Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskallatko laittaa ruoan tai kakun uuniin ja lähteä ulos?

Vierailija
29.09.2024 |

Monissa ohjeissa lukee, että hauduta pataruokaa tai uunipuuroa, paista paistia tms uunissa monen tunnin ajan. Iso kuivakakkukin on yli tunnin. Joulukinkku jopa kahdeksan tuntia. Uskallatko jättää ruoan tai kakun 200 asteiseen uuniin yksi ja lähteä ulos? Tai mennä nukkumaan? Itse en. Kerran nimittäin kävi niin että rasvaa pääsi valumaan uunin pohjalle ja se alkoi tietenkin kärytä ja palaa pohjaan sinne ja savua tuli. Onneksi olin vain suihkussa niin ehdin juosta sammuttamaan uunin ja äkkiä tuulettamaan asunnon, haju oli karmea ja olisi voinut kai syttyä palamaankin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tietenkään.

Vierailija
2/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan. Mutta en laita uunia päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan. Mutta en laita uunia päälle.

Syöt raakaa kinkkua?

Vierailija
4/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan, olen lähistöllä ja käyn välillä katsomassa. Tänäänkin oli pata uunissa hautumassa kun tein pihatöitä.

Vierailija
5/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan, olen lähistöllä ja käyn välillä katsomassa. Tänäänkin oli pata uunissa hautumassa kun tein pihatöitä.

Kyllä minäkin niin uskallan että pata on uunissa ja teen pihatöitä ja kurkkaan välillä keittiön ovesta sisälle. Mutta se on eri asia kuin lähteä pois kotoa, pihallaolohan on kotona oloa. Ap

Vierailija
6/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se uuni täysille ja kurkkaa sisään.

Vierailija
7/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan jättää jotain pitkään haudutettavaa, matalassa lämpötilassa paistettavaa joksikin aikaa yksin. 

Joskus paistettiin isoa joulukinkkua yön yli uunissa. Aivan hirveetä, herättiin käryyn kun uuni oli jostain syystä mennyt itsekseen täysille. Enää ei onneksi paisteta isoja kinkkuja ja aina vahditaan.

Vierailija
8/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en uskaltaisi? Uunihan on jo sammunut aikoja sitten ja varannut lämmön massaansa.

Vierailija
9/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys tuli mieleen kun suunnittelin tässä uunipuuron tekemistä. Luin uutta ohjetta ja siinä luki, että koska puuro hautuu uunissa muutaman tunnin sakeutuakseen kunnolla, niin kannattaa lähteä siksi aikaa ulkoilemaan ja kotiin palatessa on ihana puuro odottamassa uunissa valmiina. Ap

Vierailija
10/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkin olen laittanut karjalanpaistin uuniin ja käyn 2 h hiihtolenkillä sillä välin.

Vierailija
11/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useinkin olen laittanut karjalanpaistin uuniin ja käyn 2 h hiihtolenkillä sillä välin.

Mitä jos joku hiihtää alamäessä päällesi, satutat itsesi ja joudut lähtemään ladulta suoraan lääkäriin? 

Vierailija
12/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin niin uskallan että pata on uunissa ja teen pihatöitä ja kurkkaan välillä keittiön ovesta sisälle. Mutta se on eri asia kuin lähteä pois kotoa, pihallaolohan on kotona oloa. Ap

Mun mielestä sä kysyit että uskallanko lähteä ulos. Pihalla olo on ulkona olemista. Ulos lähteminen ei mielestäni ole synonyymi pois kotoa lähtemiselle.

Vierailija
13/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ulos enkä sisällä edes suihkuun. 

Vierailija
14/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ufo voi napata mut ladulta

Vierailija
15/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli pakko jättää mutta vahingosta viisastuneena ostin monta aromipesää ja käytän nykyään niitä. Ensin on tosin keitettävä levyllä jonkin aikaa, mutta riittää että olen kotona sen noin vartin verran, sitten voi jättää hautumaan tuntikausiksi ilman että virta on päällä missään.

Vierailija
16/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sä kysyit että uskallanko lähteä ulos. Pihalla olo on ulkona olemista. Ulos lähteminen ei mielestäni ole synonyymi pois kotoa lähtemiselle.

Jaa. Itse olen kyllä tottunut, että jos menee omalle pihalle niin sanoo menevänsä pihalle, jos taas sanoo menevänsä ulos niin se tarkoittaa lenkille, pyöräilemään, puistoon, metsään tai vaikka kävelylle kauppaan tms. Ap

Vierailija
17/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, hyvä tekosyy skipata ulkoilut ja kaataa börstaa naamariin

Vierailija
18/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hullu.

Vierailija
19/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan jättää jotain pitkään haudutettavaa, matalassa lämpötilassa paistettavaa joksikin aikaa yksin. 

Joskus paistettiin isoa joulukinkkua yön yli uunissa. Aivan hirveetä, herättiin käryyn kun uuni oli jostain syystä mennyt itsekseen täysille. Enää ei onneksi paisteta isoja kinkkuja ja aina vahditaan.

Mennyt itsekseen täysille?? Onko eläimiä, pieniä lapsia tai kummituksia, jotka olis voinu käydä vääntämässä nuppia kaakkoon?

Vierailija
20/23 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennyt itsekseen täysille?? Onko eläimiä, pieniä lapsia tai kummituksia, jotka olis voinu käydä vääntämässä nuppia kaakkoon?

Ei mitään näistä. Säädin siis näytti asettamaamme lämpötilaa, mutta todellisuudessa uuni oli täysillä. Ja uunissakaan ei ollut kummempaa vikaa, tuo oli ainoa ja viimeinen kerta tällaista käytöstä siltä uunilta.