Kuinka monta kertaa pesette pyykkiä viikossa?
Itse noin neljä koneellista.. Kahden ihmisen talous.
Kommentit (48)
Ehkä neljä koneellista. Kahden aikuisen talous.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:41"]
Eri lämpötilat, eri väriset vaatteet, eri materiaalit ja ulkourheiluharrastus selittää suurimman osan meidän pyykkimäärästä (arvio 6 koneellista viikossa / 2hlö).
En yleensä myöskään tunge 7 kilon koneeseen koko kahdessa viikossa kertynyttä pyyhe- ja lakanasettiä (6 käsipyyhettä, 4 kasvopyyhettä, 2 astiapyyhettä, 4 jättityynyliinaa, 2 parisängyn aluslakanaa ja yksi tuplapussilakana).
[/quote]
Meillä noita erivärisiä koneellisia tulee 4 - punainen, kirjopyykki (sininen, vihreä, beessi värjäämättömät), valkoinen ja musta. Värillisiä ei tule joka viikko molempia. Pyyhkeet pesen useinmiten vaatteiden seassa, ehkä joka 3-4 kerta 90 asteessa. Lakanat joka toinen viikko 60/90 asteessa vaihdellen.
Vaatteille pesulämpötila aina 40 astetta, yhden tai kahden keinokuituvaatteen takia en rupea 30 astetta käyttämään.
Meillä 3 henkeä ja käsipyyhkeitä tulee 3 vessoista ja 2 keittöstä, kylpypyyhkeitä 3 viikossa (naama pyyhitään samaan pyyhkeeseen), lakanapyykki siis 2 vkon välein.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:33"]
Miksi ihmeessä pesette vaatteitanne jatkuvasti ja usein? Meilläkään ei kuljeta likaisissa vaatteissa, mutta meillä pestään viikonloppuisin vain kaksi koneellista (+ kahden viikon välein lakanapyykki).
En ymmärrä, että mistä meille voisi kertyä vaikka 5 koneellista joka viikko. Vaihdamme aina puhtaat päällysvaatteet kahden pitopäivän jälkeen, alusvaatteet ja sukat toki päivittäin. Pyykkejä pesemme siis yhden tumman ja yhden vaalean koneellisen kerran viikossa. Meillä on 3:n henkilön talous.
Olen innokas kirpparilla kävijä, mutta usein siellä olevat vaatteet on pesty piloille, liian usein ja liian kuumassa.
[/quote]Siis pesetkö esimerkiksi alusvaatteet yhdessä sukkien kanssa? Entä rintaliivit? Urheiluvaatteet? Värilliset?
[/quote]
Rintaliivit pestään meillä käsin, ei edes pyykkipussi pidätellyt vaan kaari rikkoi koneen! Riitti yhden kerran kokeilu
Tietenkin paidat, pikkarit, sukat, vauvanvaatteet, urheiluvaatteet yms voi pestä samassa:) Meillä pestään värien mukaan - lämpötiloissa ei vaatteissa 10' ero vaikuta mitään (30>40)
Jos meillä ollaan reiluviikko pyykkäämättä niin pestävä setti on seuraavanlinen. Konnellinen tummia sukkia, koneellinen vaaleita sukkia, pari koneellista tummia vaatteita, koneellinen vaaleita vaatteita, koneellinen punaisia vaatteita ja koneellinen muunvärisiä vaatteita, koneellinne naisväen alusvaatteita, pari koneellista pyyhkeitä sekä petivaatteita nollasta kolmeen koneelliseen, konellinen tummia tai sellaisia urheiluvaatteita joissa värjääntyminen ei haittaa, lisäksi vaaleat pelipaidat. Miehen ja lapsen työvaatteet omina koneellisina. Sitten lisäksi rintsikat yms.
Varmaan 10koneellista. Meitä on 6 ja kaksi kestovaipoissa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 14:45"]
Miksi ihmeessä pesette vaatteitanne jatkuvasti ja usein? Meilläkään ei kuljeta likaisissa vaatteissa, mutta meillä pestään viikonloppuisin vain kaksi koneellista (+ kahden viikon välein lakanapyykki).
En ymmärrä, että mistä meille voisi kertyä vaikka 5 koneellista joka viikko. Vaihdamme aina puhtaat päällysvaatteet kahden pitopäivän jälkeen, alusvaatteet ja sukat toki päivittäin. Pyykkejä pesemme siis yhden tumman ja yhden vaalean koneellisen kerran viikossa. Meillä on 3:n henkilön talous.
Olen innokas kirpparilla kävijä, mutta usein siellä olevat vaatteet on pesty piloille, liian usein ja liian kuumassa.
[/quote]Siis pesetkö esimerkiksi alusvaatteet yhdessä sukkien kanssa? Entä rintaliivit? Urheiluvaatteet? Värilliset?
[/quote]
Rintaliivit pestään meillä käsin, ei edes pyykkipussi pidätellyt vaan kaari rikkoi koneen! Riitti yhden kerran kokeilu
Tietenkin paidat, pikkarit, sukat, vauvanvaatteet, urheiluvaatteet yms voi pestä samassa:) Meillä pestään värien mukaan - lämpötiloissa ei vaatteissa 10' ero vaikuta mitään (30>40)
[/quote]Teknisten urheiluvaatteiden kanssa ei voi käyttää huuhteluainetta. Eipä tulisi mieleen lilluttaa sukkia ja alushousuja samassa 30 asteen pesussa... No kukin tyylillään.
Käyttäkää värin- ja liankerääjäliinoja, niin voi pestä monen väristä pyykkiä samassa koneellisessa. Luonto kiittää, kun vajaat koneelliset eivät ole koko ajan pyörimässä.
"Teknisten urheiluvaatteiden kanssa ei voi käyttää huuhteluainetta. Eipä tulisi mieleen lilluttaa sukkia ja alushousuja samassa 30 asteen pesussa... No kukin tyylillään."
Minä en käytä huuhteluainetta ikinä, ihan turhaa kemikaalikuormaa. Ja miksi ihmeessä ei voisi sukkia ja alushousuja pestä samassa koneessa :o??? En ymmärrä. Kyllä mulla kaikki vaatteet puhdistuu iloisesti samassa 40 asteen pesussa. Värilliset yhdessä ja valkoiset toisessa.
Keskimäärin ehkä 1-2 koneellista päivässä. Yleensä kuitenkin niin, että en pese joka päivä, vaan esim kolme koneellista joka toinen päivä. 2+2, yksi käyttää kestovaippoja.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:02"]
Käyttäkää värin- ja liankerääjäliinoja, niin voi pestä monen väristä pyykkiä samassa koneellisessa. Luonto kiittää, kun vajaat koneelliset eivät ole koko ajan pyörimässä.
[/quote]Kyllä meillä tulee ihan täysiä koneellisia vaikka pyykkiä lajitteleekin värien mukaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:23"]
"Teknisten urheiluvaatteiden kanssa ei voi käyttää huuhteluainetta. Eipä tulisi mieleen lilluttaa sukkia ja alushousuja samassa 30 asteen pesussa... No kukin tyylillään."
Minä en käytä huuhteluainetta ikinä, ihan turhaa kemikaalikuormaa. Ja miksi ihmeessä ei voisi sukkia ja alushousuja pestä samassa koneessa :o??? En ymmärrä. Kyllä mulla kaikki vaatteet puhdistuu iloisesti samassa 40 asteen pesussa. Värilliset yhdessä ja valkoiset toisessa.
[/quote]Kyllä meillä pestään naisväen pikkarit 60 asteen pesussa, eikä tahdo silti lähteä kaikki valkovuototahrat pois.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:23"]
[/quote]Kyllä meillä pestään naisväen pikkarit 60 asteen pesussa, eikä tahdo silti lähteä kaikki valkovuototahrat pois.
[/quote]
:o :o :o oikeasti? Iuh! Kyllä mun alushousut on putipuhtaita 40 asteen pesun jälkeen (ei, en käytä pikkuhousun suojia). Kannattaisiko käydä lääkärissä jos on noin paljon vuotoa, eihän tuo kai ole normaalia?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:32"]
:o :o :o oikeasti? Iuh! Kyllä mun alushousut on putipuhtaita 40 asteen pesun jälkeen (ei, en käytä pikkuhousun suojia). Kannattaisiko käydä lääkärissä jos on noin paljon vuotoa, eihän tuo kai ole normaalia?
[/quote]Kirjoitinko minä että ne tahrat ovat suuria ja että niitä on paljon? Teinitytöillä tuntuu tavara vähän vuotavan kun hormoonit jyllää.
Meillä 2 aikuisen + 2 teinin taloudessa pestään keskimäärin 3-4 normikoneellista kahdessa viikossa + treenivaatteet pari kertaa viikossa 20 minuutin pesulla.
Joka viikko kone ei (treenivaatteiden lisäksi) pyöri, koska pyritään välttämään kovin vajaita koneellisia. Joka toinen viikko vaihdetaan lakanat, ja lakanoiden kanssa pestään yleensä niitä värejä, joista ei koskaan tule läheskään koneellista pyykkiä. Meillä lähes kaikki lakanat ovat vaaleita, ja ajattelen, ettei niin haittaa, vaikka niihin tulisi jotakin muuta väriä. Ei ole tosin koskaan käynyt niin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:34"]
[/quote]Kirjoitinko minä että ne tahrat ovat suuria ja että niitä on paljon? Teinitytöillä tuntuu tavara vähän vuotavan kun hormoonit jyllää.
[/quote]
No riidelkää nyt tahroistanne, tässä ketjussa tuskin on kyse tahrojen laadusta ja paljoudesta :DD
Pesen kolme koneellista: yhden 60 asteeessa, toisen väripyykin 40 asteessa ja klolmannen valkoisen pyykin. Näin joka toinen viikko.
Joka toinen viikko lakanat ja loppuhilut 60 asteessa, kirjopyykin 40 asteessa ja mustat.
Joka ikinen päivä eri vaatteet päällä.
Kaksi lasta ja 1 aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:34"]
[/quote]
Kirjoitinko MINÄ että tahrat on suuria ja niitä on paljon? Ei, vaan sanoin että jos vuotoa on niin paljon (että ei lähde edes 60 pesussa!) niin ei se normaalille kuulosta. Ei yhden päivän aikana niin paljoa pitäisi terveen teininkään valua, ei todellakaan.
Meillä pestään pyykkiä jokapäivä. 2 lasta ja 2 aikuista. Päivittäin koneellinen, paitsi jos tulee esim. lakanapyykkiä jollon tulee siitä sitten viellä lisää.
Kuka miinuspeukuttelee lapsettomien vastauksia ja miksi?