Kuukautiset kestäneet pian kaksi viikkoa :o
Minulla on aina ollut suhtkoht säännölliset menkat (heittoa +/- kaksi päivää). Hormonaalista ehkäisyä en käytä (kondomi käytössä). Yleensä kuukautiset kestävät noin viisi päivää ja vuoto on ihan normaalia, ei runsasta eikä niukkaa.
Viimeisimmät kuukautiset alkoivat aika lailla normaalisti. Kolme ensimmäistä päivää oli tarvetta siteelle, seuraavat viisi päivää riitti ihan pikkuhousunsuoja, sitten taas tarvittiin sidettä.
En ymmärrä, miksi vuoto vain jatkuu. Mitään kipuja tms. ei ole (en tavallisesti muutoinkaan kärsi kuukautiskivuista). Totta kai tämä pelottaa ihan älyttömästi, varmaan ensi viikolla on pakko varata lääkäriaika jos vuoto ei näy loppuvan.
Lähinnä kokemuksia kaipailen, mistä tällainen voisi johtua.
Kommentit (25)
Mulla oli tossa kesällä 37vrk kestäneet menkat, lopulta sain mentyä gynelle.
Hän sitten ultrasi sisäkautta ja syyksi paljastu pco-tyyppiset munasarjat joiden hormonituotanto on sellanen et aiheutti usein näitä outoja menkkoja. itelläkään ei kipuja ollu ja neitsyenä en voinu olla ees raskaana...
suosittelen menee lääkäriin. itelle oli iso helpotus kun viimein sain mentyä ja vartissa paljastu ongelman syypää. Mutta mulla oli tosiaan jo kauan ollu epäsäännölliset ja oudot menkat, eli en osaa sanoa mikä tuo sinun vaivasi voi olla.
Mutta eihän se kiva ole vuotaa jatkuvasti.
Varaa toki aika gynegologille (ei millään yleislääkärille). Voi olla kyse esim. myoomasta, tai endometrioosista tai vain jostain hormonihäiriöstä. Lääkäri luultavasti määrää tabletit, joilla vuoto loppuu muutamassa päivässä (samoja, kuin käytetään menkkojen siirtoon) ja määrää tarvittaviin tutkimuksiin. Ei kannata pitkittää! Ja vaikka vuoto loppuisikin ihan huomispäivänä, niin kehottaisin käymään lääkärissä silti.
Ja tännekö tulit gynekologin vastaanotolle. Jos et jo ole tilannut aikaa lääkärille, niin heti huomenna aamusta puhelin näppiin ja soittamaan. Tilaa aika yksityiselle, niin pääset nopeasti vastaanotolle, terkkarin kautta ehdit vuotaa kuiviin, ennen kuin saat ajan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 19:34"]
Minulla on aina ollut suhtkoht säännölliset menkat (heittoa +/- kaksi päivää). Hormonaalista ehkäisyä en käytä (kondomi käytössä). Yleensä kuukautiset kestävät noin viisi päivää ja vuoto on ihan normaalia, ei runsasta eikä niukkaa.
Viimeisimmät kuukautiset alkoivat aika lailla normaalisti. Kolme ensimmäistä päivää oli tarvetta siteelle, seuraavat viisi päivää riitti ihan pikkuhousunsuoja, sitten taas tarvittiin sidettä.
En ymmärrä, miksi vuoto vain jatkuu. Mitään kipuja tms. ei ole (en tavallisesti muutoinkaan kärsi kuukautiskivuista). Totta kai tämä pelottaa ihan älyttömästi, varmaan ensi viikolla on pakko varata lääkäriaika jos vuoto ei näy loppuvan.
[/quote]
Minkä ikäinen olet? Minulla on nimittäin ihan sama juttu, mutta ikää on jo 47 vuotta ja olen ajatellut, että tämä on jotain vaihdevuosien alkua. Viimeksi pidin sidettä yhtäjaksoisesti puolitoista viikkoa ja sen jälkeenkin pikkuhousunsuojaan tuli tippa ruosteenruskeaa monena päivänä. Kokonaan ilman vuotoa taisin olla viitisen päivää, kunnes taas uudet kuukautiset alkoivat (kierto 23 päivää). Nyt menossa on kuudes päivä. Neljäntenä päivänä aloin ajatella siteen vaihtamista pikkuhousunsuojaan, mutta hyvä oli, etten vaihtanut, sillä eilen alkoi taas isompi vuoto. En millään viitsisi lähteä lääkärille, odotan vain tämän verirumban loppumista, johan sitä 37 vuotta on jo kestänytkin.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 19:34"]
[/quote]
Minkä ikäinen olet? Minulla on nimittäin ihan sama juttu, mutta ikää on jo 47 vuotta ja olen ajatellut, että tämä on jotain vaihdevuosien alkua. Viimeksi pidin sidettä yhtäjaksoisesti puolitoista viikkoa ja sen jälkeenkin pikkuhousunsuojaan tuli tippa ruosteenruskeaa monena päivänä. Kokonaan ilman vuotoa taisin olla viitisen päivää, kunnes taas uudet kuukautiset alkoivat (kierto 23 päivää). Nyt menossa on kuudes päivä. Neljäntenä päivänä aloin ajatella siteen vaihtamista pikkuhousunsuojaan, mutta hyvä oli, etten vaihtanut, sillä eilen alkoi taas isompi vuoto. En millään viitsisi lähteä lääkärille, odotan vain tämän verirumban loppumista, johan sitä 37 vuotta on jo kestänytkin.
[/quote]
Ikää 28v. eli vaihdevuosista on tuskin kyse =)
Joo, kyllä ajattelin edelleenkin tilata sen lääkäriajan mutta ihan kokemuksia tulin kyselemään. Että mistä tällainen voisi johtua. Ei varmaan yllätä, että kaikenlaiset kauhukuvat siintää jo mielessä =(
Vuoto tosiaan ei ole mitään runsasta, varmaan yhdellä siteellä per päivä pärjäisi mutta tietenkin hygieniasyistä on vaihdettava vähän usemmin. Nyt siis vuoto inan niukempaa kuin normaalisti menkkojen aikana. Onneksi on tuo hemoglobiini normaalisti aika korkealla joten mitään anemiaa tuskin pääsee iskemään.
-ap-
28 vuotta? No, sitten on varmaan viisaampi käydäkin lääkärillä.
Mulla on kestänyt menkat nyt kolme viikkoa... aluksi alkoi aika pienesti, sitten vähän enemmän. Sitten luulin tasan viikko siitä että ne loppuu mutta ei, viikonlopun jälkeen alkoi tulla kamalasti verta, siis multa piti ottaa verenpainekkin kun en pystyssä pysyny. Siitä sitten on jatkunut välillä paljon ja välillä vähemmän tätä vuotoa, ärsyttää suunnattomasti. Kivut ovat kovat. Aloin syömään e-pillereitä viikko sitten, eli kun menkat olivat olleet kaksi viikkoa. Mikä mua vaivaa ihan oikeesti?
9, mulla täsmälleen sama. Perjantaina ultrassa ei löytynyt mitään. Pelottaa nämä krampit enkä tajua, mistä voi tulla noin paljon verta. :/
Niinpä! Koita kestää! Tunnen tuskasi :( jos olis jotain apua kuinka tän sais loppumaan niin sanokaa!
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 19:34"]
[/quote]
[/quote]
Onko sulla siis alkanut menkat 10 vuotiaana?
Pcos. Itsellä on ja oireena oli ensin välitiputteluja ja sitten monen viikon kuukautisia. Hormoneja syön. Kannattaa laihduttaa, jos on ylipainoa.
Mulla alkoi menkat pari päivää 11v. Synttäreiden jälkeen. Vaan nyt se on loppu:)!
t: 52v.
kuukautiset alkoivat toukokuussa aika loppukuussa olin 15 vuotta täytin 16 vuotta lähi aikona kuukautiset kestää itselläni noin 7 päivää ja on myös kuukautiskipuja aika kovia mut pysyn hyvin olemaan kun saan ottetua särkylääkettä burana vuoto on runsaa tai normalia alku päivinä runsata sit lopu päivinä normalia aika samoihin aikoihin aina alkaa pari päivää sine tänne + - 18 vuotiaana aloin syömän minipileireitä toukokuussa puolivälissä kuussa nykyän syön minipilereitä on vieläkin kuukautiskipuja siis vatsakivut muita ei ole koskaa ollut muita kipuja .
Mitäs kummallista siinä on? mulla alkoi kun olin 9 vuotias,..,
Itelläni kesti menkat kerran 2viikkoo siihen se sit päätty, ei kipuja yms. Alko vaan pienesti ja sitä vertahan sitten tuli ja tuli piti olla 3sidettä (paksua yösidettä) päällekkäin :-/ Mut onneks se sit loppu ku oli kulunu vähä yli 2viikkoo.
Mulla biorion-valmiste pitkitti kuukautiset kolmeviikkoisiksi, lopetin niiden syömisen niin vuotokin loppui. Miten kauan olisikaan kestäneet jos en olisi tajunnut yhteyttä.
Minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta syynä tuollaisiin pitkiin vuotoihin.
Eli siis itelläni alko menkat ekan kerran reilu vuosi sitten. Epäsäännölliset on ollu jo jonkin aikaa. Mutta tällä hetkellä menkkani menevät jo yhdeksättä päivää, Onko se normaalia? ja olen siis vasta 13
Olen 19v ja menkat on ollut aina tosi säännölliset, kestää tasan 6pv. ja vuoto ollut aika vähäistä. Viimekuussa alkoi ärsyttävä tiputteluvuoto samaan aikaan kun piti normi menkat alkaa, sitä kesti sitten n.8pv kunnes alkoi ihan kunnon vuoto jonka jälkeen taas maailman pienintä tiputtelua, jota on nyt kestänyt viikko. Mitään kipuja ei ole ollut. Aloin syömään e-pillereitä n. 3kk sitten eikä menkkoja tullut ekoina kuukausina ollenkaan. En tiedä johtuuko pillereistä vai mistä mutta aiemmin kun on ollut samat pillerit 15-vuotiaana niin tällaista ei ollut. Pillereitä syön ihan ohjeiden mukaan.
Ei ole kokemusta pitkään jatkuneista kuukautisista, mutta spontaanisti alkaneesta keskenmenosta kylläkin. Se oli sellaista tiputteluvuotoa koko ajan.
Sinun kannattaa mennä mahdollisimman äkkiä lääkäriin. Sinulla on ilmeisesti jokin hormonihäiriö. Veren hemoglobiini tuosta laskee. Toivottavasti se ei ole kovin huono valmiiksi.