Tyttöjen lelut ja videot kauhistuttaa
Onko kukaan muu kauhistunut nykyisistä tyttöjen leluista ja roolimalleista? Miten tytöt selviävät heille syötetystä hihitys-pinnallisuus -hetteiköstä. Meillä on 3,5-vuotias tyttö ja hänellä pari vuotta vanhempi veli. Veli on innokas legojen rakentelija ja niin siskoaankin innostaa legot. No tytöillehän löytyy noita Friendsejä, ne palikat jotenkin menettelevät, mutta erehdyimme katselemaan Friends-videoita, ja olimme miehemme kanssa aivan järkyttyneitä. Ei siis mitään sisältöä, ei mitään todellista aktiviteettia, hihitystä ja vaatteiden vaihtoa. Barbi-tuotteisiin en ole vielä edes vilkaissut, niitä yritän vältellä. Sanokaa miten tytöt selviävät tuosta hömpästä ja olisiko niissä jotain hyvääkin?
Kommentit (38)
Pojat pystyy muutenkin paremmin tekemään älyllisiä juttuja, anna tytön keskittyä rauhassa hömppään.
Onneksi meillä tyttö tykkää samoista jutuista kuin isoveljensä. Yhtäkään barbieta ei ole vielä itselleen halunnut, ritarisetin kylläkin =)
Toivottavasti tämä menee jatkossakin näin eikä tule mitään kiinnostumisia "tyttöjen leluista", jotka tosiaan ovat ihan huuhaata.
Meillä on itse asiassa aika vähän leluja, poika ei ole halunnut mitään muuta kuin legoja pitkään aikaan, joten niitä on jonkin verran. Mutta olis kiva että legoissa ois niitä naishahmoja, ja aktiivisia sellaisia. Tyttö aina kysyy että missä tytöt? Haluaisi leikkiä niitä taistelujuttujakin, jos vaan löytyisi tyttöhahmoja. Välillä niitä itse väkerretäänkin. Mutta tosiaan oon huolestunut muustakin kuin legoista. Tuntuu että suurin osa tyttöjen leluista on sellaisia, että tulee ihan paha olo kun kävelee lelu-osastolla. Mutta eiväthän ne lelut lapsia muokkaa, vaan joku muu. Eihän?
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 23:15"]
Meillä on itse asiassa aika vähän leluja, poika ei ole halunnut mitään muuta kuin legoja pitkään aikaan, joten niitä on jonkin verran. Mutta olis kiva että legoissa ois niitä naishahmoja, ja aktiivisia sellaisia. Tyttö aina kysyy että missä tytöt? Haluaisi leikkiä niitä taistelujuttujakin, jos vaan löytyisi tyttöhahmoja. Välillä niitä itse väkerretäänkin. Mutta tosiaan oon huolestunut muustakin kuin legoista. Tuntuu että suurin osa tyttöjen leluista on sellaisia, että tulee ihan paha olo kun kävelee lelu-osastolla. Mutta eiväthän ne lelut lapsia muokkaa, vaan joku muu. Eihän?
Ap
[/quote]
Ainakin Lego Dino-paketeissa (joistakin niistä) tulee tyttöhahmoja (siis niitä sellaisia perinteisiä, ei sellaisia kuten Friends-sarjassa).
Tuo legosarja on meidänkin tytön yksi suosikki. Tykkää nimittäin kovasti dinosauruksista.
Eihän se vika niissä leluissa ole (no ne lego friendsit on kyllä aika yksinkertaistettuja legoja). Mutta että voihan niillä leikkiä monenlaisia leikkejä. Väitän kyllä että vanhemmat voi tuohon jonkin verran vaikuttaa, että mikä kiinnostaa. Olemme antaneet tytölle noiden tyttötyttöily-lelujen lisäksi esim. logiikkapelejä, legoja, palapelejä yms. ja kyllä häntä kiinnostaa kovasti. On nyt 4,5-vuotta ja todella kiinnostunut myös numeroista ja kirjaimista, luulen että oppii lukemaan ihan lähiaikoina.
Ja sitten kun vertaa joihinkin tuttavaperheiden saman ikäisiin tyttöihin (enkä nyt halua heitäkään enempää mollata) niin joitakin tyttöjä tuntuu jo tuon ikäisenä kiinnostavan eniten lähinnä meikit, korut, pukeutuminen yms. Voisiko olla että tuo johtuu siitä että toiset vanhemmat ei ehkä huomaa kehua muuta kuin siitä nättiydestä, ei niistä älyllisistä oivalluksista, eikä sitten tule kannustaneeksi siihen suuntaan? Tokikin saa siitä ulkonäöstäkin antaa positiivista palautetta, eikä ne tyttöilyt ole mikään kirosana meilläkään, saa leikkiä prinsessaleikkejä, mutta itse pyrin antamaan sitä positiivista huomiota varsinkin siitä, kun huomaa että tyttö on keskittynyt tekemään jotain mikä vaatii vähän pohtimista ja sitten tulee jokin oivallus.
Niin tarkennan vielä, siis niillä leluillahan voi leikkiä monenlaista, mutta tuo on tosi että niihin leluihin liittyvät ohjelmat on aika ohjaavia. Niistä tulee kyllä helposti se malli miten niillä leluilla muka pitäisi leikkiä. Jaksaisikin itse katsoa aina etukäteen kaikki ohjelmat ennen kuin antaa lasten katsella, että onko hyvää katsottavaa. :p
10
Tuota juuri mietin, että pitääkö tehdä vähän töitä sen eteen, että tulisi muutakin roolimallia. Tuntuu ainakin että vaatteiden osalta pitää nähdä jonkin verran vaivaa että ei tule vain vaaleanpunaisia.
Tyttöä kyllä kannustetaan niin kuin poikaakin, mutta tosiaan eri tavalla pitää sitten etsiä asioita. Jotenkin sitä on niin herkkänä, kun ei tytölle sitten löydy vastaavia juttuja kuin pojalle.
Ap
Ap
Ap
Vilkaiskaa Playmobil-leluja. Niissä on paljon aktiivisia naishahmoja. No ok, on niitä jotain rinsessa/keijusettejökin, mutta myös lääkärinaisia ja melkeen mitä vaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:48"]
Onko kukaan muu kauhistunut nykyisistä tyttöjen leluista ja roolimalleista? Miten tytöt selviävät heille syötetystä hihitys-pinnallisuus -hetteiköstä. Meillä on 3,5-vuotias tyttö ja hänellä pari vuotta vanhempi veli. Veli on innokas legojen rakentelija ja niin siskoaankin innostaa legot. No tytöillehän löytyy noita Friendsejä, ne palikat jotenkin menettelevät, mutta erehdyimme katselemaan Friends-videoita, ja olimme miehemme kanssa aivan järkyttyneitä. Ei siis mitään sisältöä, ei mitään todellista aktiviteettia, hihitystä ja vaatteiden vaihtoa. Barbi-tuotteisiin en ole vielä edes vilkaissut, niitä yritän vältellä. Sanokaa miten tytöt selviävät tuosta hömpästä ja olisiko niissä jotain hyvääkin?
[/quote]
Ainahan tämä on ollut tälläistä, mutta itse en ainakaan pikkutyttönä ollut kovinkaan kiinnostunut näistä "tyttöjen" jutuista. Tykkäsin kyllä nukkekodeista tms. mutta enimmäkseen leikin monstereilla, autoilla, legoilla ja muilla "poikien" leluilla. Tykkäsin myös lautapeleistä.
Ikävää että edelleen on olemassa äiit-ihmisiä joiden mielestä tyttöjä eniten kiinnostavat jutut on hömppää. Mitä ap mahtaa ajatella poikien taistelujutuista? Ne kai ovat kovinkin järkeviä ja ihailtavia juttuja sitten?
Tytöt nyt vaan ovat enemmän kiinnostuneita prinsessajutuista, kimalluksesta, vaatteista kun pojat taas tykkää merirosvoista ja taistelusta. Kumpiko nyt sitten on arvokkaampaa? Jos oikein asiaa alkaa pohtia niin ikäviä roolimalleja molemmat mutta esim mun 11v tyttöni ei ole mennyt pilalle siitä että on aikoinaan leikkinyt tuollaisia apn kuvailemia juttuja,. Leikkii toki edelleen mutta isompien tyttöjen malliin ja oikein järkevä ja fiksu tyttö on.
t.kahden tytön ja yhden pojan äitee
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 06:43"]
Ainahan tämä on ollut tälläistä, mutta itse en ainakaan pikkutyttönä ollut kovinkaan kiinnostunut näistä "tyttöjen" jutuista. Tykkäsin kyllä nukkekodeista tms. mutta enimmäkseen leikin monstereilla, autoilla, legoilla ja muilla "poikien" leluilla. Tykkäsin myös lautapeleistä.
[/quote]
Mikä ammatti sinulla on nyt?
Mikä tekee poikien tappeluja riehumisjutuista järkevämpiä? Itse kun sitä touhua olen tässä vuosikaudet katsellut niin olisikin mahtavaa jos olisi lapsi joka välillä tykkäisi noista leikeistä eikä vaan riehumisesta ja taisteluista. Inhottaa ajatella muuten että edelleen tyttöjen jutut kaikki on joidenkin mielestä turhaa hömppää kun taas poikien riehuminen sitä järkevää aktiviteettia.
Onko se järkevää aktiviteettia kun naapurin poika kesällä rikkoi kivittämällä taistellessaan toisen naapurin auton lasin? Iidoottimaista touhua minusta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 23:03"]
Pojat pystyy muutenkin paremmin tekemään älyllisiä juttuja, anna tytön keskittyä rauhassa hömppään.
[/quote]
Sallin itselleni todellakin olla toista mieltä johtuen omista kokemuksistani. Ei kuulosta kovin järkevältä kun siskoni poika 9v kavereiden kanssa leikkii tulitikuilla metsässä ja huitovat toisiltaan kepeillä melkein silmät puhki....onneksi mun tyttäreni eivät tällaisia harrasta. Siihen nähden nämä vaatetusleikit ovat todella mukavaa leikkiä.
Omassa lapsuudessani oli ainakin merirosvolegoja yms. joissa oli naishahmojakin mukana. Siitähän ne sai sekoitettua muihin legoihin sitten. Lapselleni en aio myöskään mitään "tyttöjen legoja" ostaa, yäk, vaan ihan niitä KAIKKIEN lasten legoja. Perinteisiä. Miksei star warsia ym myös (scifi-fanina leikin niillä vaikka sitten itse ;) ). En todellakaan ymmärrä, miksi nykyään perinteiset legot = poikien legoja?
Autoilla en koskaan leikkinyt, mutta en juuri vaatteilla ja meikeilläkään. Enemminkin tein "taikakeittoja" metsässä ja luin, piirsin ja seikkailin. En ymmärrä mihin lapset tarvitsevat niin sukupuolisidonnaisia hömppäleluja kuin nykyään, paras karsia pahimmat pois ja antaa leikkiä kaikkien lasten sekaisin lopuilla.
Ps. Ihan olen naisellinen nainen nykyään, mutta korkealle koulutettu ja älykäs.
Mun tytär on ollut ihan ihan pikkuisesta asti kiinnostunut kaikesta nätistä ja kimaltavasta. On todellinen neiti. Lakkasi kynsiään ekoja kertoja 6-vuotiaana, vaihtaa vaatteitaan ja hössää tukkansa kanssa ja katsoo barbi-leffoja.
Ja on todella fiksu ja ikäistään kypsempi lapsi. Nyt jo tokaluokkalaisena tekee lähes joka aineessa eri läksyt kuin koko muu luokka, koska on niin paljon edellä ikätovereitaan ja todella nauttii koulutyöstä. On innostunut ja fiksu ja opinhaluinen ja keskustelevainen pohtija. Ja edelleen tykkää kaikesta söpöstä, pinkistä ja kimaltavasta.
Ei ne lelut ja roina tee pissistä. Kyllä lapsen tärkein malli on vanhemmissa ja kasvatuksessa. (ja kyllä, oon mä aika leuhka tyttärestäni vaikka en sitä näillä sanoin hänelle koskaan kerrokaan)
:)
Merirosvo- ja taisteluleikit ovat sitä poikien hömppää kuten toimintaelokuvat ovat aikuisten miesten hömppää eikä se ole sen arvokkaampaa kuin tyttöjen/naisten hömppä (meikkailu, pukeutuminen, saippuasarjat). Elämässä tarvitaan myös kevyttä hömppää kunhan se ei ole ainoa sisältö.
Siksi hömpän lisäksi tytöille JA pojille ulkoilua, liikkumista, lukemista, askartelua, lautapelejä, leipomista ja vaikkapa marjastamista, kalastelua yms. Telkkarin sijasta kannattaa suosia kirjoja niin lapsen mielikuvitus pääsee valloilleen eikä kaikkeen tuli valmiita, jonkun aikuisen keksimiä malleja.
En ymmärrä miksi "tiedostavat" vanhemmat järjestelmällisesti väheksyvät tyttöjen tyttömäisiä touhuja ja pitävät poikien poikamaisia touhuja arvokkaampina.
Itse tykkään meikeistä, näteistä vaatteista, "naisten" elokuvista, mutta seuraan myös tiedeohjelmia ja - julkaisuuja, olen korkeakoulutettu ja työskentelen IT- alalla (työtehtävien sisältö melko tekninen), luen ja urheilen paljon. En ymmärrä miten ensin mainitut asiat jotenkin tarkoittaisivat sitä ettei jälkimmäiset voisi kuulua elämääni.
Legot sekaisin samaan koppaan ja keskittykää myös liikkumiseen, lukemiseen, askarteluun, kotitöihin ja myöhemmin aktiiviseen elämään kannustavaan harrastukseen.
Lapsella riittää tekemistä ihan arkiaskareissa. Unohtakaa liika lelukeskeisyys. Lelut voi tehdä itse sekä keksiä kodin esineille sitä lelukäyttöäkin.