Saako soluasunnossa majoittaa vieraita ilman kämppisten lupaa?
Ja jos näin tekee niin mitä siitä seuraa? Voiko Hoas häätää?
Kommentit (36)
Nutturaa höllemmälle tai muutto yksiöön.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 22:31"]
Nutturaa höllemmälle tai muutto yksiöön.
[/quote]
Yhteiskunta maksaa suurimman osan opiskelijoiden asumisesta. Se maksetaan opiskelua varten. On kaikkien edun mukaista, että nämä solukämpät säilyvät opiskelevien opiskelijoiden käytössä ja niistä muutetaan mahdollisimman pian työelämään. Kaikki häiriöt on tavallisia opiskelija asuntoloissa, mutta niitä on ennemmin syytä rajoittaa kuin tukea. Ylimääräinen kaveri soluasunnossa on häiriö ja usein häiriö ei rajoitu pelkkään majoittumiseen. Se häiritsee toisten opiskeluihin keskittymistä, tentteihin valmistautumista ja päättötyön tekemistä.
Minkä takia sellaiseen ei pitäisi puuttua?
Tapauskohtaista, mutta kyllä minua olisi soluaikoina ärsyttänyt, jos jonkun poikaystävä olisi viikon pyörinyt nurkissa. Yötä päivää. Vähemmän olisi ärsyttänyt vaikka naisystävän majoittuminen. En osaa rentoutua miesten seurassa, enkä kokisi voivani hillua yöpaitulissani keittiössä tai sipsutella pyyhe päällä suihkusta huoneeseeni. Kestin 2 kämppistä, ja toisessa solussa 4, ylimääräiset "ulkopuoliset" tuottivat aina tuskaa. Lisää tuskaa tuo jos olette äänekkäitä ja sottaisia :D eli kokkaatte kahdelle pitkää illallista ja jätätte keittiön sikin sokin, hiplaatte toisianne rakastavaisesti, käytte yhdessä suihkussa ja siellä menee 45min "saippuoidessa". Wc-pytyn kansi on ylhäällä. Iltaisin katsotte kauhuleffaa niin että kuulen kaiken, ja puolivälissä alkaa sänky natisemaan. Joop. Ei kiitos vierailijoille :DD
Jos se poikaystävä nyt on vain sen yhden ainoan viikon, niin antaisin asian olla. Jos on viikon joka kuukausi, niin ei ole ok, ei muita solussa asujia kohtaan eikä sääntöjen mukaan.
voi, jos ovat kylässä- ei Suomessa ole enää irtolaislakia
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 18:54"]No ei jokaista pikapanoa tartte kämppiksille ilmottaa. Sit jos joku kaveri yöpyy yli viikon, niin kannattaa ottaa asia puheeksi.
[/quote] höh
Kylläpä täällä on outoa porukkaa. Meidän kommuuniin ovat kaikki tervetulleita :)
Itsellä kämppis majoittanut n. Kuukauden kaveriaan. Rupeaa ärsyttämään ja se kaveri siis oikeasti asuu siellä solukämpässä. Raahannut oman sänkyndäkin sinne. Ajattelin kertoa tästä toasille, mutta en tiedä miten.
Sanottaisko näin, että mulla oli kerran kämppis, jonka poikaystävä muutti käytännössä asumaan sen luo. Ehkä se oli niin nuori, ettei se tajunnut mikä ero on majoittaa poikaystävää kotona vs. soluasunnossa. Jossain vaiheessa se kysyi, että häiritseekö se, joo ei 😞. En siis tiennyt sen pojan nimeä edes.
Riittääkö kun kysyy muilta solun asukkailta, vai pitääkö kysyä myös HOASilta?
Minulla asui solukämpässä yhden asukkaan poikaystävä koko vuoden siten että parin viikon välein oli muodon vuoksi yhden yön jossain muualla. Säätiön mukaan kyse oli vain lyhyistä vierailuista eivätkä katsoneet asiakseen puuttua siihen. Kovasti kyllä kehoittivat minua itseäni selvittämään asian kämppikseni kanssa, mutta heille se ei kuulemma kuulunut. Muutenkin asiointi heidän kanssaan oli sitä että jokaiseen viestiin piti odotella kuukauden päivät vastausta ja vastaus oli yleensä vain kehoitus selvittää asiaa kämppiksen kanssa itse. Vaikka sitä oli jo ennen ensimmäistä viestiä yritetty kuukausia tehdä.
Ei mutta nussia saapi niin paljoko jaksas
Vierailija kirjoitti:
Tapauskohtaista, mutta kyllä minua olisi soluaikoina ärsyttänyt, jos jonkun poikaystävä olisi viikon pyörinyt nurkissa. Yötä päivää. Vähemmän olisi ärsyttänyt vaikka naisystävän majoittuminen. En osaa rentoutua miesten seurassa, enkä kokisi voivani hillua yöpaitulissani keittiössä tai sipsutella pyyhe päällä suihkusta huoneeseeni. Kestin 2 kämppistä, ja toisessa solussa 4, ylimääräiset "ulkopuoliset" tuottivat aina tuskaa. Lisää tuskaa tuo jos olette äänekkäitä ja sottaisia :D eli kokkaatte kahdelle pitkää illallista ja jätätte keittiön sikin sokin, hiplaatte toisianne rakastavaisesti, käytte yhdessä suihkussa ja siellä menee 45min "saippuoidessa". Wc-pytyn kansi on ylhäällä. Iltaisin katsotte kauhuleffaa niin että kuulen kaiken, ja puolivälissä alkaa sänky natisemaan. Joop. Ei kiitos vierailijoille :DD
Olet vain mustasukkainen kun et saa yhtä komeaa poikaystävää kuin kämppiksesi.
Kiva kun joku ylimääräinen varaa suihkua ja vie jääkaapista tilaa👎🏽
Kymmenen vierasta saa tuoda soluasuntoon nyt ilman että rikkoo koronamääräyksiä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 19:13"]
No kyllä mun soluaikoina kämpässä yöpyi useimpien poikaystävä jossain vaiheessa.
[/quote]
Olin aikanaan yhden paikkakunnan opiskelija-asuntosäätiön valtuustossa ja juuri tuontapaiset tilanteet oli yleisiä ongelmia. Sitä sääntöä ei ole kirjattu sopimuksiin turhaan Ja sitä käytetään, kun sääntörikkomus on selvä. Monenkirjavassa opiskelijaporukassa häiriöitä oikeasti aiheutuu ja jos toisilta asukkailta ei saa yksiselitteistä lupaa tuollaisille ylimääräisille vieraille, on mahdollisuus melko suuri, että se häiritsee heitä. Moniin solukämppien häiriöihin ei ole helppo puuttua, niitä toedetään tapahtuvan näytön usein ollessa haastava, mutta ylimääräinen vieras sopimusrikkomuksena johtaa hyvin helposti toimenpiteisiin. Kotirauha kuuluu kaikille.