Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulusteletteko lapsilta koealueen ennen koetta?

Vierailija
01.10.2013 |

MInkä  ikäisiltä?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 18:50"]

Tämän vuoksi lapsemme opettaja on useasti korostanut, että vanhempien tulee auttaa kokeisiin valmistautumisessa. Pitää huolehtia että kokeeseen valmistaudutaan kunnolla. Luetaan erityisesti tiivistelmät ja uusien käsitteiden määritelmät. Vihko ja työkirja opiskellaan huolella. Ts. opettaja on neuvonut (suullisesti ja kirjallisesti useampana vuonna) vanhempia opettamaan lapsilleen oikeita opiskelutekniikoita.

Ope on myös kertonut, että läksyjä ei tarkisteta tunnilla, vaan vanhempien tulee ne tarkistaa (tai sitten ne jäävät tarkistamatta). 

[/quote]

Ei luoja mikä opettaja. Pedagogisesta ajattelusta ei tietoakaan. Se koulunkäynti on nimenomaan lapsen työtä ja lapsella on oikeus oppia oppimaan asiat itse, ilman aikuisen jatkuvaa tukea. Ja ope jättää läksyt tarkastamatta?!! Eihän se ope saa tietää lasten todellista osaamistasoa ennen koetta, jos ei näe osaako lapsi läksynsä vai ei. Ope ilmeisesti tuudittautuu ajatukseen, että lapsi osaa, ja sitten nauttii kun kokeessa vasta lapsi tajuaa että pieleen on mennyt jo monta viikkoa. Voi voi.

Vierailija
2/66 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 21:28"]

[/quote]

Ei luoja mikä opettaja. Pedagogisesta ajattelusta ei tietoakaan. Se koulunkäynti on nimenomaan lapsen työtä ja lapsella on oikeus oppia oppimaan asiat itse, ilman aikuisen jatkuvaa tukea. Ja ope jättää läksyt tarkastamatta?!! Eihän se ope saa tietää lasten todellista osaamistasoa ennen koetta, jos ei näe osaako lapsi läksynsä vai ei. Ope ilmeisesti tuudittautuu ajatukseen, että lapsi osaa, ja sitten nauttii kun kokeessa vasta lapsi tajuaa että pieleen on mennyt jo monta viikkoa. Voi voi.

[/quote]

Ei tuossa opessa ole mitään outoa, meidänkin lasten opet ovat sanoneet, että 

kotiläksyt on vanhempien vastuulla ja ne on oltava tarkistettu.

Joten vaikka ope tarkistaakin läksyt, niin ei niistä tiedä lapsen tietotasoa; onhan vanhempi ne tarkistanut ja korjauttanut tarvittaessa.

Ei lapset muutu aivottomiksi ja avuttomiksi, jos vanhemmat tukevat ja opastavat  koulutyössä, päinvastoin vanhempien kiinnostus lisää motivaatiota opiskeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulusteli vanhemmat aikanaan ja minä en ole vielä kuulustellut, kun esikoinen on kolmosella ja ekat tiedossa olevat kokeet vasta viikon päästä. (ykkösellä ja kakkosella ei kokeita kerrottu etukäteen) Aion kyllä kuulustella/opettaa häntä. Ei mitään stressiksi asti, mutta tottakai kokeisiin panostetaan. Tule hyvä pohja alusta asti, niin pääsee myöhemmin helpommalla. Kuulustelen kyllä läksytkin kuten enkun sanat ja tarkastan matikan laskut sekä tuntitehtävätkin. Korjataan niistä virheet sitten ja selitän jonkun asian, jos näyttää jääneen epäselväksi. Esimerkiksi matikassa olen pystynyt käymään monta juttua jo tähän asti paremmin kuin koulussa ja käyttäen juuri omalle sopivia menetelmiä. Yksilöopetusta...:) Enkä tosiaan koe tuota raskaana, kun on vain yksi kouluikäinen lapsi. Ja en mä lasta painosta. Ei kaikkea tarvi osata. Tietysti haluan vain tukea, kun kerran minulla on siihen resursseja. En usko, että ainakaan peruskoulussa tule koskaan mitään ongelmia missään aineessa. Matemaattiset aineet pystyn tukemaan vaikka lukion pitkään matikkaan ja fysiikkaan asti. Ainoastaan kielissä voi tulla ongelmia, jos lukee jotain sellaista, mitä en osaa. Tosin niissäkin voi kysellä sanoja tmv.  Mummu on luvannut jeesata kielissä, jos tulee vaikeaa. (jäi juuri eläkkeelle, opetti kolmea vierasta kieltä)

Vierailija
4/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lapset 11 ja 9

Vierailija
5/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulustelen 10-vuotiaalta.

Vierailija
6/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säännöllisesti, mutta toisinaan kyllä. Alakouluikäisiä lapsia.

Vierailija
7/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, teen myös omia kokeita, joilla testaan, että onko alue omaksuttu. Tuleepahan kerrattua peruskoulu itsekin...

Vierailija
8/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulustelen, pidän pistokokeita, laaditutan esseitä jne. Lapseni ovat toivoneet tätä palvelua enkä ymmärrä, miksi en kuulustelisi, jos se on lapselle tärkeää.

Vierailija
9/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lapset nyt 11- ja 13-vuotiaat.

Vierailija
10/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää ihan nykyajan ilmiö? En muista että minulta olisi koskaan lapsena kuulusteltu. Kuulustelevatko kaikki vanhemmat nykyään?

Vierailija
11/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nykyajan ilmiö. Multa kyllä äiti kuulusteli koealueet 30-35 vuotta sitten. Todennäköisesti ne, joilta itseltään on lapsena kuulusteltu, jatkavat samaa omien lastensa kanssa.

Vierailija
12/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ovat omat vanhemmat kuulustelleet ja nyt jatkan perinnettä omien lasten kanssa. Pärjäsin koulussa hyvin ja opiskelin hyvän ammatin. Siitä kiitos myös vanhemmille.

Vierailija
13/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 19:18"]

Onks tää ihan nykyajan ilmiö? En muista että minulta olisi koskaan lapsena kuulusteltu. Kuulustelevatko kaikki vanhemmat nykyään?

[/quote]

Kyllä tarvittaessa kuulusteltiin. Olen syntynyt 1967, eli ainakin 1970-ja 80-luvuilla saattoi tuollaistakin tapahtua.

Moni asia on muuttunut. Muun muassa vanhempien sitoutuminen lastensa tarpeisiin ja elämään...

Ja semmoinen pieni seikka, että silloin minun kaukaisessa lapsuudessani lapset saivat omat kirjat, joita sai alleviivata. Kokeisiin oli paljon helpompi lukea, kun kirjassa oli omat muistiinpanot, joita kerrata. Nykyäänhän kirjoja ei saa omaksi, joten niitä ei voi alleviivata ja meillä koelukuun kuuluu samalla muistiinpanojen teko, jotta ne tärkeimmät kohdat voi sitten vielä lukea pariin kertaan.

7

Vierailija
14/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tasan ole. Minulta kuulusteltin aina, samoin kavereilta. Sitä kutsuttiin välittämiseksi. Vanhemmat olivat aidosti kiinnostuneita koulunkäynnistämme.

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 19:18"]

[/quote]

Vierailija
15/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen koetta käyn lapsen kanssa koealueen läpi kun hän on itse ensin lukenut kokeeseen kaikessa rauhassa.

Poika on 12v. ja ainakin vielä haluaa että äiti kyselee mutta taitaa se yläkoulussa sitten loppua...ehkä kielten sanoja saa silloin vielä kysellä.

16/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä kuulusteltiin ja ala-asteella läksytkin tarkastettiin. Saman kohtelun tulee oma lapseni saamaan myös.

Vierailija
17/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselta 13v aina ja ikuisesti, koska itse se ei viitti. Siis luetaankin ja sitten kyselen.. muutaman kokeen vuosien varrella jättpnyt herran haltuun ja tulos on sitten vitosen ja kutosen välillä. Kun yhdessä tehdään, niin ysin ja kasin välillä.

Kuopukselta 10v kyselin nyt viime viikolla ekan karran, kun valitti etten panosta hänen läksyihin ja kokeisiin ollenkaan. Tottahan tuo puhu, joten kirja käteen ja kyselemään. Sai siitä 10-, kuten yleensä mistä vaan kokeista.

Vierailija
18/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 jatkaa itseltä multa ei kokeisiin yms kysellyt. Vanhemmat luottivat, että hommat hoitui ja niin ne hoituikin. Mä olin neljän katraasta vanhin, äiti tenttas kyllä veljieni kokeet. Siskokin hoiti hommansa mallikkaammin kuin mä. Jos mä olin ysin tyttö, niin se kympin. Veljet sitten kasin poikia.

Vierailija
19/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyselen, lapsi 10v. Samoin tekivät vanhempani. 

Samalla opetan lapselle mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, ts. mitkä ovat alueen tärkeinpiä asioita.

Vierailija
20/66 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuulustellut, lapset 10 ja 8v. Ja olen sitä mieltä, että jos kokeisiin tarvitsee hirveästi lukea, niin läksyjä ei ole tehty kunnolla. Minäkään en juuri kokeisiin lukenut eikä minulta ikinä kuulusteltu kotona, ja menestyin koulussa hyvin (peruskoulun ka muistaakseni 9.3 ja E:n paperit kirjoitin).

Lapsilla menee koulu hyvin, juuri allekirjoitin nelosluokkalaisen äikänkokeen, josta arvosana 9-.