Takki isorintaiselle
Morjens isorintaiset kanssasisaret. Oletteko onnistuneet löytämään kaupoista hyvin istuvia syys/talvitakkeja? Jos, niin mistä? Olen aivan totaalisen kyllästynyt vuodesta toiseen raahustamaan surkeasti istuvissa rotseissa ja alan menettää toivoani.
Entäs sitten ompelutus, onko joku ompeluttanut itselleen takin? Miten kalliiksi on tullut?
Kommentit (7)
Kurkkaapa hyvin varustetun urheiluliikkeen D-mallistoja. Esimerkiksi Torstai-merkillä on isorintaisellekin (kuten minulle) hyvin istuvia malleja. Mallistossa on perinteisten ulkoilu- ja toppatakkien lisäksi sellaisia kaupunkikäyttöön sopivia smart casual-tyylisiä takkeja, jotka materiaaliensa ja malliensa osalta käy työkäyttöönkin.
Kurkkaa myös Lorellan, Turussa Isosiskon ja sitten ihan Moda Jokisen takkivalikoimat. Gerry Weber-, Lebek- ja Fuchs Schmitt-merkeiltä olen löytänyt takkeja joka lähtöön. Kumma kyllä, usein saksalaiset vaatemerkit on sellaisia, että niissä hyvä valikoima myös isorintaisille sopivia tuotteita.
Isotissisille vaatteita, myös niitä takkeja, saa ainakin täältä
http://www.bravissimo.com/pepperberry/
Vaatteet ovat siis leikattu siten, että isollekin rintavarustukselle on tilaa.
2 toteaa noissa kaikissa olevan ne itselleen tutuksi tulleet viat: isoja vyötäröltä, hartioista ja varsinkin lantiolta. Joskus toivoisin olevani vain semmoinen paksu laatikonmallinen... En oo hoikka nytkään, bmi 23,5, mutta esmes ton pepperberryn taulukoissa kohta "super curvy" rintojen mukaan mulle tuttuun tapaan väärin. Tai eihän niissä vaatteissa oo vikaa vaan mussa.
Haluuko joku daisarit? En voi ymmärtää tissien suurentajia. Siis näitä tosi isoiksi suurentajia.
Hobby hallin Flo G ? https://www.hobbyhall.fi/topic/fi/Lampimat-Flo-G-uutuudet/179620/92478#Odatedesc;
En ole tuota kyllä kokenut ongelmaksi, mutta ehkä olet sitten muualtakin isohko. Itse olen 171cm/52kg ja 70F/G kokoa ja takkeja olen kyllä löytänyt oikein hyvin. Joistakin villakangastakeista olen parinapitusta siirtänyt yläosasta vähän kauemmaksi, mutta iso osa takeita on käynyt ihan sellaisenaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 10:04"]
En ole tuota kyllä kokenut ongelmaksi, mutta ehkä olet sitten muualtakin isohko. Itse olen 171cm/52kg ja 70F/G kokoa ja takkeja olen kyllä löytänyt oikein hyvin. Joistakin villakangastakeista olen parinapitusta siirtänyt yläosasta vähän kauemmaksi, mutta iso osa takeita on käynyt ihan sellaisenaan.
[/quote]
Minullakaan ei ole tuota ongelmaa varsinaisesti takkien kanssa, mutta heti kun siirrytään tyköistuvampaan vaatetukseen kuten villakangastakit, jakut ja paidat tai kotelomekot, niin rintavarustus ei yksinkertaisesti mahdu nätisti vaan kinnaa tiukasti samalla kun muu osa roikkuu tai laskeutuu kauniisti. Ja en todellakaan ole iso kuin rintakehästä eli pituutta on minullakin 171, painoa 54 mutta liivit ovat kokoa 70 i.
Alkaa pikkihiljaa ärsyttämään tuo, että aina oletetaan rintavien olevan automaattisesti myös muuten isoja.
Voi, kun tietäisinkin, mistä niitä saa. Mutta viime syksynä ostin villakangastakin, jossa ohuesti topattu vuori ja päälleommeltu vino metallivetoketju. Sen verran luotin omiin ompelutaitoihin, että irrotin vetoketjun osittain ja ompelin sen käsin (!!) hieman mutkalle rintojen kohdalta. Sen muutoksen erottaa, kun takki ei ole päällä, mutta puettuna ei näy, istuu. Tää on nyt siis sopiva lantiolta, hartioista vyötäröltä jne. kun aiemmin jouduin käyttämään niiltä kohdin liian isoja, kömpelön näköisiä takkeja.
Teettäminen voisi olla ok-hintaista jossain vaatetusalaa opettavassa amkissa tai amiksessa. En osaa sanoa nykytilanteesta, mutta onnettomien tissieni takia aikanaan yks vestonomiopiskelija (onks se nimeke tuo, sori jos muistan väärin) teki mulle kurssityönä kokonaisuuden, jossa oli pikkumusta, jakku ja suorat housut. Pidin silloin hintaa tosi kohtuullisena laatuun nähden. Kokonaisuus palveli pitkään.
Lykkyä tykö!