Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien ammatti esitietolomakkeissa

Vierailija
29.09.2013 |

Miksi esim lapsen hammaslääkärin esitietolomakkeessa kysytään vanhempien ammattia?

Eikä tämä ole ainoa paikka, mihin se pitää laittaa. Mitä virkaa sillä on tässä kohtaa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut laittaa tuohon tutkinnon, esim. yo-merkonomi, teknikko tai filosofian maisteri :D Suomeksi = työtön. Parempi jättää tyhjäksi.

Vierailija
2/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellekään tule mieleen, että noiden tutkimusten päätarkoitus on kansanterveyden kehittäminen? Jos di:n lapsilla vaikka on enemmän reikiä kuin lastentarhanopettajan, tiedetään, että teknillisiin tiedekuntiin on syytä lisätä valistusta hampaidenpesusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaan ekana tule mieleen, että utelulla pyritään selvittämään hammashoito-opetuksen tarvetta yliopistoissa. Mutta mikäli näin on, niin segmentointia saattaisi helpottaa jos ammatin sijaan kysyttäisiin koulutusta. Ilmainen vinkki, saa käyttää!

Vierailija
4/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 02:35"]

Eikö kellekään tule mieleen, että noiden tutkimusten päätarkoitus on kansanterveyden kehittäminen? Jos di:n lapsilla vaikka on enemmän reikiä kuin lastentarhanopettajan, tiedetään, että teknillisiin tiedekuntiin on syytä lisätä valistusta hampaidenpesusta.

[/quote]

Tuollainen epäilys kyselyn taustalla kertoo enemmän kyselyn tekijän kielteisistä ennakkoasenteista ja on melko outo sukupuoleen pohjautuva jaottelu. Voihan samassa perheessä vanhempina olla di ja lastentarhanopettaja.

Vierailija
5/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin ammatistani riippumatta siihen että syrjäytynyt.

Vierailija
6/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo suuhygienistille, että paljonko pitää jäkättää. Jos vanhemmat ovat akateemisia, voi sanoa vain "tehän tiedätte nämä". Jos taas on kyseessä kaupankassa ja hitsaaja, pitää vääntää rautalangasta hampaanhoidon salat :-)

Samoin duunareille pitää kertoa perusteellisesti alkoholin ja tupakan vaaroista. Akateemisilla näitä paheita ei ole, sillä hehän tietävät :-)

Vierailija
7/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vanhohja jäänteitä. Saakohan tuollaista oikeasti edes kysyä? Miten se edistää asiakkaan hoitoa? Mitään "turhaahan" ei saa kysellä ja tallentaa tietokantoihin.

Kyllä se on vain ihan sitä varten että osaavat muodostaa sopivan ennakkoasenteen.

Vierailija
8/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytä vaan ne kohdat mitkä haluat. Ja jos mainitsevat, että jotain puuttuu, niin sanot, ettet näe niiden täydentämistä olennaisena. Ja sitten voit asian unohtaa.

Ihmiset ovat usein liian kilttejä. Vastataan "uteluihin" vaikkei haluttaisi, miksi?

Vierailija
9/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi kysyä? Eri asia on tietysti se, vastaavatko ihmiset.

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 07:40"]

Taitaa olla vanhohja jäänteitä. Saakohan tuollaista oikeasti edes kysyä? Miten se edistää asiakkaan hoitoa? Mitään "turhaahan" ei saa kysellä ja tallentaa tietokantoihin.

Kyllä se on vain ihan sitä varten että osaavat muodostaa sopivan ennakkoasenteen.

[/quote]

Vierailija
10/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku minulle väitti, että monissa yhteyksissä sitä kysytään vanhempien tavoittamisen takia. Esim. luokanopelle ei kannata soitella tuntien aikana, duunaria tavoitellaan työpäivän aikana työpaikan numerosta ja kotiäitiä kotinumerosta. Eipä ole kännyköiden yleistyttyä enää niin merkittävä tieto tältä kannalta.

Olen huomannut n. vuoden aikana, että kyseinen ammatin kysyminen onkin vähentynyt lomakkeista. Viisi vuotta sitten se piti merkata ihan joka paikkaan.

Vierailija
11/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 6- ja 4-vuotiaat lapset, jotka käyvät päiväkodissa ja normaalisti ollaan käytetty neuvola- ja hammaslääkäripalveluja jne. Harrastuksia on paljon myös. Ja KOSKAAN koskaan en ole joutunut ammattiani kellekään kertomaan. En edes neuvolassa raskausaikana, en koskaan lasten yhteydessä.

Sen sijaan esim. oma hierojani, kampaajani ja kosmetologini on kysynyt ammattini ja täyttänyt sen tietoihini. Hierojan ymmärrän, koska ammatista voi päätellä työn fyysistä kuormittavuutta, kampaajaa ja kosmetologia en. Mutta ei se kyllä minua haittaakaan, ei ammattini mikään salaisuus ole.

Vierailija
12/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, hierojasta ja kampaajasta tuli mieleen, että minä olen kantapään kautta oppinut valehtelemaan ammattini. Olen psykologi ja urani alussa tapahtui todella usein niin, että ammattini kerrottuani ihmiset alkoivat toden teolla avatutua ongelmistaan ja se ei todellakaan ole se, mitä työpäivän jälkeen haluan hierojalta kuulla. Nykyään sanon, että teen toimistohommia....

Vierailija
13/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelin, että miksi raskauden alussa neuvolaan toimitettavissa lomakkeissa kysytään molempien vanhempien ammattia. Äidin ehkä ymmärtäisin, jos äiti sattuu olemaan jossain vaarallisemmassa ammatissa (mutta jos äiti sattuu olemaan vaikka röntgen-hoitaja tai lentää ammatikseen, niin eiköhän ohjeet raskauden varalle ole ihan itsestään selviä jo siellä työpaikalla). Mutta mitä väliä raskaudenseurannan kannalta mitä lapsen isä työkseen tekee?

Ammatin kirjaaminen vapaasti sanallisesti ei myöskään ole mikään tilastointimenetelmä. Tilastoja varten pitäisi kysyä "rasti ruutuun" -systeemillä esim. koulutus, tai kirjata jonkin virallisen luokittelun perusteella ammattiala.

Vierailija
14/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita goschmonauddi. Teet vaikutuksen.

Vierailija
15/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin jos on esim. juristivanhemmat (kuten itselläni oli äiti yleinen syyttäjä ja isä verotarkastaja) ollaan extra tarkkana siitä, miten lasta hoidetaan ja kohdellaan...

Vierailija
16/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikyselyt on muinaisjäänne lomakkeissa. Ei niihin tarvitse vastata, eikä itseasiassa niitä saa edes kysyä. 

Vierailija
17/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut ammatin ja työpaikan täyttämisen noihin lomakkeisiin kokonaan. Minut ja mieheni saa päivän aikana kännykästä kiinni. Lisäksi on merkattu varahakijan tiedot. Arvuutelkoon ammattia ja töitä ihan rauhassa, hah.

Vierailija
18/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 02:35"]

[/quote]

No just:) kun ei ne osaa käyttää edes niitä yhteystietoja mitä niissä lomakkeissa kysytään. Tuhanteen lappuun olen esim spostisoitteeni antanut, YHTÄÄN sähköpostia en ole ikinä saanut: päiväkodista, koulusta, neuvolasta, hammashoitolasta, kouluterveydenhoitajalta yms yms. Ja kun kysyn miksi, vastaus on "emme saa käyttää sähköpostia". No miksi helkkarissa te sitten sitä tietoa pyydätte?! Niin sä kuvittelet että noista kerätään jotain kansanterveydellistä tilastoa? Jep jep.. mä oon nyt jo muutaman vuoden jättänyt noi kaikki tyhjiksi. Kolme lasta jokaiselta tulee kymmeniä lappuja joka syksy kotiin, ei vaan jaksa enää.

Vierailija
19/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusen asian vierestä jotenkin aiheeseen kuitenkin liittyen, minä ihmettelin, kun työpaikallani piti täyttää läheisinomainen-lomake, ei siinä mitään, onhan se hyvä, että on jonkun läheisen yhteystiedot, jos minulle jotain kesken työpäivää sattuu.

Sitä vaan ihmettelin että läheisen omaisen nimen ja puhelinnumeron lisäksi udeltiin osoitetta. Meinaako ne työpaikaltani lähettää puolisolleni kirjeen, jos minut joudutaan toimittamaan sairaalaan yhtäkkiä tai minulta menee henki..?

Vierailija
20/39 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, mulla ihan sama kokemus! Nauroinkin esimiehelle, että varmaan alkais mies jo ihmetellä katoamistani ennen kuin kirje kolahtaisi postiluukkuun.