Suututtaako muita taitoluistelun tilaa koskeva kirjoittelu ja kommentointi?
Parin taitoluistelijan vanhempana olen raivon partaalla. Joka tiedotusvälineessä taivastellaan olympiapaikan menetyksen jälkeen Suomen taitoluistelun tilannetta ja sitä, kuinka kaikki mahdollinen on tehty väärin ja pitäisi olla enemmän ja parempia valmentajia ja fysioterapeutteja ja lääkäreitä ja luistelijoiden pitäisi käyttää kaikkia mahdollisia asiantuntijoita koko ajan ym. ym.
Kukaan ei tunnu ymmärtävän, että lajin rahoitus on käytännössä lähes kokonaan vanhempien harteilla eikä se todellakaan ole halpaa! Ei Suomessa taitoluistelija saa nuorena käytännössä mitään rahoitusta mistään ja aikuisille huipuillekin on tukia tarjolla korkeintaan muutaman tuhat euroa vuodessa - eihän se riitä mihinkään.
Lajin harrastaminen maksaa järjettömästi, alle 10-vuotiaalla helposti jo 10 000 euroa vuodessa, juniorilla tuplaten-triplaten sen (riippuen kansainvälisistä kilapiluista ja leireistä) ja huipulla esim. Kiiran jenkkivalmennuksessa todennäkisesti satojatuhansia vuodessa. Ja kukako tämän maksaa - no vanhemmat tietenkin (muilla kuin Kiiralla tuskin on merkittäviä henkilkohtaisia sponsoreita). Lisäksi lapsi pitää kuljettaa sinne jäähallille joka helkutin päivä, yleensä siihen aikaan, kun muut ihmiset ovat töissä, joten toinen molemmat vanhemmat eivät pysty tekemään täyttä työpäivää.
Mistä ihmeestä kuvitellaan luistelijoiden vanhempien hankkivan ja kustantavan lapsilleen fysioterapeutit, lääkärit, yksityistunnit, monta valmentajaa ym. hullutukset? Ei niitä kukaan muu tule kustantamaan. Jo nyt harrastus on todennäköisesti vanhemmille kallein laji, mitä Suomessa voi harrastaa. Eikö kellekään tule mieleen, että vanhempienkin resurssit yksinkertaisesti loppuvat jossain vaiheessa? Olen valmis kustantamaan lapsilleni mukavan harrastuksen, mutta en ole valmistautunut kustantamaan yksinäni Suomen tulevaa olympiamenestystä!
Kommentit (56)
no tuskinpa sun kakarasta olympialaisiin olis joten turhaan täällä raivoat... hohhoijaa ketä edes kiinnostaa joku taitoluistelu???
Kato kun Suomessa tuetaan urheilua, se tarkoittaa, että tuetaan poikien joukkuelajeja. Mutta otapa joku tyttöjen touhuksi mielletty laji, niin eihän se edes oo urheilua...
Terv. ratsastaja
Sama on kiinnittänyt huomiota. Tuttavapiirissä on pari taitoluistelijaa ja älyttömästi tuntuu maksavan ja hirveästi työllistää vanhempia. Ei tosiaan ole tukia näkynyt vaan pikemminkin taitoluistelijat jäävät jääkiekkoilijoiden jalkoihin ja itse pitää maksaa välineet, puvut, kisat, kisamatkat ja isot harjoitusmaksut.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 22:16"]
Kato kun Suomessa tuetaan urheilua, se tarkoittaa, että tuetaan poikien joukkuelajeja. Mutta otapa joku tyttöjen touhuksi mielletty laji, niin eihän se edes oo urheilua...
Terv. ratsastaja
[/quote]
Ja poikienkin lajeista jääkiekkoa ja jalkapalloa. Ihan kuin maailma ei olisi täynnä muitakin lajeja.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 22:30"]
Sama on kiinnittänyt huomiota. Tuttavapiirissä on pari taitoluistelijaa ja älyttömästi tuntuu maksavan ja hirveästi työllistää vanhempia. Ei tosiaan ole tukia näkynyt vaan pikemminkin taitoluistelijat jäävät jääkiekkoilijoiden jalkoihin ja itse pitää maksaa välineet, puvut, kisat, kisamatkat ja isot harjoitusmaksut.
[/quote]
Minun lapsistani kaksi, tyttö ja poika, pelaa jääkiekkoa ja ihan itse pitää sielläkin maksaa välineet, puvut, kisamatkat jne. Harjoitusmaksut kuuluvat kausimaksuun joka ei todellakaan ole mikään pieni. Ettekai te oikeasti luule että yhteiskunta maksaa jääkiekkoilijoiden turnausmatkat???
yhteiskunnasta sortuu lastenhoitosysteemit ja terveydenhuolto kun rahat ei riitä ja mammat istuu täällä itkemässä kun yhteiskunta ei rahoita heidän pilttiensä urheiluharrastuksia?
uskomatonta!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 22:16"]
Terv. ratsastaja
[/quote]
Noh, ei se ratsastus olekaan kovin rankkaa urheilua vs.perinteiset lajit, kuten hiihto, telinevoimistelu, yleisurheilu jne.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 23:01"]
[/quote]
Minun lapsistani kaksi, tyttö ja poika, pelaa jääkiekkoa ja ihan itse pitää sielläkin maksaa välineet, puvut, kisamatkat jne. Harjoitusmaksut kuuluvat kausimaksuun joka ei todellakaan ole mikään pieni. Ettekai te oikeasti luule että yhteiskunta maksaa jääkiekkoilijoiden turnausmatkat???
[/quote]
Tuskin kaikkea.
Tai siis, ainakin tällä suunnalla kerätään jäkisjunnuille (mutta myöskin jalkkisjunnuille) rahaa keräysten kautta. Nämä ovat siis näitä ihan virallisia seuroja (tyyliin "Jokerien junnut").
Näihin en ole koskaan antanut senttiäkään vaan tuen paikallisen, pienen urheiluseuran toimintaa, jossa ohjaajat vetävät ilmaiseksi mm. pallokerhoa eri ikäisille. Näissä on se parasta, että kuka tahansa voi osallistua ja aivan ilmaiseksi. Ei tarvitse kuulua seuraan ja maksaa jäsenmaksua. Kunhan menee paikalle tarvittavissa vermeissä (sisäpelitossut talvella, lenkkarit kesällä). Esimerkiksi sählyssä kaikki varusteet (mailat, maalivahdin kypärä ja hanska) tulevat seuran puolesta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 23:56"]
[/quote]
[/quote]
Tuskin kaikkea.
Tai siis, ainakin tällä suunnalla kerätään jäkisjunnuille (mutta myöskin jalkkisjunnuille) rahaa keräysten kautta. Nämä ovat siis näitä ihan virallisia seuroja (tyyliin "Jokerien junnut").
Näihin en ole koskaan antanut senttiäkään vaan tuen paikallisen, pienen urheiluseuran toimintaa, jossa ohjaajat vetävät ilmaiseksi mm. pallokerhoa eri ikäisille. Näissä on se parasta, että kuka tahansa voi osallistua ja aivan ilmaiseksi. Ei tarvitse kuulua seuraan ja maksaa jäsenmaksua. Kunhan menee paikalle tarvittavissa vermeissä (sisäpelitossut talvella, lenkkarit kesällä). Esimerkiksi sählyssä kaikki varusteet (mailat, maalivahdin kypärä ja hanska) tulevat seuran puolesta.
[/quote]
Kerääminen on ihan omasta aktiivisuudesta kiinni. Jos jäkisjunnut voi kerätä rahaa, niin voi taitoluistelijajunnutkin. Kaikkihan sitä tekee.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 23:02"]
yhteiskunnasta sortuu lastenhoitosysteemit ja terveydenhuolto kun rahat ei riitä ja mammat istuu täällä itkemässä kun yhteiskunta ei rahoita heidän pilttiensä urheiluharrastuksia?
uskomatonta!
[/quote]
Ei kai kukaan ole vaatinut maksamaan lasten urheiluharrastuksia? Nyt muistan, miksi en nykyisin enää useinkaan käy täällä - sisälukutaito puuttuu liian monilta!
Tottakai jokainen maksaa itse lapsensa urheiluharrastukset. Se, mikä suututtaa on NETTIKIRJOITTELUja UUTISOINTI, jossa ainakin minä olen viime päivinä nähnyt valtavasti kirjoittelua siitä, kuinka taitoluistelun "alennustila" johtuu siitä, että huippujen kärki on liian kapea, lapsia ei riittävän nuorena juoksuteta riittäviä määriä erilaisten asiantuntijoiden, lääkäreiden ja fysioterapeuttien juttusilla sopivien harjoitusohjelmien laatimiseksi, vaaditaan että luistelijoiden pitäisi ottaa yksityistunteja maailman huippuvalmentajilta, mielellään monilta kerrallaan ja ylipäänsä konsultoida useita valmentajia, saada henkilökohtaista ohjausta jne. Ja tämä kaikki ilman, että kellekään kommentoijalle tai edes uutisten kirjoittajalle tulee edes mieleen, että kaiken tämän maksavat luistelijoiden vanhemmat!
Junioriluistelijoissa puhutaan sellaisista 10-vuotiaista ja alikin. Ja perheessä voi olla monta luistelijaa. Kellä perheellä olisi varaa käyttää esim. 50 000 euroa vuodessa lapsen harrastukseen, jotta lapsi voisi käyttää huippuasiantuntijoita, jotta hänellä voisi olla mahdollisuus kehittyä huipuksi? Totta hemmetissä huippujen kärki on kapea!
Kun Juulia Turkkila tai ne "tulevaisuudenlupaukset" lähtevät ulkomaille kisaamaan, maksavat vanhemmat ihan omasta pussistaan lapsen matkan lisäksi valmentajan matkan, majoituksen, palkan ja päivärahat. Pelkät osallistumis- ja tuomarointimaksut voivat olla satasia per kisa - ihan kotimaisissakin kisoissa. Tunti jääaikaa pääkaupunkiseudun hallissa maksaa 100 euroa, yksityistuntiin maksetaan tietenkin siihen päälle valmentajan palkka sivukuluineen. Ja pelkkiä jääharjoitustunteja huippuluistelija tarvitsee noin 10 tuntia viikossa. Päälle tulevat oheisharjoitukset, baletti, koreografiatunnit, psyykkinen valmennus, fysioterapiat,... Kuukauden harjoitusmaksut hyvässä seurassa ovat yli 500 euroa kuussa jo siinä vaiheessa, kun lapsi on 10-12-vuotias - tämä siis harjoittelua 10-30 luistelijan ryhmissä jäällä parin valmentajan kanssa. Kaikki muu ostetaan erikseen (välineet, puvut, ohjelmamusiikit ja ohjelmat, koreografian suunnittelu, kilpailujen osallistumis- ja tuomarimaksu, kisamatkat majoituksineen ja valmentajien kustannuksineen, leirit,...)
Näillä kustannuksilla on ihan turha kuvitella, että huippujen kapeaa kärkeä saataisiin leveämmäksi tai että tulevaisuudenlupausten harjoitustekniikkaa ja tiimiä saataisiin vahvistettua ilman, että joku muu taho osallistuu kustannuksiin. Ei vanhemmilla ole varaa eikä useimmilla haluakaan enempään. Suurin osa vanhemmista haluaa tarkota lapselleen hyvän harrastuksen, ei Suomelle MM-toivoja ja olympialupauksia!
ap
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 23:56"]
[/quote]
[/quote]
Tuskin kaikkea.
[/quote]
Tässähän ei alunperin puhuttu jääkiekosta mitään, mutta nyt kun otitte puheeksi...
Tottakai jääkiekkoilijatkin maksavat itse harrastustaan, vaikkakin jääkiekossa myös muita rahoituskanavia on paremmin kuin taitoluistelussa. Varsinainen ero on kuitenkin siinä, että joukkuelajissa esim. turnausmatkat tehdään tilausajobussilla ja järjestetään koko joukkueelle yhdessä, jolloin kustannus henkeä kohden jää paljon pienemmäksi kuin yksilölajissa, jossa vanhemmat joutuvat kuljettamaan lapsen ihan itse kisaan, järjestämään majoituksen yksin ja vielä kustantamaan joskus ihan yksin, joskus muutaman muun kanssa yhdessä valmentajan matkan, majoituksen, palkat ja päivärahat.
Mitä AP ehdotat? Minua ei kiinnosta tukea kenenkään semi-lahjakkaan Jenna-Lotan luisteluharrastusta sen enempää kuin Harri-Vilpertin jääkiekon tukeminenkaan. Itse olen tukenut lapselle enemmänkin harrastuksia, joissa ei kilpailla, kuten partio, kuvaamataito ja jumppakerho. Ne maksan kaikki itse, mutta ne eivät oikeastaan mitään maksakaan. Muutaman satasen per lukukausi.
Huh, kiitos ap tästä aloituksesta... En taidakaan sitten kannustaa tytärtäni taitoluisteluharrastuksen pariin, saa mieluummin pysyä baletti- ym. tanssitunneilla, ne ei sentään vie vanhempia konkurssiin.
No lohdullista tuossa on kuitenkin se, että se on se n. 1 promille niistä harrrastajista joista sitten niitä olympiaurheilijoita tulee, että erittäin suurella todennäköisyydellä ET ole kustantamassa omasta pussistasi tuota. Ja tuo sama homma koskee ihan kaikkia muitakin lasten harrastuksia, taitoluistelussa sentään ei äitien ja iskien tarvitse toimia valmentajinakin. Edes se onnistuu seuran puolesta. Käyppä vilkaisemassa futiskenttiä tai jääkiekkokenttiä, kukahan siellä sen valmennuksen hoitaa täysin ilman mitään koulutusta alalle.. niinpä.
[/quote]
Kerroppa mulle juniorijääkiekkojoukkue joka saa jotain "tukea" jostain? Ainoa,mikä on joukkueen puolesta "ilmaiseksi" tullut, on pelipaita ja siihenkin pitää itse ommella kiinni nimet ja mainokset. Kaiken huippu oli se, että tänä vuonna siirryttiin palkattuun valmentajaan, eli vanhemmat maksaa palkan henkilölle, jonka seura valitsi, kysymättä vanhemmilta asiasta yhtään mitään.
Jääkiekkoseuran toimintaan on nykyään mahdollista saada erityyppistä ja –suuruista tukea Jääkiekkoliiton avustuksella. Näitä tukimuotoja ovat mm.:
Jääkiekkoliiton sinettiseuratuki
Starttituki päätoimisen palkkaamiseksi (kaikkien lajien kesken jettava tuki). Tämä tuki jaetaan Veikkausvoittovaroista
Toiminnalliset tuet (kaikille lajeille yhteisesti jaettava tukimuoto), joita jaetaan vuosittain Veikkausvoittovaroista saatavilla tuloilla
Lue, älä luule.
Ap on turha valittaa mistään. Jokainen lapsi/vanhempi valitsee itse harrastukset kiinnostuksen/resurssien mukaan. Minua ei tipan tippaa kiinnosta onko Suomella edustus näisssä suurissa kisoissa vai ei.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 08:28"]
No lohdullista tuossa on kuitenkin se, että se on se n. 1 promille niistä harrrastajista joista sitten niitä olympiaurheilijoita tulee, että erittäin suurella todennäköisyydellä ET ole kustantamassa omasta pussistasi tuota. Ja tuo sama homma koskee ihan kaikkia muitakin lasten harrastuksia, taitoluistelussa sentään ei äitien ja iskien tarvitse toimia valmentajinakin. Edes se onnistuu seuran puolesta. Käyppä vilkaisemassa futiskenttiä tai jääkiekkokenttiä, kukahan siellä sen valmennuksen hoitaa täysin ilman mitään koulutusta alalle.. niinpä.
[/quote]
Miksi nyt tämän ja muidenkin kirjoittajien on niin vaikea ymmärtää, että en valita siitä, että "joudun" kustantamaan lapseni harrastuksen.
Valitan siitä, kuinka taitoluistelun nykytilaa uutisoidaan ja mielipidekirjoituksissa ruoditaan ymmärtämättä, että maksajina ovat ihan tavalliset vanhemmat. IKÄÄNKUIN jossain olisi joku taho, joka järjestäisi ja maksaisi lapsille huippuvalmennuksen ja kaikki mahdolliset tukitoimet ja ammattilaiset.
Minulle riittää vallan mainiosti, että lapseni "vain" harrastaa. Itse asiassa en missän tapauksessa haluaisi heistä mitään huippu-urheilijoita, koska tiedän ja olen nähnyt mitä huippu-urheilu on. En kuitenkaan aio estää lapsiani treenaamasta ihan niin pitkälle kuin he itse haluavat ja pystyvät sikäli kuin minulla kohtuudella riittää varat tätä harrastusta kustantamaan.
Koska lapseni nyt kuitenkin periaatteessa ovat kohtuullisen lahjakkaita ja treenaavat tälläkin hetkellä ryhmissä, joista teoriassa on mahdollisuus edetä kuinka pitkälle tahansa niin koen, että tämä kritiikki kohdistuu minuunkin - ihan tavallisen taitoluistelijan vanhempaan. Kyllä niistä tulevaisuuden taitoluistelutähdistä joku harjoittelee ja kilpailee minun lasteni kanssa samoissa ryhmissä ja minä heidän vanhempiensa kanssa näistä asioista lähes päivittäin puhun.
Ehkäpä tämä oli väärä foorumi tälle keskustelulle, täällä keskustelu lähtee aina sivuraiteille ja tuntuu että täällä valtaosin turhautuneet äidit haukkuvat toisiaan paremman tekemisen puutteessa. Valitettavasti ne asialliset viestit yleensä hukkuvat roskaan... Miksi jonkunkin (18) pitää tulla keskusteluketjuun kertomaan, että asia ei häntä kiinnosta? Eikö sellaiset ketjut kannattaisi jättää avaamatta, jotka eivät kiinnosta?
ap
Suututtaako muita taitoluistelun tilaa koskeva kirjoittelu ja kommentointi?
- Ei, ei pätkän vertaa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:56"]
Onko tämä vain minun kuvitelmaa, mutta loukkaantuvatko suomalaiset luistelijat muita useammin? Mietitään nyt vaikka Kiira Korpea ja Laura Lepistöä. Tuntuu, että aina jollain on joku enemmän tai vähemmän mystinen vamma. En muista, että Aasialaiset ja muun maalaiset olisivat jatkuvasti loukkaantumisten takia kisoista pois pahimmillaan koko kauden. Millaista oheishuoltoa Suomessa luistelijat saavat? Voisin kuvitella, että jossain Jenkeissä tai Aasiassa on käytössä kunnon fyssarit, urheiluhierojat, urheilulääkärit, ravitsemusterapeutit, urheilupsykologit ja muut vastaavat huoltotoimenpiteet. Toki nämäkin ovat sitten vanhempien lompakosta maksettava..
Varmaan muualla on paremmat harjoittelumahdollisuudet. Esimerkiksi jossain Japanissa, siellä ensinnäkin on enemmän porukaa mistä valita maajoukkue, enemmän potentiaalisia valmentajia jne.
Miksi lapsi pitää pistää jo pienenä luisteluun? Eikai joku kolmevuotias vielä nyt itse päätä harrastustaan. On sitten kiva ottaa lapsi harrastuksestaan pois taloudellisten syiden takia myöhemmin, jos lapsi sattuukin innostumaan lajista ja menestymään siitä. Eikö kannattaisi alunpitäenkin pistää johonkin halvempaan harrastukseen?
[/quote]
Yu na Kim on ollut alkukauden poissa loukkaantumsien takia. Evan Lysamikälie ei pääse olympialaisiin loukkaantumisen takia. Plushenko lopetti jo kerran kun loukkaantui käsittääkseni. Et vaan seuraa luistelua niin paljon, että huomaisit, että Japanissa, Venäjällä ja Jenkeissä on niin paljon hyviä luistelijoita, että jos joku on pois, tulee tilalle joku muu. Japanissa on miesten puolella jotain 10 kanditaattia, jotka kilpailevat olympiapaikoista, et sitä helposti huomaa jos sieltä joku puuttuu. Taitoluistelu on herkkä laji, jossa selkä- ja jalkavammat ovat todella yleisiä.