Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olohuoneen pitäisi olla yläkertaan asti auki?

Vierailija
29.09.2013 |

Suunnitellaan taloa. Mies ja arkkitehti haluaisivat olohuoneesta toiseen kerrokseen asti auki olevan, korkean tilan. Minä taas haluaisin mielummin huoneen siihen kohtaan. Sellaisen avaran aulan yläkertaan, missä voisi olla ns. arkiolohuone, tila, jossa saa vapaasti levitellä vaikka leikit lattialle, jne.

Miksi olohuoneen pitäisi olla kehden kerroksen korkuinen? Mitä iloa siitä on?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään iloa. Hukkatilaa lämmitettäväksi. Meille ainakin tuli ihan normaalikorkuinen olohuone ja yläkertavaraus myöhemmin rakennettavaksi.

Vierailija
2/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä niin mielipidekysymys. Meillä on täyskorkea olohuone, tykkän itse, tuo runsaasti tilan tuntua, valoakin tulee paljon, mutta mitään hyötyähän siitä ei ole, tavallaanhan se on ylimääräistä lämmitettävää hukkatilaa. Itse en kuitenkaan ottaisi sen sijaan yläkerran isompaa aulaa (pieni meillä on), sillä itse pidän sitä hukatilana ja turhana lisäsisustettavana. Pelkäisin sen myös jakavan perheen kahteen eri oleskelutilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkerran kakkosolohuone korkean tilan paikalla on ihan ykkönen. Varsinkin lapsiperheissä ;)

Vierailija
4/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta ei haittaisi, vaikka perhe välillä jakautuisikin kahteen eri oleskelutilaan. Mutta pääasiassahan tarkoitus olisi, että alakerran olohuoneen voisi sitten sisustaa hienommin, yläkerrassa taas olisi rennompia huonekaluja, joiden kanssa ei niin nuukaa, jos sinne vahingossa joku kippaa sipsikulhon ja dippikastikkeet.

Alakertaan en myöskään laittaisi telkkaria, vaan olohuone siellä olisi seurustelu- ja rauhoittumispaikka. Jos muut vaikka haluaa yläkerrassa katsoa tvtä tai pelata Wiillä, niin alakerrassa saa sitten rauhassa lukea tai vaikka ratkoa sanaristikoita.

Mies painottaa juuri tuota, että sitten on hienon näköinen.... No, meille on alakertaan muutenkin tulossa hiukan tavallista korkeampi huonekorkeus. Ja pelkään, että ylös asti auki oleva olohuone olisi jotenkin epäkodikas, virastotalomainen.Monet sellaiset näkemäni eivät ole sisustuksellisesti olleet kovin onnistuneita ratkaisuja vaan lopputulos on varsin kolkko.

ap

Vierailija
5/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että sinne saa jouluna ihan sairaan ison joulukuusen :)

Vierailija
6/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talo on kolme vuotta vanha ja minä otin tavallisen huonekorkeuden olohuoneeseen ja yläkertaan sen yhden lisähuoneen. En minäkään kokenut tarvitsevani sitä korkeaa tilaa mihinkään. Enemmän siitä lisätilasta yläkerrassa on iloa.

Ikkunoita meillä on talossa paljon, joten valoisa talo meillä on ilman korkeita ikkunoitakin. Ja minä mietin etukäteen sitä, että jos yhdessä huoneessa on korkeat ikkunat, niin on vaikea saada taloa sellaiseen valotasapainoon, etteivät muut huoneet vaikuta olkkariin verrattuna pimeiltä. Tykkään siis siitä, että huoneet ovat tasalaatuisia.

Ihmiset tykkäävät erilaisista asioista. Ja ymmärrän kyllä, että korkeilla olkkareilla on etunsa. Mutta minä olen ollut näihin meidän "vanhanaikaisiin" ratkaisuihin tyytyväinen. Ja talo on kyllä vastannut odotuksia. Siksi sanoisin, että jos sinä nyt olet tuota mieltä, niin luultavasti olet tuota mieltä talon valmistumisen jälkeenkin. Siispä teidän on keskusteltava asiasta miehen kanssa perusteellisesti. Perusteletta kumpikin kantanne hyvin. Teette vaikkapa listan plussista ja miinuksista. Jos sopua ei löydy, niin ei tuosta elämää suurempaa kysymystä kannata tehdä. Varmasti jokin kompromissikin on mahdollinen, missä mies saa sen korkean olkkarin ja silti sinäkin sen yläkerran arkiolohuoneen.

Ja vielä pehmennyksenä, kun pelkäät, että korkea olkkari on kolkko. Tiedän mitä tarkoitat sillä. Mutta ei ne kaikki ole kolkkoja. Kaverilla on hirsitalo missä korkea olohuone ei ole yhtään kolkko. Siinä ei ole yhtä alhaalta ylös ulottuvaa korkeaa ikkunaa, vaan on erikseen suurehkot alakerran ikkunat ja niiden päällä siellä yläkerran tasossa suurehkot yläkerran ikkunat. Välissä on hirttä pehmentämässä. Tuo vie hyvin kolkkoutta pois. Ja vaikka ette hirttä käyttäisi, niin nuo erilliset ikkunat yhden yhtenäisen korkean ikkunaseinän sijaan vähentää pankkisalimaisuutta.

Vierailija
7/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas näkisin, että olohuoneen pitäisi olla erillään muista huoneista. että siellä saa rauhassa katsella leffoja ja vaikka naida naksuttaa, eikä se olisi mikään julkinen paikka, että pienellä silmäyksellä sinne näkis.

Vierailija
8/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on ollut monta vuotta jo muotia! Mitään muuta syytä en tälle keksi ja ihan samanlailla meitäkin kummasteltiin jo 8v sitten kun ehdottomasti emme halunneet tuota ratkaisua omaan taloomme. Tähän päivään mennessä ei ole kaduttanut ettemme suunnitelleet taloon kolkkoa hukkatilaa.

Naapurilla on sellainen ja on tosi ikävää mun mielestä kun yläkerta heillä minimaalisen kokoinen ja olkkarissa kaikuu ja olo on kuin pienessä kirkossa. Isot ikkunat suoraan naapuriin.

Vierailija
9/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollaan suunnittelemassa omakotitalon ostoa ja ehdottomana edellytyksenä on, että yläkerta on auki, eli olohuoneen katto korkealla.

Aivan ihana avara ja valoisa tila. Olen asunut niin kauan jo luolamaisessa asunnossa, jossa katto matalalla, etten kestä enää tällaisia matalia huoneita.

Vierailija
10/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa isomman kuusen. Vanhassa kodisssa oli lähes neljämetrinen kuusi. Ihmiset tuijotti kun sitä ajettiin maalta meille koska auto ei näkynyt kuusen alta..tiellä meni vain kuusi.

SE oli komea, ja hienosti siihen sopivat ne pojan makuuhuoneesta viskaamat kalsarit..lensivät kaiteen yli ja suoraan latvaan..siellä ne oli koko joulun kun poiskaan niitä ei saanut:) kalsaripuu:)

Isompi kattokruunu?

Vierailija
11/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaikuu, näyttää muka trendikkäältä ja on vaarallinen lasten kanssa. Siinäpä perusteluita.

Vierailija
12/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluaisi myöskään. Jos se yläaula on avointa tilaa alakertaan, niin tilat ovat äänellisesti yhtä tilaA. Yläaulassa ei voi soittaa pianoa samaan sikaan kuin alhaalla katsotaan telkkaria. 

Moni no suunnittelee talon vein yhtä elämäntilannetta varten. Yleensä kuitenkin ne tilanteet muuttuu ja on kätevää että tilat on muuntautumiskykyisiä. Mä olen kokenut itävät arjessa käteväksi, että telkkari on vähän syrjässä eli meillä erillisestä tilassa. Keittiön yhteydessä oleva olkkari on yhdessäoloa varten. 

Vierailija
13/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmityskulut on korkeissa taloissa isot, kun lämpö pyrkii nousemaan ylöspäin. Myös isot ikkunat kylmentävät taloa. 

Vierailija
14/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne ei ole edes avaria ellei sitten muutenkin olohuone ole jättmiäisen iso. Pieni olkkari (kuten nykyään ne aina on kun ollaan käyty esim asuntomessuilla katsomassa) ja ylös asti auki oleva katto tuo tunteen jostain sellikuopasta (kun ylhäältä katsoo) tai sitten kirkosta jossa on lehterit.

Vierailija
15/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko-arkkitehtuuri vaatii suurta ikkunapintaa ja korkeutta, se on nyt muotia. Mutta mikään ei pakota juoksemaan muodin perässä. Mielestäni fiksumpi vaihtoehto olisi tehdä koko alakertaan suurempi huonekorkeus, sillä saa hyvin avaruutta tilaan, jos arkkitehti osaa työnsä. Huono arkkitehti, jos ei saa avaruuden tuntua muuten kuin kahden kerroksen korkuisella olohuoneella.

Epäekologinen rakennustapa, joka voi lisätä lämmityskuluja huomattavasti, en haluaisi omaan kotiini kahden kerroksen huoneita.

Vierailija
16/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kerrosta korkea olohuone neljä metriä korkeilla ikkunoilla oli ehkä muotia reilu 10 vuotta sitten, mutta ei ole enää. Samoin pulpettikatto pikkuriikkisine ikkunoineen jossakin viiden metrin korkeudessa. Älkää sellaisia enää laittako, kenenkään en ole niitä kuullut niitä kehuvan enää jälkeenpäin. Miettikää mielummin erilaisia kattotuolivaihtoehtoja, osassa talossa voi olla sisällä harjakatto, makkareissa tasakatto, myös mansardikaton tapainen sisäkatto tuo aivan erilailla tilaa vaikka olohuoneeseen. 

Kannattaa myös miettiä missä asunnossa olette eniten, missä ovat lapset, missä äiti, missä isä. Meillä mä viihdyn keittiössä ja joudun siellä puuhaamaan lasten sapuskojenkin takia paljon, niinpä siitä tuli lähes avokeittiö ja telkkari sijoitettiin keittiön ja olohuoneen väliin niin, että sen saa käännettyä tasaiseksi seinälle, keittiön suuntaan tai olohuoneen suuntaan. Alakerrassa on sitten takkahuone, jossa ei ole telkkareita ja jossa voi kuunnella musiikkia hyvillä soittimilla. Tämä on toiminut hyvin jo vuosia. 

Mietimme talomme pohjapiirustusta vuosia ja arkkitehdin kanssa teimme siitä vielä kolme vaihtoehtoa ennen päätöstä. Mietimme joka ikisen asian, mietimme sen lapsiperheen kotina (meillä oli silloin vain yksi lapsi, nyt kolme), mietimme sen nuorison kotina, meidän vanhuuden kotina jne. Hyvin on toiminut. Suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa.

Vierailija
17/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä sitä "arkiolohuoneen" tarkoitusta (yläkerrassa). Mikä se alakerran olohuone sitten on? Edustustila? Juhlia varten? Milloin siellä ollaan? Meille ei kahdella olohuoneella olisi käyttöä. Ja kyllä, meillä on täyskorkea (hukkatila) olohuone. Lapset saavat leikkiä koko talossa.

Vierailija
18/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis on telkkarihuone erikseen. Sinne mennään telkkaria katsomaan. Keittiön yhteydessä olohuoneessa taas vietetään pääosin perheen yhteinen aika.

Vierailija
19/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenkodissani oli kaksi olkkaria ja pidän siitä, että on vain yksi oh ja sitten omat huoneet, joissa voi oleskella, jos ei kaipaa hulinaa. 

Inhoan niitä korkeita olkkareita ja ottaisin ihan ehdottomasti sen yhden lisähuoneen, sitähän voi käyttää vaikka mihin: kirjastona, arkiolkkarina, makkarina, vierashuoneena, harrastetilana jne.

Jos muodin perään on, niin korkeat olohuoneet eivät ole olleet muotia aikoihin,

Vierailija
20/47 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oh yläkerrassa ja katto auki 3,5 metriin saakka. Se riittää hyvin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän