Jos lääkitset lasta (korkea kuume, kurkkukipu) niin mikä
olisi hyvä lääke helpottamaan tukalaa oloaan. Buranaa saisi ohjeen mukaan antaa puoli tablettia neljästi päivässä. Lapsi on 11v.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:21"]
Jos kuume ei ole neljässäkymmenessä, niin anna toisen nukkua. Se on paras lääke.
[/quote]
Kuumetta vähän yli 38, mutta kurkku niin kipeä että pitää hereillä. Nieleminen vaikeaa. ap
Antaisin varmaan ihan vain sitä buranaa, kurkkupastilleja ja lämmintä kaakatota tai teetä hunajalla.
Jos nieleminen jatkuu vaikeana vielä ylihuomenna, veisin lääkäriin.
Miten olisi ensi alkuun ihan kurkkupastillit (Eucalyptus, Vicks tms imeskeltävä). Helpottaa inhaa oloa kurkussa. Jos tuntuu että tarvitsee särkylääkettä, niin annan itse mieluummin parasetamolia - vatsaystävällisempää. Eli Panadol, Pamol F tms.
Buranan lisäksi voi antaa Panadolia (siinä eri vaikuttava ainesosa kuin Buranassa)
Onko kivulla jokin itseistarkoitus, vai?
Käyttätävätkö niin ajattelevat äidit samaa logiikkaa vaikkapa vesirokon kanssa, tai muiden tarttuvien tautien kanssa eli "mennäänpäs hakemaan kyläpaikasta meille se vesirokko"?!
Kuumeen ollessa 38.5 tai yli sen, sitä olisi hyvä alentaa.
Kurkkukipu on perin viheliäistä, se häiritsee pahasti oloa, kipu ei ole mikään "kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat"-juttu, ei varsinkaan lapsella tosin ei aikuisellakaan, mielestäni.
Meillä tarpeen mukaan käytössä ihan panadol ja ibubrofeeni-tabut, varalta kaapissa pullo Pronaxenia (reseptimikstuura) joka tehoaa parhaiten ja esim yön ajan, kipuun ja kuumetta alentavasti.
Lapset 10v ja pian 12v.
Järki käteen.
Kys kurkkupastillit ovat ihan tuubaa, on kuin karkkia söisi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:26"]
Miten olisi ensi alkuun ihan kurkkupastillit (Eucalyptus, Vicks tms imeskeltävä). Helpottaa inhaa oloa kurkussa. Jos tuntuu että tarvitsee särkylääkettä, niin annan itse mieluummin parasetamolia - vatsaystävällisempää. Eli Panadol, Pamol F tms.
[/quote]
Ja kurkkupastilleista lähes kaikki ovat "karamellikamaa", sininen Mynthon ei ole maukas mutta tehoaa hieman kipuun.
-7-
Miksi muka kuumetta pitää alentaa, jos sitä on 38.5? Parempi vain että elimistö saisi hoitaa sen itse pois ja potilas voisi vaikka vaan nukkua. Kurkkukipu on inhottavampi, ja se olisi hyvä saada jollain keinolla pois, itse en ole kyllä keksinyt muuta kuin juominen ja strepsilsit ja kaupan "kurkkupastillit".
Hei
MInä kuulun niihin äiteihin, jotka lääkitsevät vasta yli 40 asteen kuumetta. Oloa voi helpottaa muilla keinoin.
Ja käyn hakemassa vesirokko :)
Mutta ap:n tapauksessa lapsella on kova kipu, eikä voi nukkua. Antaisin varmaan panadolia ja jos ei auta niin buranaa myöhemmin. Veisin kyllä lääkäriin tosta kurkkukivusta. Yleensä perusflunssan kurkkukipu ei ole niin kova, että ei voi nukkua.
Sitten tietty kuumaa juotavaa mahdollisimman paljon ja lepoa.
farmaseutin ohje: reseptillä pitkävaikutteista pronaxenia+parasetamoli vaikka liukeneva tabletti yhdessä tai burana+parasetamoli yhdessä ja bafucin suuhun kurkun kipua auttamaan. eli voi yhdistää jos 1 lääke ei laske kuumetta ja auta kipuun tarpeeksi.
farmaseutin ohje: reseptillä pitkävaikutteista pronaxenia+parasetamoli vaikka liukeneva tabletti yhdessä tai burana+parasetamoli yhdessä ja bafucin suuhun kurkun kipua auttamaan. eli voi yhdistää jos 1 lääke ei laske kuumetta ja auta kipuun tarpeeksi.
ei ainakaan mitään lämmintä, mielellään jäätelöä ja paljon
Kivun kärsiminen ei edistä mitään. Burana on hyvä kurkkukipuun. Paketin annostuksen mukaiset maksimit vaan, jos on vielä kuumeessakin.
Itse olen kokenut että vaikenta sairaan lapsen kanssa on saadä hänet juomaan riittävästi...
Mä annan kipeällä lapselle buranaa niin paljon kuin saa antaa. Annan myös niitä apteekista ostettavia kurkkupastilleja. Syötän kylmää ja kuumaa, mikä vain auttaa parhaiten kurkkuun.
Meillä on aina ollut se 38,5 kuumerajana. Vasta sitten ekat lääkkeet, mutta kun kuume on noussut siihen, niin lääkitsen niin kauan säännöllisesti kunnes kuume laskee. Tietysti päänsärkykuumeet sun muut särkytaudit ovat asia erikseen ja silloin lääkitsen heti.
Buranaa, 11-vuotiaalle uskaltaisin antaa yhden 200mg:n kolmesti päivässä. Meillä lääkitään olon mukaan, ei sen mitä kuumemittari näyttää.
Onnea valitsemallasi tiellä.
Ja ilmeisen onnekkaita olette, ainakin tähän asti, olleet jos ja kun teillä on sairastettu vesirokot ilman mahd vakaviakin jälkitauteja kuten aivokalvontulehdus ja sen seurannaiset.
Minä en leikkisi venäläistä rulettia omien lasteni suhteen, mutta valitettavasti tässä maassa saa altistaa lapsensa vaikka mille pas*kalle ilman että valtiovalta asiaan puuttuu. Ja näin saadaan lööppitekstejä säännöllisesti.
ps, ilm teillä ei ole taipumusta kuumekouristuksiinkaan, tosin sehän voi pamahtaa kelle tahansa kuumeen ylittäessä tuon 38.5 astetta.
-7-
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:59"]
Hei
MInä kuulun niihin äiteihin, jotka lääkitsevät vasta yli 40 asteen kuumetta. Oloa voi helpottaa muilla keinoin.
Ja käyn hakemassa vesirokko :)
Mutta ap:n tapauksessa lapsella on kova kipu, eikä voi nukkua. Antaisin varmaan panadolia ja jos ei auta niin buranaa myöhemmin. Veisin kyllä lääkäriin tosta kurkkukivusta. Yleensä perusflunssan kurkkukipu ei ole niin kova, että ei voi nukkua.
Sitten tietty kuumaa juotavaa mahdollisimman paljon ja lepoa.
[/quote]
Annoin 2h sitten puolikkaan burana 400. Lääke helpotti kovaa kurkkukipua sen verran, että lapsi pystyi juomaan ja vähän syömään. Uneen pääsy myös helpottui.
Lääke toi huomattavan avun :)
ap
Jos kuume ei ole neljässäkymmenessä, niin anna toisen nukkua. Se on paras lääke.