan, etten ollut erään ala-asteella luokallani olleen luokse leikkimään enkä syntymäpäiville, koska olin liian raju. Enkä ollut muutenkaan hyvää seuraa heidän pikku kullanmurulleen, joten koulussakin minun oli parempi pysyä kaukana. Leikinkin paljon poikien kanssa, kunnes tuli se heppavaihe. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän