Alle 25-vuotiaana lapsen saaneet: oliko selkäkipuja raskauden aikana?
Selkärankahan on täysin luutunut vasta 25-vuotiaana. Tämä aiheuttaa sen, että nuorilla odottajilla on enemmän selkäkipuja kuin vanhemmilla.
Kommentit (25)
Ei ollut missään vaiheessa vaikka neljä lasta sainkin 25v ikään mennessä.
Ainoastaan kahdessa viimeisessä raskaudessa paukkui lantio. Siinä minun oireet.
Heheee.. Kai myöskin muistat, että vasta modernin lääketieteen myötä "kurpat" ovat alkaneet säilymään hengissä? Haiskahtaa ikiksen kiukutteluille. Minulla ei ole mitään ikääntymistä vastaan ja itseasiassa ihan odotan sitä päivää, kun olen niin vanha, että saan menettää käytöstavat ja ruveta sietämättömäksi ja suvaitsemattomaksi vittupääksi, kuten AP edellä. Alan vain olemaan kurkkuani myöten täynnä tätä lussutusta, kuinka alle 30-vuotiaista ei ole mihinkään. Jos otettaisiin aikakone ja painuttaisiin 1920-luvulle, niin 30-vuotias kuolisi ensisynnytykseen ja 50-vuotias vainaa. Ja minä 21-vuotiaana erinomainen vauvakone ja hyödyllinen.
Tukehdu kolesterolipillereihisi ja toivottavasti estrogeenilaastarin irtirepäisy sattuu ensi kerralla!
Ei ollut selkä eikä mitään muitakaan kipuja, kunnes vasta synnytyksessä. Kipuja odotuksen aikana tuli vasta neljännessä raskaudessa 36-vuotiaana. Liitoskivut olivat niin hirveät, että jäin sairauslomalle joskus 22 viikolla aina äitiysloman alkuun saakka.
Oli mutta niitä oli jo ennen raskautta.
Oli! Olen kyllä kärsinyt selkäkivuista koko ikäni, mutta muistan kuinka loppuraskaudesta jopa itkin kipuja! Kävin hierojalla, se auttoi aina päiväksi mutta sauraavana aamuna taas ihan järkyttävä kipu :( Ei oikeen voinnut edes nukkua missään asennossa kun aina vaan jomotti..
-18 vuotiaana äidiksi tullut
Kaikki kolme lasta olen tehnyt alle 25-vuotiaana ja joka kerta oli kovat selkäkivut. Minun tapauksessani ne johtuivat kyllä selässä olevasta viasta, joka oli tiedossa jo ennen raskautta. Kolmannen synnytyksen jälkeen lääkäri sanoikin, että jos haluan nelikymppisenä omin jaloin kävellä, vois lasten tekemisen jättää. No onneksi meillä oli kolmannen muksun jälkeen lapsiluku muutenkin täynnä.
No ei todellakaan. Sain 19- ja 21-vuotiaana ekat lapseni ja tosi helppoja oli raskaudet ja synnytykset. Mutta nyt kun sain hiljattain iltatähden 33-vuotiaana niin jonkin verran oli selkäkipuja loppua kohti. Ei mitään dramaattista kyllä nytkään.
Yhtä tuskaa, etenkin toisen kohdalla jolloin tuli välilevyongelmia, toinen syntyi kun olin 23
Oli, mutta oli ajoittain jo ennen raskautta ja on ollut edelleen raskauden jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 21:05"]
Yhtä tuskaa, etenkin toisen kohdalla jolloin tuli välilevyongelmia, toinen syntyi kun olin 23
[/quote]
Niin siis meikäläisellä ollut koko elämän kaikenlaisia selkävaivoja ja kävin ekan kerran fysioterapiassa 17-vuotiaana, jolloin rakas harrastukseni kärsi selkävaivoistani...tai aiheutti niitä :/
Oli mutta syynä selän ongelmat, jotka ovat olleet olemassa jo muksuna eikä niihin joka tapauksessa auta muu kuin leikkaus (jota olen yrittänyt vältellä).
Joten iän kanssa tuon kanssa ei ole mitään tekemistä.
Ei ollut. Sain lapsen 20-vuotiaana. Ainoat fyysiset kivut tms olivat loppua kohden järkyttäviksi äityneet liitoskivut, jotka herättelivät yöllä ja tekivät nukkumisen vaikeaksi. Olen tyytyväinen että sain lapsen nuorena, luulisin että yli 30-vuotiaana raskaus ja synnytys on raskaampia kropalle.
Tämä siis todistaa, että alle 25-vuotias ei ole fyysisesti valmis äidiksi. Jos haluaa välttyä selkäkivuilta, kannattaa tehdä lapset fyysisesti aikuisena eli yli 25-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 21:13"]
Tämä siis todistaa, että alle 25-vuotias ei ole fyysisesti valmis äidiksi. Jos haluaa välttyä selkäkivuilta, kannattaa tehdä lapset fyysisesti aikuisena eli yli 25-vuotiaana.
[/quote]
Päinvastoin. Näyttää siltä, että lapset kannattaa tehdä alle 25v.
Ei ollut selkävaivoja. Sain esikoisen 20-vuotiaana.
Ei ollut minkäänlaisia selkäkipuja kun sain lapsen 22-vuotiaana.
Oli kovia selkäkipuja, mutta ei ollut ennen raskautta eikä enää raskauden jälkeen.
Alle 25-vuotiailla on enemmän selkäkipuja kuin vanhemmilla odottajilla, koska selän lopullinen kuormituskestävyys saavutetaan vasta 25-vuotiaana kun selkäranka on täysin luutunut ja kasvanut.
Muistan että oli.
Mutta sitten taas vastaavasti myöhemmällä iällä ei ole ollut.
Se on itselläni vaihdellut raskauskohtaisesti. Ekasta oli joskus, kakkosesta oli melko pahasti selkä kipeä ja käytin välillä tukea, kolmannesta ei ollut ollenkaan ja nelosesta käytin paljon tukea ja viidennestä taas en käyttänyt eikä kipuja juurikaan ollut.