Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihanaa kun lapsen mumma haluaa hoitaa lasta, mutta....

Vierailija
01.10.2013 |

Mieheni vanhemmat ovat aivan ihanat. Jos jostain pitäisi valittaa, niin siitä että ovat aivan liian kilttejä.  Minä todella, todella pidän heistä, ja minusta on todella ihanaa että ihan alusta asti ovat olleet lapsenlapsestaan erittäin kiinnostuneet, ja mielellään ottaneet silloin tällöin yön yli hoitoon (useimmiten he ovat pyytäneet).

Nyt kun meille tuli toinen lapsi, heidän tarjoama apu on ollut kullanarvoinen, kun olen saanut välillä olla ihan vain vauvan kanssa.

Ongelma nyt kuitenkin on se, että pojalla (2v) on nyt ihan hirvittävä uhma päällä, ja osaa olla todella hankala. Esimerkiksi kun ollaan kävelyllä hän päättää että pitäisi lähteä eri suuntaan, kun en suostu hän yrittää lähteä juoksemaan tien yli, tai heittäytyy maahan huutamaan jne....

Nukuttamiset päivisin on sellaiset että hän rimpuilee vastaan kuin villipeto koska ei halua nukkua, mutta hän tarvitsee ne unet, koska jos ei nuku ilta on pelkkää tuskaa ja huutoa.

Normaalisti hän nukkuu yön 20-08, saattaa heräillä vähän muutamaan otteeseen. Joskus hän ei saa unta heti uudestaan, ja pelleilee, mutta ei nousta vaan jäädään tottakai sänkyyn, koska on yö, ja yöllä nukutaan.

Ongelma nyt on se, että mumman luona annetaan kaikki periksi. Jos hän haluaa jätskiä iltapalan jälkeen, hän saa sen. Iltapala/välipalat (ja välivälipalat.....) on Paula-vanukkaita, jätskiä, keksiä jne. (En olisi edes tiennyt tästä jos miehen sisko ei olisi kertonut....)

Jos hän siellä herää yöllä, ne nousevat ylös leikkimään ja menevät takaisin nukkumaan kun poika näyttää taas väsyneeltä.

Lopputuloksena meillä on sitten taas vielä rankempaa kun hän tulee takaisin kotiin.....

En haluaisi nipottaa heille, koska on ihanaa että pojalla on paikka missä ei tarvitse jakaa huomiota koko ajan pikkusiskon kanssa. Toivoisin vain että he eivät olisi niin kilttejä, ja että asettaisivat vähän rajoja. Miehelle olen sanonut että se on hänen asiansa sanoa omille vanhemmilleen, mutta ei hän halua pahoittaa äitinsä mieltä.... Valittaa sitten kuitenkin itse aina jälkeenpäin kun poika on taas saanut tehdä mitä haluaa siellä.

No, eihän pojan uhma kestä ikuisesti, kai tämän nyt kestää.

Halusin vain jonnekin valittaa, kiitos kun jaksoit lukea =)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo tullut ns. ulos kaapistaan ja toitottaa elämänkatsomustaan.

Nolottaa.

Haittake se nuoren kehitystä?

Vierailija
2/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on ok, että mummulassa on eri säännöt kuin kotona. Oikeastaan se on hyvin odotettavaakin. Mummula saakin olla paikka jossa vähän hemmotellaan.

Pienellekin lapselle voi opettaa, että eri paikoissa on erilaiset säännöt. Kotona määrää äiti, mummulan touhuista päättää mummu ja kavereiden äitien säännöt pätevät heidän kotonaan. Voi sanoa ihan yksinkertaisesti vain, että mummulassa saa mutta kotona ei.

Minä muistan hyvin kuinka ihanaa omassa mummulassani oli aina olla pienenä. Sain valvoa myöhempään ja aamupalaksi oli usein lättyjä. Samaa olen halunnut omille lapsillenikin. Mummu ja vaari saavat päättää millaisia isovanhempia haluavat olla ja minä sopeudun sitten siihen. Meillä ainakin lapset ovat hyvin nopeasti oppineet, että mummulassa saa vähän eri vapauksia kuin kotona arjessa ja kotona osaavat taas palata kotisääntöihin. Kyllä ne lapset oppii kun johdonmukaisesti tätä asiaa heille opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on ok, että mummulassa on eri säännöt kuin kotona. Oikeastaan se on hyvin odotettavaakin. Mummula saakin olla paikka jossa vähän hemmotellaan.

Pienellekin lapselle voi opettaa, että eri paikoissa on erilaiset säännöt. Kotona määrää äiti, mummulan touhuista päättää mummu ja kavereiden äitien säännöt pätevät heidän kotonaan. Voi sanoa ihan yksinkertaisesti vain, että mummulassa saa mutta kotona ei.

Minä muistan hyvin kuinka ihanaa omassa mummulassani oli aina olla pienenä. Sain valvoa myöhempään ja aamupalaksi oli usein lättyjä. Samaa olen halunnut omille lapsillenikin. Mummu ja vaari saavat päättää millaisia isovanhempia haluavat olla ja minä sopeudun sitten siihen. Meillä ainakin lapset ovat hyvin nopeasti oppineet, että mummulassa saa vähän eri vapauksia kuin kotona arjessa ja kotona osaavat taas palata kotisääntöihin. Kyllä ne lapset oppii kun johdonmukaisesti tätä asiaa heille opettaa.

Vierailija
4/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestä mummolassa saa vähän hemmotella. Mutta ei nyt sentään nousta yöllä leikkimään! Ja ihan terveyssyistä olisi hyvä syödä jotain muuta kuin herkkuja. Yrittäisitkö ottaa asian itse puheeksi? ymmärrän että on hankalaa, koska kun puhuin omalle anopille että pitäisi laittaa lapsi ajoissa nukkumaan ja antaa oikeeta ruokaa lounaaksi klo 12, niin sen jälkeen olen ollut se jolle ei kelpaa mikään anopin mielestä. Eipähän itse ollut kuuntelemassa väsymystä kiukkuavaa lasta seuraavana iltapäivänä...

Vierailija
5/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:56"]

[/quote]

Näin olen minäkin ajatellut, mutta tuntuu että 2vuotias joka hakee rajoja on vähän liian pieni ymmärtämään että mumman ja vaarin luona tehdä niin, ja kotona näin....

Vierailija
6/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:05"]

Minunkin mielestä mummolassa saa vähän hemmotella. Mutta ei nyt sentään nousta yöllä leikkimään! Ja ihan terveyssyistä olisi hyvä syödä jotain muuta kuin herkkuja. Yrittäisitkö ottaa asian itse puheeksi? ymmärrän että on hankalaa, koska kun puhuin omalle anopille että pitäisi laittaa lapsi ajoissa nukkumaan ja antaa oikeeta ruokaa lounaaksi klo 12, niin sen jälkeen olen ollut se jolle ei kelpaa mikään anopin mielestä. Eipähän itse ollut kuuntelemassa väsymystä kiukkuavaa lasta seuraavana iltapäivänä...

[/quote]

En usko että minusta tulisi se jolle mikään ei kelpaa, enemmän anoppia nolottaisi että hän ei ole osannut, ja sitähän en halua...

Mutta joo, se kun lapsi vielä pari päivää kiukkuaa väsymystä mummolareissun jälkeen on ikävä.
 Ja sitten kun rutiinit ja rajat on taas selkeät mumma ja vaari pyytävät taas hoitoon koska nauttivat pojan seurasta niin paljon, ja välillä mietin että pitäisikö sanoa että nyt ei pysty.

Vierailija
7/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on siitä, että 2-vuotias on siellä silloin tällöin niin kyllä hän oppii eri sääntöihin kun jaksaa olla johdonmukainen. 

Turvallisuusasiat jne. ovat tietysti asia erikseen, mutta jäätelö iltapalaksi mummulareissuilla ei ole mikään iso juttu, jos se ei normaaliin arkeen kuulu.

Jos uniasiat mummulareissuista vaikeutuvat niin siitä voisit ehkä rauhallisesti keskustella. En puuttuisi herkutteluun, koska silloin isovanhemmille tulee helposti tunne, että tekevät kaikki mielestäsi väärin vaikka et sitä tarkoittaisikaan. Mutta luultavasti voisit sanoa, että yrität saada lapsen uniasioita kuntoon ja toivoisit heidänkin auttavan teitä sillä, että siihen suhtauduttaisiin johdonmukaisesti niin kotona kuin mummulassakin. En usko, että sellainen loukkaisi ketään.

Vierailija
8/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa kuuluukin olla eri säännöt kuin kotona. Aivan ihanaa kun mummolassa saa herkutella, valvoa, Mummi passaa vaikka ruuat telkkarin eteen. Paljon kamalampaa olis, jos mummolassa pitäisi olla kuin kirkossa ja säännöt olisivat kovemmat kuin kotona. Näitäkin nähty ja lapset kun kasvavat isommiksi, niin heitä ei saa isovanhemmille pakottamallakaan. 

Vierailija
9/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikkäriasiasta on puhuttu, toteavat vain että eivät he ossa kun poika ei halua. Sokerilla pysyykin sitten hereillä jne...

Hoidossa on ollut lähes joka toinen viikko, joskus joka vkloppu, harvoin on kaksi viikonloppua välissä. Joskus kysyvät saavatko pitää toisenkin yön.

On siis tähän tilanteesen nähden vähän turhankin paljon siellä.

Mutta joo, hyviä pointteja, ja joo, hemmottelu kuuluu mummolaan, olen samaa mieltä.

Mutta kunhan olisi edes jotain rajoja eikä sitä että mumma ja vaari tottelee jokaista pikkuherran käskyä =)

Vierailija
10/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi 6-vuotias ja samanlaista touhua on ollut koko elämänsä ajan ukkilassa :) Sieltä tullaan suupielet suklaassa ja sokerissa syli täynnä uusia leluja ja vempeleitä. Kun kyselen mitä ovat tehneet, ovat kuulemma saunoneet klo 23 ja muuta sellaista, mutta onhan tuo lomaa lapsellekin..

Vierailija
11/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että kiukkuaa mummolan tapojen vuoksi? Ettei vain kyseessä olisi normaali 2v, jolla on helvetin ikävä äitiä, joka ei halua olla kanssaan vaan valitsee mieluummin vauvan seuran. Kyllä se lapsi tajuaa, että on mummolassa siksi, että on omassa perheessä liikaa.

Lapsi protestoi sinulle sitä, että uudestaan ja uudestaan hylkäät hänet. Niin pitääkin olla, hän vasta opettelee sitä, että joutuu olemaan yksin ja kuka on paras protestin kohde jos et sinä?

Vierailija
12/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on mummollassa löyhemmät säännöt, mutta minusta ok. Tietysti isovanhempien pitää kunniottaa vanhempien tahtoa, eikä esim. syöttää karkkia lapselle jonka vanhemmat eivät halua tämän sitä syövän. Sen sijaan minusta vanhemmat eivät voi vaatia isovanhempia olemaan tiukempia ja komentamaan enemmän, kuin nämä haluavat - toimimaan luonteensa vastaisesti.

Vierailija
13/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko aikuiset lapseni saavat minua määrätä? Eivät yhtään! Samana päivänä kun miniä sanoo, mitä minun tulee lastenlasten kanssa tehdä, loppuu myös lastenhoitopalvelu. Palkallista hoitajaa saa määrätä, isovanhempana teen juuri niin kuin itse tahdon, kunhan se ei ole laitonta eikä vanhingoita lasta.

Jos miniällä ei pinna ja osaaminen riitä uhmiksen kanssa, niin miksi ihmeessä hänen pitää saada pakottaa minut tekemään yhtä tyhmästi kuin hän tekee?

Vierailija
14/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas näitä av-vastauksia =)

En nyt jaksa provosoitua, mutta kiitos yrityksestä =)

Vierailija
15/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodin kanssa sama juttu: eivät tottele meitä vanhempia vaan tekevät oman päänsä mukaan. Olen jo neljä valitusta tehnyt, mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Kun minä vanhempana tiedän, mikä on lapselle parhaaksi, niin miksi minua ei totella?

Vierailija
16/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana anoppi sinulla, ap! Ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ihan normaalisti käyttäytyy sinun lapsi riippumatta siitä syökö se vanukkaita iltapalaksi ja valvooko yöllä mummolassa. Löysää äitinä vähän pipoa.

Vierailija
17/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta2-vuotiaanne on liian usein yökylässä. Jos on viikottain ja useamman yön, niin pitäisi ehdottomasti olla terveellisempi ruokavalio. Eikö sinulla ole lasta ikävä kun on koko ajan poissa? Etkö usko, että lapsi haluaisi olla välillä kaksin sinun kanssasi? Miksi se on vain vauvan oikeus?

Kerran kuussa yöpyminen ja epäterveelliset syömiset ja nukkumiset on ok, mutta kun on noin paljon hoidossa, alkaa ongelmana olla mustasukkaisuus. Ei ihme, että purka ikäväänsä uhmalla. Kohta toki alistuu, ettei ole vanhemmille yhtä tärkeä kuin sisko ja taas on pilattu yksi sisarussuhde loppuiäksi.

Vierailija
18/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-aika on mennyt siihen että imetän, ja annan sitten vauvan isälle ja leikin pojan kanssa. Kylvyt on mun ja pojan omaa aikaa. Käyn ulkona vain pojan kanssa, nukutan päikkäreille.

Poika ei ole missään muualla hoidossa.

Uhmaa oli havaittavissa jo ennen vauvan syntymää.

Mumma ja vaari siis pyytävät hoitoon näin usein, en ole itse viemässä hänet pois koko ajan. Kyllä minulla on poikaa ikävä kun hän ei ole kotona.

Joo, sanoin etten provosoituisin, mutta onnistuihan se sittenkin, eikä vaatinut muuta kuin se että joku kuvittelee taas tietävänsä miten meillä menee kotona muutaman rivin perusteella =)

ah niin, ja minustakin siis se epäterveellinen ruokavalio on ongelma siellä, ja itsekin mietin että kannattaako poikaa antaa niin usein hoitoon.

Vierailija
19/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 18:24"]

Paljonko aikuiset lapseni saavat minua määrätä? Eivät yhtään! Samana päivänä kun miniä sanoo, mitä minun tulee lastenlasten kanssa tehdä, loppuu myös lastenhoitopalvelu. Palkallista hoitajaa saa määrätä, isovanhempana teen juuri niin kuin itse tahdon, kunhan se ei ole laitonta eikä vanhingoita lasta.

Jos miniällä ei pinna ja osaaminen riitä uhmiksen kanssa, niin miksi ihmeessä hänen pitää saada pakottaa minut tekemään yhtä tyhmästi kuin hän tekee?

[/quote]

Ja lapset ajattelee että äidin päsmäröintipäivät on nyt ohi, jos ei välitä toiveistamme ei saa hoitaa lasta, ja ainut joka kärsii aikuisten pelleilystä on lapset.

[/quote]

Aika harva isovanhempi oikeasti haluaa hoitaa lasta! Suhde isovanhempiin kehittyy muullakin tavoin. Mieti muuten sitä, että vaikka päiväkodissa ne hoitajat hoitaa samoja lapsia vuosia, niin ei ne lapset hoitajia kovin läheisinä pidä.

Vierailija
20/26 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 18:24"]

[/quote]

Ja lapset ajattelee että äidin päsmäröintipäivät on nyt ohi, jos ei välitä toiveistamme ei saa hoitaa lasta, ja ainut joka kärsii aikuisten pelleilystä on lapset.

[/quote]

Aika harva isovanhempi oikeasti haluaa hoitaa lasta! Suhde isovanhempiin kehittyy muullakin tavoin. Mieti muuten sitä, että vaikka päiväkodissa ne hoitajat hoitaa samoja lapsia vuosia, niin ei ne lapset hoitajia kovin läheisinä pidä.

[/quote]

Aika hyvää verrata isovanhemmuutta päivähoitoon, suorastaan häikäisevän loistokas veto.