Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleva vaimo haluaa pitää ex-miehen sukunimen

Vierailija
01.09.2020 |

Enpä olisi uskonut tänne mitään kirjoittavani, mutta toisaalta tämä lienee se paikka, josta saa asiaan ainakin naisväeltä mielipiteitä. Tilanne on siis se, että olemme suunnitelleet avovaimon kanssa naimisiin menoa ja hän haluaa ehdottomasti pitää oman sukunimensä, joka on siis myös hänen ex-miehensä sukunimi vanhasta avioliitosta. Perusteluna mm se, että hän haluaa lapsellaan olevan sama sukunimi kuin itsellään.
En tiedä, että onko itseltäni pikkumaista ajattelua, mutta itse en vain lämpene tälle yhtälölle. Jos olisi edes tyttönimi, niin ei siinä mitään, mutta jotenkin tässä kohtaa tulee tunne, että edellisestä avioliitosta kannetaan iso palanen tähän uuteen mukaan. On se nyt jotenkin absurdia, että jos vaikka ex-mies tulee hakemaan lasta tapaamiseen, niin siinä kaksi "Virtasta" taas kohtaavat toisensa. Tulee tunne, että olen muodollisesti naisen kanssa naimisissa, mutta samalla katson sivusta hänen kakkosavioliittoaan. En tiedä... En vain voi sulattaa tilannetta.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUINKA SAIN EXIN AVIOMEEHENI TAKAISIN LOITSUJEN LAUTAJAN {PAPPI ADU} AVULLA JA HÄNEN JÄLLEENYTTÄMISRAKKAUDEN LOITSUNSA VOIMANA 7 PÄIVÄN SISÄLLÄ. LÄHETÄ HÄNELLE SÄHKÖPOSTIA OSOITTEESEEN (PRIESTADU@GMAIL.COM)

Vierailija
62/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on joku tunnettu mahtisuku, en minäkään luopuisi.

Jos et ole syntynyt tuohon "tunnettuun mahtisukuun", et ole sitä sukua vaikka saisit sen sukunimen mennessäsi naimisiin siihen kuuluvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just just... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti kokee huolestuttavana tilanteen lapsen kannalta, että lapselle jää eri sukunimi kuin muilla perheessä. Ei hän sitä eksää haikaile.

Mitä jos nainen saa Ap:n kanssa vauvan? Mikäs sukunimi hälle annetaan?

Jos asiasta ei päästä sopuu niin äidin nykyinen nimi.

Niin just, että lapsikin nimetään ex-liiton mukaan.

Tuo olisi törkeää, en suostuisi.

Vierailija
64/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti kokee huolestuttavana tilanteen lapsen kannalta, että lapselle jää eri sukunimi kuin muilla perheessä. Ei hän sitä eksää haikaile.

Jos lastansa ajattelisi, ei olisi tehnyt sitä sellaisen kanssa josta eroaa

Anna mulle se kristallipallo! Voisin vähän vilkasta.

Vierailija
65/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et ole valmis vaihtamaan sukunimeäsi?

Niin sen miehen pitäisi vaihtaa sukunimensä vaimon ex-miehen sukunimeen, tuohan on absurdia.

Vierailija
66/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos akka ei osaa päästää irti menneestä, niin hän ei ole sinun arvoisesi.

Lapsellista kommentoida noin

Vierailija
67/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän ovessa on kolme nimeä. 

Lapsen nimi (joka oli edellisen avomiehen lapsi), äidin oma sukunimi ja uuden aviomiehen sukunimi.

Vierailija
68/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan ymmärrettävää, että haluaa pitää lastensa kanssa saman nimen. Voihan sen vaihtaa sitten, kun lapset jo omillaan.

Itse pidin oman nimeni naimisiin mennessä, mutta vaihdoin lasten synnyttyä puolison nimeen samasta syystä. Jos ero tulisi, en vaihtaisi takaisin tai mihinkään muuhunkaan nimeen, vaan haluaisin pitää saman, mikä lapsillakin on. Mutta sitten voisin harkita, jos uudelleen avioituisin ja lapset olisivat jo aikuisia, silloin ei mielestäni ole enää niin väliä, saattavathan hekin joskus valita puolisonsa nimen.

Vierailija
69/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä väliä onko äidillä ja lapsilla sama nimi. Miksi se on niin tärkeää olla sama sukunimi? 

Vierailija
70/70 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni on uusissa naimisissa, mutta meillä ( ja lapsilla) edelleen sama sukunimi. Avopuolisoni kanssa yhdessä saadulla lapsellakin on siis minun ja exän sukunimi. Jos isänsä olisi osoittanut kiinnostusta naimisiin menoon, olisin voinut antaa lapselle hänen nimensä ja vaihtanut itsekin koska se olisi tuntunut jotenkin sopivammalta. Miestä ei kuitenkaan asia voisi vähempää kiinnostaa ja sittemmin on osoittautunut sitoutumishaluttomaksi , niin olen ihan tyytyväinen etten miehen sukunimeä lapselle edes harkinnut. Ei ole kaikille miehille siis väliä vaikka oma lapsikin kulkisi naisen exän nimellä. Joten ota ihan rauhassa.