Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joita supersuositut nimet kyllästyttävät?

Vierailija
31.08.2020 |

Jokaisella on oma nimimakunsa ja ihmiset tykkäävät erilaisista nimistä. Tarkoitus ei ole tässä sanoa, etkä jotkut nimet ovat huonoja, vaan jotkut nimet toistuvat tosi usein. Onko täällä muita, joita kyllästyttävät supersuositut nimet? Törmäätkö tietylle ikäluokalle tyypillisiin nimiin esim. oman työsi tai harrastuksesi kautta?

Minua kyllästyttää, kun nykyisin samat nimet tuntuvat kiertävän esimerkiksi lapsilla. Alle kouluikäisten ikäluokassa tulee jatkuvasti vastaan esimerkiksi Eemi, Eevi, Väinö, Eino, Leo ja Sofia. Samassa ryhmässä saattaa olla esimerkiksi Eemi, Eeli, Eelis, Eliel, Emil jne eli todella samankaltaisia nimiä. On todella virkistävää, kun välillä joukossa on joku Johanna tai Matti.

Ap

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyttää! 

Oon just raskaana ja yks kriteeri nimelle on se, ettei muksulla ole hurjasti kaimoja omassa ikäluokassa. Kalenterista löytyy paljon kivoja nimiä, jotka ei onneks tällä hetkellä ole suosiossa. :)

Vierailija
2/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään ole enää sellaisia supersuosittuja nimiä kuin oli vaikka 70–80-luvulla, tyyliin Sari ja Juha. Annettujen nimien volyymit ovat paljon pienemmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaivaa päätäni muiden nimillä, minkä minä niille voisin? Omille lapsille olen yrittänyt valita kivat nimet ja omastanikin tykkään vaikka on ikäluokassani niin yleinen Johanna.

Vierailija
4/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lastenlasta, molemmilla on erittäin kivat nimet ja taatusti sellaisia ei ole muilla luokassaan kun kouluun menevät.

Vierailija
5/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen opettaja, niin kyllä kyllästyttää. Tai oikeammin muotinimet hankaloittavat työtäni. Taas pitäisi opetella tukuittain uusia Joonaksia, Villejä, Elloja jne. Helpommin oppii yhdistämään nimet naamoihin, kun ne eivät ole aina samoja. Pahinta on tämä muotinimien variointi tyyliin Aleksi, Alex, Aleks ja sitten sekaan vielä jokunen Aksel, Axel ja Akseli.

Vierailija
6/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan! Teen töitä teinien kanssa. Vaikka nykyisin ei ole Sarin ja Jannen kaltaisia todella yleisiä nimiä, niin kyllä suurimmalla osalla pyörii ne samat nimet. Kiva aina sitten miettiä uuden porukan kanssa, kuka oli Emma P, kuka Emma K ja kuka Emma S.

Osa nuorista, joilla sattuu olemaan pitkä tai erilainen etunimi, haluavat että heitä kutsutaan jollain lempinimellä. Riittää muistamista.

Vierailija
7/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Ja ne on niitä rumia ja tylsiä. Leo, Johannes, Maria, Aino jne. Missä Gabrielit ja Isabellat on?

Vierailija
8/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään näiden suosittujen nimien lisäksi listalle kaikki väännökset, joita nimistä on tehty. Miljan ja Siljan sijaan onkin Milma ja Solja. Vielä vaikeampia muistaa.

Vierailija
9/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, ketkä sanotte ettei nykyisin suosittuja nimiä ole läheskään niin paljon kuin ennen oli:

-Ei varmasti määrällisesti ole, mutta tietyillä seuduilla korostuvat tietyt nimet. Tutkitusti sosiaaliluokka vaikuttaa paljon nimen antamiseen eli esim. tietynlaisella asuinalueella toistuvat tietynlaiset nimet. Ja jos olet esim. harrastusvalmentaja, opettaja tms, niin monissa ryhmissä on ihan saman nimiset lapset/nuoret.

-Aikanaan tiesit varmasti, miten nimi kirjoitettiin. Sarit, Jannet, Antit, Laurat oli helppoja, kun löytyivät kalenterista. Nykyisin on paljon harvinaisempia nimiä, joiden kohdalla saat miettiä, miten tämä kirjoitetaan/lausutaan. Saat opetella kokonaan uusia nimiä, kun Lunat, Novat ja muut tulevat ensimmäisiä kertoja vastaan.

-Samasta nimestä on monta väännöstä. Oliko se lapsi Werneri, Verneri tai Werner? Vai Aleksandra, Alexandra vai sittenkin Aleksantra? Sitten vielä herkästi loukkaannutaan, jos nimeä ei muista ihan oikein.

Vierailija
10/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä naurattaa, kun tosi yleisen nimen kohdalla vanhemmat hehkuttavat, kuinka kiva nimi on ja niin erilainen vielä. Tekisi mieli sanoa, että olen tässä aika monta tyttäresi ikäistä Linneaa, Helmiä ja Elleniä tavannut. :D

Vierailija
11/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alle kouluikäinen on ollut monessa eri tarharyhmässä, ja noista luetelluista nimistä on ehkä Emil ollut jossain ryhmässä, mutta siitäkään en ole varma. Meidän seudulla taas alle kymmenvuotiaissa on Ottoja ja Olivereja joka sormelle.

Vierailija
12/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse esim. pidän nimistä Eliel ja Alvar, mutta en antaisi niitä nyt poikalapselle, koska ovat tosi yleisiä.

Kauniitkin nimet kuluvat.

Vierailija
13/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyttää! 

Oon just raskaana ja yks kriteeri nimelle on se, ettei muksulla ole hurjasti kaimoja omassa ikäluokassa. Kalenterista löytyy paljon kivoja nimiä, jotka ei onneks tällä hetkellä ole suosiossa. :)

No itse annoin pojalleni parikyt vuotta sitten nimeksi Emil. Eipä ollut näitä silloin missään. Ja heti tämän jälkeen joka puolella.

Vierailija
14/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyttää! 

No itse annoin pojalleni parikyt vuotta sitten nimeksi Emil. Eipä ollut näitä silloin missään. Ja heti tämän jälkeen joka puolella.

No, jos antaa jonkun Kyöstin tai Kyllikin nimeksi, niin tuskin on kaimoja... :D

Vierailija
15/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin..joskus 2000-luvun alussa jopa esim.Leo ja Väinö olivat hyvin harvinaisia. Jostain syystä yhyäkkiä suosio huipussaan. Mistähän se johtuu? Somen vaikutus vai mikä?

Vierailija
16/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että useimmiten vanhemmat kuvittelee antavansa uniikkeja nimiä mutta jostain syystä muotinimet kiertää ja kussakin ajassa tietynlaiset nimet tuntuvat ihmisistä freeseiltä. Sitten hups vaan käy niin että sun "uniikilla" Islalla onkin kakskyt kaimaa tarhassa ja sua ketuttaa kun luulit olevasi uniikki. Jos oikeasti haluaa antaa erilaisen nimen, tee gallup kavereiden kesken ja laita ne listaamaan mahdollisimman ällöttävät nimet vauvalle. Todennäköisesti Markut, Ismot, Ritva ja Irmelit eli nykyisen lisääntyjäsukupolven mielestä täti- ja setänimen nimeksi antamalla voisi olla aika vähän kaimoja.

Vierailija
17/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin..joskus 2000-luvun alussa jopa esim.Leo ja Väinö olivat hyvin harvinaisia. Jostain syystä yhyäkkiä suosio huipussaan. Mistähän se johtuu? Somen vaikutus vai mikä?

Se johtuu siitä, että nimissä on ihan samalla tavalla muoteja kuin vaatteissakin. Nimimuodit ovat vaihdelleet ennen someakin.

Vierailija
18/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimuoti kiertää. Nyt halutaan lyhyitä ja pehmeitä nimiä 1900-luvun alkupuolelta sekä moderneja nimiä. Kunhan mennään 2040-luvulle, alkaa Ritvat, Reijot, Sepot ja Sirkka-Liisat tuntua tuoreilta nimiltä. Luulen, että tuolloin nimissä R-kirjain on kivaa vaihtelua näiden Eemi-Islojen jälkeen.

Vierailija
19/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi voi tulla muotiin melko nopeasti ja muutamassa vuodessa yleistyä hurjasti. Olen parin viimeisen vuoden aikana törmännyt nimeen Peetu vauvoilla, vaikka en aiemmin ole koko nimeä kuullutkaan. Nimi oli noussut myös top 50 listalle.

Vierailija
20/32 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs äiti mietti nimeä lapselleen ja kertoi harkitsevansa nimeä "Aada Sofia Virtanen". Samaan hengenvetoon sanoi, että ei halua mitään kovin yleistä nimeä lapselleen. En kehdannut kysyä, että missä olet ollut viimeiset 15 vuotta, kun molemmat nimet ovat todella yleisiä?😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi