Muita työttömiä, jotka eivät uskalla hakea uusia töitä koronan takia?
Jäin siis työttömäksi nyt kesällä ja uuden työn hakeminen ahdistaa, koska en haluaisi altistaa itseäni mahdolliselle koronatartunnalle. Olen elänyt keväästä asti tosi varovasti ja koska ihmiset eivät selvästikään noudata (enää) esimerkiksi turvaväliä tai hihaan yskimistä, en halua altistaa itseäni vaaralle työn takia. Pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisin mahdollisesti työskentelemään tällaisten muista piittaamattomien ihmisten kanssa ahdistaa suunnattomasti. Ja vaikka työpaikalla muut käyttäytyisivätkin hygieniaohjeiden mukaisesti, koskaan ei voi tietää, missä baarissa tai muualla työkaveri on luuhannut ja oireettomana tartuttaa eteenpäin. Ongelmaksi muodostuu myös työmatkat, sillä julkisilla kulkeminen ei ole vaihtoehto näissä olosuhteissa. Olisin sata kertaa mielummin köyhä kuin sairas, mutta jostakin sitä rahaa on saatava elämiseen. Olen myös katsellut etätöitä, mutta suurin osa niistä on pelkkää puhelinmyyntiä, enkä ole ollenkaan myyntihenkinen ihminen.
Onko täällä muita työttömiä, joilla on sama ongelma? Tai työssäkäyviä, joita ahdistaa myös? En edes tiedä, olenko enää työkykyinen tämän ahdistuksen kanssa. Tiedän myös tarvitsevani apua, mutta sitä varten olisi poistuttava täältä poterosta pois enkä siihen tällä hetkellä pysty.
Negailijat ja trollit, älkää vaivautuko edes kommentoimaan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen työttömän tekosyyt ovat ehtymätön luonnonvara. Sadan prosentin leikkuri pitää saada käyttöön hetimiten.
Olen työtön, mutta jossain määrin samaa mieltä kanssasi. Jos ihminen tietoisesti ja toistuvasti jättää hakematta työtä, vaikka on työkykyinen (koronapelko ei estä työntekoa), hänellä ei pitäisi olla oikeutta mihinkään tukiin. Toki työn pitää sitten olla sellaista, että siitä maksetaan palkka, jolla voi elättää itsensä. Kaikenlaiset nöyryytys "tukityöt" pitäisi kieltää lailla.
Tässä on nyt kyse vähän isommasta asiasta kuin pelkästä "koronapelosta". Miten ihmeessä pystyisin tekemään töitä ihmisten kanssa, jos ahdistun jokaisesta ihmisestä, joka tulee alle kahden metrin päähän? Saan paniikkikohtauksen jokaisesta yskäisystä, jonka kuulen toimiston toisesta päästä? Onko tämä sinusta työkykyisen ihmisen toimintaa? Sanoisit varmaan verta kammoavalle kirurgillekin, että se ei estä hänen ammatinharjoittamistaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi opiskelu?
Oma tytär menetti kaksi kesätyöpaikkaa koronalle, haki hetken seuraavaa ja totesi, ettei halua ehdoin tahdoin altistaa itseään - on nyt siis koko kesän järjestelmällisesti opiskellut parin yliopiston verkko-opintoja, joita hänen pitäisi kyetä hyödyntämään myöhemmässä opiskelun vaiheessansa.
Toki rahat on tiukilla, mutta kun ei ole halua missään käydäkään, eikä näin ollen tarvitse esim uusia vaatteita eikä mitään niin haövqllahan ihminen syö ja 'kittuuttelee' (toki me vanhemmat ollaan nyt kesällä 100€/kk sponsoroitu, mutta nyt kun viralliset opinnot jatkuu (Etänä nekin) niin voi taas nostaa opintolainan ja laittaa siitä suurimman osan odottamaan mikäli ensi kesäkin on yhtä ankea.
Työtön ei saa opiskella avoimessa vaikka olisi kuinka verkko-opintoja. Tai saa yhden 5 op:n kurssin syksyllä, yhden keväällä.
Onko tässä kokin ilmiantopuhelin vai miten ihmeessä työkkäri saa selville mitä työtön vapaa-aikanaan tekee? (Kunhan on 'aina käytettävissä' jo töitä löytyisi)?
Koski-rekisteristä.
Luuletko oikeasti, että työkkärintädit käyvät siellä tarkastuskäynneillä :D Ja vaikka kävisivätkin, mitäpä sitten? Ihmisellä on oikeus myös työttömänä harrastaa ja opiskelu on harrastu siinä missä jooga tai jalkapallokin. Siinä vaiheessa kun harrastuksesta meinaa tulla päätoimi, on työkkärillä asiaan sanottavaa. Sitä ennen ei löydy laillista keinoa estää opiskelu tai katkaista tukia.
Tietokonehan sen tekee. Vertaa työkkärin asiakkaiden henkilötietoja ilmoittautumisiin, jotka siellä näkyvät.
Työttömänä ei kertakaikkisesti saa opiskella ilman lupaa, siitä tulee heti selvityspyyntö.
Paskapuhetta. Ensinnäkään Koski-rekisterissä ei näy ilmoittautumiset, vaan suoritukset ja nekin vain tietyiltä yhteistyökorkeakouluilta. Ei lähimaillekaan kaikilta oppilaitoksilta. Pelkkiä avoimen kursseja suorittamalla sinne ei edes pääse kirjautumaan, koska tarvitaan korkeakoulun tunnukset. Niitä ei yksittäisiä kursseja tekevä saa.
Itse olen opiskellut montakin kurssia avoimessa eikä työkkäri ole sanonut siihen juuta eikä jaata. Yksittäisiä kursseja saa ihan vapaasti käydä. Eihän työkkäri siitäkään selvityspyyntöä tee, jos opiskelet kansalaisopistossa vaikkapa italiaa. Miten se italian opiskelu yhtäkkiä olisi työkkärin asia, jos teetkin sitä avoimessa yliopistossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen työttömän tekosyyt ovat ehtymätön luonnonvara. Sadan prosentin leikkuri pitää saada käyttöön hetimiten.
Olen työtön, mutta jossain määrin samaa mieltä kanssasi. Jos ihminen tietoisesti ja toistuvasti jättää hakematta työtä, vaikka on työkykyinen (koronapelko ei estä työntekoa), hänellä ei pitäisi olla oikeutta mihinkään tukiin. Toki työn pitää sitten olla sellaista, että siitä maksetaan palkka, jolla voi elättää itsensä. Kaikenlaiset nöyryytys "tukityöt" pitäisi kieltää lailla.
Tässä on nyt kyse vähän isommasta asiasta kuin pelkästä "koronapelosta". Miten ihmeessä pystyisin tekemään töitä ihmisten kanssa, jos ahdistun jokaisesta ihmisestä, joka tulee alle kahden metrin päähän? Saan paniikkikohtauksen jokaisesta yskäisystä, jonka kuulen toimiston toisesta päästä? Onko tämä sinusta työkykyisen ihmisen toimintaa? Sanoisit varmaan verta kammoavalle kirurgillekin, että se ei estä hänen ammatinharjoittamistaan.
-ap
Jos tilanne on tuo, et ole työkykyinen ja sinun tulee hakeutua lääkäriin ja hoitaa asiasi niin kuin muutkin työkyvyttömät tekevät. Joko osittaiselle tai pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle (vai mikä se onkaan nimeltään). Ei tuossa kohtaa pidäkään miettiä työnhakua, vaan keskittyä hoitamaan itsensä työkykyiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa toki, mutta ei se ole mikään syy jäädä kotiin loisimaan. Yhteiskunta ei pyöri, jos kaikki jäävät kotiin, kun virustauti pelottaa. Tämä ihan neutraali fakta.
Kuten sanoin, negailijat älkää vaivautuko. Se, että leimaat työttömät automaattisesti loisijoiksi kertoo enemmän sinusta kuin työttömistä.
-ap
No kyllä se on loisimista, jos ei edes yritä hakea töitä. En sanonut, että kaikki työttömät ovat loisia. Viittasin vain sinun ajatukseesi jättää työnhaku kokonaan väliin. Ei ole negailua kertoa faktoja, jotka eivät ole sinulle mieleen.
Missä olen sanonut, että jätän työnhaun kokonaan väliin? Jos sellaista ajattelisin, en varmaan olisi tehnyt tätä TYÖNHAKUA koskevaa aloitusta -.-
-ap
Mikä on sun koulutus?
Ihan oman mielenterveyden takia kannattaa kyllä etsiä sellaisia työpaikkoja, mitä voi kohtuudella hakea. Ei ehkä nyt sitten kannata hakea korona-testaajaksi tai vaikkapa taksikuskiksi (tai missä paljon eri ihmiskosketuspintoja) - mutta joku varasto, toimisto, pakkaamo tms? Mä luulen, että yksikään työnantaja ei halua että virus leviää heillä, eli turvatoimet on asianmukaisia (poislukien ehkä hoitotyö, jossa jostain syystä 'tietty riski nyt vaan kuuluu tähän toimenkuvaan') - ja sitten vaan fillari alle ja polkien töihin (itsekin vältän julkisia) ja kannatta panostaa niihin ffp2 -tason maskeihin, jotka siis filtteröi myös sinuun päin, niihin tilanteisiin missä kontakti välttämätön.
Olen kouluttautunut alalle, jossa toimistotyö on mahdollista. Edellisessä työssäkin olin toimistotyössä, mutta tosiaan ihmisiä joutui silti tapamaan useita kymmeniä päivässä ennen kuin siirryttiin etätöihin. Mitä olen tutuilta kuullut, niin toimistoissakin ollaan palattu aika lailla normaaleihin oloihin (avokonttorit) eivätkä kaikki halukkaat pääse etätöihin, vaikka työnkuva sen sallisi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa toki, mutta ei se ole mikään syy jäädä kotiin loisimaan. Yhteiskunta ei pyöri, jos kaikki jäävät kotiin, kun virustauti pelottaa. Tämä ihan neutraali fakta.
Kuten sanoin, negailijat älkää vaivautuko. Se, että leimaat työttömät automaattisesti loisijoiksi kertoo enemmän sinusta kuin työttömistä.
-ap
No kyllä se on loisimista, jos ei edes yritä hakea töitä. En sanonut, että kaikki työttömät ovat loisia. Viittasin vain sinun ajatukseesi jättää työnhaku kokonaan väliin. Ei ole negailua kertoa faktoja, jotka eivät ole sinulle mieleen.
Missä olen sanonut, että jätän työnhaun kokonaan väliin? Jos sellaista ajattelisin, en varmaan olisi tehnyt tätä TYÖNHAKUA koskevaa aloitusta -.-
-ap
Mikä on sun koulutus?
Ihan oman mielenterveyden takia kannattaa kyllä etsiä sellaisia työpaikkoja, mitä voi kohtuudella hakea. Ei ehkä nyt sitten kannata hakea korona-testaajaksi tai vaikkapa taksikuskiksi (tai missä paljon eri ihmiskosketuspintoja) - mutta joku varasto, toimisto, pakkaamo tms? Mä luulen, että yksikään työnantaja ei halua että virus leviää heillä, eli turvatoimet on asianmukaisia (poislukien ehkä hoitotyö, jossa jostain syystä 'tietty riski nyt vaan kuuluu tähän toimenkuvaan') - ja sitten vaan fillari alle ja polkien töihin (itsekin vältän julkisia) ja kannatta panostaa niihin ffp2 -tason maskeihin, jotka siis filtteröi myös sinuun päin, niihin tilanteisiin missä kontakti välttämätön.Olen kouluttautunut alalle, jossa toimistotyö on mahdollista. Edellisessä työssäkin olin toimistotyössä, mutta tosiaan ihmisiä joutui silti tapamaan useita kymmeniä päivässä ennen kuin siirryttiin etätöihin. Mitä olen tutuilta kuullut, niin toimistoissakin ollaan palattu aika lailla normaaleihin oloihin (avokonttorit) eivätkä kaikki halukkaat pääse etätöihin, vaikka työnkuva sen sallisi. -ap
No tässä varmaan valtavasti paikkakuntakohtaisia eroja - esim Turku, missä nyt on aika 'paljon' tartuntoja niin jotakuin kaikki mun tuttavat ovat joko 'etätyömahdollisuudella' tai sitten on levitetty toimistotiloja niin että esim asiakaspalvelu puhelimitse on isohkossa firmassa 3 eri 'osastossa' eri sijanneilla niin että jokaisella on vähemmän työkavereita ja jos yksi yksikkö 'altistuu' ja joutuu karanteeniin niin toiminnot ei lamaudu vaan kaksi muuta yksikköä toimii vielä normaalisti.
Joskus valitettavasti ihmiset eivät ole osoittautuneet 'etätyöluottamuksen arvoisiksi' jolloin sitä on ollut pakki kiristää - esim yks kirjanpitofirma totesi, että ihan kaikki työt jumitti ihmisillä kevään etätöiden aikana kun oli tilinpäätösten aika - ja tuli aika paljon negaa asiakkailta (koska lainsäädäntömme ja veroviranomaiset eivät ymmärrä mitään korona-hidastettua) - joten nyt he on määränneet etätyörotaation mut kukaan ei saa olla oman maun mukaan etänä.
-toki etätyön suurin ongelma varmaan oli keväällä se, että monella meni ensin 8-14 kun ne toimi omien lapsiensa opettajina ja sitten ne oikeat omat työt tuli siihen päälle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Aika vahvasti tuosta sinun aloituksestasi huokuu, että et ole hakemassa töitä, koska pelottaa. Johan otsikkosikin on "muita työttömiä, jotka eivät uskalla hakea uusia töitä". Jos olisit töitä hakemassa, eipä sinun tarvitsisi kysellä onko muita, jotka EIVÄT uskalla hakea.
Niin ja jos olisit lukenut aloitukseni läpi ilman ylimielistä asenteellisuutta, huomaisit, että haluaisin hakea ja saada töitä. Mutta mitä järkeä on hakea sellaisia töitä, mistä tietää jo nyt ettei pysty suoriutumaan? Jos olet noin katkera meille "lusmuilijoille" niin senkus liityt joukkoon, työttömäksi pääsee kuka vain, joskus sellaiseksi jopa joutuu ilman omaa syytään :) -ap
No ei paljo kiinnosta etenkään nyt hakea näitä työkkärin pakottamia ILMAIStöitä!!! Kiva mennä ilmaiseksi jo valmiiksi pitkäaikaissairaana uhraamana vimmeinenkin tervey ellei peräti henki! TYökkärin muija patistaa mm. päiväkotiin, pahimpaan mahdolliseen koronapesään siis!!! En voi kuin ihemtellä sne puljun toimintaa, kerta toisensa jälkeen! Myös höpökursseille painostavat, mut niissäkin on harjoittelua ja mitä jos sitä paikaka ei edes mistään saa,kun koronan takia muutnekin ollaan etätöissä ja entisetkin potkitaan ulos?!
Haen töitä ihan normisti. Tietty olisi kiva, jos saisi työn jota voi tarvittaessa tehdä myös etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Mikä on sun koulutus?
Ihan oman mielenterveyden takia kannattaa kyllä etsiä sellaisia työpaikkoja, mitä voi kohtuudella hakea. Ei ehkä nyt sitten kannata hakea korona-testaajaksi tai vaikkapa taksikuskiksi (tai missä paljon eri ihmiskosketuspintoja) - mutta joku varasto, toimisto, pakkaamo tms? Mä luulen, että yksikään työnantaja ei halua että virus leviää heillä, eli turvatoimet on asianmukaisia (poislukien ehkä hoitotyö, jossa jostain syystä 'tietty riski nyt vaan kuuluu tähän toimenkuvaan') - ja sitten vaan fillari alle ja polkien töihin (itsekin vältän julkisia) ja kannatta panostaa niihin ffp2 -tason maskeihin, jotka siis filtteröi myös sinuun päin, niihin tilanteisiin missä kontakti välttämätön.Olen kouluttautunut alalle, jossa toimistotyö on mahdollista. Edellisessä työssäkin olin toimistotyössä, mutta tosiaan ihmisiä joutui silti tapamaan useita kymmeniä päivässä ennen kuin siirryttiin etätöihin. Mitä olen tutuilta kuullut, niin toimistoissakin ollaan palattu aika lailla normaaleihin oloihin (avokonttorit) eivätkä kaikki halukkaat pääse etätöihin, vaikka työnkuva sen sallisi. -ap
Nyt maalailet eteesi aivan liian monta mahdollista estettä. Pääkaupunkiseudulla on melkeimpä poikkeus, että toimistotyötä tehdään työpaikalla ja usein se mitä tehdään on vapaaehtoista.
Sinulla ei ole mitään estettä hakea toimistotöitä. Hakuprosessit ovat normaalisti pitkiä ja nyt tod.näk. vielä pidempiä. Jos satut pääsemään työhaastatteluun, voit aivan mainiosti kysyä, miten työpaikalla on tällä hetkellä järjestelty työt. Jos onnistut osumaan yritykseen, jossa on pakko tehdä työpaikalla töitä ahtaissa oloissa, voit ilmoittaa, että olet kiinnostunut työstä, jos koronatilanteen edellyttämät työolosuhteet saadaan järjestymään sinulle. Rekrytointi ei kohdistu sinuun, mutta et menetä mitään.
Toisaalta, paljon todennäköisemmin, saat joskus kuukausien päästä työn, jolloin koronatilanne voi olla jo ratkennut. Tai saat työn, jossa voit pääosin tehdä töitä etänä, vaikka normaalitilanteessa sitä tehtäisiin konttorilla. Tai tulee taloudellinen lama, etkä saa vuosiin töitä, mutta ainakin sinulla olisi parempi omatunto, kun olet hakenut töitä silloin, kun niitä vielä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Mikä on sun koulutus?
Nyt maalailet eteesi aivan liian monta mahdollista estettä. Pääkaupunkiseudulla on melkeimpä poikkeus, että toimistotyötä tehdään työpaikalla ja usein se mitä tehdään on vapaaehtoista.
Sinulla ei ole mitään estettä hakea toimistotöitä. Hakuprosessit ovat normaalisti pitkiä ja nyt tod.näk. vielä pidempiä. Jos satut pääsemään työhaastatteluun, voit aivan mainiosti kysyä, miten työpaikalla on tällä hetkellä järjestelty työt. Jos onnistut osumaan yritykseen, jossa on pakko tehdä työpaikalla töitä ahtaissa oloissa, voit ilmoittaa, että olet kiinnostunut työstä, jos koronatilanteen edellyttämät työolosuhteet saadaan järjestymään sinulle. Rekrytointi ei kohdistu sinuun, mutta et menetä mitään.
Toisaalta, paljon todennäköisemmin, saat joskus kuukausien päästä työn, jolloin koronatilanne voi olla jo ratkennut. Tai saat työn, jossa voit pääosin tehdä töitä etänä, vaikka normaalitilanteessa sitä tehtäisiin konttorilla. Tai tulee taloudellinen lama, etkä saa vuosiin töitä, mutta ainakin sinulla olisi parempi omatunto, kun olet hakenut töitä silloin, kun niitä vielä oli.
Totta, hakemalla en ainakaan menetä mitään. On myös hyvin mahdollista, etten hakemisesta huolimatta saa töitä.. Jotenkin sitä vaan yrittää huomioida kaikki mahdolliset "vaaranpaikat" jo etukäteen, ettei vaan haaskaa muiden tai omaa aikaani hakemalla jotain sellaista, mihin en kuitenkaan pysty. -ap
Ja tuohon opiskeluun liittyen niin muuten ihan hyvä idea, mutta sillä ei tosiaan saa niitä laskuja maksetuksi..
MIksi Suomessa on muutenkin joko tai aina kaikki?? Joko paahdat vähintään sen 8h/vrk töitä tai olet hyödytön kotona maka aja, töitä ja rahaa nollat?! Osa-aika työ kaikille, riittää useammalle ja palkatkin olisi monissakin +3000/kk vara kohtuullistaa, osa kun saa nyt sen 500€/kk ja vielä kovasti syyllistettyinä tukina...
Ei ole ihmisarvoa ilman työpaikkaa Suomessa. Kaikki rakentuu sen päälle, että opiskelet hyväpalkkaisen (akteemisen)ammatin ja siitä suoraan katkeamattomaan uraputkeen sitten 40 vuodeksi. Jos ryssit, tämän, jää kaikki muukin elämä elämättä. Ja vaikka unohtaisi olemattoman statuksensa hetkeksikin, kyllä joku halveksuva kanssaihminen siitä pian muistuttaa ja haukkuu muiden rahoilla loi siva ksi. Ja vaikeetapa tuo on ilman rahaakaan elää, perustaa perhe jne.
Mikä on sun koulutus?
Ihan oman mielenterveyden takia kannattaa kyllä etsiä sellaisia työpaikkoja, mitä voi kohtuudella hakea. Ei ehkä nyt sitten kannata hakea korona-testaajaksi tai vaikkapa taksikuskiksi (tai missä paljon eri ihmiskosketuspintoja) - mutta joku varasto, toimisto, pakkaamo tms? Mä luulen, että yksikään työnantaja ei halua että virus leviää heillä, eli turvatoimet on asianmukaisia (poislukien ehkä hoitotyö, jossa jostain syystä 'tietty riski nyt vaan kuuluu tähän toimenkuvaan') - ja sitten vaan fillari alle ja polkien töihin (itsekin vältän julkisia) ja kannatta panostaa niihin ffp2 -tason maskeihin, jotka siis filtteröi myös sinuun päin, niihin tilanteisiin missä kontakti välttämätön.