Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turussa hammashoito nukutuksessa kunnallisella? Kokemuksia?

Vierailija
02.10.2013 |

Minulla on suu kamalassa kunnossa hammaslääkäripelon takia. Kun on jotain akuuttia, niin että kipu voittaa pelon voin soittaa ajan,ja sitten olen ahdistunut ja tärisen ja muutaman kerran ollut pakko keskeyttää että saan oksentaa....

Eikä nyt ainakaan tilannetta auttanut se että viimeeksi paikatessaan hammaslääkärin ote lipesi ja hän porasi kielen alle.

Yksityiset ainakin mainostavat hammashoitoa nukutuksessa, mutta minulla ei nyt välttämättä ole varaa käydä yksityisellä, jos en ota lainaa....

Saisikohan mitenkään kunnalliselta varattua ajan hammashoitoon nukutuksessa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kokeilla ensin vielä rauhoittavalla lääkkeellä, jos se menisi sillä. Just eilen hammaslääkäriystäväni puhui kuinka ihmiset vaativat hoitoa nukutuksessa eivätkä tiedä, että joka vuosi terveitä ihmisiäkin kuolee anestesian takia. Pelko voi olla todellista, mutta ihmisen nukuttamisessa on todellisia riskejäkin. 

Vierailija
2/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa tää kommentointi että pelko pilannut hampaat ja "käydä laittamassa hampaat kuntoon". Pelko ei pilaa hampaita vaan epäterveelliset elintavat ja kun hampaat ovat kerran päässeet romuksi niin ei niitä millään enää takaisin "kuntoon" saa. Proteeseja (paikatkin ovat pienproteeseja) ja kaikenmaailman virityksiä sitten on suu täynnä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hoidettiin nukutuksessa julkisella, tosin Helsingissä. Neljä viisaudenhammasta veke, parin paikkaus ja hammaskiven poisto. Maksoi kaikkineen 120 euroa.

Vierailija
4/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:28"]

Hupaisaa tää kommentointi että pelko pilannut hampaat ja "käydä laittamassa hampaat kuntoon". Pelko ei pilaa hampaita vaan epäterveelliset elintavat ja kun hampaat ovat kerran päässeet romuksi niin ei niitä millään enää takaisin "kuntoon" saa. Proteeseja (paikatkin ovat pienproteeseja) ja kaikenmaailman virityksiä sitten on suu täynnä

[/quote]

Hupaisaa tämä kommentointi kun tietää niin hyvin muitten asiat.

En nyt sanoisi että on pelköstään huonosta hammashoidosta kyse, tai no, jos se on huonoa hammashoitoa että syö muuta kun soseita ja riskeeraa että puraisee johonkin kovaan ja hammas lohkeaa.

Joillekin myös tulee reikiä vaikka harjaa jne oikeaoppisesti, ja itselläni se oli raskaus mikä pilasi hampaat lopullisesti.

Vierailija
5/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:39"]

Mulla hoidettiin nukutuksessa julkisella, tosin Helsingissä. Neljä viisaudenhammasta veke, parin paikkaus ja hammaskiven poisto. Maksoi kaikkineen 120 euroa.

[/quote]

Mitä kautta pääsit siihen? Oliko miten pitkä jono?

Vierailija
6/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa Denta on erikoistunut hammaslääkäripelkoisiin ihmisiin.

Itse olen tykännyt. Kysyvät useasti hoidon aikana sattuuko ja lisäävät puudutusainetta halutessani.

Vierailija
7/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:11"]

Turussa Denta on erikoistunut hammaslääkäripelkoisiin ihmisiin.

Itse olen tykännyt. Kysyvät useasti hoidon aikana sattuuko ja lisäävät puudutusainetta halutessani.

[/quote]

Lukuunottamatta sitä yhtä hammaslääkäriä joka päätti että juurihoidettava hammas on jo kuollut eikä tarvita puudutusainetta, puudutuksesta on aina huolehdittu eikä kipua tarvitse pelätä.

Mutta kiitos vinkistä =)

Vierailija
8/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:04"]

Ei se nukutushoito ole niin kallista loppupeleissä. Ja sitä ennen käydään hammaslääkärillä tarkastuskessa, röntgen ja saat kustannusarvion. Ja huom Kela korvaa.

Ja ajallisesti se on pari tuntia ja koko hoito on ohi. Toki enemmän menee aikaa jos on hirmu paljon tehtävää.

Minä hoidatan hampaani vain ja ainoastaan nukutuksessa.

[/quote] Voitko sanoa esimerkkejä, mitä tehty ja paljonko maksanut?

Vierailija
9/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:18"]

Kannattaisi kokeilla ensin vielä rauhoittavalla lääkkeellä, jos se menisi sillä. Just eilen hammaslääkäriystäväni puhui kuinka ihmiset vaativat hoitoa nukutuksessa eivätkä tiedä, että joka vuosi terveitä ihmisiäkin kuolee anestesian takia. Pelko voi olla todellista, mutta ihmisen nukuttamisessa on todellisia riskejäkin. 

[/quote]

Olen kokeillut rauhoittavalla, ei auta.

Vierailija
10/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:04"]

Ei se nukutushoito ole niin kallista loppupeleissä. Ja sitä ennen käydään hammaslääkärillä tarkastuskessa, röntgen ja saat kustannusarvion. Ja huom Kela korvaa.

Ja ajallisesti se on pari tuntia ja koko hoito on ohi. Toki enemmän menee aikaa jos on hirmu paljon tehtävää.

Minä hoidatan hampaani vain ja ainoastaan nukutuksessa.

[/quote] Voitko sanoa esimerkkejä, mitä tehty ja paljonko maksanut?

[/quote]

Hampaanpoistoja, karieksen poisto, paikkauksia, uusitut tai korjatut laminaatit etuhampaisiin,.  Itselle jäänyt maksettavaa noin 2200-2400€.  Vähän vaihdellen mitä on tehty. Olen ollut useamman kerran hammashoidossa nukutuksessa. Ja tuo summa pitää sisällään sen ekan käynnin tarkastuksella ja röntgenillä, kustannusarvio koko hoidosta ja lisäksi hoidon jälkeen se viimeinen tarkastus ja mahdollisesti tikkien poisto.

t. se sama

Vierailija
11/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:54"]Mitä kautta pääsit siihen? Oliko miten pitkä jono?[/quote]

Menin normaalisti kunnalliseen hammaslääkäriin, mutta hoidosta ei tullut mitään pelon vuoksi. Antoivat maksimiannoksen rauhoittavia, ei tullut vieläkään mitään. Sitten kirjoittivat lähetteen erikoishoidon yksikköön, jossa nukutushoito tehtiin n. kolmen kuukauden odottelun jälkeen. Sain peruutuspaikan, normaalisti kuulemma menee 5-6 kk.

Vierailija
12/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sulla on hampaita, jotka pitäisi juurihoitaa, ne todennäköisesti poistetaan nukutuksessa. Juurihoito vaatii yleensä aina pari-kolme kertaa, eikä niin usein aleta nukuttaa. Tämä varoitukseksi/pohdittavaksi, jos hampaasi ovat tosi huonossa kunnossa.

Toinen vaihtoehto voisi olla "kevytnukutus", jossa suoneen syötetään kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä, jolloin on ihan pihalla maailmasta, peloton ja rauhallinen, mutta silti hereillä. Tämä maksaa noin 30-50 % normaalin nukutuksen hinnasta, ja monet yksityiset tekevät.

Vierailija
13/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:50"]

Mikäli sulla on hampaita, jotka pitäisi juurihoitaa, ne todennäköisesti poistetaan nukutuksessa. Juurihoito vaatii yleensä aina pari-kolme kertaa, eikä niin usein aleta nukuttaa. Tämä varoitukseksi/pohdittavaksi, jos hampaasi ovat tosi huonossa kunnossa.

Toinen vaihtoehto voisi olla "kevytnukutus", jossa suoneen syötetään kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä, jolloin on ihan pihalla maailmasta, peloton ja rauhallinen, mutta silti hereillä. Tämä maksaa noin 30-50 % normaalin nukutuksen hinnasta, ja monet yksityiset tekevät.

[/quote]

Kiitti tiedosta, tuo puolinukutus voisi ehkä toimia....

Vierailija
14/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta juurihoidon kivun saa kyllä aika hyvin puudutuksellakin pois. Siis jos eka kerralla hoidetaan tulehtuneeseen juureen antibioottihoito, niin jos seuraavilla kerroilla on hereillä, niin kivun saa pois, kun tulehduskin on lähtenyt pois.

Vierailija
15/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 23:34"]

Mutta juurihoidon kivun saa kyllä aika hyvin puudutuksellakin pois. Siis jos eka kerralla hoidetaan tulehtuneeseen juureen antibioottihoito, niin jos seuraavilla kerroilla on hereillä, niin kivun saa pois, kun tulehduskin on lähtenyt pois.

[/quote]

Mutta kun minua ei niinkään pelota se kipu, vaikka eihän se mikään miellyttävä ole...

Mnua ahdistaa se tilanne, se että olen hammaslääkärin armoilla, sen alapuolella tuolla tuolissa, ja sillä on periaatteessa vapaat kädet tehdä mitä haluaa koska esim kun se poraa en voi liikkua mihinkään koska silloin se pora voisi osua johonkin muualle jne....

Ja tosiaan se että viimeisin hammaslääkäri (vaikka olin ihan paikoillani, koska uskallan tuskin hengittääkään siellä) porasi minua kielen alle on vvain pahentanut tätä pelkoa.....

Vierailija
16/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suu oli ihan hirveessä kunnossa kesällä.. Kun päätin mennä hammaslääkäriin häpesin ihan hirveesti hampaitani, kun kuvat oli otettu näytti ihan kuin Tikkurilan värikarttaa olisi katsonut, ei nyt ihan joka hampaassa ollut reikää mutta ei paljosta puuttunut.

oma hammaslääkärini pulssissa on tosi ihana, ei yhtään ilkkunut tai voivotellut vaan päinvastoin oli iloissaan kun tulin ja hoitaa työnsä tosi hyvin.. Kuuntelen samalla musiikkia kun hän tekee työtään, ei satu yhtään.

Vierailija
18/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 20:16"]

Mun suu oli ihan hirveessä kunnossa kesällä.. Kun päätin mennä hammaslääkäriin häpesin ihan hirveesti hampaitani, kun kuvat oli otettu näytti ihan kuin Tikkurilan värikarttaa olisi katsonut, ei nyt ihan joka hampaassa ollut reikää mutta ei paljosta puuttunut.

oma hammaslääkärini pulssissa on tosi ihana, ei yhtään ilkkunut tai voivotellut vaan päinvastoin oli iloissaan kun tulin ja hoitaa työnsä tosi hyvin.. Kuuntelen samalla musiikkia kun hän tekee työtään, ei satu yhtään.

[/quote]

Kivaa että löysit mukavan hammaslääkärin, mutta se ei nyt auta minua.

Nukutus ja kaikki kerralla on ainut tapa saada tämä suu kuntoon.

Vierailija
19/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että nukutuksessa tehdään kunnallisella. Yksityisellä kyllä. Eli Turussa ainakin Neossa ja Pulssissa, voi olla että muuallakin.

Vierailija
20/28 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla klinikoista on olemassa osamaksumahdollisuus. Kyseleppä yksityisiltä tätä vaihtoehtoa jos nukutus ei onnistu kunnallisessa. Oletko kokeillut sellaista rauhoittavaa esilääkitystä? Sekin voi auttaa pelon hallinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä