Ylipainoiset! Onko teidän terkkakäynnit pelkkää läskipuhetta?
Olen ylipainoinen ja siksi huonompi ihminen kuin muut. On aivan oikein, että systeemi kertoo minulle tämän asian joka ikinen aamu jossain sanomalehden pikku-uutisessa, ja on hieno asia ja etuoikeus, että kerran vuodessa pääsen terkkarille ällistelemään, miten en ole ollenkaan raihnainen ja kuolemassa pois, vaikka olenkin tällä lailla kiusallisesti läski ja siksi aivan varmasti taakaksi yhteiskunnalle jonain päivänä, jollen salaisesti jo nyt.
En vaan enää viitsisi vaivautua kuuntelemaan vieraan ihmisen läskipuhetta. Joko se otetaan esille ensimmäisenä, mikä on jees, onpahan sekin sitten alta pois. Yritteliäimmät yrittävät ensin luoda luottamuksellista vuorovaikutussuhdetta ennen läskipuheen pitämistä, mikä on tosi tuskastuttavaa, koska siihenhän siinä kuitenkin tähdätään, ja se vaan sitten pitkittää käyntiä. Lopputulos on sama, hyvässä yhteisymmärryksessä poistun esitteet laukussa ja koen että minua ei nähty siellä ihmisenä ollenkaan.
Mulla on tosiaan isompi asenneongelma, koska tuntuu että siellä terkkarin vastaanotolla typistyn vaan ylipaino-ongelmaksi. Raskausaikojen jälkeen ongelma on ollut vielä isompi, koska todelliseen ongelmaan (sikiölle vaaralliseen mikrobitartuntaan) en saanut sieltä mitään apua, mutta jokaista grammaa kytättiin oikein suurella hartaudella. Aivan kuin se, että sisälläni kasvoi toinen ihminen, olisi ollut toisarvoinen asia siihen verrattuna, että raskausajan painonnousu saatiin pysymään alle kahdentoista kilon.
Onko muilla tällaisia mietteitä?
Kommentit (16)
Th-opiskelijalle; ymmärrän toki, että se on terveydenhoitajan työtä. Enkä mitenkään halua vähätellä ylipainon riskejä. Toivoisin, että se olisi yksi asia mikä käynnillä selvitetään, eikä veisi suhteettoman suurta osaa vastaanottokäynnistä. Terkkarilla on kuitenkin tiedot, että en käytä tupakkaa tai päihteitä, elämäni on tasapainoissa jne. Voitaisiin todeta tää painoasia, keskustella siitä se mikä siinä on uutta, ja jatkaa eteenpäin. Niin, että jos mulla on joku muu asia, mikä on mielen päällä, sitäkin voitaisiin käsitellä.
ap.
Hankkidu siitä ylipainosta eroon, niin koko ongelma on poissa.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 11:55"]
Th-opiskelijalle; ymmärrän toki, että se on terveydenhoitajan työtä. Enkä mitenkään halua vähätellä ylipainon riskejä. Toivoisin, että se olisi yksi asia mikä käynnillä selvitetään, eikä veisi suhteettoman suurta osaa vastaanottokäynnistä. Terkkarilla on kuitenkin tiedot, että en käytä tupakkaa tai päihteitä, elämäni on tasapainoissa jne. Voitaisiin todeta tää painoasia, keskustella siitä se mikä siinä on uutta, ja jatkaa eteenpäin. Niin, että jos mulla on joku muu asia, mikä on mielen päällä, sitäkin voitaisiin käsitellä.
ap.
[/quote]
Jos et käytä tupakkaa tai muita päihteitä, elämäsi on tasapainossa jne. niin mistä muusta siellä puhuttaisiin kuin läskistä? Siitä, että tupakka ja viina on epäterveellisiä?
Mulla on ollut tasan kaksi lääkäriä, joille mun paino oli suoranainen ongelma. Toinen piti saarnaa ylipainon tuomista vaikutuksista kun menin poskiontelon tulehduksen takia lääkäriin, ensimmäisen kerran useisiin kuukausiin, ja hän määräsi mut kaikkiin mahdollisiin kokeisiin koska olihan selvää että minulla oli sekä diabetes että verenpaineet kohollaan. Kolesterolista nyt puhumattakaan, koska olin ylipainoinen.
Kerroin hänelle että olin ekan kerran kipeänä useisiin kuukausiin, mutta sillä ei ollut merkitystä: hän oli jo päässyt paasaamisen vauhtiin. Söin kuulemma epäterveellisesti "hampurilaisilla ja ranskalaisilla ei voi joka päivä elää", vaikka hän ei edes kysynyt mitä söin. Kerroin hänelle että ruokaympyrä on tiedossa, ja hampurilaisaterialla käydään lasten kanssa kerran kuukaudessa - kahdessa.
Mutta sanoin, että kyllä mä voin käydä labrassa, mulla ei ole sen kanssa mitään ongelmaa, jos nyt saisin jotain lääkettä siihen kivuliaaseen poskiontelontulehdukseeni.
Sain uuden ajan kontrollikäyntiä varten, "varataan sitten aika ravitsemusneuvojalle ja diabeteshoitajalle niitä sun kolesteroli- ja sokeriarvojesi seurantaa varten niin päästään hyvään alkuun sun diabeteksen hoidossa" oli lääkärin lopetussanat.
Kipaisin sitten labrassa kun aika oli ja kun menin sille kontrollikäynnille, poskiontelontulehduksesta parantuneena ja työkykyisenä, oli mua vastassa myrtynyttäkin myrtyneempi lääkäri. Kolesteroliarvot erinomaiset, sokeriarvot erinomaiset, verenpaine alhainen, verikokeet kunnossa jne.
Melkein teki mieli lohduttaa sitä lääkäriä kun sitä selkeästi harmitti olleensa väärässä.
Eli; tiedän että minulla on 20 kg ylipainoa. Jos hoitaja/lääkäri kokee tarpeelliseksi minulle kertoa että mulla on ylipainoa, hän voisi kysyä ensin että olenko tietoinen olevani ylipainoinen ja miten ja mitä syön ja paljonko liikun. Tiedän ylipainon terveydelle aiheuttamat vaarat kyllä enkä todellakaan tarvitse lääkäriltä saarnaa. VARSINKAAN silloin kun en mene ylipainon aiheuttamien vaivojen takia lääkäriin.
Olen miettinyt samaa, että miksi ihmeessä paino pitää mainita ylipäätään, ellei kyse ole painosta johtuvasta vaivasta. Eiköhän 99,9% ylipainoisista tiedä ongelmansa ja sekö sen ratkaisee, että joku typerys terkka tai lääkäri sen sanoo ääneen. Vähän sama kuin sanoisi vinohampaiselle joka kerta, että "niin, ja sullahan on noi hampaat vinossa..." Ihan kuin se ihminen ei peiliin osaisi katsoa.
Kuinka paljon sitä ylipainoa on? Todennäköisesti terveydenhuollon asiantuntija ottaa asian esille, jos ylipainoa on niin paljon, että se on silmiinpistävä ulkoinen seikka. Monella on ylipainoa jonkin verran kuten itsellänikin, eikä koskaan ole lääkäri tai sairaanhoitaja sanonut asiasta yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 12:47"]
Olen miettinyt samaa, että miksi ihmeessä paino pitää mainita ylipäätään, ellei kyse ole painosta johtuvasta vaivasta. Eiköhän 99,9% ylipainoisista tiedä ongelmansa ja sekö sen ratkaisee, että joku typerys terkka tai lääkäri sen sanoo ääneen. Vähän sama kuin sanoisi vinohampaiselle joka kerta, että "niin, ja sullahan on noi hampaat vinossa..." Ihan kuin se ihminen ei peiliin osaisi katsoa.
[/quote]
No vinohampaiselle kyllä sanotaan joka kerta hammaslääkärissä, että hampaat ovat vinossa. Vaikka niitä vinoja hampaita ei sillä kerralla käsiteltäisikään.
t. vinohampainen
Vinohampainen lisää vielä, että sille hampaiden vinoudelle ei voi hampaiden omistaja tai edes hammaslääkäri aikuisiällä mitään, toisin on esimerkiksi läskiyden tai tupakoinnin kanssa.
No ei tota voi kyllä rinnastaa tupakointiin tuota ylipainoisen kohtelua. Silloin kun poltin vielä, ei lääkärit koskaan sanoneet asiasta mitään. Menin tupakalta haisten vastaanotolle, terveystarkastuksissa kysyttiin kyllä tupakoinnista, ja kun kerroin että kyllä tupakoin, asia jäi siihen. Ei minulle alettu paasaamaan että se on epäterveellistä. Kukapa sitä nyt ei tietäisi.
Tupakoinnista ei valitettu edes silloin kun menin lääkäriin rytmihäiriöiden takia eikä silloinkaan kun menin sinne keuhkoputkentulehduksen takia. Vaikka noilta olisi saattanut välttyä jos en olisi tupakoinut.
Ei tupakoitsijoita vainota ollenkaan tuolla tavalla jota ap on tässä ketjussa kuvannut.
Muistan ensimmäiset neuvolakäyntini jossa neuvolahoitaja huomautti ylipainostani ja kevyesti saarnasi asiasta. Sokerirasituksen jälkeen asiasta ei mitään valitusta tullut, vaikka ekasta raskaudesta sain 28kg ja toisesta 20kg. Toisen aikana ei valittanut asiasta lainkaan.
Tosin en tiedä vaikuttaako asiaan, että mun verenpaine ja kaikki arvot on silti ollut aina kuulemma ihanteellisia. Lääkärini on myös ottanut vain kerran painoni puheeksi ja ottanut vaan selvää siitä, tiedänkö painoni riskit jne.
Mä luulen, että moni th/lääkäri kaipaa hyviä vinkkejä, miten ottaa asia puheeksi olematta rasittava. Yleensä ne näkee potilastiedoista, jos ylipaino on ollut pitkään. Jos se ei ole ennestään tiedossa, voi tietenkin kysyä onko painoa ollut pitkään jo vai onko se uusi juttu. Itse en ole ylipainoinen, mutta monissa muissa jutuissa olen kokenut tosi ikäväksi, ettei sanota suoraan ja reippaasti, mitä ajatellaan. Mitä valistussaarnoja ei tartte ruveta pitämään, mutta potilaana huomaa kyllä, jos ei kohdella 'normaalisti' vaan tarkkaillaan ja vältellään sanomasta suoraan jotain. Siltä pohjalta olettaisin, että ylipainokin on parasta ottaa esiin reippaasti ja suoraan. Mutta vain sivuasiana, jos käynnin tarkoitus on joku ihan muu.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 12:57"]
Vinohampainen lisää vielä, että sille hampaiden vinoudelle ei voi hampaiden omistaja tai edes hammaslääkäri aikuisiällä mitään, toisin on esimerkiksi läskiyden tai tupakoinnin kanssa.
[/quote]
Ja toinen vinohampainen lisää, että niistä hampaista ovat hammaslääkärien/-hoitajien lisäksi huomautelleet asiakkaat kaupan kassalla, ja jopa äitiys(!)neuvolan th epäsuorasti (Miten suhtaudut lasten hampaiden oikomishoitoihin?) :o
Th-opiskelija kysyy: kuinka toivoisit, että asia otetaan kanssasi puheeksi jos menet esim. uudelle hoitajalle työterveyshoitoon tai neuvolaan? Se on kuitenkin vähän niin kuin velvollisuus hoitajalla ottaa terveydelle haitalliset asiat asiakkaan kanssa puheeksi (ylipaino, tupakointi jne.).