Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootteko antanut lapselle melatoniinia jotta nukahtaisi?

Vierailija
01.10.2013 |

Meillä lapset riekkuvat aina vielä kymmeneltä, en saa mitäämn kuria.
Itse otan välillä melatoniinia, voisinko antaa sitä lapsille?
Vaikkapa puolikkaan 1mg tabeltin?

Kokemuksia?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toimii loistavasti 11 - vuotiaan nukahtamisvaikeuteen. Lapsi saattaa pyöriä tuntikausia sängyssään illalla, eikä jaksa nousta aamulla ylös. Alkoi pelkäämään nukkumaanmenoja. Suvussa esiintyy unettomuutta ja huonounisuutta, joka oireilee monin tavoin valveillaoloaikana. Lääkäri kirjoitti reseptin ja mitään ongelmaa ei enää ole!

Kyllä oikein käytettynä lääkärin määräyksellä melatoniini on oikein hyvä juttu.

Miksi ihmeessä alapeukku?

Vierailija
22/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini aiheuttaa diabetesta! Googlaa.

Unettomuus aiheuttaa psykooseja!

Googlaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini ei auta, jos lapset riehuvat iltaisin: se on unihormoni, joka auttaa nukahtamaan silloin kun ihminen menee nukkumaan ja rauhoittuu itse sitä varten, mutta ei se väkisin nukuta sellaista, joka ei halua nukahtaa. Tämän siis saanon sitä itse käyttäneenä.

Melatoniinin lyhytaikainen käyttö on ilmeisesti melko turvallista niin lapsilla kuin aikuisillakin. Pitkäaikainen käyttö sen sijaan on ongelmallisempi juttu: sen on todettu kasvattavan alttiutta diabetekselle, jos sellainen alttius ennestään on. Se voi aiheuttaa puberteetin oireita sitten kun käyttö lopetetaan, vaikka lapsi ei muutn olisi murrosiässä.

Vierailija
24/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän perheen jossa lapset vaan pelaa pelaa ja pelaa. Sit se äiti syöttää melatoniinia että nukkuvat. Jos joskus (vuoden aikana oon nähny kaks kertaa ne ulkona) pääsevät ulos niin leikkivät vaan sitä peliä mitä pelaavat. Luulis et tohon puututtais jo jossakin...

Vierailija
25/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan univaikeuksiselle lapselle ajoittain neljänneksen 1 mg tabletista. Univaikeuksia on kouluiltoina, koulu jännittää ja aiheuttaa stressiä (syitä tutkitaan) erikoisen paljon. Jotta väsymys ei lisäisi ongelmia, aikaistan tarvittaessa melatoniinilla. Ulkonakäynti illalla lisää kierroksia, jotka laskevat hitaasti. Ikää 10. Toinen lapsi ei tarvitse, ne vaan on erilaisia.

Vierailija
26/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan univaikeuksiselle lapselle ajoittain neljänneksen 1 mg tabletista. Univaikeuksia on kouluiltoina, koulu jännittää ja aiheuttaa stressiä (syitä tutkitaan) erikoisen paljon. Jotta väsymys ei lisäisi ongelmia, aikaistan tarvittaessa melatoniinilla. Ulkonakäynti illalla lisää kierroksia, jotka laskevat hitaasti. Ikää 10. Toinen lapsi ei tarvitse, ne vaan on erilaisia.

Nimenomaan, juuri näin!

Ei ole olemassa mitään kaikille sopivaa nyrkkisääntöä joka pätisi kaikille ja kaikkiin tilanteisiin, kuten täällä mammat haluavat asian nähdä, kun eivät mitään ymmärrä. Mikäli alan

lääkäri kirjoittaa reseptin sairauden hoitoon, on asia harvinaisen yksinkertainen. Lastensuojeluilmon voi tehdä ihan sitten vaikka siitä, ettei noudata lapsen asianmukaista lääkitsemistä.

Eipä sitä lapsen angiinaakaan saa lääkitsemättä jättää.

Vierailija
27/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo että kasvatus ongelmiin ?! Jos lapsella on AD/HD nii on ihan normaalia että nukkumaan meni ei onnistu

Vierailija
28/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ei jaksa ei se ole jaksamisesta kiinni! Mikä siinä on jos ei ymmärretä sitä että on erilaisia lapsia jollain on AD/HD tai aistiherkkyys tai muuten vaan niin ei sen kanssa ole nukkumaan menot helppoja. Itse en ole vielä kokeillut melatoniinia Mutta olen harkinnut kun omalla lapsella on AD/HD ja aistiherkkyys ja ongelma nukkumaan menon kanssa joka ilta taistellaan siitä ja ei auta vaikka kuinka juoksuttaa pihalla ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
29/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkapahoinvointi- ja allergialääkkeet toimii myös hyvin. Ja ne eivät ole niin "paheksuttuja"...

Vierailija
30/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you kirjoitti:

Matkapahoinvointi- ja allergialääkkeet toimii myös hyvin. Ja ne eivät ole niin "paheksuttuja"...

Todellakin mielummin vaikka antihistamiinia kuin melatoniinia, on paljon turvallisempi. Mutta ei kumpaakaan ominpäin!

Vierailija
31/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oma lapsi on aamun virkku ja illan torkku kuten äitinsäkin. Helpottaa suuresti elämää kun ei tarvitse useinkaan riidellä illalla nukkumaan menon kanssa eikä myöskään aamulla heräämisen kanssa. Ihan itsekseen menee nukkumaan kun alkaa väsyttämään eli  tunnistaa itse väsymyksensä. Nukkuu muutenkin tosi hyvin yönsä. 

Vierailija
32/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin nukkumaan rauhoittava yrttitee olisi ehkä turvallisempi. Esimerkiksi ihan vaan perinteinen kamomilla.

Vierailija
33/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain todellista tietoa diabetesriskistä? Ja nimenomaan lapsuusiän diabeteksestä?

Googlasin kysymystä, ja nopea nettitieto sanoo, että matalat melatoniinitasot assosioituisivat aikuistyypin diabetesriskiin. Ja että riskin vähentämistä melatoniinilla voisi kokeilla kokeellisena.

Toki ymmärrän, että ulkoisen hormonin anto voi dempata omaa tuotantoa (tällöin varmaan pitkään kestänyttä suuriannoksista hoitoa ei pitäisi lopettaa nopeasti, vaan purkaa hitaasti annosta vähentäen).

Onko siis kenelläkään tutkimustietoa aiheesta lapsilla?

Vierailija
34/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän melatoniinia, mutta en ikinä antaisi lapselle, en ilman psykiatrin määräystä. Eläinkokeissa on melatoniinin todettu aiheuttavan kasvun hidastumaa ja kehityksen viivästymää rotilla. Joskus, kun lapseni ei ole saanut unen päästä millään kiinni, olen antanut hänelle "unipillerin", Multitabsin, ja sen jälkeen poika on nukkunut kuin tukki.

tk-lääkäri

Vierailija
35/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt mikään keskushermostolääke ole, ihmeen hysterisointia. Ei se lapsi kuole jos silloin tällöin satunnaisesti antaa melatoniinia. Eri asia sitten jos menee säännölliseksi. Meillä yhdellä lapsella resepti siihen, mutta olen pari kertaa antanut toisellekin kun unirytmi on aikaerotasituksen takia ollut sekaisin.

Vierailija
36/53 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen rytmi, liikuntaa paljon, suihku ja iltapala. 

Vierailija
37/53 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini inhiboi kasvuhormonin ja gonadotropiinin eritystä, joten lapselle sen syöttäminen ei ehkä ole kovin järkevää

Vierailija
38/53 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo anna ihmeessä! Meilläkin riekkuminen loppui! Ihanaa, kun saan laitettua lapset vaikka kuudelta nukkumaan jos haluan, ja sitten voin huoletta lähteä baariin, kun tiedän, ettei lapset herää! <3

Tää on vitsi mutta sanon silti. Melatoniini ei estä heräämistä.

Vierailija
39/53 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu muutenkin älyttömältä kuinka moni nykyään vetää tuota hormonia uneen kun sitä saa niin vapaasti. Varmasti tuon jatkuvasta käytöstä on jotain haittaa

Vierailija
40/53 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin resepti Melatoniin lapsen univaikeuksien takia. Otti tabletin illalla ja muutaman tunnin kuluttua heräsi järjettömään päänsärkyyn. Jäi loput tabletit ottamatta, sen verran pelottava kokemus oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän