15-19-vuotiaat ovat LAPSIäitejä.
Eivät teiniäitejä, vaan LAPSIäitejä. Tuossakin kerrotaan, kuinka 19-vuotias lapsiäiti on viimeisillään raskaana. Niin surullista.
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/3028088/nepalissa-monen-lapsen-aiti-on-lapsi-itsekin
Kommentit (13)
18-vuotiaana sain esikoiseni, vastuuni kannoin niin kuin aikuisen kuuluu. Monet kolme-nelikymppiset eivät kanna vastuutaan vaan dokailevat raskausaikana. Eivätkö he ole aikuisia?
Joku 15-vuotais on lapsiäiti minustakin.
Minusta alle 18-vuotiaat ovat lapsiäitejä, 19-vuotias on nuori aikuinen. Aika moni tuon ikäinen käyttäytyy kuin lapsi ja kovasti toivoisin, että tietyissä asioissa täysi-ikäisyyden saisi vasta 21-vuotiaana, mutta kun 18-vuotias on lain silmin aikuinen, niin en tässä rupeaisi mitään omia määrittelyjä tekemään.
Sen verran kyllä totean, että alle 18-vuotias äiti on surullinen näky, vaikka kuinka pärjäävältä näyttäisikin. Mikään ei poista sitä tosiasiaa, että lapsi on saanut lapsen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 17:57"]
Minusta alle 18-vuotiaat ovat lapsiäitejä, 19-vuotias on nuori aikuinen. Aika moni tuon ikäinen käyttäytyy kuin lapsi ja kovasti toivoisin, että tietyissä asioissa täysi-ikäisyyden saisi vasta 21-vuotiaana, mutta kun 18-vuotias on lain silmin aikuinen, niin en tässä rupeaisi mitään omia määrittelyjä tekemään.
Sen verran kyllä totean, että alle 18-vuotias äiti on surullinen näky, vaikka kuinka pärjäävältä näyttäisikin. Mikään ei poista sitä tosiasiaa, että lapsi on saanut lapsen.
[/quote]
Aika moni 40 vuotiaskin käyttäytyy kuin lapsi, enkä minä silti jaksa surra sitä, että ne lisääntyy. Asioista voi olla montaa mieltä, mutta toivon että olet tarpeeksi hienotunteinen ihminen etkä näytä näille "lapsiäideille" sääliäsi. Luultavasti jokainen näistä äideistä on paljon itsevarmempia ja lämpimämpiä ihmisiä, kuin sinun kaltaisesi säälijät.
No mun mielestä vielä 20-25-vuotiaskin on lapsiäiti. Täysi-ikäisyys pitäisi olla AINAKIN 21. 20-vuotias ei todellakaan ole valmis huolehtimaan itsestään.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 18:04"]
No mun mielestä vielä 20-25-vuotiaskin on lapsiäiti. Täysi-ikäisyys pitäisi olla AINAKIN 21. 20-vuotias ei todellakaan ole valmis huolehtimaan itsestään.
[/quote]
Jos sinun 20 vuotias ei ole kykenevä huolehtimaan itsestään, niin se on sinun ongelma. Älä kuitenkaan kuvittele, että kaikki on yhtä huonoja kasvattajia. Minä elin omillani jo 15 vuotiaana ja hyvin pärjäsin.
Mä olen siis ollut lapsiäiti, kun esikoisen sain ollessani 19v!! Oho. Jotenkin tuntuu hassulta, en kyllä pitänyt itseäni lapsena silloin. Ja vastaajan nro 6 mielestä olen edelleen lapsiäiti, kun nyt 24-vuotiaana odotan toista lasta! Kaikkea sitä oppii :)
samaa mieltä siis alottajan kanssa :Dd mun mielestä myös normi 20-25 v nuori ei ole sen enempää aikuinen, toki löytyy niitä ns pikkuvanhojakin joukosta :)
Miksi teillä on niin paha olla, että mollaatte nuoria äitejä? Onko teillä niin kova ikäkriisi? Vituttaako, että joku pystyy johonkin, mihin te ette? Minä tiedän monta nuorta äitiä, jotka ovat todella hyviä äitejä lapsilleen mutta ikäväkseni täytyy sanoa, että tunnen tosi vähän hyviä äitejä, jotka ovat saaneet lapsensa 35+. Ovat niin itsekkäitä, kun ovat saaneet elää siihen asti itsekästä elämää, jatkavat sitä edelleen :( Se ei ole reilua niille lapsille! Pitää dokata joka viikonloppu, ei voida omistaa sille lapselle yhtään aikaa :( Minun käy niin sääliksi niitä lapsia.
Ja ap, olet itsekin lapsi niin kauan, kun sinun vanhempasi elää. Vanhemmillenne olette kaikki AINA ja IKUISESTI lapsia :) Olit sitten 20v tai 40v ;)
Älkää tuomitko, kun ette tunne.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 18:12"]
samaa mieltä siis alottajan kanssa :Dd mun mielestä myös normi 20-25 v nuori ei ole sen enempää aikuinen, toki löytyy niitä ns pikkuvanhojakin joukosta :)
[/quote]20-25-vuotias on fyysisesti parhaassa iässä saamaan lapsen. Tiesitkös sitä? 20-25-vuotias on nuori aikuinen, ei lapsi.
Ei 18 vuotias voi olla lapsi, hän saa ajaa ajokortin, äänestää, olla ehdokkaana vaaleissa, ostaa viinaa ja tupakkaa, pelata veikkauksen pelejä ja mennä naimisiin. Siis täysin oikeustoimikelpoinen normaali aikuinen kansalainen, vaikkakin vielä nuori aikuinen.
Älä ikis taas jaksa täällä vastailla omiin aloituksiisi.
Juupa juu. Mikäs sitten on sellainen ikä, että on vain äiti, ilman lapsi-, teini-, mummo-, nuori-, vanha- tms. etuliitteitä?
Suurimpana ongelmana tuossa uutisessa oli kuitenkin se, etteivät nämä tytöt ja naiset saa itse päättää lisääntymisestään tai edes tietoa sen vaikutuksista. Ei oiken voi verrata suomalaiseen 16-19 vuotiaaseen äitiin, jolle lapsen saaminen on vaihtoehto niissäkin tilanteissa, joissa raskaus ei ole toivottu ja suunniteltu. Todella harva suomalainen nainen on pakotetusti äiti.
No kyllä mä itseäni ihan aikuisena pidän, vaikka olenkin 19 vuotias. Mikä tässä on sun mielestä surullista? Se, että me lapset lisäännytään vai se, että tästä uutisoidaan?