1600 euroa veronpalautuksia 20 000 euron tuloistani!
Kommentit (57)
Lisäksi yrittäjän sosiaaliturva on olematon. Jos toiminta tyrehtyy, niin työttömyyskorvausten saaminen ei olekaan niin helppoa. Sairauslomalle voi ihan käytännön syistä olla vaikea jäädä, ja omavastuuaika on 4 arkipäivää. Muutenkin sairauspäiväraha kattaa ainoastaan henkilökohtaisen talouden kulut, ei yrityksen tuloja. Käytännössä jos yrittäjä joutuu yllättäen olemaan sairauslomalla kuukauden, yrityksen menoja on maksettava omista säästöistä.
-22
"mutta tämä kaikki tuli ylimääräisinä verovähennyksinä vuoden aikana hankkimista yrittäjätoimintaan liittyvistä välineistä. + Minä en ole saanut koskaan senttiäkään (enkä penniaikana penniäkään) mitään tukea"
Ristiriita?!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 15:07"]
"mutta tämä kaikki tuli ylimääräisinä verovähennyksinä vuoden aikana hankkimista yrittäjätoimintaan liittyvistä välineistä. + Minä en ole saanut koskaan senttiäkään (enkä penniaikana penniäkään) mitään tukea"
Ristiriita?!
[/quote]
Tietenkään mitään yritystä ei veroteta niin, että kaikki yritykselle tuleva raha on suoraan verotettavaa tuloa. On aivan luonnollista, että liiketoimintaan liittyvät kulut vähennetään liikevaihdosta ja näin saadaan verotettava tulos. Eri yrittäjät olisivat aika eriarvoisessa asemassa, jos veron määrä laskettaisiin liikevaihdon perusteella.
Mäkin lainasin valtiolle 1900 e 29 tuhannen tuloistani. Eivät korkoa maksaneet.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 15:07"]
Ristiriita?!
[/quote]
Tietenkään mitään yritystä ei veroteta niin, että kaikki yritykselle tuleva raha on suoraan verotettavaa tuloa. On aivan luonnollista, että liiketoimintaan liittyvät kulut vähennetään liikevaihdosta ja näin saadaan verotettava tulos. Eri yrittäjät olisivat aika eriarvoisessa asemassa, jos veron määrä laskettaisiin liikevaihdon perusteella.
[/quote]
Juu, tämä henkilö on sitä mieltä, että esim. kääntäjän pitäisi tehdä ne käännöksensä lyijykynällä ruutupaperille, ja tiedonhankintaa varten on kirjasto. Jos päättää hankkia tietokoneen työvälineeksi, se ei tosiaankaan ole tulonhankintaväline, vaan sillä surffataan vaan netissä! Nih.
Ja muuten, myös tavallisen palkansaajan on mahdollista saada verovähennyksiä työtarvikkeiden hankkimisesta, ei koske pelkästään yrittäjiä.
-25
Jaahas?! Mulle tulee 13000 euron tuloista 1970 palautusta :)
Enkä kyllä ymmärrä, että miten olisi tämän takia siipeilijä! Tehkää inisijät tekin vähemmän töitä.
Jaahas?! Mulle tulee 13000 euron tuloista 1970 palautusta :)
Enkä kyllä ymmärrä, että miten olisi tämän takia siipeilijä! Tehkää inisijät tekin vähemmän töitä.
Noh, mieheni saa 35 000 euron tuloilla 1800 palautusta. Mitä täällä tapahtuu? Ei ihme, että valtio on konkassa...
Eihän veronpalautusten määrällä ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko ihminen loppujen lopuksi maksaa veroja. Valtavasti veroja maksava voi saada suuret määrät veronpalautuksia ja toisaalta hyvin vähän veroja maksava voi joutua maksamaan jäännösveroa. Suuret veronpalautukset kertovat ainoastaan siitä, että ihminen on arvioinut tulonsa yläkanttiin ja maksanut ennakonpidätystä tai ennakkoveroa aivan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 16:43"]
Eihän veronpalautusten määrällä ole mitään tekemistä sen kanssa, paljonko ihminen loppujen lopuksi maksaa veroja. Valtavasti veroja maksava voi saada suuret määrät veronpalautuksia ja toisaalta hyvin vähän veroja maksava voi joutua maksamaan jäännösveroa. Suuret veronpalautukset kertovat ainoastaan siitä, että ihminen on arvioinut tulonsa yläkanttiin ja maksanut ennakonpidätystä tai ennakkoveroa aivan liikaa.
[/quote]
Älä tule pilaamaan hyvää ketjua järkipuheella! Kyllä tänä vuonna on maksettu hirveitä ja ilmeisen selittämättömiä palautuksia varsinkin pienituloisille, mutta myös keskituloisille. Nämä eivät pysty käsittämään, että hekin voivat joskus saada palautusta, koska se on useimmille ensimmäinen kerta elämässä. Minulle ainakin, aina ennen on tullut mätkyjä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 14:06"]
Olet siis lainannut valtiolle yli vuodeksi lähes kymmenyksen palkastasi. Mieti mitä kaikkea kivaa olisit tuolla tehnyt, kun olisit laskenut veroprosentin oikein.
[/quote]
Eikö olekkin kiva, että saat tuon summan kerralla? Mä ainakin oon tyytyväinen yli kahden tonnin palautukseeni, saanhan siihen koron, joka parempi kuin pankin. Hymiö.
Pienituloisten verotusta on nimenomaan kevennetty, jotta ihmiset tekisivät töitä sen sijaan että makaisivat sossun elätteinä
Mulla on tulossa yli tonni palautusta reilun 13000 euron tuloista. Piti mennä aika oikein ennakonpidätys, mutta työnantajan palkanmaksu sähläsi loppuvuodesta niin että sain vasta tämän vuoden puolella monta tonnia, joita varten olin tarkoituksella hakenut verokortin tosi pienellä prosentilla. Eikä siinä vielä mitään, kärsin tuosta palkanlaskun mokasta vielä myöhemminkin: tämän vuoden veroprosentti on isompi sen takia ja ensi vuonna kun jään äitiyslomalle, saan sen takia pienempää päivärahaa. :(
Mun aivoihin alkaa sattua, kun luen näitä hehkutuksia siitä, kuinka ihanaa on ollut, että veroprosentti on ollut ihan viturallaan koko vuoden ja sen vuoksi tulee julmetut palautukset. Ei sen veroprosentin kohdilleen laittaminen OIKEASTI ole niin vaikeaa!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:10"]
Mun aivoihin alkaa sattua, kun luen näitä hehkutuksia siitä, kuinka ihanaa on ollut, että veroprosentti on ollut ihan viturallaan koko vuoden ja sen vuoksi tulee julmetut palautukset. Ei sen veroprosentin kohdilleen laittaminen OIKEASTI ole niin vaikeaa!
[/quote]
Ei se vaikeaa olekaan, mutta minä haluan pitää veroprosentin sen verran korkeana, että saan palautuksia muutaman satasen. Voisihan sen rahan laittaa säästöönkin joka kuukausi vuoden mittaan, mutta ei siitä ihmeemmin tuottoa saa. Sen lisäksi säästöt on kiva olla säästössä, en mielelläni ota niitä käyttöön. Veronpalautukset eivät ole säästöjä, joten ne voi hyvillä mielin törsätä jouluun.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 14:16"]
Suomessa on progressiivinen verotus, ei se mitään siipeilyä ole.
[/quote]
Yrittäjät nimenonmaan ovat niitä siipeilijöitä, jotka saavat suoria yritystukia ja siihen vielä päälle takaukset, lainat, korkotuet ja kunnat maksavat nekin yrityksille innovaatiotukiaisia. On organisaatiota jotka jakaa erimuotoista yritystukea. Seurakunnatkit ovat lähteneet tähän toimintaa mukaan.
Yritykset vain kierrättävät verot valtionkautta, vai mitä ap.
[/quote]
En ole ap, mutta hohhoijaa. Luule vaan, jos se tekee sinut iloiseksi. Ei noita tukia tule automaattisesti ja kaikki eivät saa kaikkea. Yleensä pienyritätjä ei saa juuri mitään tukia. Suuryritykset ovat suurimpia tukien käyttäjiä. Pitäisikö kaikki yritykset lakkauttaa ja siirtyä 100 % kommunismiin, tekisikö se sinut onnelliseksi? Minä olin aikoinaan yrittäjä eikä tule mieleen mitään tukia mitä olisin saanut. Starttirahakaan en saanut, vaikka ei ollut alalla kilpailua. Syy oli se, että etukäteen arvioimani tulot olivat yritysneuvojan mielestä liian pienet ja työkkärissä tehtiin päätös yritysneuvojan suosituksen perusteella. Ihmiset ovat yrittäjille kateellisia, koska ovat tietämättömiä. Ei äitinikään saanut mitään tukia, kun hänellä oli pieni kioski aikoinaan. YEL:kin meni sinne minne meni, kun hän ehti kuolla ennen eläkeikää. Eli ei saanut maksamastaan yrittäjäeläkkeestä koskaan mitään takaisin.
39 lopetti yrityksensä, koska palkkatulo on varmempaa. Kyllä se voitolla oli, mutta palkkatöissä tienaan paremmin, kuin tekemällä tuntitöitä asiakkaille, joihin ei voi aina luottaa.
Ihan pimeitä ootte, kertokaa tulonne, paljon maksaneet vuoden aikana veroja, vasta sitten palautukset?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 14:42"]
Yrittäjät nimenonmaan ovat niitä siipeilijöitä, jotka saavat suoria yritystukia ja siihen vielä päälle takaukset, lainat, korkotuet ja kunnat maksavat nekin yrityksille innovaatiotukiaisia. On organisaatiota jotka jakaa erimuotoista yritystukea. Seurakunnatkit ovat lähteneet tähän toimintaa mukaan.
Yritykset vain kierrättävät verot valtionkautta, vai mitä ap.
[/quote]
Ei noita tukia kyllä pienyrittäjälle juuri ropise. Meillä ensimmäisenä vuonna muutama tuhat euroa starttirahaa, 8000 euron laina joka on kyllä maksettu korkoineen takaisin ja pari tuhatta euroa halvempi YEL-maksu alkuvuosina. Ilman noita rahoja yrityksen perustaminen ei kyllä olisi onnistunut, ja ne on maksettu verojen muodossa takaisin jo moneen kertaan. Isoille yrityksille sen sijaan maksetaan tosiaan aivan hämmästyttäviä tukia.