Ystävä ei auttaisi hätätilanteessa
Kyselin ystävältäni, toisen lapseni kummilta nyt jo hyvissä ajoin, että jos äkkilähtö synnytykseen tulee, niin voiko hän hätätapauksessa tulla meille katsomaan kahta vanhempaa pariksi tunniksi että isovanhemmat ehtivät toiselta paikkakunnalta. Hän oli meillä kummilapsensa syntymän aikaan keskellä yötä pari tuntia esikoisen kanssa. Hän sitten tuumasikin yllättäen, että jos tarve tulee alkuillasta niin ok, mutta yöllä hän ei tule kun on tosi aikainen herätys töihin! Täytyy sanoa että olen aika pöyristynyt. Jonkinlaistavetääntymistä väleissämme on ollut havaittavissa mutta en olisi koskaan uskonut että hän kieltäisi apunsa hätätilanteessa! Itse menisin hätätilanteessa melkein kenen tahansa kotiin, naapurinkin. Ei tässä oltaisi soittamassa kuin äärimmäisessä hädässä jos ei ehdi odotettelemaan isovanhempia. Miten itse suhtautuisitte samaan, onko ihan ok vaikka ystävä kieltäytyy hätäavusta, jatkuisiko ystävyytenne samalla tavalla?
Kommentit (46)
Ettekö te voi viedä lapsia synnytyksen alettua ystävän luo?
Minä lupasin auttaa ystävääni synnytyksen tullessa. Lasten piti tulla meille, mutta sanoin, et jos on yö, voin tulla heille, ettei lapsia tarvii yöllä herättää. Klo 4 aamulla tuli puhelu, että synnytys on käynnistynyt. Minä lähdin ystäväni luo 20km päähän ja mies oli 5 asti kotona, ennenkuin lähti töihin ja meille tuli sitten mummo hoitamaan mun lapsia. Laitoin ystävän lapsen kouluun ja nuoremman kans tulin sit meille. Näin ystävän mieskin sai olla mukana synnytyksessä. Oli tosi ihanaa saada olla apuna, näin ystävät toimivat. Hoidin lapsia vielä pidempäänkin, että isä sai nukkua synnytyksen jälkeen. Enkä edes ajatellut ottaa maksua ko. Avusta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 09:27"]
Meillä on vähän sama tilanne. Kolmas lapsi tulossa. Toisen lapsen synnytyksen alkaessa keskellä yötä esikoisen kummi tuli isompaa vahtimaan. Nyt sanoi suoraan, ettei uskalla/pysty molempia lapsia (vauvan syntyessä 4 ja 6 vuotta) vahtia, vaikka aika isoja ovatkin jo. Ei siinä sitten mitään, jos mummu ei ehdi naapurikaupungista ajamaan paikalle, menen yksin synnyttämään ja mies jää lasten kanssa kotiin. Elämä on.
[/quote]
Eikö ole ihan normaalia, että jos lapsilla on isä, on hän lasten kanssa kotona kunnes mummu tulee, ja sitten vasta lähtee synnärille vaimon perässä? Mitä järkeä on jonkun ulkopuolisen lähteä tulemaan erikseen teille lastenvahdiksi, kun kerran isä on jo valmiiksi kotona? Yksinhuoltajan (isää ei kuvioissa ollenkaan) ongelman ymmärrän kyllä, mutta mikä ihme ongelma teillä on?
[/quote]
Kaikkien synnytykset ei kestä sitä 10 tuntia tai anna juuri ennakoivia merkkejä! Jos haluaa että isä yleensä pääsisi mukaan, sinne on lähdettävä molempien! mulla ei ole mitään syytä olettaa että nyt olisi jotain pelivaraa, mitä enemmän synnytyksiä, sitä vähemmän sitä aina on.kenenkään ei todellakaan ole pakko auttaa, mutta mä ainakin mietin että millainen ystävä on se joka jo valmiiksi siitä kieltäytyy ja onko kyseessä enää ystävyys ollenkaan. itse siis tekisikun tuon palveluksen hyvänpäiväntutullekin, jos kyse tosiaan parista tunnista.
Meillä on vähän sama tilanne. Kolmas lapsi tulossa. Toisen lapsen synnytyksen alkaessa keskellä yötä esikoisen kummi tuli isompaa vahtimaan. Nyt sanoi suoraan, ettei uskalla/pysty molempia lapsia (vauvan syntyessä 4 ja 6 vuotta) vahtia, vaikka aika isoja ovatkin jo. Ei siinä sitten mitään, jos mummu ei ehdi naapurikaupungista ajamaan paikalle, menen yksin synnyttämään ja mies jää lasten kanssa kotiin. Elämä on.
[/quote]
Eikö ole ihan normaalia, että jos lapsilla on isä, on hän lasten kanssa kotona kunnes mummu tulee, ja sitten vasta lähtee synnärille vaimon perässä? Mitä järkeä on jonkun ulkopuolisen lähteä tulemaan erikseen teille lastenvahdiksi, kun kerran isä on jo valmiiksi kotona? Yksinhuoltajan (isää ei kuvioissa ollenkaan) ongelman ymmärrän kyllä, mutta mikä ihme ongelma teillä on?
[/quote]
Anteksi luin vähän kiireessä, ymmärsin, että teillä on sama ongelma, mutta nyt kun luin uudestaan, niin totesit vaan, että toimitte sitten näin ja se EI ole ongelma.
Ap:tä kummastelen edelleen, jos hän kerran ei ole yksinhuoltaja, niin mikä ihme ongelma hänellä on? Miksi ystävän pitäisi tulla vaikka keskellä yötä, jos isä on jo valmiiksi kotona? En vaan ymmärrä ihmisten avuttomuutta tässä(kin) asiassa.
"Eikö ole ihan normaalia, että jos lapsilla on isä, on hän lasten kanssa kotona kunnes mummu tulee, ja sitten vasta lähtee synnärille vaimon perässä? Mitä järkeä on jonkun ulkopuolisen lähteä tulemaan erikseen teille lastenvahdiksi, kun kerran isä on jo valmiiksi kotona? Yksinhuoltajan (isää ei kuvioissa ollenkaan) ongelman ymmärrän kyllä, mutta mikä ihme ongelma teillä on?"
Entä jos lapsi syntyy niin vauhdilla, että ei sitten mies ehdi synnytykseen mukaan ollenkaan jos jää odottamaan isovanhempia kotiin?
En voi ku ihmetellä kyllä! Kuitenkin aika pienestä ajasta kysymys, jos tulisi siksi aikaa, että isovanhemmat tulee toiselta paikkakunnalta, toki sen ymmärrän, että töistä on hankala olla pois, mutta muuten en voi ku ihmetellä.!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 09:25"]
Samoin mäkin vastaisin.
Oikeasti synnytykseen lähtö ei ole mikään hätätilanne, eikä ainkaan yllättävä sellainen. Ap yrittää vaan selvitä hankkimatta OIKEAA lapsenhoitajaa tuoksi ajaksi, hyväksikäyttää siis ystäväänsä sillä varjolla, että se "hätätilanne" tulee "yllättäen".
Ne poltot alkaa hei tunteja ennen kuin sairaalaan pitää lähteä. Alkamispäivänkin tietää parin viikon tarkkuudella jo kuukausia ennen. Miten niin se muka on "yllättävä hätätilanne"?
[/quote]
Tunteja xD
Uudelleen synnyttäjällä voi tilanne olla nopeastikin ohi eikä niitä tunteja ole tarpeeksi.
Nimimerkillä kokemusta on.
Etkö siis ap pärjää edes paria tuntia yksinäsi, jotta isovanhemmat ehtivät hätiin? Ja jos tämä pikasynnytyksesi käynnistyy kesken päivää, miten sitten toimitte, vai oletatako, että ystäväsi pääsee kesken työpäivän lähtemään töistä ihan vaan siksi, ettet pärjää yksin hetkeäkään? Voin kertoa, että se on liikaa vaadittu nykypäivänä monellakin alalla, enkä itsekään voisi niin tehdä, vaikka kuka olisi kyseessä.
En kestäisi, jos olisin noin avuton kuin ap.
Asiasta vähän kaukana, mutta itse lopetin kummilapsen ja isompien sisarusten hoitamisen kun väsyin kans tähän ns.hyväksikäyttämiseen. Kaveri eli kummilapseni äiti aina pyytää heille kylään, (kun miehensä kavereiden kanssa iltaa viettämässä tai illalla töissä kun kaipaa seuraa) meiltä matkaa n.30km, itse ei koskaan pääse kun häntä ja lapsia pyytää meille.
Sitten jos kysyikin lapsia hoitoon niin kummasti heti onnistui ja päivää jo sovittiin. Kyläilemään ei kuitenkaan päässyt millooin minläkin syyn takia.
Läetän kummilapselle synttäri ja joululahjat, kyselen kuulumisia ja joskus tavataan, mutta en itsekään enää jaksa tota yksipuolista kyläilyä
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 09:50"]
"Eikö ole ihan normaalia, että jos lapsilla on isä, on hän lasten kanssa kotona kunnes mummu tulee, ja sitten vasta lähtee synnärille vaimon perässä? Mitä järkeä on jonkun ulkopuolisen lähteä tulemaan erikseen teille lastenvahdiksi, kun kerran isä on jo valmiiksi kotona? Yksinhuoltajan (isää ei kuvioissa ollenkaan) ongelman ymmärrän kyllä, mutta mikä ihme ongelma teillä on?"
Entä jos lapsi syntyy niin vauhdilla, että ei sitten mies ehdi synnytykseen mukaan ollenkaan jos jää odottamaan isovanhempia kotiin?
En voi ku ihmetellä kyllä! Kuitenkin aika pienestä ajasta kysymys, jos tulisi siksi aikaa, että isovanhemmat tulee toiselta paikkakunnalta, toki sen ymmärrän, että töistä on hankala olla pois, mutta muuten en voi ku ihmetellä.!
[/quote]
Mistä sinä tai ap tiedätte, miten pienestä ajasta on kyse? Mun eka synnytys kesti 2 h, toka 2,5 VUOROKAUTTA.
Ja vaikka se tosiaan olisi parissa tunnissa ohi, ei keskellä yötä herätetty ja kotoa kaverille lähtenyt ystävä välttämättä enää joskus klo 04 saa unta. Jää yöunet väliin siltä yöltä.
Itse ainakaan en edes kehtaisi kysyä kaverilta tuollaista palvelusta. Tai no, jos ap ite on vastaavalla tavalla ollut varalla ystävälleen, niin sitten, mutta ap varmaan syvällä sisimmässään tietää, onko ollut yhtä avulias kaverilleen kuin mitä nyt edellyttää tältä.
Isä voi odottaa kunnes mummo tulee ja sitten taksilla perään. Ei ole kaverin ja kummilapsen ongelma ehtiikö isä mukaan vai ei
Tietysti eri tilanne jos ap itse ollut apuna vastaavassa tilanteessa, mutta muuten ei kaveri ole mitenkään asiasta vastuussa ja johan hän oli ekan kerran apuna.
Miksi muuten aina otetaan se kummius esille? Onko kummi joku automaattinen aputoimisto vai?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 09:49"]
[/quote]
[/quote]
Kaikkien synnytykset ei kestä sitä 10 tuntia tai anna juuri ennakoivia merkkejä! Jos haluaa että isä yleensä pääsisi mukaan, sinne on lähdettävä molempien! mulla ei ole mitään syytä olettaa että nyt olisi jotain pelivaraa, mitä enemmän synnytyksiä, sitä vähemmän sitä aina on.kenenkään ei todellakaan ole pakko auttaa, mutta mä ainakin mietin että millainen ystävä on se joka jo valmiiksi siitä kieltäytyy ja onko kyseessä enää ystävyys ollenkaan. itse siis tekisikun tuon palveluksen hyvänpäiväntutullekin, jos kyse tosiaan parista tunnista.
[/quote]
Mun synnytykseni alkavat myös äkkiä eivätkä kestä kauaa. Esikoinen tuli 4 tunnissa ekasta supistuksesta, toiseen ei mennyt kahta tuntiakaan. Eipä siinä sitten kauaa tarvitse kärsiä yksin, vaikka mies ei mukaan ehtisikään ennen lapsen syntymää. (Meinasi vessareissun takia missata toisenkin lapsen syntymän...) Eiköhän se isä pysty lapsensa kanssa suhdetta luomaan, vaikka tulisikin paikalle vasta ensi-imetyksen aikaan...
Kyllä minäkin tahtoisin mieheni olevan synnytyksessä mukana, mutta en silti voi olettaa kaverin, ystävän tai hyvänpäiväntutunkaan olevan valmis heittämään omaa elämäänsä syrjään parin minuutin varoajalla koska tahansa noin kuukauden pituisen ajanjakson (rv 38-40) aikana tullakseen hoitamaan MINUN lapsiani. :) Tämä otettiin huomioon jo, kun alettiin kolmannesta lapsesta haaveilla.
t. 7
Meillä molempien suku asuu muutaman tunnin päästä meiltä. Eli lähes ainoa vaihtoehto on se, että mies jää lasten kanssa kotiin, kunnes joku ehtii tulla. Synnytykseni ovat olleet (onneksi) nopeita, joten ensimmäisen jälkeen en ymmärrä, mitä sillä miehellä itse asiassa tekisinkään siellä. Sairaalaan taksilla, saliin ja lapsi ulos, eipä siinä vaiheessa sitä miestä tarvita. Ymmärrän sen, jos synnytykset ovat pitkiä ja kivuliaita, siinä vaiheessa minäkin tarvitsisisn jonkun,joka rauhoittaa, pitää kädestä kiinni ja kuuntelee kiukutteluani :) Mutta ap:n tapauksessa ei ollut siitäkään kiinni
ap, miksei miehesi jää hoitamaan lapsia kun menet sairaalaan? mies tulee sitten perässä?
Kummilla on siis omia lapsia. Kuka heitä hoitaa kun hän joutuu keskellä yötä lähtemään kotoaan vahtimaan sinun lapsiasi? Isäkö? Nii-in...
Lapsellahan on isä, joka voi vahtia lapsia. Se "hätätilanne" ei ole lasten jääminen yksin vaan se, ettei isä pääse mukaan synnytykseen heti alusta alkaen. En todellakaan häiritsisi ystävääni tuollaisen takia keskellä yötä.
Yksi näkökulma: ystäväsi sentään reilusti ja rehdisti sanoi, milloin voi tulla, milloin ei ja miksi. Mun ystävä itse tarjoutui ottamaan isommat hoitoon, kun kolmannen synnytys käynnistyy, en siis edes pyytänyt. Mä olin sitä mieltä, että jos mies synnytykseen haluaa, järjestää itse lapsille hoitajan. No, tämä ystäväni jätti kertomatta, että just lasketun ajan tienoilla on lähdössä reissuun, eikä kertonut tätä edes silloin, kun viikko ennen laskettua aikaa jouduin sairaalaan käynnistämään synnytystä. Sattumalta luin fb:stä, miten erään yhteisen kaverimme seinällä kirjoitti, että on perjantai aamuna lähdössä ajelemaan sille paikkakunnalle, jossa tuo yhteinen kaverimme asuu... Kerroin miehelle, että varmaan kannattaa varuiksi yrittää löytää joku toinenkin lapsenvahti, ja onneksi mies kerrankin kuunteli minua. Synnytyksen käynnistäminen lopetettiin torstai-iltana, koska tulosta ei näyttänyt tulevan, ja jäin vielä yön yli sairaalaan tarkkailuun, tarkoituksena lähteä seuraavana aamuna kotiin. Synnytys käynnistyi aamupalan aikaan, ja 2 tuntia myöhemmin lapsi oli syntynyt. Tässä vaiheessa kaveri oli istunut jo monta tuntia autossa, kertomatta edelleenkään meille, että on reissussa.
Mikä on ongelma, kun synnyttää voi yksinkin. Mies tulee sitten perässä. Vielä kolmas lapsi niin etsä siinä miestäsi tarvitse. Sinä se itsekäs olet. Pitää suhtautua toisin että aina se mies ei mukaan pääse. Minusta ei ainakaan ole enää yöheräämisiin.
Itse en kyllä edes kehtaisi pyytää ketään (varsinkaan työssäkäyvää) yöllä vahdiksi lapsille. Ei vaan olisi kohtuullinen pyyntö mielestäni, enkä kyllä itsekään ihan varauksetta lupautuisi tuollaiseen.
Joku oikea hätätilanne olisi eri asia, jos ystävä soittaisi keskellä yötä ja pyytäisi apua. Mutta synnytys ei ole hätätilanne, isä voi jäädä isompien lasten kanssa kotiin jos tilanne vaatii.
Kyllä se nyt on niin että sinä ap teet itse tässä sen ongelman. Ei tuo ole mikään hätätilanne kun kerran mies voi hyvin jäädä lasten kanssa kotiin. Synnyttämään voi mennä yksinkin ja varsinkin jos sairaalassa ehtii olla vain pari tuntia ennen lapsen syntymään niin eihän siinä ehdi kädestäpitelijää edes kaivata.
Minusta on ihan hyvä syy olla tulematta keskellä yötä, jos joutuu aamulla aikaisin menemään töihin. Jos ajatellaan että soitatte ystävällenne klo 1 yöllä jolloin hän nukkunut ehkä pari tuntia. Jos kerran isovanhemmat ehtivät teille klo 3 niin ystäväsi olisi takaisin kotona sängyssä ehkä 3.30 ellei matka ole pitkä. Jos töihin pitää herätä klo 6 niin eipä siinä ihan hirveästi tule nukuttua, noin nelisen tuntia. Ja jos vielä tällä ystävällä on omiakin lapsia niin ei välttämättä univelan poisnukkuminen ole helppoa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 09:39"]
[
Vastaatko kysymykseeni - onko ystäväsi lapseton ja oletko itse auttanut häntä vastaavasti ja samassa mitassa?
Vai onko hän ryytynyt auttamiseesi...
8
[/quote]
Niin ja onko varmaa, että ne isovanhemmat on siellä hetkessä?
Mulla on kaveri, joka pyytää (tai pyysi, ei olla enää oikein tekemisissä just tästä syystä) jotain pientä palvelusta, voiko katsoa lasta hetken, voiko hetken sitä ja voiko hetken tätä.
Ja sitten saattaa ottaa ilon irti, kun menee sinne kauppaan ilman lapsia ja shoppailla sitten monta tuntia. Lopetin sitten auttamasta kokonaan, koska se sanominen "mulla menee vaan tunti" ei käytännössä koskaan pitänyt paikkaansa vaan venyi aina tunneiksi, ennätys taisi olla 8 tuntia, kun piti olla vartti poissa...